En av årets största Twitch-streamers tar en paus

Medlem
Skrivet av caene:

Jag menar.. hur man ser på saker har nog mycket att göra med hur man själv har växt upp! Hade jag växt upp kring Alsterbro så hade jag kanske delat din kärlek för den gamla svenska världen och dess värderingar, men tider ändras. Plus, att dra in över 200,000kr i månaden till sitt företag som strömmare.. ja du.. jag hade nog inte tackat nej till det.

Är inte uppväxt i Alsterbro, utan i Rinkabyholm. Du verkar ju ha koll så du vet nog var det ligger=)

Sen är grejen med att vara bakåtsträvare att inte vilja låta tiderna förändras - framåt iaf.

Jag får väl dra på mig nån jävla hönsdräkt och börja strömma för id-oter och tjäna cash... nej vänta. Jag väljer värdigheten före.

Medlem

@spikes:"Shit" Trodde nivån var högre på detta forum än att skriva nedlåtande kommentarer att andras smak är dålig, dum, vansinnig. "Shit" så trist.

Avstängd
Skrivet av visten:

@spikes:"Shit" Trodde nivån var högre på detta forum än att skriva nedlåtande kommentarer att andras smak är dålig, dum, vansinnig. "Shit" så trist.

Varför skriver du shit inom citattecken?

Medlem

@Manslut: Varför undrar du?
Skrev med " för att belysa ordet shit lite ironiskt kopplat till nivån jag nämde. Kanske lite långsökt men ibland skriver man lite mer på känsla.

Avstängd
Skrivet av visten:

@Manslut: Varför undrar du?
Skrev med " för att belysa ordet shit lite ironiskt kopplat till nivån jag nämde. Kanske lite långsökt men ibland skriver man lite mer på känsla.

Undrade för att det genom ditt märkliga sätt att skriva inte alls framgick vad du menade, så jag ville veta.

Geeks Gaming
Skrivet av Ricomaniac:

Jag får väl dra på mig nån jävla hönsdräkt och börja strömma för id-oter och tjäna cash... nej vänta. Jag väljer värdigheten före.

Du får gärna diskutera och är såklart välkommen att ha en annan åsikt, men att kalla alla som inte delar dina preferenser för idioter är kanske lite lågt.
Det blir inte så mycket diskussion av det om alla enbart ska ta till sådana medel

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

20k i månaden för att sitta och showa... En Uska får ut 18000 sek. Nej, från mig får man ingen respekt för att tjäna så mycket som möjligt och samtidigt göra så lite som man kan.

En liten fundering, finns det några idrottare eller underhållare som får din respekt då? I många fall så börjar människorna i dessa kategorier med ett rent och skärt intresse, sen visar det sig att man kan tjäna pengar på det man sysslar med om man blir duktig, riktigt duktig. Och det är väl i en perfekt värld alla kan göra det som de vill och samtidigt tjäna pengar på det?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får gärna diskutera och är såklart välkommen att ha en annan åsikt, men att kalla alla som inte delar dina preferenser för idioter är kanske lite lågt.
Det blir inte så mycket diskussion av det om alla enbart ska ta till sådana medel

Nu kallade jag ingen här för id-ot=) Utan dom som skulle välja att titta på en tvåbarnsförälder i hönsdräkt som fånar sig (jag), och explicit dem! Kanske inte framgick så tydligt. Nej, men det är lätt att glida in på ämnen som berör saker omkring. Att killen har varit otrogen är en trist story i sig, men inget som är ögonbrynslyftande, för det sker titt som tätt. Däremot en diskussion om teknikens utbredning och billig underhållning och ytlighet där folk bryr sig om folks andra liv mer än sitt eget - det hade varit intressant. Jag är en inbiten gamer, varit sen 1990, så inget menat så. MEN! Hade varit kul att diskutera den lättillgängliga och ofta (ursäkta uttrycket) hjärndöda underhållningen som breder ut sig i och med kommunikationens framfart. Ska allt sluta som ett avsnitt ur Futurama? Målar vi in oss själva i ett hörn, där vi förgås av en enträgen passion för att gräva ned oss i hashtags, vad någon annan lägger ut på FB, eller lägger upp en bild på snapchat? Allt har blivit så opersonligt, utan passion och det pittoreska har försvunnit.

Eller har vi kommit till en punkt där inget mer finns att upptäcka i vår värld, och den enda lösningen på människans äventyrslusta ter sig via spel och att drömma sig bort på twitch? För vill du upptäcka ett eventuellt tempel i Sydamerika så använder du Googlemaps. Ingen Indiana Jones där precis. Men folk kanske vill glömma alla bekymmer? Jag är intresserad av människors psyke, vad har förändrats de senaste 20 åren? Och vilken bortre gräns finns det?

Därav min negativa inställning, som kanske borde ha blivit till en frågeställning. Jag tror att globaliseringen, kommunikationsframgångar och ytlighet (bloggar, kattungar på FB och dylikt) också har en stor, stor baksida.

Medlem
Skrivet av Adezj:

En liten fundering, finns det några idrottare eller underhållare som får din respekt då? I många fall så börjar människorna i dessa kategorier med ett rent och skärt intresse, sen visar det sig att man kan tjäna pengar på det man sysslar med om man blir duktig, riktigt duktig. Och det är väl i en perfekt värld alla kan göra det som de vill och samtidigt tjäna pengar på det?

Svärdslukare och magiker har en talang. En man med peruk och solglasögon och som gormar har inte det. Hade lika gärna kunnat sitta och glo på den lokala byfånen i morotsdräkt och som åker runt runt med bussen i veckorna (sant). DÄREMOT finns det många utomordentliga kulturutövande artister som utför storverk på Twitch. Bob Ross t.ex (RIP)

Idrottare anstränger sig, och det har jag respekt för. Har jag respekt för en schackspelare - jag borde ha det med tanke på det logiska tänket, men nej, känner inte det. Har jag respekt för E-sport? Helt ärligt - nej.

Men då är frågan: Hur vill du att den här världen ska se ut? Du behöver inte ens lämna hemmet för att uppleva skog och natur idag. Nja, jag önskar att jag kunde sätta ord på alla känslor som jag känner inför det här, men lyckas inte. Det handlar inte bara om att någon sitter och gör sig lustig i strimen, utan det egentliga problemet är att folk verkligen roas av det. Det är det som är problemet. Folk kan inte ens stava ordet litteratur idag. I framtiden kommer du inte behöva måla en tavla - för det gör datorn åt dig. Vill du göra en kruka - använd 3D-printer. Och sen finns det positiva saker med teknikens framväxt - värmekameror för att hitta försvunna folk, mediciner m.m. Det är inte det jag ifrågasätter - utan stagneringen när det kommer till vad människor anser är viktigt i livet. Finns det inget mer att göra? Inga horisonter att blicka bort mot och fråga sig själv om vad som finns där? Nej, faktiskt inte. Nästa steg där det finns äventyr och möjligheter att upptäcka är rymden - och om du inte sitter på ett jäkligt bra teleskop eller raket så är det omöjligt. Så folk nöjer sig med det lättsamma hemma i soffan. Chips och kolla CS-match.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Så folk nöjer sig med det lättsamma hemma i soffan. Chips och kolla CS-match.

Jag förstår inte riktigt din koppling mellan vilken typ av underhållning folk konsumerar och statusen på samhället. Vad det gäller underhållning så är det något vi människor behövt och betalat för i alla tider, enda som skiljer sig är vilken typ av underhållning vi föredrar och det är något som ständigt varierar. Menar du att när halva Sverige för 20 år sedan bänkade sig för att se på melodifestivalen eller något tävlingsprogram med Harald Treutiger så är det ett tecken på att samhället mår bättre jämfört med idag när vissa väljer att kolla på CS eller någon spelstreamer? Hur? Skulle snarare säga att den underhållning du kan få på twitch är bra mycket mer personlig än den vi såg på tv förr.

Folk slutar inte leva bara för de föredrar e-sport framför tv4. Folk kommer fortsätta resa och ha drömmar, folk som gillar att måla kommer fortsätta måla tavlor och de som föredrar handgjorda krukor kommer fortsätta köpa dem framför de massproducerade. Det är så det sett ut de senaste 100 åren oavsett vilken underhållning som varit störst för stunden. Skulle något av det här förändras så beror det nog knappast på att folk föredrar att titta på twitch framför Harald.

Underhållningen är under ständig förändring och det har alltid funnits folk som varit rädd för den utvecklingen men trots deras varningar har vi fortfarande ett fungerande samhälle. Visst kan det vara så att folk är bekvämare och rör sig mindre idag men det problemet löses knappast genom att förbjuda folk att roas av spel och spelstreamers och påstå att hela samhället är på väg åt fel håll på grund av deras intressen. Det måste finnas andra lösningar på det.

Medlem

@visten: Jag är mest fucking amazed att du inte har hittat ngt bättre att kolla på än DrDisrespect, menar... 20år har gått? Är DrDisrespect det bästa du sett i underhållningsväg eller var det bara så enkelt att du överdrev för att göra en poäng?

Medlem

@spikes: Vart skrev jag det "bästa"? "Bland det bästa" är nog ganska brett utslängd kommentar man använder för att beskriva nåt man tycker är bra, iaf jag gör nog det ibland. Han påminner mig om den där småsjuka fulroliggalna humorn som jag kommer ihåg från bl.a ztv, som tex Pappi Raul och Peter Siepens galna småroller :). Saknar dom figurerna, dom flesta tappar nån slags touch när dom blir för stora och dyker upp i stora mediekanaler.

Medlem

@visten: Tycker han påminner om det urvattnade du säger att du ogillar (tyvärr) Han är en person som kanske är rolig i småklipp etc, inte att kolla på ett par timmar i sträck (imo)

Men smaken är väl som baken, att behöva spela en överdriven karaktär för att få tittare på twitch säger väl ganska mkt. Om honom och om tittarna

Medlem

@spikes: Vet inte vad du vill komma fram till egentligen, men du lyckades få fram en bra mening.
"Smaken är som baken" ;). Egentligen räcker det med den meningen.
Du skriver "Han är en person som kanske är rolig i småklipp etc" Menar du att han är lite rolig ändå ibland kanske?
Sen säger du i nästa mening, att säga med andra ord att om man inte gillar det du gillar så
"så säger det mycket om dom ;)" Men du kanske skojar med dig själv där?
Att spela en överdriven karaktär och få tittare, ja och? Det gör underhållare hela tiden.

Avstängd

@visten: Ja, underhållare typ Stefan & Krister. Verkligen hög nivå på överdrivna-karaktärer-humor.

Medlem

@visten: Nja, snarare att hans skill (han är ju en duktig spelare) får sitta och kriga mot hans överdrivna markoolio/stefan och krister/dr bombay karaktär. Vilket gör att jag hellre hugger mig i ansiktet med en skruvmejsel än att kolla mer än just highlights, all downtime där det är 100% karaktär som larvar sig ger mig fan internet-aids.

123
Skriv svar