Myshata i hemlighet

Medlem
Myshata i hemlighet

Känner ni igen er själva i det här?
Eller märker ni att någon i er omgivning gärna vill myshata med er?

https://www.svd.se/myshatar-i-hemlighet-ska-se-vad-den-javeln...

Skrivet av SvD:

Myshatar i hemlighet: ”Ska se vad den jäveln skriver”
Ledarsidorna gör Irma vansinnig. Anna letar upp skryt på Facebook. Mikael dras till en medieprofil som får honom att koka av ilska. Gemensamt för alla tre är att de inte kan strunta i sådant som stör dem.

Varje vecka knappar 23-åriga Anna in sig på Facebook-sidor till människor som hon inte känner. Ofta tillhör sidorna bekantas bekanta, och Anna vill läsa deras statusuppdateringar. Målet är att bli fascinerad och upprörd, att få ”myshata” i hemlighet.

– Jag läser speciellt om folk som skryter om sig själva. Det är människor som skriver om hur duktiga de är, berättar om komplimanger de fått eller om hur mycket de har hunnit göra under en dag. Det är väldigt mycket fokus på hur bra allt ska vara.

Anna beskriver hur hon redan när hon börjar surfa känner ett slags pirr i kroppen över vad hon ska få se och gå igång på.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

Det kan man märka av här ibland, hur någon till exempel hatar ett spel ständigt kommenterar just det att den hatar spelet.


signatur
Geeks Gaming
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det kan man märka av här ibland, hur någon till exempel hatar ett spel ständigt kommenterar just det att den hatar spelet.

Lite som "sluta prata om det som jag just nu pratar om".
Intressant fenomen

Avstängd

Artikeln ligger bakom en betalväg.

Medlem

Tror att vissa här letar efter någonting som inte finns.

”Varför läser du om det om du inte gillar det”
”Men du kan ju inte kritisera någonting du inte är insatt i”

Medieprofiler är opinionsbildare, för att bemöta argument och kritisera behöver man sätta sig in i vad som sägs. Har inget med ”myshat” att göra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Tror att vissa här letar efter någonting som inte finns.

”Varför läser du om det om du inte gillar det”
”Men du kan ju inte kritisera någonting du inte är insatt i”

Medieprofiler är opinionsbildare, för att bemöta argument och kritisera behöver man sätta sig in i vad som sägs. Har inget med ”myshat” att göra.

Olika saker i min mening. Bemöta argument och göra sin röst hörd känns inte som samma sak som att aktivt konsumera något man egentligen inte gillar. Såklart det existerar som fenomenen.


signatur
Medlem

Klart att det finns.
Försöker dock inte lustas till det. Så sjukt slöseri på ens egen tid.
Gillar hellre att komma på egna funderingar kring saker och läsa texter som kan ge något i slutändan.

Att lära sig att älska sig själv är svårt, därför blir det lättare att börja hata andra istället för ens egna misslyckanden.

Medlem

@xtrem11:
Märkligt, jag är inte premunumerant och kan läsa den.

Aja, jag fixade ett litet citat av artikelns första hälft (se första inlägget).


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Det här är ju någonting som diverse folk här på forumet sysslar med.

Jag menar, kolla bara kommentarsfältet på varje artikel om Diablo 3.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nu har det kommit en ny artikel om detta... fast denna har tyvärr betalvägg. Kanske öppnas den imorrn? Lägger den hör ifall att den öppnas:
https://www.svd.se/myshatare-kan-uppleva-att-de-gor-nagot-kon...

På mitt jobb finns det en person som har lite halvdan självkänsla och samtidigt är starkt vänster. Denna person älskar att myshata och dessutom dela med sig av detta i tid och otid.

Vad ska man säga?
”Nej tack, jag är inte intresserad av att höra om sånt?”


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Nu har det kommit en ny artikel om detta... fast denna har tyvärr betalvägg. Kanske öppnas den imorrn? Lägger den hör ifall att den öppnas:
https://www.svd.se/myshatare-kan-uppleva-att-de-gor-nagot-kon...

På mitt jobb finns det en person som har lite halvdan självkänsla och samtidigt är starkt vänster. Denna person älskar att myshata och dessutom dela med sig av detta i tid och otid.

Vad ska man säga?
”Nej, tack jag är inte intresserad av att höra om sånt?”

Det verkar vara ett ganska stort problem bland vänster och feministerna med denna osäkerhet när de ska hata och leka pk. De behöver hitta likasinnade för att mysa ner sig i sina lögner för att hålla uppe sin fantasivärld. Bäst är väl att ruska om de ordentligt istället för att bara säga "nej tack".
Länka personen denna videon som en början:
https://youtu.be/2N0Bd4e1wlo

Där har de någon att myshata på. Kanske någon vaknar ur dimman och märker att de lever i en lögn.

Medlem

(Nu har jag inte läst artikeln då den ligger som PREMIUM, men hajjar vad det handlar om, tror jag.)

Finns väl olika skäl. En del vill ha något att klanka ned på, se ned på, för att höja sin egen självkänsla. Eller troll som kläcker ur sig saker bara för att det är roligt när någon reagerar på det han har skrivit. Eller som Star Lord är inne på ovan: en del finner något eller någon att ogilla tillsammans, för att på så sätt skapa en bättre sammanhållning. Om vi ogillar/hatar samma saker ger det oss starkare band. En del andra kanske bara vill ha något att hata som utlopp för sina känslor. Man kanske är missnöjd med sitt arbete, kommer hem, sätter sig framför TV och ser "den där idioten kläcka ur sig något puckat - igen" och så måste man säga det så att alla hör. En del kanske tycker att dom har gjort "en insats för en bättre värld" när de försöker få bort något som dom anser är fel eller dåligt. (Finns säkert fler anledningar.)

Jag tror man lättast avslöjar en sådan genom att se på hur konstruktiv personen är i sin argumentation. "Jag tycker X suger." är antingen troll eller "myshatare". "Jag tycker att X suger för att Y." ger något att bygga vidare diskussionen på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Det verkar vara ett ganska stort problem bland vänster och feministerna med denna osäkerhet när de ska hata och leka pk. De behöver hitta likasinnade för att mysa ner sig i sina lögner för att hålla uppe sin fantasivärld. Bäst är väl att ruska om de ordentligt istället för att bara säga "nej tack".
Länka personen denna videon som en början:
https://youtu.be/2N0Bd4e1wlo

Där har de någon att myshata på. Kanske någon vaknar ur dimman och märker att de lever i en lögn.

Jag tror dock att om någon har gått och blivit väldigt mycket höger eller vänster så har de hamnat där ute på grund av att de antingen inte kan eller vill ta till sig något annat perspektiv. Således kommer (liberalister?) som en argblatte aldrig att väcka någon tvärhöger eller vänster ur deras bubbla.

Myshatet behöver inte handla om politiska åskådningar dock. Det är väl mer som @conthox är inne på... bristande självkänsla, social jämförelse, grupptillhörighet genom delat hat för något osv.

Flera har skrivit att SvD har betalväggar/premium osv på artiklarna. Sammanfattningsvis handlar det om personer som avsiktligt söker upp något som retar upp dem. Ett exempel är en person som är inne på Facebook och söker igenom feeden hos deras vänners vänner för att hitta personer att hata på.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Känner igen mig lite i det här. Jag brukade kolla kommentarsfält på olika Youtube videos för att hitta någon idiotisk kommentar. Oftast läste jag bara och tänkte att personen var en idiot men ibland svarade jag och försökte förklara hur personen hade fel. Var nog bara grälsjuk.
Orkar inte lägga tid på sånt längre


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar