Tuffa tider för virtual reality, enligt Paradox-chefen

Robot
Tuffa tider för virtual reality, enligt Paradox-chefen

Wester ser också ett maktskifte i spelvärlden.

#htc-vive, #oculus-rift, #playstation-vr, #virtual-reality, #vr


Medlem

VR är lika dött nu som på 90-talet.

Medlem

Folk köper inte VR för att det är dyrt i förhållande till spelutbudet och det görs inte många nya spel på grund av att inte tillräckligt många har VR... någonstans måste man börja. Varför tänker dom inte samma sak med VR som med konsol, att man säljer hårdvaran så billigt man kan för att få fler potentiella köpare?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

VRgeeks öde säger väl en del om hur dött intresset för VR är. Finns inga spel (bortom gimmicks), produkten är undermålig och inköpet för dyrt.

Medlem

@kebbe: rena vr spel kanske det är dåligt med men man kan köra det i flyg och racing simulatorer och få en trevlig upplevelse.

eld
Medlem

moment 22 som sagt, folk vill inte köpa in sig i VR om det inte finns spel, och spel görs inte om folk inte köper in sig i vr.

Medlem

Kan aldrig lira bil eller flygspel utan VR igen, helt oslagbar upplevelse.

Är dock inte intresserad av någon annan användning för det men förhoppningsvis fortsätter dessa genrer stödja.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox

Som jag sagt från början: luktfilm.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag lirar VR i stort sett dagligen och har varit med sen DK1 av Oculus.
Älskar det! MEN jag hade gärna sett lite ordentliga spel. Ett Dungeon Master i VR eller CoH2 med VR stöd. Det hade funkat för mig.
Av de 200-250 vr spel jag har så är det väldigt få som är beroendeframkallande.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Största problemet jag ser med VR är själva spel utbudet. Tror inte många lockas av att spendera dyra pengar för att spela demo spel.

Gillar VR tekniken men behövs längre och mer kvalitativa spel...

Medlem

Väntar på generationsskifte på prylarna, innan det blir nå köp.

Medlem

Mycket besviken på Vive (har testat OR och tyckte det var ännu sämre). Tycker faktiskt PSVR är bäst för mina behov (sitta ner, racing mm) eftersom headsetet är väldigt bekvämt jämfört med OR/Vive (pinsamt dåliga utan uppdateringar, borde släppt version två, båda företagen) och bra bild. Move-kontrollerna är ju förvisso helt värdelösa och trackingen av headsetet är en aning tveksam den också.
Men Vive sitter värdelöst, har värdelös display med god-rings för mig hur jag än försöker justera det och Elite Dangerous (nästan det enda VR jag intresserar mig för) är dåligt optimerat med suddig text osv. Trackingen är ju överlägsen, men jag är inte intresserad av att stå upp, gå runt osv. Blev ju ASTRÖTT av att spela Fallout 4 VR ståendes/gåendes.

Ångrar lite att jag inte köpte Pimax 4k eller väntade på 8k eftersom det passar mitt behov bättre. Nu är jag superpartisk eftersom jag har ett mycket dominant öga (hjärnan struntar i stort sett i det andra ögat) så jag har ju i princip "halv upplösning" jämfört med många andra. Men med det sagt, har man kört lite bilspel, spelat Eagle flight, Eve Valkyrie (pay2win som läggs ner) eller Elite Dangerous så fattar man grejen.

Hoppas definitivt de "stora kanonerna" kommer snart med generation 2/3/4 och att spelföretagen kommer med titlar med innehåll och "lär sig" hur man bäst kör VR. (Tips, nej, inte stå upp)

Medlem

Jag tror att har man inte köpt en VR-lösning nu när det varit så hett, så lär man inte göra det på bred front sen heller om inte något drastiskt sker.

Medlem

Gah... VR är nu i ett en utvecklingsfas. Det är early adopters som köper det samtidigt som studios etc. provar det. Att det och AR kommer att bli våra primära input-metoder är det få som tvivlar på. Sedan är gaming bara halva kakan. VR och AR används i allt större utsträckning inom industrin och gör storverk där. Det har heller inte samma risknivå som konsumentmarknaden där hårdvara fortfarande är ett problem. Men det är som sagt en tidsfråga. Källa: jobbar med VR/AR.

Paradox har väl inte ens någon VR-upplevelse så deras subjektiva bedömning får ju stå för dem själva. Bossa har portat sitt surgeon simulator, ett "spel" som är kort och meningslöst även utan VR. Det här är ju inte riktigt industrins frontfigurer om man säger så.

Avstängd

Största problemet just nu är att det är alldeles för många som inte har råd med en rejäl dator plus vr, så det uppstår ett moment 22 - fler behöver köpa vr för att det ska bli billigare.

Medlem

Det kommer att slå när tekniken förfinats. Trådlöst och högre upplösning tillsammans med sån där teknik som bara renderar det ögat fokuserar på i full upplösning så hårdvaran pallar 90fps. Det behövs också något fiffigt sätt att förflytta sig på inne i spelen istället för teleportering. Något som lurar hjärnan att man faktiskt går framåt.
Priset är såklart viktigt också.

Medlem

@Tiggaren: Jag blev positivt överraskad av "jogging" rörelsen i ex. LA Noire. Man lär se ut som en idiot men det kändes riktigt bra.

Medlem

Jag har ägt en vive och det är verkligen skithäftigt - men problemen är som många andra säger dåligt spelutbud, kass upplösning, jobbigt med sladdarna och för vanligt folk, prislappen..

Den dagen det är typ 2x4k skärmar, det sitter skönt, det är trådlöst utan delay och riktigt bra spel finns - då jävlar kommer det vara det fetaste som finns

Medlem

@Spectral: kanske för någon inte bryr sig om det. För resten av världen är det början på en revolution.

Medlem

@kebbe: Garanterar att du inte äger ett headset. Vadå inga spel? Finns en jävla massa spel, flera riktigt bra produktioner dessutom. Det är ganska genomgående att ni som uttrycker er så här inte har någon vidare erfarenhet. Lämna diskussionen istället.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Tiggaren: Jag blev positivt överraskad av "jogging" rörelsen i ex. LA Noire. Man lär se ut som en idiot men det kändes riktigt bra.

Hehe Ja det ser ut som det ger lite mer inlevelse än vanlig teleportering iaf vilket är bra.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför tänker dom inte samma sak med VR som med konsol, att man säljer hårdvaran så billigt man kan för att få fler potentiella köpare?

För att hårdvarutillverkarna inte drar in pengar på såld mjukvara, (Facebook gör dock detta till viss del med sin Oculus Store) till skillnad från konsolmarknaden.

Medlem

Anledningen till att jag aldrig köpte något VR-headset från start var just för att de fortfarande är i ett för tidigt stadie. Priserna är höga och både fysiskt och prestandamässigt är de väldigt outvecklade i nuläget. Bättre att vänta tills de lyckas optimera allt och fler seriösa spel med stöd för VR börjar släppas på marknaden, enligt mig.

Som sagt VR är fortfarande under utveckling, jämför med de tidiga konsollerna. Den konsollen som sålde bäst under första generationen sålde i ca 250 000 exemplar. Det krävdes att andra generationens konsoller skulle släppas för att antalet sålda skulle komma upp i miljontalen.

Det som VR saknar just nu är en "kioskvältare", ett spel som folk bara anser att man måste ha så fort man ser det. Den första generationen hade Pong, senare kom det ikoner som Super mario, Sonic, Legend of zelda, Halo, osv som nästan helt själva skulle kunna bära en konsollgeneration. Det finns bra VR spel, men som den här tråden visar så för den stora massan så är det nästan bara korta demos och demonstrationer som finns tillgängliga.

Sen så har VR ganska många fysiska problem, hjälmen måste vara både smidig och bekväm samtidigt som den ska vara estetiskt tilltalande. Priset måste självklart ner(men förhoppningsvis så är det något man kommer se i de nästkommande generationerna). Så som det är idag kommer inte VR försvinna, men det kommer befinna sig i samma nisch som ratt och pedaler till racingspel och simulator joysticks, och det är också till sådana spel teknologin passar bäst till idag.

Avstängd
Skrivet av Dudinkalv:

Anledningen till att jag aldrig köpte något VR-headset från start var just för att de fortfarande är i ett för tidigt stadie. Priserna är höga och både fysiskt och prestandamässigt är de väldigt outvecklade i nuläget. Bättre att vänta tills de lyckas optimera allt och fler seriösa spel med stöd för VR börjar släppas på marknaden, enligt mig.

Jag som har väntat på VR ända sen jag testade det på grönan på 90-talet tycker inte det var nåt att tveka på, slog till direkt.

Hade du köpt i nuvarande skick om vive kostade 1000:-?

Medlem
Skrivet av Lombra:

För att hårdvarutillverkarna inte drar in pengar på såld mjukvara, (Facebook gör dock detta till viss del med sin Oculus Store) till skillnad från konsolmarknaden.

Kan inte hårdvaruutvecklarna få royalties på spel sålda till den egna plattformen då. Det måste ju finnas någon lösning.

//edit

Glöm det, kom på att det vore dumt att dela marknaden så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Jag som har väntat på VR ända sen jag testade det på grönan på 90-talet tycker inte det var nåt att tveka på, slog till direkt.

Hade du köpt i nuvarande skick om vive kostade 1000:-?

En tusing? Absolut, varför inte!

phi
Medlem

Tyvärr så är VR endast intressant i flyg/space sims och bilspel än så länge (en högst personlig åsikt så klart) och jag har oerhört svårt att motivera ett köp för en nischad spelgenren som jag knappt själv spelar med några få enstaka undantag.

Så jag sitter vid sidan av och observerar när försökskaninerna testar VR och väntar tills att tekniken ska mogna.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@kebbe: Garanterar att du inte äger ett headset. Vadå inga spel? Finns en jävla massa spel, flera riktigt bra produktioner dessutom. Det är ganska genomgående att ni som uttrycker er så här inte har någon vidare erfarenhet. Lämna diskussionen istället.

"Har du inte slängt lika mycket pengar i sjön som mig får du inte kritisera formatet!"

Ingenting i min kritik riktades mot någonting som kräver erfarenhet av att äga ett headset. Formatet är dött, lev med att folk kritiserar dåliga beslut du gjort med dina pengar.

Medlem

Jag köpte en vive när den kom ut, jag ångrar mig verkligen inte, men samtidigt används den inte så jättemycket heller. Det är kul att sätta igång någon gång ibland, ska testa la noaire nu strax. Tycker inte att vr behöver slå ut vanligt spelande eller bli vardag i varje hem. Jag tycker det är kul för vad det är. Jag tror det alltid kommer vara en nisch. Tills dess att man i princip tar på sig ett par vanliga glasögon som har verklighetstrogen grafik, då kanske"alla" kan tänka sig att köpa

12
Skriv svar