Kvällens Squadron 42-film... wait for it... försenades

Robot
Kvällens Squadron 42-film... wait for it... försenades
Medlem

SquadroN menar du?

Medlem

Vet inte om det är meningen att skratta eller gråta.
Hur inkompetent får man vara att lyckas försena varenda liten presentation man har?
Hur ska man kunna lita på dem att göra ett fullt fungerande spel om inte ens detta fungerar ordentligt efter flera år?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om det är meningen att skratta eller gråta.
Hur inkompetent får man vara att lyckas försena varenda liten presentation man har?
Hur ska man kunna lita på dem att göra ett fullt fungerande spel om inte ens detta fungerar ordentligt efter flera år?

Till skillnad från i stort sett hela branschen så gör CIG alla sina presentationer live, så du har egentligen ingenting att jämföra med när du kallar dem inkompetent. Väldigt få utvecklare skulle våga vara så öppen som CIG är. I stället så visar många ett flashigt, och inte allt för ovanligt förrenderat tech demo, och när spelet väl släpps så klagar folk på att grafiken blev nedgraderad. Och denna process upprepas år efter år utan att folk lär sig.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Till skillnad från i stort sett hela branschen så gör CIG alla sina presentationer live, så du har egentligen ingenting att jämföra med när du kallar dem inkompetent. Väldigt få utvecklare skulle våga vara så öppen som CIG är. I stället så visar många ett flashigt, och inte allt för ovanligt förrenderat tech demo, och när spelet väl släpps så klagar folk på att grafiken blev nedgraderad. Och denna process upprepas år efter år utan att folk lär sig.

Har inte följt varken Squadron 42 eller multiplayerdelen, hur spelbar är singleplayerdelen respektive multiplayern?


signatur

Retro.

Medlem

40 minuter före tiden de pratade om för 2 veckor sedan går de in och säger att de har tekniska problem, och skjuter upp till imorgon. Så klockan 20(svensk tid) trodde de att de skulle fixa detta...? Lite framförhållning är alltid bra oavsett om det är live eller förinspelat. Det handlar om en 2 timmar sändning. Lite cred att de inte går ut efter tiden(vilket har hänt tidigare) som de talat om och säger att de är sen iaf
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Medlem

@Bojkott:

Inget av det ursäktar ständigt försenade och missade deadlines. Och att sen meddela dryga halvtimmen innan att allt blir skjutet till imorgon är under all kritik. Spelar ingen roll hur öppna de är, lika dåligt för det.

Vill gärna att spelet (spelen) ska lyckas men har inte särskilt mycket förtroende om att det faktiskt kommer uppnå förväntningarna som sats.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

@Bojkott:

Inget av det ursäktar ständigt försenade och missade deadlines. Och att sen meddela dryga halvtimmen innan att allt blir skjutet till imorgon är under all kritik. Spelar ingen roll hur öppna de är, lika dåligt för det.

Vill gärna att spelet (spelen) ska lyckas men har inte särskilt mycket förtroende om att det faktiskt kommer uppnå förväntningarna som sats.

Visst är det drygt att det försenas hela tiden, men det är heller inte samma spel idag som det var för 2-3 år sedan. När pengarna trillade in så gick de från vad som nästan kunde jämföras med ett hobbyprojekt till ett bland de mest påkostade AAA-spelen någonsin där man bland annat har anlitat skådespelare som Mark Hamill, Gary Oldman och Andy Serkis. Jag tror de är uppe i en budget på 170 miljoner dollar nu, och med så mycket pengar så vill man ju inte direkt att de ska släppa ett billigt skitspel och dra med resten av pengarna.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

@Bojkott:

Inget av det ursäktar ständigt försenade och missade deadlines. Och att sen meddela dryga halvtimmen innan att allt blir skjutet till imorgon är under all kritik. Spelar ingen roll hur öppna de är, lika dåligt för det.

Vill gärna att spelet (spelen) ska lyckas men har inte särskilt mycket förtroende om att det faktiskt kommer uppnå förväntningarna som sats.

Förväntningarna har ju bara satts av dig och andra fans, inte av utvecklaren och har inget alls att göra med spelets framgång. För utvecklarens del har spelet redan lyckats oavsett om det lever upp till dina förväntningar eller ej; De har ju redan sålt en hel del kopior.
Personligen tycker jag att jag redan har fått valuta för pengarna jag betalade för några år sedan, med allt innehåll som hela tiden läggs till blev det en grymt bra investering.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Har inte följt varken Squadron 42 eller multiplayerdelen, hur spelbar är singleplayerdelen respektive multiplayern?

Singleplayerdelen (Squadron 42) är inte tillgängligt än, men multiplayerdelen befinner sig just nu i en övergångsfas till version 3.0 som gör det möjligt att bland annat utforska planeter. Den är dock bara tillgänglig för vissa utvalda just nu och fungerar sådär. Fokus ligger på att tweaka nätkoden, som flaskhalsar prestandan rejält. 3.0 blir tillgänglig för alla efter nyår, och då med prestandaoptimeringar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Till skillnad från i stort sett hela branschen så gör CIG alla sina presentationer live, så du har egentligen ingenting att jämföra med när du kallar dem inkompetent. Väldigt få utvecklare skulle våga vara så öppen som CIG är. I stället så visar många ett flashigt, och inte allt för ovanligt förrenderat tech demo, och när spelet väl släpps så klagar folk på att grafiken blev nedgraderad. Och denna process upprepas år efter år utan att folk lär sig.

Löst översatt "Reeeeeeeeeeeeee reeeeeeeeee, hur vågar du ifrågasätta CIG reeeeeeeeee"

Medlem

@Bojkott:

Håller med, dock är det lika illa om de är överambitiösa och får slut på pengar.
De behöver bra PR för att få in mer pengar, men som det ser ut nu så kan jag inte med gott samvete rekommendera mina vänner att kolla på deras livestreams.

Det är pinsamt för mig om jag sagt att något ascoolt kommer visas (som förra året med citizenCon) sen är det trasigt eller helt enkelt inte visas, då ser jag ut som en idiot.

Allt som syns utåt, för en lekman, är bara bra grafik, dyra skepp och hittills tomma löften.

@Ahris: Vill minnas att Chris Roberts nämnt "Best damn space sim ever" x antal gånger. Vill påpeka att det är långt ifrån klart, och utvecklarens förväntning borde väl ändå vara att göra klart produkten.

Medlem

Kommer att tänka på ett spel som heter "No mans ..."-någonting.
Har glömt vad det var.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Kommer att tänka på ett spel som heter "No mans ..."-någonting.
Har glömt vad det var.

No Man's Sky's första uttalade releasedatum var satt för Juni 2016, men släpptes i Augusti 2016, spelet utannonserades 2013. Star Citizen's första uttalade release-'fönster' var 2014, men är som bekant inte släppt. Spelet utannonserades 2012.

Tycker inte dom är som blåbär


signatur

subterranean homesick alien

Dödgrävaren
Skrivet av Anton Q:

No Man's Sky's första uttalade releasedatum var satt för Juni 2016, men släpptes i Augusti 2016, spelet utannonserades 2013. Star Citizen's första uttalade release-'fönster' var 2014, men är som bekant inte släppt. Spelet utannonserades 2012.

Tycker inte dom är som blåbär

Fast när de fick mer funding än de bett om så frågade de backersarna om ifall de ville ha ett utökat spel eller ett spel enligt deras ursprungliga vision. Och merparten röstade på att få ett utökat spel, så deras första release-datum är helt irrelevant för argumentet att "Star Citizen är försenat". 3.0 är egentligen deras första riktiga delay, det var utlovat för typ ett halvår sedan tror jag.

F.ö. att jämföra SC med NMS ser jag som ett tecken på att man inte vet vad man talar om, NMS visade upp välregisserade demon på väldigt små slices, satt och ljög om features som skulle vara med i deras spel etc.
RSI och ClG är extremt öppna med sin development, veckliga uppdateringar på vad som pågår, och extremt öppna med att saker de vill göra antagligen inte kommer vara med i en första release. Om folk missuppfattat deras vision så är det inte för att Chris Roberts varit lögnaktig i det offentliga rummet, utan mer att folk läser mellan raderna och låter sin egen fantasi springa iväg. (Vilket till stor del var delen i NMS marknadsföring också, att folk fyllde i luckor själva, utöver luckorna Hello Games fyllde i med sina lögner.)

Quake-konnässsör

Om man ifrågasätter Star Citizen, så klagar folk på att blir för aggressiv. Försöker man förklara eller försvara Star Citizen så blir man anklagad för att vara fanboy och får höra något spydigt. Samma sätt i kommentarerna på de flesta spelsidor som tar upp Star Citizen, trollen finns överallt verkar det som. De som inte bryr sig om Star Citizen är de som skriker högst, som Derek Smart t.ex.

Men lite synd att den blev försenad, jaja får vänta tills imorgon. Eller ska man göra som alla andra och ta fram högafflarna och facklorna för kräva pengarna tillbaka för att de har blivit försenad med Livestreamen?

Testpilot

Jag har kommit fram till med tanke på alla känslor som luftas i tråden att:

Eftersom alla har starka känslor både positiva och negativa för detta spelet så kommer det bli ett kanonspel.

Baserat på en Icke vetenskaplig mumbojumbokänsla.

Medlem

Själv har jag valt en strategi som går ut på att mer eller mindre ignorera spelet tills det (eller om det) till slut släpps i skarp version.

Hoppar varken på hype eller hat-tåget.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Visst är det drygt att det försenas hela tiden, men det är heller inte samma spel idag som det var för 2-3 år sedan. När pengarna trillade in så gick de från vad som nästan kunde jämföras med ett hobbyprojekt till ett bland de mest påkostade AAA-spelen någonsin där man bland annat har anlitat skådespelare som Mark Hamill, Gary Oldman och Andy Serkis. Jag tror de är uppe i en budget på 170 miljoner dollar nu, och med så mycket pengar så vill man ju inte direkt att de ska släppa ett billigt skitspel och dra med resten av pengarna.

Det är precis detta som är det största problemet med spelet. Planerna, projektet och allt ändras hela tiden vilket innebär att det aldrig blir färdigt. Du kan aldrig slutföra ett projekt om du hela tiden går in och ändrar i det. Om de slutförde nåt de lovade så hade saker gått framåt. Och om 5 år så är spelet åter igen annorlunda än vad de planerar idag.

Allt detta gör att förtroendet för "projektet" (eller är det Projekt 19.2 då allt förändras hela tiden?) urholkas och folk tröttnar och kvar blir bara fanboys som inte ser att de blir lurade för en fin teknikdemo och tomma löften. Men de som är seriösa vill ha utdelning på sin investering. Det är bara en tidsfråga innan någon myndighet går in och stoppar projektet (då det liknar mer och mer ett bedrägeri på en massiv skala) eller att folket tar saken i egna händer och drar igång en class action suit mot företaget.

Jag vill gärna själv att spelet tar form och blir nåt och har alltid varit intresserad av spelet, men intresset har minskat mer och mer pga alla förseningar och uppblåsta löften som aldrig blir av. Och risken är att spelet blir så utdaterat ELLER överkomplicerat att ingen vill till slut spela det. Åter igen, de måste göra färdigt ett grundplattform först och sedan bygga vidare för att det ska bli nåt. Jag har inget emot 490 addons till spelet som bygger vidare på allt och lägger till funktioner, men jag vill se ett spelbart spel. Sedan kan de (och fanboysen) ha vilka ursäkter som helst för att det är försenat, att de bytt grafikplattform, att de visst har ett "spel" ute (ett fattigt teknikdemo där du pruttar runt i en begränsad tom rymd är inget "spel") osv osv men kontentan är att i vuxenvärlden så vill vi ha resultat och att under vilka andra förutsättningar som helst inom utveckling så förväntar man sig ett resultat inom en planerad tid. Du kan inte sitta och försöka designa en bil i all oändlighet, eller utveckla ett nytt datorchip i all oändlighet och tro att folk och investerare i all oändlighet skall pytsa in pengar under tiden du förändrar projektet... det funkar helt enkelt inte så. Och skillnaden här just är att folk gladeligen betalar massor med pengar för nåt som absolut inte är garanterat att de får, och ju längre tiden går nu desto mindre chans blir det att de får det de betalade för. Visst, det blir alltid problem och förseningar i projekt också som kräver vissa förändringar, men vad som händer med detta spelet är något annat då hela spelet förändras konstant och inget i projektet är hugget i sten (som det skall vara).

Så till utvecklarna: Sluta komma med ursäkter och se till att saker kommer ut i tid,
Till projektledarna: Få ändan ur vagnen och styr upp skutan, eller avgå så att några mer kompetenta kan ta över och få något gjort.

Och detta är inte kritik för att just denna filmen försenades, jag ger inte ett blankt päron för filmen då jag börjar titta på filmer när jag ser att de börjar komma framåt och närma sig en release (så att man får se spelet som det faktiskt ser ut när det släpps, inte fantasier gjorda i CryEngine), utan det är kritik för hela "projektet" och hur det ha hanterats gentemot sina backers och investerare.

Medlem

Hört att de i dagarna annonserat rymd-tanks, som man kan förbeställa för 70+ USD. Vilken stretchgoal var det?

Medlem

@mrpijey: Som någon skrev tidigare. CIG frågade backers om de skulle använda de pengar som kom in för att vidga visionen till det bästa spel de kunde göra. Folk röstade ja. Det är precis det som de just nu gör. Så det första släpp datumet gällde ett helt annat spel än det folk röstade att de skulle göra och gäller således inte. Det tar inte längre att skapa detta spel än många andra tripple A spel. Cyberpunk 2077 har varit i development lika länge tex men med ett fullt team hela tiden medan SC hade några personer i ett garage första året i princip och inte hade normala nivåer anställda förrän 2014. Och Cyberpunk är inte i närheten spelbart eller ute i offentligheten på samma nivå som SC. Det finns många fler exempel.

Så det är fel av folk att påstå att spelet tar anormalt länge att släppas. Det är snarare en konsekvens av öppen utveckling att folk blir otåliga. Det är även fel att påstå att projektet hela tiden växer för det stämmer inte. De har kämpat med att få igång grundläggande teknologier i kärnan på sin motor vilka inte existerade förr innan de kunnat gå vidare med olika delar av projektet. Research and development tar tid och är oberäkneligt när man försöker göra något andra aldrig vågat sig på, det är bland annat därför publishers föredrar att göra icke innovativa spel som är kopior av varandra då det är enklare att beräkna när det är klart samt mindre risk när det gäller mottagande.

Ta planet teknologin som exempel. Vissa är upprörda att de lägger till detta och tror på allvar att spelet skulle varit ute tidigare om de inte gjorde det. De tror även att Chris Roberts kom på från en dag till en annan att fan vad coolt det DÄR skall vi ha, efter att ha sett ett demo av en av FD crytek medarbetarna de anställt vid ett besök vid frankfurt studion. Det är naturligtvis trams. Crytek core folket valde att vara med och bygga upp Frankfurt studion till att börja med för att de skulle få möjlighet att utveckla just denna teknologi och dra den så långt de bara kan. Då de länge drömt om att göra helt procedurala världar i hög detaljrikedom utan begränsningar, men ingen har vågat sig på det tidigare. Det har de varit öppna med i intervjuer. Så det har alltså jobbats på sedan Frankfurt studion startades i slutet på 2014 och var en av orsakerna till att studion startades. Det är just det som är pudelns kärna, utveckling tar tid när du inte köper färdiga features från hyllan. Subsumption systemet är ett annat exempel, ett system för AI som är helt nödvändigt för bland annat SQ42. Det kom online bara för någon månad sedan och har jobbats på lika länge av samma Frankfurt team.

Hade CIG inte fått in Frankfurt folket så hade Star Citizen inte varit möjligt.

Blir man utbränd på att vänta och se spelet växa fram så är det hälsosamt att dra sig tillbaka och släppa det för en tid. Det är det många som gör. Speciellt om man blir bitter och negativ av det. Spelet kommer att komma ut oavsett om folk tittar eller inte för de har redan våra pengar.

@Biggles: Det där är en logisk kullerbytta. Ett utvecklingsteam av den här storleken gör inte en sak åt gången. Det pågår mängder med olika tasks samtidigt. De har mängder av olika discipliner där medarbetare har sina individuella expertområden. Fordons designers kan inte arbeta på att få klart nätkoden snabbare eller fixa buggar så att 3.0 släpps fortare. De kan bara skapa nya fordon. Så när de har gjort klart sina saker så har CIG två val. Antingen sparka dem eller ge dem mer jobb så de hålls igång. Att hitta kompetenta designers i spelbranchen idag är väldigt tufft så sparka dem är inte aktuellt. Således ger de dem mer jobb att göra genom att designa mer fordon till spelet. Effektivt användande av tid och pengar.

Hur det fungerar med att pussla ihop ett schema för ett spel av den här storleken där man har flera hundra personer med olika expertområden så att ingen sitter och rullar tummarna kan ses i den här videon där de beskriver processen. Det är samma process inom all mjukvaruutveckling skall tilläggas. Jag jobbar själv i branschen.

Medlem

@Bojkott: Det är dock ingen livestream utan en förinspelad AtV episod.
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/7ldzmt/some_cla...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Hade CIG inte fått in Frankfurt folket så hade Star Citizen inte varit möjligt.

2 år efter en lyckad kickstarter, där vi fick höra om Redacted ett år senare, som sen i slutet av 2014 visade sig vara Illfonic. Sen skotades allt de gjort och senare tog Frankfurt folket över och gjorde om allting.
2014 sade Chris att planetary landing var något som skulle komma senare. Efter release.
Du har dock rätt att som Star Citizen ser ut idag så hade det inte varit möligt, men ursprungligen såg SC helt annorlunda ut och då möjlig för sin vision.

Medlem

Tja, dealen från början har ju varit att alltid göra om, göra rätt istället för att hålla på deadlines.
Att Chris Roberts skulle få utveckla spelet i fred från publishers och deras aktieägare, som på den gamla goda tiden med Origin innan EA köpte upp det hela.

Samtidigt med "öppen utveckling" kräver den här approachen en stor portion tålamod från fans och spelare.

Jag väntar hellre 24h om det ger en bättre upplevelse av denna holiday special.
Förra årets var ju ganska... underwhelming efter all hype.

Medlem

@Hajfena: Din berättelse är dock inkorrekt. Illfonic togs in för att hjälpa till att få ut FPS modulen tidigare då de hade erfarenhet av att släppa FPS spel på Cryengine platformen. Detta så CIGs kärnstudior kunde fokusera på SQ42 samt rymd delen av SC. CIG körde fortfarande på en modulär modell då. Illfonic hade inget med utvecklingen av motorn att göra. Du har helt rätt att mycket av det som de gjort fick göras om, men inte i närheten av "allt". Orsaken var att de använt fel dimensioner för dörrar osv när de byggt FPS nivåerna. Något som senare fick korrigeras för att materialet skulle fungera med övriga materialet internt hos CIG. CIG beslutade tack vare detta att ta in så mycket som möjligt av utvecklingen internt istället för att leja ut det. Det var bland annat därför som Erin Roberts blev global chef och director över world wide studios för att säkra att arbetet standardiserades och schemalades rätt globalt.

Frankfurt hade inget med detta att göra. Arbetet som fick göras om efter illfonic gjordes av Austin Texas och några fåtal grejjer av Manchester teamet i storbrittanien. Frankfurt har sysslat till största delen med core engine tech samt att de lite senare lade till personal boende i tyskland som kunde hjälpa Foundry 42 i storbrittanien, på distans, med modeller för vapen osv samt delar av ansikts teknologin till SQ42. Kärnan i Subsumption teamet sitter i frankfurt och kör AI design då det kräver ingenjörer, samt att de expanderat med designers som kan bygga på med content till procedural systemet för planeter och outposts som Frankfurt utvecklat kärnan i.

Medlem
Skrivet av FN80:

@Bojkott: Det är dock ingen livestream utan en förinspelad AtV episod.
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/7ldzmt/some_cla...

Om det bara rör sig om ett vanligt ATV-avsnitt så känns det väldigt onödigt att skjuta upp det. Chatten i Twitch brukar ju ändå vara omöjligt att läsa, så de kunde lika gärna ha lagt upp det på Youtube.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om det bara rör sig om ett vanligt ATV-avsnitt så känns det väldigt onödigt att skjuta upp det. Chatten i Twitch brukar ju ändå vara omöjligt att läsa, så de kunde lika gärna ha lagt upp det på Youtube.

Det kunde de ha gjort. Men förklaringen de gett är att de kommer ha devs etc tillgängliga via spectrum chatten under och efter streamen förfrågor etc och skulle de schemalägga det några timmar senare för att fixa problemet de hade så skulle det fungera väldigt dåligt med vissa tidszoner i världen att ha tillgång till personerna i denna chat.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det kunde de ha gjort. Men förklaringen de gett är att de kommer ha devs etc tillgängliga via spectrum chatten under och efter streamen förfrågor etc och skulle de schemalägga det några timmar senare för att fixa problemet de hade så skulle det fungera väldigt dåligt med vissa tidszoner i världen att ha tillgång till personerna i denna chat.

Aah, på så vis.

Medlem

@Aletheides:
Jag ryckte loss den meningen som jag quoate'ade med fokus på den meningen och jag kan hålla med om att det jag sa är inkorrekt till resten av ditt inlägg, samtidigt som jag menar att utan Illfonic hade nog all spelmekanik blivit lite tråkigare om de inte funnits där, de jobbade väl på "zero g" funktioner, i viss mån rymdstationer, och på något sätt hjälpte de till med utvecklingen av spelet i början. Chris Roberts och alla hade väl planer eller önskemål om planetary landing, men det var ju efter release inte före.
Går vi längre och tar bort hela Frankfurt studion så hade ändå SC blivit till eller CIG hade försökt iaf, det är det jag menar.

Eller så hade det skitit sig helt och hållet som mmo, men det som visas upp på Star Citizen: CitizenCon 2014 Complete Show @1:39 är helt och hållet före Frankfurt.
Före det betydligt mer komplicerade spel vi ser idag. Men tar vi ett spel som ME Andromeda, med flygstrider så tror jag att många år 2013 hade nöjt sig med det om Squadron 42 varit klart idag, men det får vi aldrig veta. Vad vidga visionerna idag betyder vet ingen eller hur lång tid det tar eller kommer kosta.

En bra skriven artikel av BadNewsBaron skriver:
"Where CIG gets into trouble is their habit of routinely overpromising and underdelivering with their updates. This isn’t intentionally malicious behavior — there is an unbridled enthusiasm and optimism at the management level that, while sometimes endearing, is terrible for PR."
Med tanke på att 3.0 är ca ett halvår försenat borde CIG förutsett denna SQ42 försening lite tidigare än 40 minuter före den skulle släppas(framförhållning vinner man på, speciellt pr mässigt), speciellt när det förmodligen kommer ta flera år innan många bitar fungerar önskvärt.

Medlem
Skrivet av JackG100:

F.ö. att jämföra SC med NMS ser jag som ett tecken på att man inte vet vad man talar om

Jo jag trodde det var det som var min poäng


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar