Squadron 42 – se gameplay-debuten från Star Citizens solodel nu

Robot
Squadron 42 – se gameplay-debuten från Star Citizens solodel nu

Se en dryg timmes gameplay från Squadron 42.

#cloud-imperium-games, #squadron-42, #star-citizen


Medlem

Ja än så länge är det ju hyyyysteriskt tråkigt. Vandra runt i en massa korridorer och höra NPC:er rapa ut sig "Lieutenant" stup i kvarten.

Är detta framtidens FPS experience? Sure hope not.

Medlem

Det ser riktigt snyggt ut även över streamen, ser fram emot att maxa spelet då det kommer

Medlem

@Biggles:

Alla spel behöver ju inte vara som doom, bra att det finns spel som detta och mgs också med lite inlevelse & story.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Biggles:

Alla spel behöver ju inte vara som doom, bra att det finns spel som detta och mgs också med lite inlevelse & story.

Bra gameplay är i högsta grad inte relevant då, av döma av det jag just såg.

Tråkigt, långdraget, glitchy, dumt. Det är vad det här var.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@Biggles:

Alla spel behöver ju inte vara som doom, bra att det finns spel som detta och mgs också med lite inlevelse & story.

Visst ser man många saker och ting som måste arbetas mer på, men de försöker inte visa upp ett färdigt spel heller för den delen så att sitta och klaga på det som sticker ut och ser ut att vara något som fortfarande är under utveckling är lite skumt i mitt tycke, då det är just det; under utveckling.

De saker som får mig lite fundersam är väl mestadels styrningen. Det ser ganska ryckigt ut, och jag är inte jätteövertygad om hela "zoomandet" när det kommer till interaktioner. Oblivion och Fallout New Vegas hade ju det, att det zoomade in på karaktärer i dialoger och jag var aldrig riktigt bekväm med det - men vi får vänta och se hur det blir. Kanske tweakas det ytterligare. Det är nog bara vissa extremfall som skrämmer mig egentligen, då det zoomar in FÖR mycket; men åter igen, något som troligtvis kommer arbetas mer på med tiden också.

Även hur skeppet "vrider" sig. Det ser responsivt ut, men lite väl responsivt i mitt tycke. Det kanske *känns* bättre än det ser ut dock. För mig såg det ut att vrida sig oerhört snabbt och ryckigt men jag vet inte riktigt om det beror mer på spelaren än spelet i sig. Detta är dock inte en dealbreaker, bara en notering mer eller mindre.

Bortsett från de saker och ting jag inte var helt övertygad av riktigt ännu så älskade jag det som visades. Det har säkerligen lång tid kvar i utvecklingen men ja vad fan; inte som vi har brist på spel, särskilt inte ofärdiga spel som släpps för tidigt.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Visst ser man många saker och ting som måste arbetas mer på, men de försöker inte visa upp ett färdigt spel heller för den delen så att sitta och klaga på det som sticker ut och ser ut att vara något som fortfarande är under utveckling är lite skumt i mitt tycke, då det är just det; under utveckling.

De saker som får mig lite fundersam är väl mestadels styrningen. Det ser ganska ryckigt ut, och jag är inte jätteövertygad om hela "zoomandet" när det kommer till interaktioner. Oblivion och Fallout New Vegas hade ju det, att det zoomade in på karaktärer i dialoger och jag var aldrig riktigt bekväm med det - men vi får vänta och se hur det blir. Kanske tweakas det ytterligare. Det är nog bara vissa extremfall som skrämmer mig egentligen, då det zoomar in FÖR mycket; men åter igen, något som troligtvis kommer arbetas mer på med tiden också.

Även hur skeppet "vrider" sig. Det ser responsivt ut, men lite väl responsivt i mitt tycke. Det kanske *känns* bättre än det ser ut dock. För mig såg det ut att vrida sig oerhört snabbt och ryckigt men jag vet inte riktigt om det beror mer på spelaren än spelet i sig. Detta är dock inte en dealbreaker, bara en notering mer eller mindre.

Bortsett från de saker och ting jag inte var helt övertygad av riktigt ännu så älskade jag det som visades. Det har säkerligen lång tid kvar i utvecklingen men ja vad fan; inte som vi har brist på spel, särskilt inte ofärdiga spel som släpps för tidigt.

Att det är lite twitchy är främst pga. att det är musstyrning på en livepresentation, precis därför som trailers och cinematiska klipp osv. , som förövrigt folk gärna klagar på, tex styrs eller är inspelat med handkontroll. Det är inte så cinematiskt, inlevelsefullt eller för den delen särskilt behagligt att titta på någon som spelar med M&K, men ja, det ser lite väl laggig ut i rörelserna och jag vill minnas att det känns lite så när man kör också, hoppas det blir lite mer smooth och tyngd i det hela i slutversionen.

Medlem

Jag tycker det är modigt av dem att stå emot neddummandet av spel vi ser nu för tiden genom att satsa på ett långsammare tempo i spelet för att kunna sätta storytellandet och atmosfären. Star Citizen har aldrig siktat på att vara ett CoD eller Battlefront som är extremt fastpaced. Det kommer inte passa alla då de med short attentionspan eller som inte bryr sig i storylines kommer föredra CoD. Persistent universe kommer inte vara lika story styrt som Squadron 42 dock. Det försöker vara en spirituell arvtagare till Wing Commander och det lyckas det med över förväntan. Vill man se hur Wing Commander spelen fungerade så finns de inspelade som filmer på youtube med Mark Hammil etc även där. Wing commander 3, 4 och Prophecy noterbart.

När det gäller den Virtical Slize av spelet som de visade så sa de redan i intervjuerna före att AIn fortfarande arbetates på (subsumption systemet kom online bara för ett par månader sedan) och att det fortfarande krävdes putsning av bland annat animationer. Men atmosfären, ljudet och musiken tyckte jag var klockren, även karaktärerna är bland de mest välgjorda jag sett i något spel trots att det inte är färdiga assets. This will be good.

Medlem

Det finns ute på Youtube nu,

eld
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Även hur skeppet "vrider" sig. Det ser responsivt ut, men lite väl responsivt i mitt tycke. Det kanske *känns* bättre än det ser ut dock. För mig såg det ut att vrida sig oerhört snabbt och ryckigt men jag vet inte riktigt om det beror mer på spelaren än spelet i sig. Detta är dock inte en dealbreaker, bara en notering mer eller mindre.

Newtonian physics, skeppet kan röra sig snabbt i en riktning men du kan fortfarande vända dig om rätt snabbt och titta bakåt medans skeppet fortsätter i samma riktning. Mer verkligt men går emot vad folk är vana vid när det gäller dogfights i luften.

Svängningar kan göras ännu snabbare då skeppen är väldigt små, jämfört med de större skeppen i star citizen.

Medlem
Skrivet av eld:

Newtonian physics, skeppet kan röra sig snabbt i en riktning men du kan fortfarande vända dig om rätt snabbt och titta bakåt medans skeppet fortsätter i samma riktning. Mer verkligt men går emot vad folk är vana vid när det gäller dogfights i luften.

Svängningar kan göras ännu snabbare då skeppen är väldigt små, jämfört med de större skeppen i star citizen.

Fast skeppen i SC har alltid kunnat ändra sin riktning på tok för fort för att framstå som realistisk fysik. Skeppen beter sig som att de nästan helt saknar massa vilket leder till något som både ser och känns väldigt orealistiskt och "fel".

Bästa beskrivningen jag läst var någon som beskrev hur skeppen ser ut att sitta fast i änden på en pinne som någon viftar med! Överdrivet men rätt talande.

Nu ska man väl vara försiktig att argumentera realism i ett sci-fi spel, det är ju trots allt just ett fantasi spel, men man vill åtminstone att det ska framstå som "trovärdigt" och det har inte skeppens beteende i SC gjort.

Jag har dock inte sett detta senaste vilket jag just ska göra så ta mina åsikter för vad de är; förutfattade och förmodligen daterade


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

1.5 miljarder bois! Seriöst, jag förväntade mig faktiskt nåt mer polerat än vad som visades. Bortsett från prestanda problem som vilket spel som helst kan ha innan release. Men kolla bara på hur stela alla npc:er är. Och va fan va det för "claw pose" han gjorde innan han knivade fienden. Försvara spelet bäst fanboysen vill men det här ser ut som crap ärligt talat. Speciellt för hur lång tid som gått och hur mycket pengar som funnits till hands. GTAV tog 3 år och strax under 1 miljard att utveckla. Visst dom hade dubbelt så många anställda men av att döma Star Citizen så är det inte en halv färdigt. Och detta är efter 5år.... Så om 5år till då?

eld
Medlem
Skrivet av Soulless:

Fast skeppen i SC har alltid kunnat ändra sin riktning på tok för fort för att framstå som realistisk fysik. Skeppen beter sig som att de nästan helt saknar massa vilket leder till något som både ser och känns väldigt orealistiskt och "fel".

Bästa beskrivningen jag läst var någon som beskrev hur skeppen ser ut att sitta fast i änden på en pinne som någon viftar med! Överdrivet men rätt talande.

Nu ska man väl vara försiktig att argumentera realism i ett sci-fi spel, det är ju trots allt just ett fantasi spel, men man vill åtminstone att det ska framstå som "trovärdigt" och det har inte skeppens beteende i SC gjort.

Jag har dock inte sett detta senaste vilket jag just ska göra så ta mina åsikter för vad de är; förutfattade och förmodligen daterade

Som nya elite ja, inte helt enligt fysikens lagar, tänkte mest jämfört med x-wing serien och freespace där man alltid flyger dit man pekar

Medlem

@eld: mjo fast skeppen har massa, så drar du full speed åt ett håll och stryper main engines så kan du leka turret med styrraketerna på skeppen (alltså skeppet fortsätter i rikting x medans du kan rotera skeppet i alla axlarna under tiden)

Medlem

Finns inget i närheten med samma ambition. Bara det får mig att ställa mig bakom projektet. Finns nog med AAA-spel som endast kör på i samma säkra och välanvända spår utan minsta antydan till nytänkande utom endast för att mjölka spelare på mer pengar. Chris Roberts försöker iaf göra något nytt och extraordinärt.

Medlem

@eld: Flight modellen är inte final dock. Den första modellen de hade var mer hardcore newtonian så manoeuvring trusters var mycket svagare än idag. Newbs klagade dock att det var svårt att flyga när man gled så mycket samt att combat blev mycket "jousting". Dvs folk började på extreme range och körde full hastighet mot varandra, sköt några skott i förbifarten och hamnade på extreme range igen, vänder om och joustar igen. Det var inte riktigt den typ av combat de var ute efter utan de ville ha mer dogfighting, så de tweakade flight modellen för att få folk lite närmare varandra. Där är vi idag. De har sedan erkänt att de drog upp manoeuvring trusters lite väl hårt så att man nu i princip nästan inte glider något alls samt att trusters kompenserar för bra vilket man märker när man strafear i de mindre lättare skeppen att man stannar och byter riktning nästan omedelbart vilket gör att det i dessa skepp kan kännas som att man inte har någon massa.

De kommer således göra ännu ett balancing pass på flight modellen innan release. Men förvänta er inte att det blir lika extremt som i början eller att det blir som flygplan i rymden vilket inte är realistiskt alls.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Ja än så länge är det ju hyyyysteriskt tråkigt. Vandra runt i en massa korridorer och höra NPC:er rapa ut sig "Lieutenant" stup i kvarten.

Är detta framtidens FPS experience? Sure hope not.

Snarare en annan riktning än arcade.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Kritiken jag har att ge och då räknas jag väl som en noob:
Flyger jag ett rymdskepp och har saker runt omkring mig, då vill jag ha en display där jag ser hinder, fiender eller vän. Hade ingen koll på var Old Man Colton var... eller var man sköt sönder fiende(än en gång, capture an enemy ship... inte för att det var poängen här men det saknas information om det som det skjuts på).
Att bara flyga omkring som det gjordes sade mig ingenting, jag var helt vilse.
Var det en planet eller asteroid som det landades på, och där det fanns luft. Fritt nedflygande till planeter fanns inte 2015 så då har man alltså skrivit om spelet så att man göra så. Fine för mig men fixa en fungerande instrumentpanel så man ser omgivningen för det var ju en hel del bråte överallt.
Annars var det väl okej, men den så kallade subsumption som hyllats verkar långt ifrån klar.
Tyvärr är det väl mer fokus på det grafiska än det funktionella.

De har en hel del att jobba på.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Snarare en annan riktning än arcade.

Red Orchestra-serien, Squad, Project Reality (till BF2) Arma-serien, Day of Infamy, Verdun...det finns gott om skjutarspel som inte kör på arkadkänsla, och de flesta av dem gör det utan att kräva hutlösa summor genom kickstarter.

Och angående "mest ambitiösa spelet ever" argumenten som jag alltid ser blossa upp som försvar till SC. Vem som helst kan vara ambitiös. No Man's Sky var sjukt ambitiöst. L.A. Noire var sjukt ambitiöst. The Division var sjukt ambitiöst. Peter Molyneux i allmänhet är sjukt ambitiös. Att vara ambitiös betyder inte att det man producerar kommer gå vägen. Och det är bannemig inte något att rycka axlarna åt när man som i SC fall har tagit mångmiljonbelopp från sin fanbase.

Och kom inte och rapa ut er historier om Wing Commander eller Freelancer. Om Chris Roberts vill visa att han menar allvar kring sitt nuvarande projekt, d.v.s. det projekt han gör NU och inte för 20+ år sedan, då får han tamigfan skärpa sig, för allt, och jag menar ALLT jag sett ikväll luktar katastrof långa vägar.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

1.5 miljarder bois! Seriöst, jag förväntade mig faktiskt nåt mer polerat än vad som visades. Bortsett från prestanda problem som vilket spel som helst kan ha innan release. Men kolla bara på hur stela alla npc:er är. Och va fan va det för "claw pose" han gjorde innan han knivade fienden. Försvara spelet bäst fanboysen vill men det här ser ut som crap ärligt talat. Speciellt för hur lång tid som gått och hur mycket pengar som funnits till hands. GTAV tog 3 år och strax under 1 miljard att utveckla. Visst dom hade dubbelt så många anställda men av att döma Star Citizen så är det inte en halv färdigt. Och detta är efter 5år.... Så om 5år till då?

Man kan inte ta ett företag som redan har allting som krävs för att utveckla ett spel och sedan jämföra det med ett företag som mer eller mindre startar från "scratch".

Medlem

@Biggles: Då får den åsikten stå för dig. Det är redan klart att den inte delas av de flesta som faktiskt läst på om detta projekt och har lite insikt om hur spelutveckling fungerar.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

1.5 miljarder bois! Seriöst, jag förväntade mig faktiskt nåt mer polerat än vad som visades. Bortsett från prestanda problem som vilket spel som helst kan ha innan release. Men kolla bara på hur stela alla npc:er är. Och va fan va det för "claw pose" han gjorde innan han knivade fienden. Försvara spelet bäst fanboysen vill men det här ser ut som crap ärligt talat. Speciellt för hur lång tid som gått och hur mycket pengar som funnits till hands. GTAV tog 3 år och strax under 1 miljard att utveckla. Visst dom hade dubbelt så många anställda men av att döma Star Citizen så är det inte en halv färdigt. Och detta är efter 5år.... Så om 5år till då?

Dock så var det runt 1000 spel utvecklare som jobbade med GTA 5, nästan 3 gånger så mer än starcitizen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@Biggles: Då får den åsikten stå för dig. Det är redan klart att den inte delas av de flesta som faktiskt läst på om detta projekt och har lite insikt om hur spelutveckling fungerar.

"Hur spelutveckling fungerar". Ja jo, det var ju en lagom vag fras som Citizen-fanatiker gillar att rapa ur sig. Säg mig, på vilket sätt är Star Citizen, ett spel som har en sinnesjukt stor budget men som av allt att döma blir uppskjutet år efter år, ett praktexempel på ett välfungerande spelprojekt? No Man's Sky har hittills uppnått fler av sina löften än vad SC gjort, Elite Dangerous likaså. Ändå är det SC som är spel-Jesus och bortom all kritik.

Hur mycket pengar har du spenderat på spelet? Kan vara bra att veta innan man går vidare. Jag har lagt exakt 0 kr på SC, så nu vet ni mina stakes i den här soppan.

Medlem
Skrivet av Biggles:

"Hur spelutveckling fungerar". Ja jo, det var ju en lagom vag fras som Citizen-fanatiker gillar att rapa ur sig. Säg mig, på vilket sätt är Star Citizen, ett spel som har en sinnesjukt stor budget men som av allt att döma blir uppskjutet år efter år, ett praktexempel på ett välfungerande spelprojekt? No Man's Sky har hittills uppnått fler av sina löften än vad SC gjort, Elite Dangerous likaså. Ändå är det SC som är spel-Jesus och bortom all kritik.

Hur mycket pengar har du spenderat på spelet? Kan vara bra att veta innan man går vidare. Jag har lagt exakt 0 kr på SC, så nu vet ni mina stakes i den här soppan.

Bra att jämföra starcitizen med ett spel som liknar ett spel för mobil telefoner. No man's sky är ingenting i jämförelse med starcitizen. Sen var Elite Dangerous redan en bra bit inne i utvecklingen av spelet innan dom gjorde en kickstarter på det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Sant, NMS är ett faktiskt, fungerande spel, till skillnad från SC, som bara är en revolution i dina drömmar.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Sant, NMS är ett faktiskt, fungerande spel, till skillnad från SC, som bara är en revolution i dina drömmar.

Förr eller senare så blir nog dom drömmarna verklighet, även om det tar längre tid än förväntat... Videon av att döma så såg spelet väldigt lovande ut, ser ut som att dom har kommit väldigt bra bit på singleplayer spelet. Påminner lite om när andra visar upp sina nya spel på E3 första gången något år innan release.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@Biggles: måste faktiskt flika in och säga att du låter minst lika fanatisk fast på andra sidan än SC fanatiker.

Själv backade jag det från start och jag kan ärligt säga att inte hade förväntat mig denna utveckling. Ville bara ha ett nytt freelancer med lite pang pang i rymden. Vet inte var vi är nu, men har inga problem med att vänta.

Visar det sig att jag kastade mina 500kr i sjön 2012, nå, jag kommer inte gråta direkt. Värre för de som lagt flera tusen. Men så är det när man investerar i någonting, du betalar för möjligheten av en produkt, inte en faktisk produkt.

Därför är jag väldigt försiktig med att säga bu eller bä innan jag har produkten i handen. Annars finns det risk att man låter som alla iPhoneskeptiker i efterhand eller de som trodde att internet var en fluga. För att inte tala om alla som grät över att Nintendo var dumma när de släppte switch. Vem kommer vilja köpa den här? Osv.

Den som lever får se helt enkelt. Antingen har du rätt att det är bortkastade pengar och allt är en bluff. Eller så sitter vi om några år och pangar i rymden och har roligt.

Medlem

Jag får verkligen delade känslor inför detta spel:

Jättesnygg grafik... men skitful design.

Medlem

Bara dom fixar till så karaktärerna blinkar så skulle jag säga att det är klart att släppas.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@Biggles Varför så bitter och cynisk?

123
Skriv svar