Brädspelstips inför jullovet

Robot
Brädspelstips inför jullovet

Julen en tid då vi ofta umgås med släkt och vänner snarare än sitter framför skärmen men du behöver såklart inte avstå från spelandet.

#brädspel, #conradargo


Medlem

Var väldigt sugen på att köpa XCOM men läste lite tveksamma recensioner om det. Är det nån som har provat?

Medlem

Bästa brädspelet är Eldritch Horror https://boardgamegeek.com/boardgame/146021/eldritch-horror
Det funkar för övrigt prima att spela detta på datorn med kompisar med hjälp av Discord och Tabletop Simulator på Steam, i deras workshop finns både Eldrich Horror och Arkham Horror inklusive expansioner.
50% rabatt på Tabletop Simulator idag
http://store.steampowered.com/app/286160/Tabletop_Simulator/
Eldritch Horror i workshopen:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=649216...

Medlem

Gloomhaven. Blir inte mycket bättre (och större) än så.

Lär hamna på butikshyllorna under januari.

https://boardgamegeek.com/boardgame/174430/gloomhaven

Medlem

@waeress: Jag har xcom, tycker inte det är så roligt. Tar lång tid att komma igång med första spelet.


signatur

IDKFA

Medlem

@Windir87: Descent 2nd edition är väll också ganska massivt?

Medlem

Pandemic Legacy är ett riktigt bra spel. Kan verkligen rekommendera. Scythe är lite meh... men snyggt är det!


signatur

IDKFA

Medlem

Har spelat Power grid. Är roligare än det låter. Tycker dock att Ticket To Ride är bättre.

Kan också rekommendera Settlers Of Catan.

Annars, för den som vill ha en chans till rejäl skadeglädje gentemot sina med/motspelare så är den gamla klassikern Svea Rike svårslaget.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

KoP
Medlem

Talisman all the way!

Skribent

Sitter å spelar Codenames och Star Wars - Destiny. Den första är riktigt bra för ett gäng på 4-6 personer.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Betrayal at House on the Hill är det som brukar gå varmt hos mig. Riktigt roligt där man får ett slumpmässigt hus och scenarion som utspelar sig. Man börjar med att alla är med varandra tills man når en punkt i spelet då en blir förrädare och de andra måste hjälpas åt att stoppa den. Minns inte hur många scenarion som finns men det är över 50 olika om man inte räknar med expansionen.

Mycket rekommenderat!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Akronym:

Har spelat Power grid. Är roligare än det låter. Tycker dock att Ticket To Ride är bättre.

Kan också rekommendera Settlers Of Catan.

Annars, för den som vill ha en chans till rejäl skadeglädje gentemot sina med/motspelare så är den gamla klassikern Svea Rike svårslaget.

Fick Catan av Secret Santa på kontoret, körde första omgången precis. Riktigt trevligt!


signatur
Medlem

@waeress: Jag däremot gillade spelet (Xcom), vi har spelat det ett flertal gånger, svettigt och mysigt, precis som man vill ha det. Bäst på fyra personer, alla har en varsin roll och det gäller att alla är med på spelet för att ha en chans.

Annars vill jag tipsa om Twilight Imperium, fick ett nytt utgåva (4:e) för en månad sen, super najs spel, så länge ni är sex personer som har ca. 8 timmar på er att sitta och spela det (4x spel i brädspelsform)

Medlem
Skrivet av KoP:

Talisman all the way!

Bästa spelet!

Medlem
Det ser inte ut att vara så kul

@Akronym:... Och det låter inte så kul.
Men det är så jäkla välgjort. Man sitter verkligen där och vändas varje auktion. Älskar att spelet, på ett väldigt snyggt sätt, ger vissa fördelar (som att få köpa resurser först) som gör spelet jämnt.
Fruns favoritspel. Äger två olika versioner av grundspelet

Medlem

För kvällar med vänner/släkten: codenames

För de kreativa/filosofiska: dixit

För nästan alla åldrar: King of Tokyo

För den ensamma spelaren: lord of the rings the Card game (går att spela ihop också)

För samarbetet: pandemic (någon av versionerna)

Medlem

Ska man spela med polarna med några öl, så är det inget som slår Junta.
Lita inte på någon, muta varandra och hugg din bästa vän i ryggen. Äkta julstämning det.

Medlem

Blokus om man har mindre barn med är både roligt och enkelt.

Medlem

Sambon fick "lord of the rings the card game" i julklapp. Hoppas det är lika roligt som det ser ut.
Settlers är ju suveränt, annars som en annan också säger är blokus roligt och invecklat. Carcassonne med alla dess expansioner och olika nya spelversioner. Sambon fick Carcassonne: hunters and gatherers tidigare i år och det var suveränt.
Stratego är en skön one on one utmaning om man önskar det, lite mindgame!
Mitt bästa tips är dock Dominion, alla borde prova detta om man gillar kortspel.

Finns det en N64 slår dock inget Mario Kart. Det är en fröjd att komma hem till föräldrarnas hus och damma av denna pixliga godhet.

Avstängd

"Alga Tjuv och Polis" - sjukt kul när man var yngre för man levde sig in i sina roller.

"Alga Den försvunna diamanten" - rätt kul men kommer inte ihåg spelreglerna exakt.

Kortspelet UNO - oslagbart simpelt och kul, lär vara roligare för de äldre med sprit i kroppen.

Medlem

Finns mycket goa sällskapsspel/brädspel därute, älskar allra helst "social engineering" spel, kul att jävlas med vänner... Tills man får smaka på sin egen medicin

Ny favorit för mig är "Sheriff of Nottingham" från Arcane Wonders, simpelt spel som blir som bäst i en grupp som gillar att rollspela lite och leva sig in i spelet. Passar dom flesta åldrar så länge man kan servera trovärdiga lögner

Medlem

Ett spel för två som är simpelt men med en hel taktik är Patchwork. Hög mysfaktor på det. Smutta julmust och skapa lapptäcken

Medlem

Fick kortspelet "Bears vs Babies" i julklapp. Mycket kul

Medlem

Några av mina favoritbrädspel:
* Settlers of Catan (gärna med några expansioner, men grundspelet är också bra)
* Ticket to Ride (gillar original/USA-versionen bäst bl a eftersom den är mest snabbspelad)
* Smallworld (några expansioner passar bra här också)
* Robo Rally (har bara testat originalversionen - nya versionen är förhoppningsvis lika bra)

Medlem

@NisseHult: är smallworld ungefär som settlers?
Settlers är verkligen roligt och utmanande!
Har du testat clank!? Provade Clank in space igår med 3 andra, bland det roligaste jag har spelat. Den har deckbuilding som Dominion och samtidig ett spelbräde som roborally. Grymt!

Medlem

@DJMar: Small World är inte alls lika mycket resurshantering som Settlers utan är mer inriktat på erövring av territorier med arméer/raser som har väldigt varierande egenskaper:
(Sidan för Small World på Boardgamegeek)

Jag har inte testat Clank ännu. Jag gillar också Dominion så det låter ju som att jag borde prova det. Tack för tipset!

1
Skriv svar