Är Die Hard en julfilm?

Skägg.
10 Chambers
Är Die Hard en julfilm?

Det årliga snacket om huruvida Die Hard faktiskt ör en julfilm sä låt oss rada upp för- och nackdelar.

+ Död skurk med tomteluva och orden ho-ho-hop skrivna på magen.
+ John är hemma för att fira jul
+ Låtarna Let it Snow och Ode to the joy finns på soundtracket

- Inte så familjevänlig


signatur
Geeks Gaming

@Carl Johansson-Sundelius:

I min värld är die hard 1 och 2 klockrena julfilmer.

1. Tema
Ganska lika genom båda. Återkoppla med familj, gott mot ont, ljus (bland annat i form av explosioner) mot mörker, snö, julpynt.

2. Symbolik

Skurkarna i båda är ju ganska uppenbart formade efter grinchen. Lustiga minspel, kan uppfattas som missförstådda, pratar lustigt.

3. Blod

För rött är julens färg

Medlem

Det blir ju inte jul utan Die Hard!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Skribent

Detta borde vara standard för alla julgranar.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@erikcedervall: Det där kallar jag julprydnad, äkta vara!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Klart det är en julfilm. En julfilm som funkar året om!

Medlem

Klart det är en julfilm. Allt behöver inte vara barntillåtet bara för att det är julrelaterat.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

- Inte så familjevänlig


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Releasehästryttare
Skägg.
10 Chambers
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

@Carl Johansson-Sundelius:

Varför inte göra en poll?

Tyvärr har vi inget omröstningssystem i forumet.


signatur
Releasehästryttare

@Carl Johansson-Sundelius:

Skulle ju kunna göra det som dagen fråga i morgon, är ju viktigt att veta

Medlem

Självklart! Är det ens en fråga?

När Roxettes "It must have been love" räknas som en jullåt för att man sjunger lite om snö så är väl Die Hard en julfilm...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Hela symboliken med Nakatomi Plaza som representerar Julgranen med valvet/paketen längst ner som Grinchen/Hans Gruber vill stjäla. 2:an är också bra men tycker den tappar mot slutet.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

Die Hard 2 är faktiskt en av mina återkommande just julfavoriter. (Ska strax ses rent av!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det är ju ingen jul utan att se Hans Gruber falla ner för Nakatomi.

Geeks Gaming

@Carl Johansson-Sundelius: Du måste ju länka rätt version

Releasehästryttare
Skägg.
10 Chambers
Medlem

Aaahhh... Den varma julkänslan som infinner sig när Die Hard rullar


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Die Hard 1/2, Lethal Weapon och även Gremlins tillhör jul traditionen här hemma mer än Kalle Anka och CO

Releasehästryttare
Medlem

@sanctier:
Gremlins är verkligen en julfilm. Mysig, rolig och många skratt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Actionfilm som utspelar sig under julen, inte en julfilm.

Geeks Gaming
Skrivet av kebbe:

Actionfilm som utspelar sig under julen, inte en julfilm.

Nu tror jag det hela var lite på skämt men jag blev väldigt nyfiken på din definition av julfilm

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu tror jag det hela var lite på skämt men jag blev väldigt nyfiken på din definition av julfilm

Personligen anser jag att jul borde vara ett centralt tema i handlingen, någonting jag inte tycker att Die Hard har. Men det hela är ju subjektivt såklart, har själv en del filmer jag associerar med julen men som jag inte nödvändigtvis anser vara julfilmer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Personligen anser jag att jul borde vara ett centralt tema i handlingen, någonting jag inte tycker att Die Hard har. Men det hela är ju subjektivt såklart, har själv en del filmer jag associerar med julen men som jag inte nödvändigtvis anser vara julfilmer.

Så Ensam Hemma passar inte heller in som julfilm?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Så Ensam Hemma passar inte heller in som julfilm?

Har inte sett den tillräckligt nyligen för att uttala mig om det, har dock aldrig tänkt på den i kontexten av julfilmer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Personligen anser jag att jul borde vara ett centralt tema i handlingen, någonting jag inte tycker att Die Hard har. Men det hela är ju subjektivt såklart, har själv en del filmer jag associerar med julen men som jag inte nödvändigtvis anser vara julfilmer.

John, en man, reser från ena sidan landet till den andra i ett desperat försök att lappa sin familj. Tyvärr börjar det inte bra. Holly, hans fru, har tagit tillbaka sitt flicknamn och de börjar genast bråka. Holly är dessutom namnet på en växt som jänkarna använder vid jul. Även känd på svenska som järnek, eller mer ovanligt kristtorn, som enligt sägen har bundits samman till Kristi törnekrona.

Hmm, var var jag? Jo! Som ett julmirakel dyker Hans Gruber upp. Hans Gruber som motiveras av girighet. Girighet som så ofta är temat i julfilmer. Som Grinchen eller Ebenezer Scrooge fast med "terrorister". "Terrorister" som inte bara ses i tomteluva utan också kommer med skitnödiga julrim om maskingevär. Som vilken svensk jul som helst!

Mängder av julmusik spelas genom filmen och även om det kan förklaras med att filmen utspelas i juletid så är det knappast ett minus på julighetsfaktorsskalan (jag uppfann just ett ord).

John får flera möjligheter att ge upp och ta det lugnt. Låta någon annan ta hand om problemet. Men han inser att för familj och andra medmänniskor så måste man ibland göra uppoffringar. Inte ens "stickor" i fötterna får honom att ge upp. Julanda så det förslår!

SPOILERS! (som om det behövs...)
Efter en kort bön till mannen i skyn, samt en hel del utrop där mannen från nya testamentet nämns, så besegrar John Hans, räddar dagen och får gå hem med sin fru. De har återfunnit sin kärlek efter alla prövningar och vunnit över den krassa kommersialismen. Allt är julefrid och fröjd. Och då har vi inte ens nämnt Al Powells psykologiska resa! Ytterligare ett julmirakel. Det till och med snöar i Los Angeles av alla ställen! Även om det snöar papper och aska...

Det var det jag kunde komma på på rak arm.
Julfilm helt klart.

12
Skriv svar