topp 5 lista över era favoriter som ni spelat år 2017.

Medlem
topp 5 lista över era favoriter som ni spelat år 2017.

Tjo flöjt. Så var det dags igen.
Spelen behöver inte nödvändigtvis vara gjorda i år men du ska ha spelat dem för första gången under året.

min lista är iaf

1. Observer. Skaparna till Layers Of Fear slog en homerun för mig med detta cyberpunk psykologiska skräckspel. Med Rutger Hauer som gör rösten till protagonisten så kan det inte gå fel haha.
Trots lite tekniska problem så är det för mig årets spel 2017.
2. Wolfensten: The New Colossus. Efter att ha tröttnat lite på FPS spel överlag så slet det här spelet tag i mig och ruskade om mig och jag hade en suveränt kul resa från start till mål.
3. Nex Machina. Twin Stick shooter med fokus på shooter. Jäklar sicket ös och med ett soundtrack som formligen pumpade upp adrenalinet i en tillsammans med en rejäl utmaning. Många timmar har lagts ner på detta eminenta lir.
4. Ruiner. Ännu en twin stick shooter hamnar på min lista. Ruiner var en för mig okänd titel tills för några veckor sedan när jag blev tipsad på nätet. Sagt o gjort köpte det och jäklar vad kul jag har haft med det. En bonus är att detta spel kommer både med en enklare story samt uppgraderings system där man kan låsa upp nya färdigheter samt göra dem starkare gjorde att man kunde anpassa spelet mycket efter hur man själv ville spela, även om fokus så klart ligger i shooter träsket. Atmosfären är grym med mäktig ljudbild och soundtrack.
5. Uncharted: Lost Legacy. Jag var en av de där nissarna som inte vart så super imponerad av Uncharted 4. Tyckte det var på tok för långt och storyn sög liksom aldrig riktigt tag i mig och det kändes ofta som Naughty Dog bara hivade runt en från en kontinent till en annan som en ursäkt i att pusha grafik i ansiktet på en. Lost Legacy håller sig lite mer sansad och det var riktigt kul att utforska en Indisk fokuserad värld och där storyn igen kändes som ett skattletar äventyr. Jag gillade även de små ändringar de gjort till striderna lite roligare att man nu kunde gömma sig i högt gräs och stealtha fienderna lite enklare.
Och för den speltid man fick vs vad det kostade så är det inte mycket att gnälla på. Tog mig ca 9 timmar första gången att komma igenom och det kändes precis perfekt för ett spel med en prislapp på strax under 400 kr. Mycket spel för pengarna helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

1. Elex. Skönt att PB är tillbaka, ruggigt bra..
2. Zelda BoTW
3. Uncharted 4
4. No Man's Sky (spelade det inte när det var nytt, patchat så är det faktiskt rätt unikt)
5. Assasins Creed: Origins (inte spelat klart men verkar lovande)

Medlem

Hellblade: Senuas sacrifice
Att spela Hellblade i ett mörkt rum, med hörlurar är en garanti för att må dåligt. Det låter negativt när jag säger så, men det är en komplimang. Om Ninja Theory ville förmedla Senuas trasiga psyke och allt mörkare inre till spelaren så har de lyckats. Jag älskar det här spelet, men kommer troligtvis aldrig spela det igen. Det är vidrigt när man öppnar sig för intrycken och lever sig in i spelet.

South Park: The fractured but whole
Bedömmer man bara spelets gameplay är South Park ett spel i mängden, mediokert. Men gillar man South Park-humorn är det här definitivt ett av årets roligaste spel.

Horizon: Zero Dawn
Spelet fick mig att öppna plånboken och köpa en PS4. Det säger det mesta. Underbart.

Assassins Creed Origins
Jag är inte speciellt förtjust i Assassins Creed. Ubisofts "Standardmall 1A för Open World-spel" är såååååå långtråkig och förutsägbar. Men Origins vågade ta ut svängarna åtminstone lite. En hel del välskrivna quests, ett någorlunda kul stridssystem och miljöer som inbjuder till utforskning gjorde att jag faktiskt njöt av spelet i nästan 60 timmar innan jag tröttnade och stressade igenom de sista uppdragen för att få se slutet.

Försöker förgäves komma på ett femte. Har precis börjat spela Divinity Original Sin 2. Det skulle troligtvis platsa på listan, men jag vill spela det mer innan jag uttalar mig.

Megadelux

1: Factorio
Fortfarande i early access så är jag förmodligen uppe i 2k+ speltimmar på detta sköna lir som bara fortsätter att utvecklas och buggstädas i rask takt. utvecklarna har tight kommunikation med användarna, patchar under helger och storhelger är inget ovanligt.

2: Kerbal Space Program.
Oldie but goodie. Tror inte det behöver någon närmare presentation.

3: Rust har jag plockat upp igen. Gillar själva byggandet mer än pvp:andet men pvp kommer man inte ifrån, få spel har gett mig adrenalinrushar som detta då varje fight som förloras så är det helt free loot på ens kropp om man dör.

4: Squad
Såg en gammal arbetskollega satt och spelade det i början av året. Frågade hur det var osv då jag kikat på det under en väldigt lång tid. Han sa bara "kööööööp! vi är ett etablerat litet gäng som sitter och köttar ett par kvällar i veckan" Och ångrar inte det köpet. Dock skall väl poängteras att det blir 100ggr bättre med folk man känner. Inget direkt lonewolf spel.

5: Crusaderkings 2.
Hur man än vänder och vrider på det är det kul med lite drama. Detta spel spelar jag inte för att erövra världen eller på något sätt vinna. Jag sitter inte med cookiecutter-builds och gör allt "rätt" helatiden. Det är så enormt belönande hur man kan utveckla sin story genom tiden för den stora humorns skull. Plockar upp det lite nu och då. Många många roliga speltimmar blir det. Multiplayern är ett stort plus om man är på samma nivå som kompisarna.

Medlem

haha när man läser er andras listor kommer man på sig själv sitta o säga "ja jäklar.. det spelet är ju också bra" osv
några nya titlar jag inte hört om tidigare finns här med.

nice!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

1. Battlefront II
Spelar för fullt med mina vänner. Vi tycker alla det är riktigt roligt. Härlig grafik, ljud och gameplay!

2. X-Com 2: War of the Chosen
En expansion som gjorde ett bra spel ännu bättre. Riktigt välgjort och gjorde att spelet kändes fräscht nog att köra om igen utan problem.

3. Wolfenstein: The new colossus
Narrativet i detta spel slår mycket. Så härligt att bara få sitta tillbaka och njuta av det ruskigt bra skådespeleriet!

4. Mass Effect Andromeda
Trots jag inte trodde jag skulle gilla stridssystemet så måste jag säga att jag blev positivt överrasskad. Personligen tycker jag inte det var lika bra som föregående Mass Effect men njöt fortfarande i fulla drag (och gillade verkligen vapen "customization" i detta spel!).

5. Hellblade: Senua's sacrifice
Ett narrativt spel som fick en att tänka till. Igen, riktigt bra skådespeleri, musik och känsla.

Medlem

1. Divinity: Original Sin 2
Tror kommentarer är överflödiga gällande denna titel

2. Battle Brothers
Underbart litet spel där du kontrollerar en grupp hyr-svärd som äventyrar och slåss mot onda makter. Självklart TBS i år.

3. Sniper Ghost Warrior 3
Underskattat sniper-spel som jag själv lyckades få 100% i achievements på Steam.

4. XCOM 2: War of the Chosen
Ger basspelet ett rejält ansiktslyft. Ett måste för alla fans av XCOM 2.

5. Titan Quest: Ragnarok
Årets överraskning och ett klart måste ha om du gillar Titan Quest.

Quake-konnässsör

Divinity Orginal Sin 2
Horizon Zero Dawn
Nier: Automata
Nioh
Hellblade: Senua's Sacrifice

Ingen speciell ordning, lite sugen på att lägga in Cuphead också... Men dessa spel var det som var intressantast i år

Medlem

Detsiny 2 är årets spel för mig. Otroligt roligt att skjuta utomjordingar med vänner och sakta samla på sig kraftfullare utrustning.

Mass Effect Andromeda blir tvåa, med sköna karaktärer och spännande story, lite svagt slut dock.

Annars har det varit ett svagt spelår i min bok.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

1. Zelda
2. Thimbleweed Park
3. TW:WH2
4. Secret World Legends
5. Lettris ( http://trans-neptunian-studios.com/games/Lettris/index.html )

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Detsiny 2 är årets spel för mig. Otroligt roligt att skjuta utomjordingar med vänner och sakta samla på sig kraftfullare utrustning.

Själv skulle jag dessvärre vilja påstå att Destiny är årets besvikelse. Det var roligt den lilla stund innehållet, men så snart man gjort det lilla content som fanns blev det inte mycket över. Otroligt fattigt på innehåll, speciellt för i ett spel av den typen med en prislapp som den hade. Och på det har man mage att några månader efter release släppa en betald "expansion"

Jag har svårt att göra en lista men spelar just nu mycket Fortnite. Hade en (kort) period med Destiny som sagt, samt en del ströspelande av Dishonored 2, World of Tanks, PUBG och diverse MMORPGs. Dessförinnan blev det mycket Rust, men kan dessvärre inte akta spelet särskilt högt längre efter den senaste tidens uppdateringar som tar spelet i helt fel riktning enligt mig.

Medlem

1. Nioh
2. Squad
3. Rising storm 2: Vietnam
4. Hitman - goty
5. Pubg

Även lite olika vr spel såsom Onward, gorn, vtol vr.

Medlem

Jag väljer vanligtvis ett spel som GOTY för det året det släpptes, men detta året har varit fullt med titlar att jag har väldigt svårt att välja. Så en Top 5 är ett bra val:

1. Nioh

Beskrivning är överflödigt.

2. Horizon Zero dawn

Konceptet, gameplayet, mörka storyn.

3. Prey

För mig så är detta årets speldesign, man känner doften av semi-interconnected "world" som i Dark Souls, inspirerad miljö av Bioshock och System Shocks tempo och item management. Ljudet i dialogen lämnar dock en del att önska, man undrar vad som hände ljudkillen.

4. Assassin's Creed: Origins

Äntligen ett AC som får mig att sukta efter mer, känslan jag hade från Ezio trilogin och Black Flag har återkommit. Det har inte riktigt avancerat fram den moderna storyn men perspektivet från Bayek och utforskandet ger mer klarhet gällande Brotherhood. Där är ett par saker jag vill kritisera, men det är främst nitpicking.

5. Hollow Knight

Metroidvania, utforskning, uppgraderingar, bossar, skön melankolisk miljö, gratis expansioner.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

1. Horizon Zero Dawn

2. Zelda Breth of the Wild

3. Persona 5

4. Nioh

5. Xenoblade Chronicles 2

Testpilot

1. Bloodborne
2. Legend of Zelda: Breath of the Wild
3. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
4. Suikoden II
5. Earthbound

Medlem

1.Nier: Automata

2.They Are Billions

3.Nioh: Complete Edition

4.Bayonetta PC

5.Xcom 2: War of the Chosen

Medlem

1. Lost Castle (Coop)
2. Dragon Quest Builders
3. MGSV: PP
4. Darkest Dungeon
5. Legasista

Backlog till nästa år (pga. tid & pengar)
- Zelda
- Bloodborne
- Nioh
- Dark Souls 1-3
- Nier: Automata
- FF15
- Divine Divinity-spelen
- Horizon Zero Dawn
- Hellblade


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Mutumba:

1. Bloodborne
2. Legend of Zelda: Breath of the Wild
3. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
4. Suikoden II
5. Earthbound

Bloodborne och Suikoden II är två förjäkla bra spel du!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Testpilot

@SunShine:

Sent svar, men ja gott om variation kan man säga!

Medlem

@Mutumba @SunShine

Jag lirade Suikoden 1 i cirka 5-10 minuter förr-förra året, men fastnade inte riktigt.

Är det tvåan som ”is the shit”?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Elex
Pubg
dota
They are billions
Horizon zero dawn

Helt ärligt har detta året varit riktigt jävla skit spel år, inga bra spel enligt mig, hoppas på 2018 men jag visste redan det för året innan hade vi såpass många nya bra spel kommande med lite banbrytande saker osv.

Så att detta året skulle vara lite meh vart jag rätt inställd på redan och accepterade läget

2018 är kommer bli ett riktigt sjukt bra spel år! både ifrån indie och AA utvekclare till mindre studios.

Mark my words ni kommer älska 2018

Medlem

1. Zelda botw - helt enkelt ett av de bästa spelen någonsin

2. Mario odyssey - ett av de bästa mario-spelen nånsin☺

3. Overcooked - Sjukt roligt local co-op

4. Steamworld dig 2 - Spelade aldrig första, men vilken pärla

5. Civilization VI - har av någon anledning blivit väldigt mycket civ, trots fuskande (på Deity) och kass AI

Medlem

1. Ufc 2 ( för många timmar i UT )
2. Wildlands
3. Prey
4. GT sport
5. Horizon


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Redaktör

1. Xcom 2: War of the Chosen
Bäst blev bättre.

2. Super Mario Odyssey
"Titta pappa! Jag är en dinosaurie!" sa min femåring första genomspelningen. Vi är nu inne på andra.

3.DCS: AJS-37 Viggen
Stoltheten vid första lyckade landningen är nästan lika stor som första gången man faktiskt lyckas starta maskinen.

4. Wulfie 2
Både gameplay och berättande är fenomenalt.

5. Sniper Elite 4
Fjärde gången gillt.


signatur
Medlem

1. ZBotW
Som detta lir trollband mig när det kom. Sitter fortfarande och tänker på det. Som gammal och bitter kan det ibland vara svårt att "förlora" sig i ett spel, men det är något med ZBotW som funkar för mig.

2. Europa Universalis 4
Ett ständigt återkommande spel, spelat det av och an sedan det kom. Precis som tidigare iterationer av serien.

3. PUBG
Otroligt roligt även i korta sessioner (vilket passar bra i vardagen med alla åtaganden som existerar)

4. DOOM
Det var väldigt roligt att återvända till barndomens hektiska röj

5. The Witcher 3
Otroligt bra, dock, för mig, inte lika trollbindande som ZBotW tyvärr. Tycker nog att det egentligen känns som ett mer komplett spel än ZBotW men det är något som saknas för mig (nostalgi spelar säkert stor roll). Inget spel jag vill dra igång när det är begränsat med speltid vilket gör att det inte startas upp så ofta tyvärr. Det förtjänas att spelas igenom.

Medlem

Efter travestin i Civ6 så har man gått tillbaka och spelat mycket Civ5.

*Svårt att göra en top 5 alltså, om jag bara spelat spelet några timmar så vet jag inte om det räknas.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

1. Persona 5
Ett av de bättre Persona spelen. Ett riktigt mästerverk där de sytt ihop grafik, ljud, musik, spelsystem och handling bra. Har man spelat ett persona så vet man vad man har att vänta sig, bara mer och bättre.

2. Xenoblade 2
Monolith soft verkar inte vara förmögna att göra dåliga spel. Ännu ett superbt spel i Xeno serien. Ryktet att en Xenosaga trillogi remaster till switch kan vara på G gör ju inte saken sämre! Xenoblade spelen karaktäriseras av öppna och unika spelvärldar utan att tappa den starka och oftast existentiellt ifrågasättande handlingen som Monolith är kända för. Xenosaga är mer traditionellt linjärt berättande och bygger på den legendariska klassikern Xenogears.

3. Stellaris: Utopia + Synthethic Dawn.
Paradox fick en skakig start med Stellaris men efter alla expansioner så är det nu bättre än någonsin! Ser fram emot nästa uppdatering som kommer göra om nyckeldelar av spelet i grunden. Så som hur man claimar ägande av solsystem och hur man färdas mellan dem. Ett måste för 4x fantaster.

4. Etrian Odyssey V: Beyond the myth
Nästa del i 3DS party based och turn based dungeon crawlern Etrian Odyssey. En underbar spelserie som är känd för att ha en ganska tilltagen svårighetsgrad samt att man ritar sina egna kartor över dungeons på nedre skärmen med pennan. De har ofta även en väl tilltagen character development. Senare delar har ett mer förlåtande game mode för nytillkomna som inte riktigt är lika roguelike som normala game modet för att inte avskräcka nya spelare.

5. Utawarerumono: Mask of deception + Mask of Truth.
Helt lysande kombination av Strategi RPG och visual novel med mycket väl tilltagen kampanj som sträcker sig över två sammanhängande spel vilka båda släpptes med två månaders mellanrum. Skapat av Aquaplus. Inte någon dating sim utan en ren SRPG story som har ett mycket djupt berättande. Görs av skaparna till Tears to Tiara 2 som släpptes här om året. Även det ett SRPG + visual novel som var helt fenomenalt. Utawarerumono börjar med att huvud karaktären vaknar utan minnen mitt ute i en snöstorm mer än så vet man inte om världen till en början, men sedan blir det åka av! Striderna spelas i turn based strategy RPG fashion. Den korta beskrivningen säger inte så mycket men svårt att ge en bättre utan spoilers då spelet börjar med en amnesiac, så beskriver Tears to Tiara 2 som kontrast då det är byggt på samma sätt.

Tears to Tiara 2: Heir of the overlords spelvärld är en alternativhistorisk variant av Europa under romarriket med fantasy inslag. Huvudpersonen är en till synes retarderad man som tillika är den sista överlevande av Hispanias furstefamilj efter Divine empires erövring av Hispaina (Roms erövring av dagens Spanien). Han har hållits vid liv som en symbol för resten av landet över att det är meningslöst att motstå Imperiet då det varit välkänt att han varit mentalt handikappad sedan han fötts. Han misshandlas och torteras offentligt och får bo i en liten smutsig koja nära Hispanias sista tempel till gudarna som Divine Empire tvingar Invånarna att motnera ned sten för sten som slavar. Eftersom inga andra gudar får finnas förutom the Divine Emperor. Episk story som i alla deras spel. Som i de flesta strategy RPGs så finns det en världskarta samt att striderna spelas i klassiskt turn based SRPG fashion. Filmen över intro delen av spelet säger det mesta över hur det utvecklas därifrån.

Båda spelen är fully voiced med japanska originalröster. Skulle vara för dyrt att porta dessa spel till väst om en så massiv voice cast skulle dubbas. Har nog flygit in under radarn för de flesta skulle jag tro. Lade till några story trailers och gameplay trailers i spoiler taggen. Rekommenderas för de som gillar story rich games.

Utawarerumono:

Tears to tiara 2:

Medlem

1. Zelda Botw. Magiskt
2. Mario Odyssey. Kontrollperfektion
3. Resident Evil 7. Comeback
4. Mario and Rabbids kingdom battle. Ubinintendo
5. Xenoblade Chronicles 2. Grandiost

Medlem
Skrivet av Sipmo:

@Mutumba @SunShine

Jag lirade Suikoden 1 i cirka 5-10 minuter förr-förra året, men fastnade inte riktigt.

Är det tvåan som ”is the shit”?

Hmm de har väl samma sorts grunder men vad jag kan minnas så föll suikoden II mig mer i smaken. Skön musik, mysig story o äventyr osv.
Om man gillar j-rpg's så är tvåan definitivt värt en titt


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

1) Zelda. Så. Jävla. Bra!
2) PUBG


signatur

I'm a snake, follow me!

12
Skriv svar