TED-Talk: Anti-boyism inom skolan...

Medlem
TED-Talk: Anti-boyism inom skolan...

How our education system fails young boys,
and what we can do to fix it:
http://t.ted.com/tqZH3zs


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

I rubriken till denna TED-talk förespråkas ”gaming” som en lösning...
Men denna ”lösning” håller jag inte alls med om.

Själva problemet är ju att vi har en kultur med stark anti-boyism inom skolan... i TED-talken tar hon ju upp ett kulturellt problem med nolltolerans mot pojkaktiga beteenden och intressen.

Smaka på ordet ”anti-boyism”.

Boyism defineras...

Definition of boyism
1 : boy nature : a boyish trait or feature
2 : a puerile notion or expression

eller...

Boyism
anything (action or spoken) done by a boy that us girls thinks is stupid.

example:
He broke up with her for another girl, he's always creating havoc with his boyism.

by E. M. February 26, 2008

Anti-boyism är således...
-att demonstrera nolltolerans mot hur pojkaktiga beteenden
-TED-Talken tog upp ett flertal exempel... se den om du inte kollat!

Varför är begreppet Anti-boyism så viktigt?
-Jo, för det är vad som präglas alltmer inom vår grundutbildning och är en av anledningarna till varför pojkar har och får allt sämre motivation i skolan.

Rot-orsaken till problemet är att det är upp till 93 % kvinnor som jobbar, styr och ställer inom skolan.

LÖSNINGEN?
IMHO är ett viktigt första steg i lösningen att spräcka hål på själva anti-boyism kulturen inom grundskolan, därefter (eller samtidigt) jobba på att få in betydligt fler män inom skolan.

Att spräcka håll på anti-boyism kan innebära att både pojkar och flickor får skriva om vad än de vill skriva om för ämnen. Det vill säga, att skriva om ämnen som tv-spel, våldsamma händelser kanske får bli ”okej”. Mer TV-spel, praktisk, hands-on och fysisk främjande delar bör sannolikt varvas in...

Håller ni med om:

1. att det förekommer anti-boyism inom skolan?
2. att anti-boyism är ett viktigt problem för pojkar mellan 3-13 år?
3. att vi behöver diskutera anti-boyism?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Jag föredrar Yuval Noah Harari och hans framtidsvision. Vad behöver vi så många människor till? Och vad ska vi göra med alla? Håll dom underhållna av droger och datorspel!
Låter inte som ett så dåligt liv....
https://www.ted.com/talks/yuval_noah_harari_what_explains_the...

Förövrigt hade jag aldrig "pojkaktiga beteenden och intressen" innan samhället tvingade dom på mig som barn. I min mening är det farligt med ett samhälle (från familjen och utåt i större grupper) som bestämmer hur en individ ska vara som person beroende av kön. Där tror jag det stora problemet ligger. Inte att lärare och styrande i skolan har ett speciellt kön.

Medlem

@waeress:

Implicit innebär anti-boyism just att det är det motsvarande ”flickaktiga perspektivet” som sätter ramen för hur pojkar får eller inte får göra.

Pojkar tvingas därmed att ändra på sitt pojkaktiga beteende och göra mer som flickor?

Kanske är det bara jag som ser problemet? :/


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Ja okej. Det köper jag lätt. Men jag ser inte att problemet ligger i anti-boyism då idén redan där stoppar in problemet i ett fack som handlar om kön, eller rättare sagt samhällets bild utav kön.
Grundproblemet ligger snarare i hur vi uppfostras från födseln till att vara två distinkta grupper av människor när vi egentligen är en kakafoni av individer.

Så nja, visst finns det ett problem men den beror inte främst på skolans organisation i min mening.

Medlem

@waeress:

Intressant.
Skulle du vilja utveckla vad du menar med kakafoni av individer?

Jag tror att jag är halvt med på vad du syftar på...
Är det möjligt att ”kulturer” är den enda faktorn som avgör att pojkar och flickor utvecklar olika beteenden, prioriteringar och intressen?

Kan det vara till 100% kulturellt betingat att fler pojkar tänker på sport och tv-spel hela dagarna?

Min uppfattning är att det finns genetiska skillnader, män tillfredsställs av andra saker än kvinnor, vilket formsätter särskiljda beteenden och intressen mellan könen.

Exempelvis har väl kvinnor större tillfredställelse av social jämförelse, social acceptans och tillhörighet, om jag inte minns fel? Medan män tillfredsställs i större grad av att ”känna sig kompetent” i det han gör. Nu menar jag inom kognitionsvetenskapliga ramar... det som faktiskt försegår i våra hjärnor.

Det är ju allmänt känt att kvinnors och mäns hjärnor fungerar olika. Graden av stimulans, banor etc är olika ifrån män till kvinnor.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Jag menar att vi all föds som individer. Och med tanke på hur många vi är så använde jag order kakafoni. (också med en tanke att vi alla föds med en individuell röst och därav en kakafoni )

Ja, jag tror att kultur eller det sociala sammanhang vi föds i och i vilken utsträckning, samt hur, det vill forma oss in i en roll är avgörande. Det finns biologiska skillnader mellan könen men jag tror inte det är den stora faktorn, utan att vi sedan länge delats in i två avskilda grupper där grupp x förväntats bete sig på ett visst sätt och grupp y på ett annat.
Jag menar att vi är alldeles för mycket individer för att det ska vara så enkelt, och att om vi verkligen får utrymmet för det från födseln inte kommer att ha dessa grupperingar.

Medlem

Men är det genetiska skillnader, och om det är det, är det inte grundat i våran pågående evolution som formas utifrån den miljö vi och generationerna innan oss lever i?

Medlem
Skrivet av waeress:

Men är det genetiska skillnader, och om det är det, är det inte grundat i våran pågående evolution som formas utifrån den miljö vi och generationerna innan oss lever i?

Vi kommer aldrig ifrån vårt arv ifrån miljontals år av evolution.

Bland hyenorna är det honor som är ”de som bestämmer, ledare” och bland lejon är det honor som är de huvudsakliga ”jägarna”. Bland spindlar finns det arter de honorna är 4x större än hanarna och direkt efter att parningen är fullbordad gärna käkar upp hanen...

Män och kvinnor har olika uppsättningar exempelvis när det kommer till våra hormoner. Hormoner påverkar vårt beteende till stor grad. Testosteron och östrogen har olika funktion och utsöndras olika hos män respektive kvinnor... även individuellt, men överlag har kvinnor mer östrogen medan män har testosteron, inte sant?

... säg att kultur och sammanhang står för 40% av skillnaden mellan pojkar och flickors beteenden och intressen, resterande 60% tror jag är evolutionärt / genetiskt arv.

Hur som haver, nu är det kvinnor som sätter ramarna för vad som kan anses som acceptabelt i skolan, eftersom män av någon anledning inte lockas till att jobba inom skolan... det vill säga, anti-boyism existerar och är ett allvarligt problem, i min åsikt.

Edit:
nu bidrog jag ju inte med någon vidare hög nivå på diskussionen...

Edit 2:
Här är en källa som direkt kan peka på att forskare är ense om att kultur, samhälle och genetik spelar in - de är dock oense om vilket som väger mest.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor

Skrivet av SVT:

”Alice Roberts tror att miljön till största delen styr våra beteenden och preferenser. Michael Mosley tror att gener och hormoner väger in mer.”


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

1
Skriv svar