"Spelmissbruk" föreslås som sjukdom av Världshälsoorganisationen

Robot
"Spelmissbruk" föreslås som sjukdom av Världshälsoorganisationen
Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv
"fokus inte bör ligga på spelandet i sig utan i individens tendens att frossa i vilken aktivitet som helst"

KoP
Medlem

Det var på tiden! Det borde ha uppmärksammats för 20 år sedan.

Medlem

Betyder det här att man kommer kunna sjukskriva sig ifrån jobbet för att man hellre vill vara hemma och spela som en giltig anledning?
Om det träder i kraft dvs.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem

Spelmissbruk när det gäller hasardspel kan absolut vara en sjukdom dock är jag lite mer tveksam när det gäller dataspel. Är nog en väldigt liten andel för vilka dataspelande ödelägger hela deras liv.

Avstängd

Trams! Det är ett hån mot riktiga missbrukare!

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Spelmissbruk när det gäller hasardspel kan absolut vara en sjukdom dock är jag lite mer tveksam när det gäller dataspel. Är nog en väldigt liten andel för vilka dataspelande ödelägger hela deras liv.

Måste det ödelägga hela ens liv för att få kallas missbruk? Missbruk handlar väl om "skadlig beteende" som gör att en själv eller andra far illa av det. Kan absolut tycka att det händer i dataspel ibland, men visst är det ovanligt att det går "för långt".

Skrivet av Manslut:

Trams! Det är ett hån mot riktiga missbrukare!

Missbruk kan väl handla om precis vad som helst? Tror du inte man kan skada sig själv och andra i ens omgivning allvarligt på liknande sätt som med andra missbruk?

Medlem
Skrivet av Faal-San:

Betyder det här att man kommer kunna sjukskriva sig ifrån jobbet för att man hellre vill vara hemma och spela som en giltig anledning?
Om det träder i kraft dvs.

Nej... Snarare så att de som sjukskriver sig för att spela spel, istället för att jobba, kan få hjälp om beteendet sker i skadliga mängder och därmed påverkar deras yrkesliv.

Medlem

@MrMadMan: Tycker man bör sätta ribban högt annars kan ju vad som helst folk gör i överdrift eller som har eller kan ha negativa konsekvenser benämnas missbruk. Fiskemissbruk, golfmissbruk, husbilsmissbruk osv. Droger, alkohol och hasardspel har i många fall ödelagt folks hela liv. Man kan förlora både jobb, bostad och familj om man blir beroende av dessa. För att vara en sjukdom bör det även handla om ett starkt beroende som man inte lyckas styra över tycker jag. T.ex. om man far på en lång fisketur trots att man borde vara på jobbet och trots man vet att man förmodligen kommer att förlora jobbet på grund av detta så skulle det i det fallet kunna handla om fiskeberoende.

Medlem

Undrar varför just spel och som fantomsmurfen skriver inte andra aktiviteter räknas. Varför singlas just spel ut som en bov alltid?

Medlem

Det kanske kommer en dag då man ställer sig frågan: varför kan jag inget annat än att trycka på en knapp?

Medlem

En snubbe på min server som är 40+ sjukskriver sig för att spela. Som nu sover han 3 timmar och sedan spelar 10 timmar straight. Han kan komma online vilken tid som helst på dygnet. Sjukt tragiskt att se hur han sjunker djupare och djupare. Nu i julledigheten har jag stoppat servern två gånger för att han ska lägga sig istället. Han kan vara så trött så att han knappt kan prata ordentligt men ändå kommer han tillbaka en timma efter han loggat ut.

Medlem

Kanske borde till tillägga i mitt sista exempel att man inte kan hejda sig utan far och fiskar ändå och inte på grund av ett medvetet val.

Medlem

@tjompa: ibland kan det hjälpa att ha någon att prata med, kan ta tid innan man öppnar sig. Han kanske skulle ha nytta av det

Medlem

Missbruk är ett beteende där man överkonsumerar något. Kan vara morötter, mat eller spel. Själva objektet är inte det väsentliga, utan att man har ett problem med att sätta gränser för sig själv. Ett generellt problem som inte specifikt berör spel.

Medlem

Spelmissbruk vad gäller tv och datorspel är nog bra mycket vanligare än vad folk tror eller vill ge till känna.

Skulle nog kunna klassa 50% av alla onlinespelare som missbrukare.

Det är inte ovanligt att man hör folk som kör 5+ timmar om dagen, alla dagar i veckan och inte tycker det är ett problem.
Lägg på 7 timmar sömn och 8 timmar jobb/skola på det.. då har du vid 5 timmars spelande cirkus 4 timmar av dagen där man ska hinna med matlagning, tvätt, städning, träning, sin partner, sina barn och sina bekanta. Snickra trall, skotta, klippa gräs.. ja ni fattar. 5+ timmar spelande per dag är i mina ögon något som gör att vardagen inte går ihop och är då enligt mig ett missbruk.

Visst.. är man singel, arbetslös och lever på socialbidrag så har man all tid i världen att spela. Men det är ju knappast nyttigt. Slutar instängd i sitt hem och speltiden bara ökar, sen kommer socialafobin och knackar på dörren sen är det bra mycket svårare att bryta.

Medlem

@Ricomaniac: klart att objektet är relevant. För den 'sjuke' så framgår det liksom inte vad som är problemet. Sen kan såklart ett beroende övergå i annat men det får man ta då.

Avstängd
Skrivet av MrMadMan:

Måste det ödelägga hela ens liv för att få kallas missbruk? Missbruk handlar väl om "skadlig beteende" som gör att en själv eller andra far illa av det. Kan absolut tycka att det händer i dataspel ibland, men visst är det ovanligt att det går "för långt".

Missbruk kan väl handla om precis vad som helst? Tror du inte man kan skada sig själv och andra i ens omgivning allvarligt på liknande sätt som med andra missbruk?

Inte på långa vägar lika allvarligt som exempelvis ett drogmissbruk. Tror man att det är jämförbart har man inte sett drogmissbruk på nära håll. Som sagt; Trams!

Medlem
Skrivet av Manslut:

Inte på långa vägar lika allvarligt som exempelvis ett drogmissbruk. Tror man att det är jämförbart har man inte sett drogmissbruk på nära håll. Som sagt; Trams!

Trams! Ett problem slutar inte vara ett problem bara för ett större problem dyker upp. Finns dessutom lättare drogmissbruk och allvarligare. Precis som allt annat här i världen är det gradskillnader och att absolut, alltid och oåterkalleligt hävda att ett är värre än annat utan tanke på magnitud är ologiskt och okunnigt. Och ja, jag har sett drogmissbruk på nära håll. Min far gick bort efter ett längre kombinationsmissbruk av droger och alkohol. Det ger mig inte rätten att förringa eller förkasta andra människors missbruk. Motfråga: Hur mycket spelmissbruk har du sett på nära håll eftersom du tydligen vet hur allvarligt det är?

Avstängd
Skrivet av Manqs:

Trams! Ett problem slutar inte vara ett problem bara för ett större problem dyker upp. Finns dessutom lättare drogmissbruk och allvarligare. Precis som allt annat här i världen är det gradskillnader och att absolut, alltid och oåterkalleligt hävda att ett är värre än annat utan tanke på magnitud är ologiskt och okunnigt. Och ja, jag har sett drogmissbruk på nära håll. Min far gick bort efter ett längre kombinationsmissbruk av droger och alkohol. Det ger mig inte rätten att förringa eller förkasta andra människors missbruk. Motfråga: Hur mycket spelmissbruk har du sett på nära håll eftersom du tydligen vet hur allvarligt det är?

Som sagt, det är ett hån mot missbrukare att kalla detta för samma sak. Tragiskt att du inte förstår det om du nu varit med om det du beskrev.

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Det kanske kommer en dag då man ställer sig frågan: varför kan jag inget annat än att trycka på en knapp?

För att du valde att spela på konsol istället för PC

Avstängd

Missbruk är missbruk oavsett vad det är som orsakar det.

Samtidigt spekulerar jag att det är lättare att fastna i missbruk med tunga droger på grund av hur kraftiga effekter det har direkt på dopaminet i hjärnan jämfört med spelmissbruk.

Vissa är mer eller mindre känsliga för spelmissbruk, precis som med alkohol, men att börja med heroin tror jag kommer att få de flesta att aldrig kunna att bli som de var innan de började med heroin. Så kraftfulla effekter har det på dopaminet och hjärnans struktur.

(Därför är förståeligt att spel känns som en "dum" jämförlese med tunga droger gällande missbruk).

Spelmissbruk finns ju också i olika grader, men missbruk är missbruk och för den som lider av det lider av det oavsett vad det är för slags missbruk och oavsett hur omgivningen ser på det.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Som sagt, det är ett hån mot missbrukare att kalla detta för samma sak. Tragiskt att du inte förstår det om du nu varit med om det du beskrev.

Så inget svar på något av mina argument. Inget svar på min fråga. Inga djupare förklaringar av din ståndpunkt. Enbart ett personligt påhopp som jag hade funnit osmakligt, rent ut sagt, om det inte var så ledsamt i sin avsaknad av förståelse. Du var mig en hårdnackad jäkel. Livet måste vara lätt när allt är svart eller vitt och utan nyanser antar jag.

Vad är det som du varit med om, som så cementerat din bild av substansmissbruk som helt bortom alla andra missbruk, så att du till och med bortser från ordets faktiska bredare betydelse? Vad får dig att vägra se andras lidande som ens så jämförbart att det inte kan klassas som en sjukdom? Du har uppenbarligen varit med om något eller så är du bara väldigt bestämd i dina åsikter.

Eller kanske så missförstår jag dig. Har själv dragits med datorspelsberoende stora delar av mitt liv. Det har skadat mina studier och gått ut över mina relationer. Beroende går i släkten och jag är, på sätt och vis, glad över att jag missbrukat datorspel i min verklighetsflykt istället för alkohol eller droger. Misstänker att om jag faktiskt provade substansmissbruk så skulle jag trilla dit direkt. Min fars bortgång skrämde skiten ur mig och jag rör knappt alkohol och aldrig droger. Undviker till och med värktabletter ibland hur irrationellt det än låter. Poängen är att jag har sett samma symptomatiska beteende hos mig själv som jag sett hos anhöriga med beroenden. Med det sagt skulle jag inte jämföra min fars missbruk med mitt eget i hur mycket skada det åsamkat. Men att det är ett beroende, en sjukdom och att det behöver klassas som en sådan är för mig en självklarhet.

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Spelmissbruk när det gäller hasardspel kan absolut vara en sjukdom dock är jag lite mer tveksam när det gäller dataspel. Är nog en väldigt liten andel för vilka dataspelande ödelägger hela deras liv.

Efter att ha sett ett flertal personer både förlora jobb och relation under World of Warcraft-eran så skulle jag nog säga att det inte är så liten andel.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Spelmissbruk vad gäller tv och datorspel är nog bra mycket vanligare än vad folk tror eller vill ge till känna.

Skulle nog kunna klassa 50% av alla onlinespelare som missbrukare.

Det är inte ovanligt att man hör folk som kör 5+ timmar om dagen, alla dagar i veckan och inte tycker det är ett problem.
Lägg på 7 timmar sömn och 8 timmar jobb/skola på det.. då har du vid 5 timmars spelande cirkus 4 timmar av dagen där man ska hinna med matlagning, tvätt, städning, träning, sin partner, sina barn och sina bekanta. Snickra trall, skotta, klippa gräs.. ja ni fattar. 5+ timmar spelande per dag är i mina ögon något som gör att vardagen inte går ihop och är då enligt mig ett missbruk.

Visst.. är man singel, arbetslös och lever på socialbidrag så har man all tid i världen att spela. Men det är ju knappast nyttigt. Slutar instängd i sitt hem och speltiden bara ökar, sen kommer socialafobin och knackar på dörren sen är det bra mycket svårare att bryta.

Jag förstår hur du tänker.

Men om livitet funkar och man mår bra att leve på ett sånt sätt, Är det vekligen ett missbruk då?

Det svenska social livet är väldigt speciellt gemförst med många andra kultuere, personligen kan det vara väldigt speciellt att hanter om du inte förstår hur eller vad som funkar, det är inte direct att du kan gå till vem som hälst och säga hej och bli vänner med den personen.

Många använder spel för att avkoppla eller ta ett steg ifrån verkligheten eller ta mig när jag var litten. Det var det ända stället jag fick frid och roo i mitt liv.

Poängen jag försöker få fram är att det inte så svar och vitt a få fram vem som är spel missbrukar på ground av timmar spenderat.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Jag förstår hur du tänker.

Men om livitet funkar och man mår bra att leve på ett sånt sätt, Är det vekligen ett missbruk då?

Frågan blir komplex beroende på vad normen ska vara, individen, gruppen eller samhällets. Finns ju en och annan konstnär/designer/geni som betett sig lite underligt jämfört med andra medmänniskor.

Tidsaspekten är dock viktig. Tid är det enda vi har en viss mängd av i livet. Vill man verkligen förbruka den tiden med något som inte ger tillbaka något? hur mycket tid är tillåtet att slösa bort?

Medlem

@CarniFlex: Precis allt du gör är att slösa tid, vem bestämmer vad som är värt att spendera tid på?

”Time you enjoy wasting is not wasted time”

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Frågan blir komplex beroende på vad normen ska vara, individen, gruppen eller samhällets. Finns ju en och annan konstnär/designer/geni som betett sig lite underligt jämfört med andra medmänniskor.

Tidsaspekten är dock viktig. Tid är det enda vi har en viss mängd av i livet. Vill man verkligen förbruka den tiden med något som inte ger tillbaka något? hur mycket tid är tillåtet att slösa bort?

Sveriges besatthet med allt ska vara normalt eller tillhöra normen... Varför då? Vad är det som är så bra att vara "normal".

Tidsaspekten är viktig men inte som huvud mätning eller ett avgörande aspekt. Det är information som hjälper till att se hela bilden på ett problemet om det finns något problem ihuvud taget. Om jag spelar 4 timmar var dag efter jobb och Jag får mitt liv att funka och jag tycker om att "slösa" min tid på att spela vad är problem?

På tal om "slösa" o'vad sätt vilken hobby du gör så blir det "slösat" tid på det var det är träning eller glo på tv. Visa intressen har en mer social accepterad nivå på vad man "får" göra än andra hobbyn.

Avstängd
Skrivet av aT1C:

Sveriges besatthet med allt ska vara normalt eller tillhöra normen... Varför då? Vad är det som är så bra att vara "normal".

Tidsaspekten är viktig men inte som huvud mätning eller ett avgörande aspekt. Det är information som hjälper till att se hela bilden på ett problemet om det finns något problem ihuvud taget. Om jag spelar 4 timmar var dag efter jobb och Jag får mitt liv att funka och jag tycker om att "slösa" min tid på att spela vad är problem?

På tal om "slösa" o'vad sätt vilken hobby du gör så blir det "slösat" tid på det var det är träning eller glo på tv. Visa intressen har en mer social accepterad nivå på vad man "får" göra än andra hobbyn.

Jantelagen is strong in this one!

Folk ska få göra vad de vill med sina liv imho, så länge de inte skadar sig själva och/eller andra/omgivningen i processen.

Definition av beroende/addiction är just att det har tydliga negativa effekter på personen och/eller dennes omgivning och att personen ej "upphör med beroendet" trots att personen ser eller blir berättad om de negativa effekterna.

Om exempelvis dina 4 timmars spelande förstör för dina barn att få vardaglig kontakt med dig så skulle man kunna säga att du har ett "beroende" med ditt spelande.

Men om du exempelvis spelar 5 timmar och ändå får ihop vardaglig kontakt med dina barn och allt annat så skulle man inte säga att du har ett "beroende" med ditt spelande.

Jag säger inte att du har barn, utan tog upp det som ett konkret exempel. Personligen tror jag att många päron tycker att "allt spelande är 'slösad tid' för sina barn".

Medlem

Jag kommer då hålla Clash of Clans et al så långt ifrån min dotter som möjligt. Ren idioti att fastna i såna "belöningssystem-inriktade" skitspel.

12
Skriv svar