Heart of Darkness - Skruvmejslarna i chassit!

Robot
Heart of Darkness - Skruvmejslarna i chassit!

Äntligen sätter vi mejsarna i Heart of Darkness och börjar bygga det som ska bli Sveriges fläskigaste dator.

#asus, #heart-of-darkness, #inet, #rog


Avstängd

Varför har ni snålat in på nätagget?

Skägg.
10 Chambers

@Manslut: Haha, gör vi något rätt?


signatur
Medlem

Skägget är redan tillbaka!

Medlem

Fan nu börjar det klia i datorbyggar fingrarna, skaffade ny burk i mars i år men blir nog till o skaffa en Ryzen 2 nästa år, skoj att bygga dator:D

Medlem
Skrivet av Gaara:

Fan nu börjar det klia i datorbyggar fingrarna, skaffade ny burk i mars i år men blir nog till o skaffa en Ryzen 2 nästa år, skoj att bygga dator:D

Känner precis likadant, skaffade mig två gtx 1080 men redan tröttnat på dom och händer nada på grafikmarknaden....


signatur

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Medlem

Har lovat mig själv att invänta med att uppdatera den 6 år gamla burken åtminstone ett tag till.
Men som Gaara skriver så kliar det i fingrarna.
Undrar om man kan förklara för frugan varför det är viktigare att uppdatera datorn än att bygga om badrummet. Det handlar ju ändå om prioriteringar...

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Skägget är redan tillbaka!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Geeks Gaming
Skrivet av Manslut:

Varför har ni snålat in på nätagget?

Ser väl inte så snålt ut? Vilket hade du föredragit?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lasrod:

Skägget är redan tillbaka!

Movie magic!


signatur
Medlem

Gött bygge. Diggar att ni valt Lian Li. Men ni borde ha bättre upplösning eller kamera. Hemskt att se på paddan.

Avstängd

@NordhNet: AX1200i...HX-serien är sämre.

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Tycker bara det är lamt att inte löpa linan ut när man faktiskt ändå gör ett sånt här bygge. Självklart ska alla delar vara de bästa av sitt slag, inte näst bäst.

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Skägget är redan tillbaka!

Calle_ivl

Corsair har också färdigsleevade kablar bland tillbehören.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ser väl inte så snålt ut? Vilket hade du föredragit?

AX1500i förslagsvis. Har ett sådant själv. Riktigt tyst då fläkten aldrig behöver starta trots fläskigt grafikkort.

Skägg.
10 Chambers
Avstängd

@Aletheides: Fläkten hade inte startat med ett 1000W heller om du bara har ett grafikkort. Troligen inte ens med ett 800W.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

AX1500i förslagsvis. Har ett sådant själv. Riktigt tyst då fläkten aldrig behöver starta trots fläskigt grafikkort.

Det verkar endast vara passivt upp till 450w belastning nu vet jag inte vad de ska ha för processor och grafikkort. Men om de är ute efter en "skrytburk" så lär de köra en överklockad i9/threadripper och två titan v/1080ti.
Räcker med ett sånt grafikkort ihop med en sådan processor för att hamna över 450w.
Sedan är designen på det aggregatet från 2014 vet ej hur det står sig mot modernare plattformar men det är säkert bra.

Medlem

Blev impad av att Frida gör egna sleevade kablar! Jag skulle nog få en elchock om jag gav mig på det haha.

Medlem

Trevlig att ser er bygga lite som omväxling.

Fina komponenter också. HX duger utmärkt. AX1500 är lite "Overkill" även om @Manslut tycker annat.

Medlem
Skrivet av Rizzt:

Trevlig att ser er bygga lite som omväxling.

Fina komponenter också. HX duger utmärkt. AX1500 är lite "Overkill" även om @Manslut tycker annat.

Smaken är som röven,
Klöven.

Olikas olika åsikter berikar livet

Sen är det ju viktigt att lägga fram sin åsikt på ett trevligt sätt...

@manslut laddade tyvärr sin fråga till att bli kritiserande och anklagande på samma gång:

Skrivet av Manslut:

Varför har ni snålat in på nätagget?

Jag tror inte att det var avsiktligt att det skulle uppfattas så här?

Det är dock förståerligt att frågan kom ut så här...
Vi är ju alla människor, ibland kan vi komma laddade med starka känslor som i sin tur gör att vi släpper ifrån oss saker på fel sätt.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@jOnÄTÄn:

Den står sig rätt bra skulle jag säga då AX1500i sparkar rumpa på det mesta som finns idag. Utvecklingen av teknik bakom nätagg följer inte moores lag precis så den förändras inte lika snabbt som finelektroniska komponenter gör, så som processorer etc.

Jonnyguru är en välkänd sida för reviews av nätagg. Han anses vara den absolut främsta på området då han är elektroingenjör i grunden med årtionden av arbetslivserfarenhet och därmed monterar isär och går igenom nätaggen i grunden. Andra sidor försöker emulera honom men lyckas inte riktigt. Ax1500i är en av endast fyra som fått max poäng av alla 480 nätagg han reviewat. Nätaggen är inte byggda i Corsairs vanliga kedja utan outsourcas till flextronics som gör en hel del av arbetet för hand för att kunna garantera högsta kvalitet på utförandet samt att de använder absoluta topp komponenter. Sedan att den har en effektivitetsgradering av 80plus Titanium med en effektivitetsgrad på 94% gör inte hela saken sämre då väldigt få nätagg når upp till den nivån.

Det är således inte så konstigt att Corsair fortfarande säljer dessa nätagg som sin absoluta topp modell. Skall man bygga ett skrytbygge med ett agg från Corsair så bör man således ha ett AX1500i och inte något sämre.

Reviewen i fråga. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Vill du köpa ned dig för att spara pengar, dvs inte bygga ett skrytbygge, så är de andra tre enheterna han gett en perfect score att tillgå.

Seasonic Prime 850W, Även den ett 80plus Titanium agg.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

EVGA Supernova G2 550W endast 80plus Gold dock, två steg under Titanium.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

EVGA Supernova P2 1200W 80plus Platinum, snäppet under Titanium alltså.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Sidan rekommenderas för de som vill ha bättre koll på nätagg och är ljusår bättre än Tomsguide eller liknande på just agg.

Medlem

@Aletheides: Nu var det påståendet om att fläkten inte skulle behöva gå igång jag ifrågasatte. Sen kan jag tycka att 4200kr på nätdelen är mycket i en speldator oavsett om det är skryt eller ej, men har man råd så visst. Känns bara som att man slösar bort nätdelen.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Aletheides: Nu var det påståendet om att fläkten inte skulle behöva gå igång jag ifrågasatte. Sen kan jag tycka att 4200kr på nätdelen är mycket i en speldator oavsett om det är skryt eller ej, men har man råd så visst. Känns bara som att man slösar bort nätdelen.

Nätdelen är den mest kritiska komponenten i burken. Jag skulle aldrig rekommendera nån att köpa nånting annat än det bästa om man bryr sig om resten av komponenterna och vill ha en stabil burk i många år.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Nätdelen är den mest kritiska komponenten i burken. Jag skulle aldrig rekommendera nån att köpa nånting annat än det bästa om man bryr sig om resten av komponenterna och vill ha en stabil burk i många år.

Detta är något jag inte håller med om. Låter nästan som en försäljare av barnvagnar. "Man vill ju inte chansa med ditt barns säkerhet. Lika bra du tar den här modellen för endast 20 000kr extra. För den har ju trots allt 1% tjockare stoppning"
Den modellen de valt kanske inte är världens bästa men den är fortfarande väl tilltagen för syftet. Det är en speldator inte en workstation eller server.

Avstängd

@jOnÄTÄn: Har man övriga komponenter för över 50 tusen snålar man inte på en tusenlapp på nätagget, då kör man på det bästa. Har alltid i nutid resonerat så och kommer alltid göra det.
I min ungdom körde jag med billigare nätagg av ekonomiska skäl, vilket resulterade i korrupt data på hårddiskar och ett trasigt grafikkort när nätagget sonika dog och drog med sig annat i fallet.

Medlem

Håller med om att man ska köra bra nätagg, i detta fallet är det ett helt okej tycker jag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jonnyguru är en välkänd sida för reviews av nätagg. Han anses vara den absolut främsta på området då han är elektroingenjör i grunden med årtionden av arbetslivserfarenhet och därmed monterar isär och går igenom nätaggen i grunden.

Vart ser du det? De verkar ha börjat på 90-talet genom att jobba i retail-kedjor, två st. i butiker som kan anses ha IT-inriktning, den tredje med traktorer. Det ENDA som sägs när det gäller UTBILDNING, är en som har läst en distanskurs när han var FJORTON ÅR, ingen verhar har NÅGON form av examen i botten -- framförallt inte ingenjör -- om man läser http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=About_Us

... vilket gör att resten av ditt svammel känns hopplöst påhittat och att du borde sitta ner och vara tyst nu.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

1
Skriv svar