Switch snabbast säljande konsolen någonsin i Japan – petar ner PS2

Robot
Switch snabbast säljande konsolen någonsin i Japan – petar ner PS2

Switchens debutår fortsätter imponera.

#Japan, #nintendo, #switch


Medlem

Inte förvånad, Nintendo gjorde många misstag med Wii men de visade med Wii U att de lärt sig en dyr läxa, det är fansen som köper konsolen dag ett inte "mainstream". Genom att satsa på spel som Bayonetta 2, tror jag de återfick mycket av det förtroende som de förlorade med Wii.

Exklusiva spel säljer hårdvara, jag tvivlar på att jag är ensam om att köpa konsoler pimärt för spel jag inte kan spela på min PC. NEO-GEO borde vara bevis nog för att prestanda inte är lika med stor försäljning, priset är en minst lika viktig faktor.

Så jag är inte förvånad över att Switch sålt så bra som den gjort, snarare hade jag bliviit det om den INTE hade gjort det. Men jag är inte lika säker på att den kommer lyckas slå PS2 i försäljning.

Medlem

Det imponerande är inte att Nintendo nu slår Sony, utan att PS2 faktiskt har kunnat ha rekordet så länge.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En undran det står att Wii U:s 3,32 miljoner, var det under första året i Japan eller totalt?

Man kan även undra varför Switch går så bra i just Japan, vilka titlar som säljer mest, samt om det är ren lokalpatriotism att de stöttar Nintendo.

Medlem

@xverminator: det är totalt för wiiU. Sony är väl också japansk så borde väl vara lika mycket lokalpatriotism isåfall? Men kan ju förklara Xbones obefintliga försäljning.

Medlem

@Hipshot: Per definition så borde det vara imponerande av Switchen, marknaden måste väl ändå sägas vara mer mättad i dagsläget än för arton år sedan.

Medlem

Inte för att vara en negativ pessimist här o så men att ha statistik över sålda nöjessaker i japan säger inte så mycket över huvud taget alls. Dels har vi BNP som har ökat ganska kraftigt i japan, vilket borde tyda på att fler konsoler säljs. Fast då bnp är ett genomsnitt så får vi gräva djupare vilket är nästan hopplöst att göra i japan. Fattigdom i Japan är skrämmande vanligt och japanska staten döljer hur stor den är för omvärlden av någon mystisk anledning. Antagligen för att de skäms.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_Japan#Domestic_repor...

För att ha en statistik över hur populär en spelkonsol är behöver vi mer än antal sålda enheter. Vi behöver veta hur många som faktiskt har möjligheten att införskaffa sig en till att böra med. Det jag vill säga är att det är jäkligt svårt att veta hur populär en konsol egentligen är

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Inte för att vara en negativ pessimist här o så men att ha statistik över sålda nöjessaker i japan säger inte så mycket över huvud taget alls. Dels har vi BNP som har ökat ganska kraftigt i japan, vilket borde tyda på att fler konsoler säljs. Fast då bnp är ett genomsnitt så får vi gräva djupare vilket är nästan hopplöst att göra i japan. Fattigdom i Japan är skrämmande vanligt och japanska staten döljer hur stor den är för omvärlden av någon mystisk anledning. Antagligen för att de skäms.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_Japan#Domestic_repor...

För att ha en statistik över hur populär en spelkonsol är behöver vi mer än antal sålda enheter. Vi behöver veta hur många som faktiskt har möjligheten att införskaffa sig en till att böra med. Det jag vill säga är att det är jäkligt svårt att veta hur populär en konsol egentligen är

#iamverysmart

Medlem

@xverminator: Det är ju inte bara i Japan som Switch imponerar, det är ju i alla regioner. Den har bl.a sålt mer än ps4 i USA under alla månader i förutom november då Sony sänkte priset dramatiskt, annars har den konstant sålt mer varje månad sen mars. I Europa går det som tåget, i Frankrike hade den sålt 200.000 efter bara några månader, det var också nåt rekord. Analytiker tror den kommer landa på runt 15 milj. efter ett år på marknaden, det är sjukt imponerande.

Medlem

Inte imponerad, snarare förvånad att folk betalar överpris för sämsta konsollen med sämsta utbudet.

Känns som det skrivs hur bra den säljer lite väl ofta. När den går om PS4 blir jag impad, fattas bara ca 50 miljoner till så...

Vore kul med lite färska siffror från julen istället.

Dessutom, den rubriken! Fattas lite väl mycket innan PS2 petas ner va?
Att titta på första året säger inte mycket. Wii U sålde bra sitt första år med. Sen dog den, ungefär som switch kommer göra. Boom!

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Inte imponerad, snarare förvånad att folk betalar överpris för sämsta konsollen med sämsta utbudet.

Fast det beror väl på vad man gillar för spel eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Star Lord: Artikeln handlar ju om att Switch är den snabbast säljande konsolen någonsin i Japan, innan var det ps2, alltså petas ps2 ner till 2a plats. Det är inget konstigt med den rubriken.

Medlem

Det är minsann imponerande!!!

sett till att Japans befolkning ser ut som en upp och nervänd triangel - betydligt fler pensionärer än unga och ännu färre barn till detta.

Är det pensionärerna som köper var sina Switch eller får varenda litet barn sin egna Switch? Vad är det frågan om? Eller är det alla 35+ som aldrig tänker skaffa make och barn?

Det ska iofs finnas bortåt 1,2 miljoner hikikomori i Japan, det är klart att varenda en köpt en Switch vid det här laget?

Sen om man ändå aldrig ska gifta sig och skaffa barn... vilket är ett ganska vanligt problem i Japan... då lär man ju köpa ett Switch av ren tristess... tänk 45 bast och ”ungkarl” i Japan, vad göra?

Marknadssegmenten i Japan
1. Barnfamiljer
2. Ungkarl for life-generationen 35+
3. Hikikomori-massan 15-85
4. Ungdomar som flyttat in i storstan 20-34
5. Pensionärer

Edit: ta denna friskrift ovan med en nypa salt
Skrev den oreflekterat direkt från hjärtat.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Inte för att vara en negativ pessimist här o så men att ha statistik över sålda nöjessaker i japan säger inte så mycket över huvud taget alls. Dels har vi BNP som har ökat ganska kraftigt i japan, vilket borde tyda på att fler konsoler säljs. Fast då bnp är ett genomsnitt så får vi gräva djupare vilket är nästan hopplöst att göra i japan. Fattigdom i Japan är skrämmande vanligt och japanska staten döljer hur stor den är för omvärlden av någon mystisk anledning. Antagligen för att de skäms.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_Japan#Domestic_repor...

För att ha en statistik över hur populär en spelkonsol är behöver vi mer än antal sålda enheter. Vi behöver veta hur många som faktiskt har möjligheten att införskaffa sig en till att böra med. Det jag vill säga är att det är jäkligt svårt att veta hur populär en konsol egentligen är

Japanerna själva måste vara rätt grymt hjärntvättade när det kommer till sitt eget land, speciellt om man läser att folk var förvånade över fattigdomen.

Jag har varit där på semester i antal veckor och kunde rätt tidigt se att skenet bedrar och mycket är en gigantisk fasad. Tror folk att de som bor i gamla nergångna hus har fett med pengar eller?

"Japan has some of the worst wealth inequality and highest rates of child poverty in the developed world"

Inte det minsta förvånad.

Medlem

Varför pratar ni om fattigdom i japan, har det något med detta att göra? Vi pratar ju inte om fattiga i Sverige när det kommer till försäljningsrekord?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Hipshot: Att svenskar är idioter när det kommer till lyxkonsumtion är väl ingen nyhet när vi är det högst belånade folket i världen. Skillnaden är att vi inte försöker dölja det med avancerade metoder på både internationellt och internationellt plan. Ja, det är relevant när fattigdomen är så hög och deras befolkningen så gammal.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ja, det är relevant när fattigdomen är så hög och deras befolkningen så gammal.

Själv har jag lite svårt att se kopplingen till vad artikeln handlar om och vad ni egentligen vill prata om?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar