Goth nytt år! Diablo I återvänder till Diablo III

Robot
Goth nytt år! Diablo I återvänder till Diablo III

På nyårsdagen styr vi åter kosan mot första Diablo och Tristram.

#blizzard, #diablo, #diablo-iii, #the-darkening-of-tristram


Medlem

Missade det i fjol. Var mitt uppe i att spela om Fallout-serien (och kom återigen fram till att 2:an och New Vegas är de bästa i serien). Den här gången är jag dock redo!

Medlem

Jag är ingen mjölkkärring.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Missade det i fjol. Var mitt uppe i att spela om Fallout-serien (och kom återigen fram till att 2:an och New Vegas är de bästa i serien). Den här gången är jag dock redo!

Det var inte mycket du missade faktiskt, i stort sett var det en Diablo 3-dungeon med en del loot som hade ikoner från Diablo 1 och att det visades i mer 2D-aktig isometrisk vy (än den D3 normalt använder) med ett grafiskt filter över alltihop som fick det att se äldre ut.
Hade själv väntat mig ett mer troget återskapat Diablo 1 i Diablo 3-motorn, men alla väggar, golv, dörrar, grindar och monster (som bara använde andra namn) var detsamma som i Diablo 3.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Själv köpte jag Grim Dawn på steamrean och nöter det. Ganska roligt, man kan köra lite och kolla Netflix samtidigt. Saknar ändå tiden med Diablo 1. Men är rädd att det bara är minnena så jag låter det vara för att inte förstöra dem.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Själv köpte jag Grim Dawn på steamrean och nöter det. Ganska roligt, man kan köra lite och kolla Netflix samtidigt. Saknar ändå tiden med Diablo 1. Men är rädd att det bara är minnena så jag låter det vara för att inte förstöra dem.

Ja, se minnena, minns när jag släpade min gamla klump-iMac DV (Grafitgrå) till farsans jobb (han jobbade på Musikhögskolan i Piteå och hade eget rum/kontor/lektionssal) och satt där på helger/kvällar under sommaren och spelade Diablo 1 med nätpolare som bara den.
Tänk att få uppleva det spelet helt nytt igen~


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ja, se minnena, minns när jag släpade min gamla klump-iMac DV (Grafitgrå) till farsans jobb (han jobbade på Musikhögskolan i Piteå och hade eget rum/kontor/lektionssal) och satt där på helger/kvällar under sommaren och spelade Diablo 1 med nätpolare som bara den.
Tänk att få uppleva det spelet helt nytt igen~

Ja att uppleva det helt nytt igen som på 90 talet vore nått! Spelade igenom det 2 gånger ganska nyligen och sad to say, det håller inte längre, Kontrollerna är väldigt klunky, grafiken är visserligen lite charmig fortfarande men känns väldigt gammal. Fortfarande ett bra spel men det är väldigt tydligt att det är gammalt nu. Nej det förblir bäst i nostalgins glada gömmor

Något man dock kan säga fortfarande är vida överlägset även dess direkta uppföljare är atmosfären, så mycket mörkare och scarry än både 2 och 3. Musiken gör mycket för det men även att spelet är så mörkt.

Medlem

@Dave Lister: själv satt vi några polare i ett förråd med serielkabel och FakeCD. Var ganska fint efter 24h vaken tid.

Medlem

@Zidious G: Vad hette han som gjorde barbarens svenska röst? Den rösten var en stor del av min barndom under 80- och tidiga 90-talet. Den och Peter Harryson.

Medlem
Avstängd
Gen
Medlem
Skrivet av androsynth:

Missade det i fjol. Var mitt uppe i att spela om Fallout-serien (och kom återigen fram till att 2:an och New Vegas är de bästa i serien). Den här gången är jag dock redo!

Du missar absolut ingenting. Det enda D1 är lite SFX ljud och några ikoner. Allt annat är D3 (spells, monster, känsla osv). Jag väntar på en proper remake eller remaster för 10€, så som de gjort med StarCraft.

Medlem

@Rion: Ursäkta men vilken jävla underbar sida. Nostalgisk så in i bomben och proppad med information, OCH underbara bilder av självaste Chris Metzen himself (jag hade glömt bort att dessa existerade). Kommer ihåg när man köpte spel i en riktig kartong med tillhörande manual och diverse.. ah, those where the days. Och för att göra en lång historia kort, tyckte Blizzard förstörde mer än de tillförde med D3.

Medlem

Sitter själv och spelar om Titan quest anniversary ed. samt den nya expansionen, rekommenderas speciellt om man enbart spelat Grim Dawn, den spirituella efterkommande titeln.

Men kanske tittar man in i d3 också, får se.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ja, se minnena, minns när jag släpade min gamla klump-iMac DV (Grafitgrå) till farsans jobb (han jobbade på Musikhögskolan i Piteå och hade eget rum/kontor/lektionssal) och satt där på helger/kvällar under sommaren och spelade Diablo 1 med nätpolare som bara den.
Tänk att få uppleva det spelet helt nytt igen~

Något säger mig att du skulle bli gravt besviken. Detta pga. att det nästan är omöjligt att återskapa den nostalgi du kände och samtidigt så har spelet åldrats väldigt dåligt. D2 är något bättre på båda dessa punkter men även där så finns inte riktigt charmen som man hade när man först spelade spelet.

Skrivet av Gen:

Du missar absolut ingenting. Det enda D1 är lite SFX ljud och några ikoner. Allt annat är D3 (spells, monster, känsla osv). Jag väntar på en proper remake eller remaster för 10€, så som de gjort med StarCraft.

Frågan är ju hur mycket man tappar så fort man uppdaterar rörelsemönstret. Gamla D1 rörelseschema var en klassiskt rutmönster där man man rörde sig från en ruta till en annan antingen diagonalt eller rakt bakåt. Idag håller detta inte alls och frågan är ju hur less du skulle bli av det i längden. Nostalgi är alltid trevligt däremot kan man sälla återskapa den.

1
Skriv svar