FZ utser – Årets spel 2017!

Medlem

Kul lista (inte spelat ett enda av spelen) och intressant jämförelse mellan PUBG och BF1942. Även den titeln var ju extremt buggad och helt sjukt obalanserad - och bara så jäkla sköj röj att man satt och skrattade hela dagarna. Kommentarerna är nästan lika underhållande på samma gamla vanliga tragiska sätt som alltid, vilket träsk.

Sett ur bara ettan (har ändå sett en hel del streams även om jag inte spelar själv) så förstår jag kritiken. Känns inte bra att "belöna" ett i grunden rätt slafsigt spel även om det är hur kul som helst, men om inte kul är grunden så vad fasen ska man egentligen bedöma spel efter? Är hela FZ-gnällhögen konstkritiker helt plötsligt?

Spelar väl ingen roll hur välgjord storyn är, hur fin grafiken och musiken är, hur putsat spelet är om man faktiskt inte vill spela det. Undantag finns, typ "That Dragon Cancer", men spel är till för att underhålla och ettan gör uppenbarligen det även om jag inte (längre) begriper det. Om något är väl förstaplatsen inte en EA-hyllning utan en hyllning till små studios som satsar på underhållningsvärde istället för "produktionsvärde", ett bevis att det inte räcker att slänga en massa pengar på en produktion om spelet saknar den där x-faktorn.

Dessutom balanseras ju ettan upp av de andra nio titlarna. Att bara stirra på plats ett samtidigt som man snackar om "putsat" och "kvalité" ger inte så höga trovärdighetspoäng. Hur kan man fullständigt ignorera listan för att gnälla på ettan? Oh, wait... Det är ju inte så svårt i träskmarkerna. Mea Culpa!

Inaktiv
Skrivet av SilvaH:

PUBG: 44% i betyg på Steam enligt senaste kontrollen.
Totalt: 57% i betyg på Steam.

FZ.SE: GAME OF THE YEAR 2017.

OK M8! PUBG är inget annat än cancer gaming.
Resten av er lista däremot är väldigt bra ändå.

Hur många timmar har du spelat PUBG?

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Kul lista (inte spelat ett enda av spelen) och intressant jämförelse mellan PUBG och BF1942. Även den titeln var ju extremt buggad och helt sjukt obalanserad - och bara så jäkla sköj röj att man satt och skrattade hela dagarna. Kommentarerna är nästan lika underhållande på samma gamla vanliga tragiska sätt som alltid, vilket träsk.

Sett ur bara ettan (har ändå sett en hel del streams även om jag inte spelar själv) så förstår jag kritiken. Känns inte bra att "belöna" ett i grunden rätt slafsigt spel även om det är hur kul som helst, men om inte kul är grunden så vad fasen ska man egentligen bedöma spel efter? Är hela FZ-gnällhögen konstkritiker helt plötsligt?

Spelar väl ingen roll hur välgjord storyn är, hur fin grafiken och musiken är, hur putsat spelet är om man faktiskt inte vill spela det. Undantag finns, typ "That Dragon Cancer", men spel är till för att underhålla och ettan gör uppenbarligen det även om jag inte (längre) begriper det. Om något är väl förstaplatsen inte en EA-hyllning utan en hyllning till små studios som satsar på underhållningsvärde istället för "produktionsvärde", ett bevis att det inte räcker att slänga en massa pengar på en produktion om spelet saknar den där x-faktorn.

Dessutom balanseras ju ettan upp av de andra nio titlarna. Att bara stirra på plats ett samtidigt som man snackar om "putsat" och "kvalité" ger inte så höga trovärdighetspoäng. Hur kan man fullständigt ignorera listan för att gnälla på ettan? Oh, wait... Det är ju inte så svårt i träskmarkerna. Mea Culpa!

Väl sagt, och själv kan jag bara konstatera att ~ samma signaturer återfinns ofta i just den här typen av segdragna ältande'n

Såg den här kommentaren i quoten nedan i Nyårshälsnings tråden som passar in lite i ämnet och som jag lånar.

Skrivet av Kane:

De där explosionerna på bilden är minsann ingen lasershow så nu är jag kränkt! Inte för att jag har hund, kor, krigstrauman eller nåt annat som besväras nämnvärt av raketerna men mitt liv får ju ingen mening om jag inte högt och brett kan uttrycka mitt missnöje offentligt!

Aldrig att jag personligen skulle orka harva i kommentarer med denna frenesi om nu något annat spel vunnit, vi har alla olika smak men har ändå läst lite i tråden men religion som jag ser det går aldrig att ändra och jag har inte tyckt det varit värt någon mer post tills jag såg din.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Man måste ju respektera att PUBG är ett fenomen som tagit över spelvärlden, men samtidigt känns det lite trist när ett spel som Horizon som lyckats skapa en så unik och levande värld med så många detaljer och så mycket passion och själ inte uppskattas lika mycket som ett halvfärdigt "plojspel".

Visst, all dessa detaljer och arbete i detaljer behöver inte betyda att spelet är bättre, men om antalet spelare ska väga tyngst så borde antalet biobesökare avgöra årets film, och tittarsiffrorna på TV avgöra årets tv-serie och det vore inte heller rättvist.

Men sen förstår jag att "Årets spel" inte nödvändigtvis behöver betyda "Årets bästa spel", utan det kan lika gärna betyda "Det spel som utmärkt sig mest under året", och där är det ju inget snack om att PUBG varit mycket omtalat.

Har inte spelat något av spelen så ska inte yttra mig, men Horizon ligger högst på inköpslistan

Testpilot

Jag till skillnad mot många i tråden *håller med* FZ's redaktion om utnämnandet av ÅS.

PUBG är ett fenomen , det har vuxit från 0 till denna gigant under året och även om det inte uppfyller mångas kriterier för vad som anses vara ett "bra" spel eller ens "kandidat" till ÅS är en annan femma.
Det går dock inte att bortse från att väldigt många människor har haft jäkligt kul med ett helt nytt spel under året.

Tycker det är upplyftande att redaktionen tar med andra aspekter i ett spel än de vanliga så ett spel som PUBG kan bli året spel.
Jag tror det måste vara en kombination av att spelet är nytt på marknaden , har en fräsh ny ide och att det blir stort som tusan i multiplay för att det ens skall plats på ÅS listan då story eller finslipning saknas i PUBG.

Året har ju varit gigantiskt med många bra släpp för oss gamers och jag är bara glad att det släppts toppspel på alla plattformar vilket varit ganska unikt för året.

Mitt egna ÅS är såklart Divinity 2 Original Sin.

Skriv svar