Tystare CPU-fläkt för AMD FX-6350

Medlem
Tystare CPU-fläkt för AMD FX-6350

Idag har jag FX-6350 med den ursprungliga fläkten på (notera, ej Wraith-coolern) och den låter som en fön när jag spelar något en aning mer intensivt.

Jag har tröttnat på detta och funderar på vad jag har för alternativ. Som jag ser det har jag två möjligheter:

1. Införskaffa en Wraith cooler från AMD.
2. Köpa en tredjeparts-kylare som får plats i mitt chassi och förhoppningsvis inte är alldeles för svår att montera.

Alternativ 1 verkar lätt ur ett monteringsperspektiv, men jag vet inte hur stor skillnad det gör ljudmässigt. Har läst flera artiklar som jämför AMDs gamla kylare med Wraithen men det känns svårt att bedöma ändå.

Alternativ 2 verkar erbjuda bäst ljudalternativ, men medför vad som oftast verkar vara krånglig montering av bakplattor etc, plus att du behöver ett chassi byggt som en mindre bil.
Chassit jag har är ett Cooler Master Sileo 500, länk, (urgammal, jag vet, men har tjänat mig väl genom åren) vilket endast har en intern bredd på 16,5 cm (utan moderkort).
Moderkortet är ett M5A97 R2.0.

Söker man på nätet verkar väldigt många rekommendera Cooler master hyper 212 evo, men då den har en "höjd" på 15,9 cm kan jag inte på något sätt se hur den ska kunna få plats.

Har någon något bra tips på vad jag kan göra för att få lite tystare? Finns det någon annan tredje-parts kylare som är mindre (och förhoppningsvis någorlunda lätt att montera), eller är det värt att satsa på en Wraith från AMD?

Tacksam för svar!

Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3703193

Medlem

Det blev en Cryorig H7.
Tack ändå!

1
Skriv svar