Årets Spel 2017 - för mig.

Testpilot
Årets Spel 2017 - för mig.

Årets Spel 2017

2017 har varit ett KANONÅR , det har bara drällt in spel och tyvärr är denna lista inkomplett för jag har helt enkelt inte hunnit spela alla spel som kommit i år och kunnat ge dem betyg.

Dessa spel hamnar utanför listan då tiden fattats för att spela dem:
* Middle Eearth: Shadow of War
* Wolfenstein: The New colossus
* Life is strange : Before the storm
* Titan quest : Ragnarök DLC
* Grim Dawn: Ashes of malmouth EXP/DLC

Jag får göra om reglerna nästa år och tillåta spel äldre än årets spel att få vara med på årets lista.
2018 kan dessa spel få vara med i toppstriden då jag ”kanske” hinner ikapp?

Under året har jag pressat en klase spel och dessa är de som tävlar om priserna.

* Ghost Recon Wildlands
* Sniper Elite 4
* Mass effect Andromeda
* Master of Orion (Reboot)
* Prey
* The Banner Saga 1 och 2
* Beat Cop
* Bounty Train
* Thimbleweed Park
* The Signal from Tölva
* Sunless Sea
* Agents of mayhem
* Xcom2 – War of the Chosen DLC
* Endless Space 2
* Divinity Original Sin 2
* Dishonored – Death of the Outsider (DLC friståående EXP pack)
* Assassins Creen Origins

Nu matar vi på kategorierna.

* Årets DLC
Ingen tvekan om vilket lir som tar hem DLC titeln. Xcom2 – War of the Chosen är grymt och bygger på orginalspelet med massor av matigt innehåll.
Skall man spela Xcom2 så bör man ha denna expansion och man kan egentligen hoppa över de andra expansionerna då dessa egentligen bara tillför små utökningar. Men nu bör allt detta vara så billigt att man kan få allt. Grymt bra utökning som gör spelet mer taktiskt och roligt.

* Snyggaste spelet
I år var det ingen lätt kategori , inget spel har egentligen visat nåt extrasnyggt i år. Kan tänkas att Nya Assassins creed ligger där då de verkligen ritar upp stora och mäktiga miljöer.
Vi säger det , med viss tvekan eftersom spelet kraschar i tid och otid för mig, tyvärr.

* Estetiskt vackrast
Här stod striden mellan Endless space 2 och Dishonored Death of the outsider. Endless Space 2 vinner då Dishonored spelen har vunnit förr.
I Endless Space har de en snygg layout som är grymt snygg estetiskt men samtidigt ger bra överblick. Win win.

* Bäst Musik
Musikfronten står vi över i år , inget spel har hittills fått mig att rocka loss. På plussidan kan nämnas att inget har varit uselt heller.

* Årets Indiespel
Svårt att peka på indie numer, jag nominerar en favorit från förra året. Astroneer som årets indie.

* Årets Besvikelse
Under föregående år har spelen som ”vunnit” kategorin spelmekaniskt varit en besvikelse.
Årets besvikelse är en dröm på spelmekanik-fronten men en total besvikelse p.g.a. spelförstörande buggar.
Vi pratar om PREY. Det hade en sån kass bugg att det helt enkelt förstörde mina saves , 40 timmar in i spelet tog det stopp och jag var helt enkelt tvungen att börja om från i princip början för att komma runt detta. Detta tog död på på intresset för spelet trots att jag verkligen ville spela klart.

* Årets Underdog
Det kom , det såg , det knockade. Divinity Original Sin 2 är spelet som smög sig upp och sen knockade skiten ur allt. Jag har lagt ner massor av timmar och spelet är nog största orsaken till att jag inte hunnit köra klart de andra spelen under året.

* Årets Bäst Optimerade
I år har det inte dykt upp nåt , min gissning är att nya Wolfenstein hade vunnit om jag testat spelet. Spel gjorda med ID motorn brukar vara optimerade till max och med tanke på att de fått Doom att snurra på Nintendo Switch är jag imponerad.

* Årets Spel
Åter igen , Divinity: Original Sin 2 är toppspelet som knockade allt annat.
Jag och kompisen har lagt ner otaliga timmar i spelet och haft mycket roligt.
Kombinationen av klassiskt rpg och betydligt bättre rörlig kamera mot klassiska isometriska rpg gör att det vinner många plus.

Storyn är fängslande och rolig , spells är omväxlande och att allt vävs ihop. Dock är det ändå är ett fritt spel att spela. Det gör att man kan spela om spelet utan att tröttna men med nya roliga karaktärer eftersom du inte kan spela med alla under en genomkörning.
Spelet håller inte en i handen heller utan det står dig fritt att utforska och spela i din egen takt.

Striderna är fantastiska och kräver taktiskt tänkande vilket aldrig blir tråkigt. När man man ökar i level får man nya spells vilket gör att allt blir mer komplicerat i lagom takt.

Kort sagt , nyskapande men klassiskt i samma paket. Årets spel helt enkelt!

Kiri OUT!
#blogg #klenovek

Skägg.
10 Chambers

Oj, avundsjuk på listan över klarade spel!


signatur
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oj, avundsjuk på listan över klarade spel!

Kom o tänka på att alla inte är "avklarade" , de som jag inte gillade spelade jag såklart inte klart och vissa är svåra att komma till stadiet "avklarat"

* Ghost Recon Wildlands (43h - 51% avklarat)
* Sniper Elite 4 (Avklarat)
* Mass effect Andromeda (Avklarat)
* Master of Orion (Reboot) (Avklarat)
* Prey (40 timmar - buggat)
* The Banner Saga 1 och 2 (Avklarade)
* Beat Cop (Avbrutet)
* Bounty Train (Avbrutet)
* Thimbleweed Park (Avklarat)
* The Signal from Tölva (Avbrutet)
* Sunless Sea (Avklarat - typ)
* Agents of mayhem (Avbrutet)
* Xcom2 – War of the Chosen DLC (Avklarat)
* Endless Space 2 (Avklarat)
* Divinity Original Sin 2 (In Progress)
* Dishonored – Death of the Outsider (DLC friståående EXP pack) (Avklarat)
* Assassins Creen Origins (In Progress)

Håller på och tar mig genom "Prey" för tillfället och tycker det är riktigt bra än så länge. Klurigt och svårt, precis som det ska vara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Håller på och tar mig genom "Prey" för tillfället och tycker det är riktigt bra än så länge. Klurigt och svårt, precis som det ska vara.

Det är riktigt bra bra spel , tight och fritt i hur man tacklar problemen.
Tyvärr för mig så fick jag en spelförstörande bugg som inte fixades då de patchade spelet trots att patchnotes skriver att de fixar just det problemet.
Spelet krashar till skrivbordet då man laddar en viss area som man MÅSTE igenom för att fortsätta spelet. Så vid 40 timmars strecket gick det inte mer , bara att starta om för att vara säker på att inte få buggen och då tappade jag lusten.

1
Skriv svar