Switch snabbast säljande konsolen i USA – någonsin!

Robot
Switch snabbast säljande konsolen i USA – någonsin!

Snabbast i Japan och nu även kvickast i USA.

#nintendo, #switch


Geeks Gaming

Det var lite oväntat för mig. Jag trodde inte den skulle sälja så bra i USA, men jag antar att det visar att Nintendos "nya" riktning kan tilltala de flesta marknader. Djupt imponerad

Medlem

One console to rule them all in sales.

Nu väntar jag på att tråden blir som den där japantråden blev...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta är imponerande minst sagt. Snart finns det inga argument kvar för belackarna som vill se Nintendo misslyckas.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Då hjärtat slår lite extra för Nintendo så känns det här nyheterna väldigt roliga! Men det viktigaste är att det kommer fler bra spel samt att de når ut till alla typer av spelare. Det är just där jag tror Nintendo hittat sin nisch. Då de lägger sig utanför det stora "konsolkriget" och PC master race och agerar komplement. Även om Switchen blir en rese- soff- eller huvudkonsol så tror jag den passar i de flesta hem för flera olika åldrar dessutom.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk:
Håller med. Att den säljer så bra måste bara vara positivt för det kommande spelutbudet. Man vågar investera i att göra spel till konsolen nu till skillnad mot om den hade sålt dåligt. Det är iaf vad jag hoppas på

Medlem

Mycket förvånande i USA. Hur har det gått till? Har de lagt enorma pengar på reklam eller vad är grejen? Har trump levererat skattelättnader till en grupp som är enormt intresserade av nintendo? Mängden nintendo-fanboys har ju hållit en stadig nivå länge, är folk så sugna på att spela om Skyrim ännu en gång att de går och köper den för det? Eller är det spänningen av att ha en stor, dyr, mobil enhet att visa upp för allmänheten och riskera att bli rånad på den?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

@Maguz: Haha:) Underhållande läsning! Det beror såklart på att det är en attraktiv konsol med attraktiva spel, simple as that. Det gör ju ingenting att två av de mest kritikerrosade spel genom alla tider släpps inom de första sju månaderna. Och Mario Kart såklart, det säljer.

Medlem

@Maguz: Bra spel säljer konsoler.

Medlem

Har de sålt hela 4,8 konsoler? Undrar vem som saknar 0,2 konsol?

Medlem

Jag chansade lite när jag köpte den till jul men vi i familjen har spelat en hel del. Gillar inte handhållet men tror faktiskt jag spelat mer i sängen än på TVn. Mario är riktigt kul.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av lasselason:

@Maguz: Haha:) Underhållande läsning! Det beror såklart på att det är en attraktiv konsol med attraktiva spel, simple as that. Det gör ju ingenting att två av de mest kritikerrosade spel genom alla tider släpps inom de första sju månaderna. Och Mario Kart såklart, det säljer.

Men det är ju gamla lir, även om det är finfina sådana, så har det gått lång tid sen deras släpp och folk har haft möjlighet att spela dem på annat håll. Länge. De som gillar mario kart, zelda och hela svängen har ju förstås skaffat deras konsol tidigare så de kan räknas bort från siffrorna, DOOM2k16 porten må vara bra gjord och även om gamla doom kissades ut till varenda plattform som fanns förr (inklusive nintendo) så är väl publiken för den typen av spel ändå främst på PC idag? Jag menar, Microsoft har ju av uppenbara skäl gjort USA till sin hemmaplan precis som Nintendo gjort japan till sin, när Conan O'Brien leker cluelessgamer och det är multiplattform så är det ju en Xbox kontroll han har i näven först och främst. Microsoft dumpar cashen på hemmaplan och de har gott om det, så hur fan competar Nintendo med det?

Jag anar ugglor som får kläder. Kan det vara så enkelt att köphungern är så stark eftersom folk är trötta på xbox vs playstation tramset med nya versioner som poppar upp under samma generation med förbättrad prestanda att ett nintendo switch köp känns som nästan ett ställningstagande? De två stora konkurrenterna tjivas sinsemellan och nytänkaren switch sveper in som en uppfriskande bris av anti-flammedel och det här är en riktig gamingkonsol för gamers vibrationer?

/Överanalytikern


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

@Maguz: Nja, tror inte det finns såna ugglor i mossen:) Med tanke på att många hoppade över WiiU så hoppar de nog på Switch, plus att det är en väldigt tilltalande produkt, gjord av Nintendo som mängder av människor helt enkelt vill ha. Och till sist, spelen. Det är svårt att neka till kraften i Nintendos spel. Zelda, Mario och Mario Kart under första halvåret är enormt, plus en Splatoon 2 som är ett starkt nytt varumärke, tror det har sålt 4.5 milj på Switch så här långt. Det ligger nog nånting i det där med att Switch är en frisk fläkt, det tror jag också.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jag anar ugglor som får kläder. Kan det vara så enkelt att köphungern är så stark eftersom folk är trötta på xbox vs playstation tramset med nya versioner som poppar upp under samma generation med förbättrad prestanda att ett nintendo switch köp känns som nästan ett ställningstagande? De två stora konkurrenterna tjivas sinsemellan och nytänkaren switch sveper in som en uppfriskande bris av anti-flammedel och det här är en riktig gamingkonsol för gamers vibrationer?

/Överanalytikern

Fast PS4 säljer fortfarande i mängder och har inte påverkats nämnvärt av Switch så har svårt att se att folk skulle vara trötta på det Sony och Microsoft gör och köper en Switch som något ställningstagande. Tror inte det är svårare än att det släpptes väldigt bra spel till Switch 2017 och att det därför är en väldig hype kring den. Det säljer konsoler. Sen är den väl också släppt väldigt rätt i tiden. Ps4 och Xbox one har funnits ute i flera år nu så skulle tro att det finns ett rätt stort sug efter något nytt och då känns nog en Switch för de flesta som ett mer spännande alternativ än en Ps4 pro eller Xbox one X om man redan har någon av de vanliga konsolerna sen innan.

Det blir intressant att se är hur länge detta håller i sig. 2018 ser allt annat än kul ut för Switch i dagsläget så det kan nog vända rätt fort om inte Nintendo kommer med några nyheter snart. Nu efter Mario odyssey känns det helt tomt så har redan börjat överväga att sälja konsolen men får hoppas Nintendo kan ändra på det inom kort. Men jag har mina tvivel för det skulle ju inte vara första gången de gör mig besviken.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Mycket förvånande i USA. Hur har det gått till? Har de lagt enorma pengar på reklam eller vad är grejen? Har trump levererat skattelättnader till en grupp som är enormt intresserade av nintendo? Mängden nintendo-fanboys har ju hållit en stadig nivå länge, är folk så sugna på att spela om Skyrim ännu en gång att de går och köper den för det? Eller är det spänningen av att ha en stor, dyr, mobil enhet att visa upp för allmänheten och riskera att bli rånad på den?

Skrivet av lasselason:

@Maguz: Nja, tror inte det finns såna ugglor i mossen:) Med tanke på att många hoppade över WiiU så hoppar de nog på Switch, plus att det är en väldigt tilltalande produkt, gjord av Nintendo som mängder av människor helt enkelt vill ha. Och till sist, spelen. Det är svårt att neka till kraften i Nintendos spel. Zelda, Mario och Mario Kart under första halvåret är enormt, plus en Splatoon 2 som är ett starkt nytt varumärke, tror det har sålt 4.5 milj på Switch så här långt. Det ligger nog nånting i det där med att Switch är en frisk fläkt, det tror jag också.

Själv tror jag faktiskt att själva namnet på konsolen har stor betydelse. Många "Svenssons" (Fast för hela världen) som inte är särskilt insatta i spelmarknaden trodde nog faktiskt att Wii U bara var ett tillbehör eller komplement till Wii. Samtidigt har ju Nintendo Switch och Nintendo som företag fått mycket gratisreklam genom Youtube, TV-Shower, Äran för Pokemon Go exc

Medlem

Är förvånad men säger grattis

Tycker ändå mycke är märkligt med tanke på att både MK8 som är ett Wii U spel och nya Zelda båda går att köra på Wii U. Och Switch har ju gått som smör innan Mario Odyssey som är det första stora unika spelet för Switch.

Marknadsföringen av Wii U måste ha varit urusel eller att den fick så dålig kritik av journalister att folk inte vågade köpa den, trots att Mk8 och Zelda nästan är identiska mellan Wii U och Switch.

Om Switch inte hade lanserats för ett år sedan och Zelda endast hade lanserats för Wii U så undrar jag om Wii U hade fått ett uppsving, med tanke på att MK8 redan fanns och det är mininala skillnader från Swtich versionen. Folk borde inte ha sågat Wii U som den har gjorts, den var faktiskt riktigt bra folk blev bara missledda.

Switch är i mian ögon bara en Wii U Sedond Edition (där nitnendo bara vill få bort den negativa trenden med wii u), skillnaden är lite starkare hårdvara än Wii U och att den r helt portabel medans Wii U var portabel inom hemmet, det gick att ligga i sängen och spela med Wii U gamepaden medans någon tittade på TV.

Tror inte det är att Switch är helt bärbar som är det starkaste argumentet pga man missar mycke graft om den hade varit stationär varav många titlar kommer utebli (tripple a titlar för andra konsoler som inte går att porta till Switch)

En kommande nackdel med Switch är att det kommer kosta 200 kr för att kunna köra Mario Kart 8 online i framtiden medans det är gratis på Wii U. Har man redan en Wii U med MK8 känns det väldigt surt att betala massa pengar igen för samma spel.

Medlem

@Sparvfink:
”Det blir intressant att se är hur länge detta håller i sig. 2018 ser allt annat än kul ut för Switch i dagsläget så det kan nog vända rätt fort om inte Nintendo kommer med några nyheter snart. Nu efter Mario odyssey känns det helt tomt så har redan börjat överväga att sälja konsolen men får hoppas Nintendo kan ändra på det inom kort. Men jag har mina tvivel för det skulle ju inte vara första gången de gör mig besviken.”
—-

Pokemon? Yoshi? Kirby? Metroid? Bayonetta?
2018 blir spännande enligt mig!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Nehe, det blev den ju inte... vad konstigt? @Sipmo @kaealy


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Pokemon? Yoshi? Kirby? Metroid? Bayonetta?
2018 blir spännande enligt mig!

Yoshi och Kirby är jag personligen trött på så inget som intresserar mig i alla fall och heller inga spelserier som säljer konsoler i den här takten.

Pokémon, Metroid och Bayonetta 3 vet vi i dagsläget nästan ingenting om och finns väl inte mycket som talar för att de skulle släppas redan i år. Men jag har gärna fel angående det.

Medlem

Om bara Project Octopath Traveler kunde komma ut så blir jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nehe, det blev den ju inte... vad konstigt? @Sipmo @kaealy

Ingen aning vad du pratar om. Men antar att ni fortsatte jiddra i den andra tråden långt efter jag lämnade den?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Sparvfink:

Yoshi och Kirby är jag personligen trött på så inget som intresserar mig i alla fall och heller inga spelserier som säljer konsoler i den här takten.

Pokémon, Metroid och Bayonetta 3 vet vi i dagsläget nästan ingenting om och finns väl inte mycket som talar för att de skulle släppas redan i år. Men jag har gärna fel angående det.

Jag kan tänka mig att Nintendo visste att de hade en bra 2017 lineup, och sen hoppades på succé, så att tredjepartsstödet blev såpass stort att de kan ta det lite lugnt i början av 2018 med spelsläpp. På så vis kan de förbereda E3-presentationer och Nintendo Directs inför spelsläpp andra halvan av året.

Jag ser fram emot att spela Yoshi och Kirby med flickvännen då de historiskt sett varit co-opspel. Hoppas på wireless play i de titlarna också


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Kul för nintendo! Med katastrofen wii-u så trodde jag timmen var slagen för nintendo.... Vågad chansning av nintendo som jag faktiskt inte trodde skulle göra någon större succé. Ack så fel jag hade... Ingen av min sons kompisar (ungar i 11 års åldern) har en switch. Verkar som PS4 regerar rätt hårt ...

Inaktiv
Skrivet av fredo:

Kul för nintendo! Med katastrofen wii-u så trodde jag timmen var slagen för nintendo.... Vågad chansning av nintendo som jag faktiskt inte trodde skulle göra någon större succé. Ack så fel jag hade... Ingen av min sons kompisar (ungar i 11 års åldern) har en switch. Verkar som PS4 regerar rätt hårt ...

Som jag har förstått det så har den inte sålt lika bra i Sverige där det fortfarande finns massa exemplar kvar på hyllorna men i USA så har det varit slutsålt överallt i princip.

Medlem

@anon_646: Den går jättebra även i Sverige, Webhallen har haft Switchen som toppsäljande produkt sen den släpptes och även andra kedjor meddelar hög försäljning. Däremot har tillgången varit större, inte bara i Sverige utan Europa i stort. Det innebär inte att den sålt dåligt, i Frankrike exempelvis slog den nåt rekord för ett par månader sedan.

Medlem

Så exklusiva spel säljer konsoler, tusan vem hade kunnat tro det. Utgår jag från mig själv så är detta föga förvånande, Switch är en konsol som har spel jag vill spela men som inte går att få tag på till PC.

Så det verkar inte längre röra sig om att folk köper en konsol bara för att den är tillverkad i samma land. Xbox 360 sålde för att den hade spel som tilltalade japaner på samma sätt som nu Switch säljer för den tilltalar inte bara japaner, utan även västerländska spelare.

Vill man kunna köra merparten av spelen idag behöver man bara PS4, Switch och en PC. Och äger man inte en bra PC ser jag ingen anledning till att inte lägga pengarna på en PC istället för att köpa en konsol som enbart har konsol exklusiva spel men ytterst få exklusiva spel som Switch och PS4 har.

Och angående Wii U försäljningen, den beror nog till väldigt stor del på att många var rejält besvikna på hur Nintendo mer och mer slutade fokusera på core/hardcore och istället var mer inritkade på "mainstream". Men Nintendo lärde sig en dyr läxa, de inte bara bad spelarna om ursäkt, de visade även med handling att de förstått detta genom att satsa på spel som de redan från början visste bara tilltalade en liten del av deras köpare (Bayonetta 2). Switch är en tillbakagång till det gamla Nintendo, Nintendo innan Wii men även om den säljer bra nu har jag svårt att se hur den ska kunna sälja bättre än PS2, lyckas den med det så är det en otrolig bedrift.

Medlem

+ steamworld dig 2, 1-2-switch.
Är det endast fysiska kopior igen?
Minecraft har legat på topplistan i nintendo store sedan starten. Känns som det också köpts av en hel del

1
Skriv svar