Spelvärldens givmildhet

Ambassadör
League of Legends
Spelvärldens givmildhet

Idag drar vinterns upplaga av Awesome Games Done Quick (AGDQ) av stapeln. Arrangemanget sker två gånger per år, en gång på vintern med AGDQ och en gång på sommaren då det heter Summer Games Done Quick (SGDQ). Det pågår under en vecka och består av konstant spelande där några av de bästa inom speedrunning visar upp sina talanger och prestationer. Förutom en vecka av underhållning, nästan 24 timmar om dygnet, så sker insamling till välgörenhet. Årets insamling går till Prevent Cancer Foundation. Förra året samlade AGDQ in 1 209 293,80 dollar till Prevent Cancer Foundation och senare under året samlade SGDQ in 1 294 111,98 dollar till Läkare utan gränser. Sedan starten 2011 har man samlat in 8 077 427,62 dollar till olika organisationer och händelser.

För bara en vecka sedan avslutades youtube-kooperativet (eller vad man ska kalla det) Yogscast sin årliga månad, Yogscast jingle jam, där man streamar händelser och spel dagligen under december. I år lyckades man skrapa ihop, otroliga, 5 244 838 dollar.

Även kära FZ gjorde ett fantastisk jobb och samlade ihop över 25 000 kronor till barncancerfonden. Tyvärr så missade jag att se detta live så har youtube-klippet gående i bakgrunden nu.

Jag tycker det är fantastiskt att det finns så många givmilda själar och drivande hjältar inom spelvärlden. Det värmer i kroppen att vara en liten del av denna fantastiska community som gör så mycket gott. Visst, när vi väl spelar så kommer demonerna i oss fram. Vi dödar varandra och oskyldiga med vapen och magier. Vi invaderar länder och planeter. Under våra mörkaste dagar kanske vi också ger obscena förslag till våra motståndares, eller medspelares, mödrar. Men när det väl kommer någon drivande själ, som fz och deras uppesittarkväll, så stänger vi av våra spel för en stund och gör något gott för behövande i världen. Det är detta som ger en lite extra värme under mörka och kalla vinterdagar då endast displayen lyser upp ens närhet.

Så tack till FZ som ordnar event som dessa och visar hur spelcommunityn är när den är som bäst.

Geeks Gaming

@dali:
Det är lite så det ska vara, förenande. Jag brukar säga det till föräldrar i min ålder som klagar på spelandet att istället för att se ned på det så sätt dig ner och ta dig tid till att förstå vad det handlar om.

Just GDQ och yogscasts (bland många andra) insatser visar lite på att många har en väldigt skev syn på gaming och hur detta förenar.

1
Skriv svar