"Vi" monterar vattenkylning i Heart of Darkness

Robot
"Vi" monterar vattenkylning i Heart of Darkness

Känsliga tittare varnas för starka bilder från lemlästade grafikkort.

#data, #heart-of-darkness, #inet, #republic-of-gamers


Medlem

Fan vad snabb hon e. Varje komponenttillverkares dröm att ha montörer som arbetar i den där takten.

Medlem

Ryker inte garanti om man håller på bökar med vattenblock och jox?

Och inte behöver ni hänga er på backplate
Nu till sommaren ska jag och sambon montera hennes första dator tillsammans


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Ryker inte garanti om man håller på bökar med vattenblock och jox?

Och inte behöver ni hänga er på backplate
Nu till sommaren ska jag och sambon montera hennes första dator tillsammans

Beror på tillverkare. T.ex. EVGA supportar vattenkylning till fullo och kör full garanti även fast man monterat av kylare och monterat på annat kylblock. Palit-kortet som jag har i min dator har 2st "tar du bort så försvinner garanti"-klistermärken vid skruvarna, så där är man rätt fucked.

Medlem

Det känns som att ni utvecklar kvaliten makalöst fort i denna byggserie. Ni blir bara bättre och bättre!

Härligt att ni använder ultrarapid uppspelning för det upplevs både proffsigt och avslappnande.

Hade dock inget ljud på (ej hemma), ska kolla igen sen.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

@Sipmo: Tack! Har lärt mig mycket om både datorbyggande och utvecklar redigeringen.


signatur
Medlem

Fan va go hon e att lyssna på! Grymt avsnitt!

Medlem

Alltså, brukar bygga mina datorer själv, men det senaste köpet lät jag Inet bygga ihop åt mig (bl.a vattenkylning på processorn). Nu när man sitter och kollar på detta så är jag ganska säker på att det var ett bra val och helt klart värt de 700 spännen. Är annars ganska säker på att mina nerver hade kollapsat (och tårarna runnit). Den har inte haft några problem och blev levererad i stabil förpackning. Kan rekommendera, för det är enklare att jobba ihop pengarna än att lägga tiden på detta själv. Okey, man kanske förlorar känslan av att ha klarat av det själv. Men ibland är det enklare att svälja stoltheten.

Roligt att följa projektet. Hoppas bara att datorn inte är gammal innan serien är klar.

Medlem

Meh, Calle tar ju i datorprylar utan ESD handledsband!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antistatarmband

Vad är det som är så roligt?
Och sedan undrar jag över uttalet av "Asus".


signatur

autograph

Medlem

Det kommer bli en snygg dator, men jag föredrar nog en klassisk Noctua luftkylare för enkelhetsens skull (jag har inte gåtrt över till glasdörr på chassit än) haha

Medlem

Den här serien är riktigt kul att följa, två tummar upp!

Vad det gäller ESD-skydd så tar handledsbanden ner spänningen till runt 100V vilket de flesta komponenter i det här projektet borde klara (speciellt då dom redan är monterade på kretskort)
Trots det är det alltid bra att ha lite disciplin och inte vidröra ben och kontakter mm på minnen och CPU. Det värsta som kan hända är inte att CPU:n slutar fungera (bara att byta) utan att den blir skadad och att livslängden förkortas och/eller att den uppvisar intermittenta fel.

Skönt att inte se en massa frigolit och plast på bordet i alla fall

Medlem
Skrivet av JRico:

Vad det gäller ESD-skydd så tar handledsbanden ner spänningen till runt 100V vilket de flesta komponenter i det här projektet borde klara (speciellt då dom redan är monterade på kretskort)
Trots det är det alltid bra att ha lite disciplin och inte vidröra ben och kontakter mm på minnen och CPU. Det värsta som kan hända är inte att CPU:n slutar fungera (bara att byta) utan att den blir skadad och att livslängden förkortas och/eller att den uppvisar intermittenta fel.
Skönt att inte se en massa frigolit och plast på bordet i alla fall

Jo, men vad är det för vits att tjejen har ESD-handledsband, men inte Calle,
som sitter och skrattar och fingrar nervöst på prylarna i onödan?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jo, men vad är det för vits att tjejen har ESD-handledsband, men inte Calle,
som sitter och skrattar och fingrar nervöst på prylarna i onödan?

Jag vet inte, verkar som du mest har ett horn i sidan till dom.
Nu var det ett tag sen jag kollade men Calle "fingrade" väl bara på kylblocket men la tillbaks det på ESD-mattan direkt.
Det minimala han skulle ha kunnat ladda upp kylblocket jämnade nog ut sig när det låg där ett tag.

Om inte Calle redigerade bort delen där han sprang omkring en halvtimme med grejerna på heltäckningsmattan

Medlem
Skrivet av JRico:

Jag vet inte, verkar som du mest har ett horn i sidan till dom.
Nu var det ett tag sen jag kollade men Calle "fingrade" väl bara på kylblocket men la tillbaks det på ESD-mattan direkt.
Det minimala han skulle ha kunnat ladda upp kylblocket jämnade nog ut sig när det låg där ett tag.
Om inte Calle redigerade bort delen där han sprang omkring en halvtimme med grejerna på heltäckningsmattan

Nä, jag har absolut inget horn i sidan till Calle. Han är skitcool!
Men lite högre krav trodde jag att det var på detta.
Och det var väl mer prylar som han nervöst fingrade på?

Och hur är det egentligen med det rätta uttalet av "Asus"!?


signatur

autograph

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av autograph:

Nä, jag har absolut inget horn i sidan till Calle. Han är skitcool!
Men lite högre krav trodde jag att det var på detta.
Och det var väl mer prylar som han nervöst fingrade på?

Och hur är det egentligen med det rätta uttalet av "Asus"!?

Haha, lovar att bli bättre på det där med esd-band

Tror det rätta uttalet är Aaassooosss.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, lovar att bli bättre på det där med esd-band

Troendet rätta uttalet är Aaassooosss.

Jag har även hört uttalet "Ansuss", men det är ju uppenbart fel i alla fall.


signatur

autograph

Medlem

Äh visst man ska väl "undervisa" korrekt att alltid använda ESD band men jag har under mina 20 år av montering av PCs *i princip* aldrig kört med ESD band och ingen av mina datorer eller för den delen komponenter har gått sönder.

Jag tycker inte man skall överdriva samtidigt som det så klart är bra att informera om riskerna, har man *enorm* otur så kan det ju gå illa.

Skrivet av autograph:

Meh, Calle tar ju i datorprylar utan ESD handledsband!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antistatarmband

Vad är det som är så roligt?
Och sedan undrar jag över uttalet av "Asus".

Medlem
Äe ljudet extra lågt eller ere min MBP som är dålig?

Cheers...

Medlem
Skrivet av Styrbjorn:

Äh visst man ska väl "undervisa" korrekt att alltid använda ESD band men jag har under mina 20 år av montering av PCs *i princip* aldrig kört med ESD band och ingen av mina datorer eller för den delen komponenter har gått sönder.
Jag tycker inte man skall överdriva samtidigt som det så klart är bra att informera om riskerna, har man *enorm* otur så kan det ju gå illa.

Jag tycker så här, att antingen ska båda använda skydd, eller så kör man utan.
Bara man är medveten om riskerna.
Har man en "enorm otur" så kan det ju gå illa.
Jag har alltid (Edit: sedan 1978) kört med skydd, som för den delen aldrig gått sönder.
Fast jag har haft en könssjukdom (Edit: körde utan en gång 1984), och så har jag två barn.
Men jag tycker inte man skall överdriva.


signatur

autograph

Medlem

@autograph: det var en absurt idiotisk ”liknelse” men som sagt du gör precis som du vill. Grattis till könssjukdomen för övrigt.

Medlem
Skrivet av Styrbjorn:

@autograph: det var en absurt idiotisk ”liknelse” men som sagt du gör precis som du vill. Grattis till könssjukdomen för övrigt.

Tack så mycket!
Jag blev av med viruset till slut. Men det var inte kul.
Nu kör jag alltid med kondom, AVG och ESD-armband!
Och jag rekommenderar att man alltid bör skydda sig!
För övrigt tycker jag att det var en väldigt bra liknelse, eftersom: man vet aldrig...


signatur

autograph

Medlem

Det är en sån fröjd att se Frida dominera detta projekt
Calle är ju inte dum han heller men Frida är snäppet vassare

Skägg.
10 Chambers

@VeltroXDudE: Kul att du gillar, och kunde inte hålla med dig mer.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@VeltroXDudE: Kul att du gillar, och kunde inte hålla med dig mer.

Lite off topic, men puff-bilden är ganska kul. Ser ut som om Frida, med ett leende, beskriver hur hon vill strypa någon.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

@conthox: Jag ställer för många dumma frågor.


signatur
1
Skriv svar