Högupplösta HTC Vive Pro avtäckt

Robot
Högupplösta HTC Vive Pro avtäckt

HTC tar på sig ledartröjan i virtual reality-racet. Erbjuder även trådlöshet för både gamla och nya Vive.

#ces, #htc, #oculus, #rift, #vive, #vr


Medlem

Känns som ett skumt beslut. Ett av de stora argumenten mot VR har varit pris och kraft det behövs för att driva det, och vad jag ser så är fov-rendering inget som de visat upp än?

Kommer väl göra de absoluta entusiasterna glada, men känns som ett lite för litet steg för att de teknikintresserade ska hoppa på tåget.. (har själv oculus rift och har verkligen inget sug efter en version 1.5)

Hoppas på lite mer spel. Men det är fortfarande roligt att se att hårdvaru-jättarna inte övergett VR.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ebackman2:

Känns som ett skumt beslut. Ett av de stora argumenten mot VR har varit pris och kraft det behövs för att driva det, och vad jag ser så är fov-rendering inget som de visat upp än?

Kommer väl göra de absoluta entusiasterna glada, men känns som ett lite för litet steg för att de teknikintresserade ska hoppa på tåget.. (har själv oculus rift och har verkligen inget sug efter en version 1.5)

Hoppas på lite mer spel. Men det är fortfarande roligt att se att hårdvaru-jättarna inte övergett VR.

fov-rendering borde väl gå att lösa i mjukvaran, snarare än i headsetet?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

fov-rendering borde väl gå att lösa i mjukvaran, snarare än i headsetet?

Du behöver ju en kamera som håller koll på dina ögon. (för att kunna bestämma vad som ska renderas).

Edit: Det kanske går att göra någon modul-lösning som går att koppla på redan existerande headset.

Medlem

Är det inte dags att de börjar pusha på vettigt material innan de skapar en massa ny hårdvara, vad är vitsen att ha en massa dyr utrustning om det inte finns något att vettigt att använda utrustningen till.

Köpte HTC Vive vid release och känner inte att Valve satsat på att få ut någon VR mjukvara, ångrar nästa mitt köp lite.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Skägg.
10 Chambers
Medlem

@SgtBlack: Hönan och ägget. Vem skall vara först egentligen, den som ser till att det finns hårdvara för spelen, eller den som ser till att det finns spel för hårdvaran?

VR är fortfarande i sin linda och det är jättebra att det kommer nya produkter som förfinar processen och gör det också enklare och skapar bättre förutsättningar för utvecklarna att få ut sina produkter. Äger själv första Viven och är toknöjd med den, har haft många timmar med den så det blir intressant att se hur mycket bättre denna är.

Inaktiv

Lite snabb huvudräkning berättar att Pro-variantens skärm kommer ha 56% mer pixlar totalt vilket låter trevligt men vill höra prislappar först innan det blir något att överväga. Dock så ska det bli riktigt spännande att höra vad de tar för Wireless Adapter då jag redan har en HTC Vive som gärna skulle kunna få banta ner ett par sladdar
Vet att det redan finns att köpa från annat håll men nu när HTC släpper en egen så har man alternativ.

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Är det inte dags att de börjar pusha på vettigt material innan de skapar en massa ny hårdvara, vad är vitsen att ha en massa dyr utrustning om det inte finns något att vettigt att använda utrustningen till.

Köpte HTC Vive vid release och känner inte att Valve satsat på att få ut någon VR mjukvara, ångrar nästa mitt köp lite.

Vi får även tänka på att VR är relativt nytt. Det slog ju inte direkt igenom direkt när det släpptes för ett år sedan. Det tog väl iprincip fart i somras med alla reor och prissänkningar.

Sedan är ju inte mjukvara och hårdvara något man behöver välja mellan, utan kan utveckla båda parallellt. Bara det att spel tar längre tid att göra. Vi får hoppas att det släpps några mer slipade spel under 2018-19.

Medlem

Första kvartalet skall Vive Pro släppas enligt Engadget men jag såg inget om källa till den uppgiften.
Är lite intresserad beroende på pris för varianten utan tillbehör.

ELF
Medlem

Frågan är hur lätt det är att plocka bort lurarna eller håller de samma standard som ett par highend gaming lurar. Bästa vore om man kan köpa utan. Känns onödigt att lägga pengar på något som troligtvis är sämmre än det man redan har.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Som hardcore Oculus fan jag är så måste jag dock erkänna att Vive verkar vara betydligt bättre för gaming nu. Oculus tjatar bara om massa mobilsmörja.
Synd, för dess kontroller är fantastiskt bra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av mrpijey:

@SgtBlack: Hönan och ägget. Vem skall vara först egentligen, den som ser till att det finns hårdvara för spelen, eller den som ser till att det finns spel för hårdvaran?

VR är fortfarande i sin linda och det är jättebra att det kommer nya produkter som förfinar processen och gör det också enklare och skapar bättre förutsättningar för utvecklarna att få ut sina produkter. Äger själv första Viven och är toknöjd med den, har haft många timmar med den så det blir intressant att se hur mycket bättre denna är.

Skrivet av ebackman2:

Vi får även tänka på att VR är relativt nytt. Det slog ju inte direkt igenom direkt när det släpptes för ett år sedan. Det tog väl iprincip fart i somras med alla reor och prissänkningar.

Sedan är ju inte mjukvara och hårdvara något man behöver välja mellan, utan kan utveckla båda parallellt. Bara det att spel tar längre tid att göra. Vi får hoppas att det släpps några mer slipade spel under 2018-19.

Eftersom Valve står bakom produkten kan man tycka att de borde lyckats klämma fram åtminstone en triple A titel till sitt VR set men tyvärr är det 90% hårdvara som promotas samt halvdana portade spel som inte är skapta för VR från grunden. Jag vill tro på VR och tycker det är riktigt kul grej men just nu känner jag mig allt annat än nöjd med ett VR set som kostat mig 9490 liggandes på hyllan, visst har jag ingen annan än mig själv att skylla för det men tycker ändå det är lite vagt av Valve so far..


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

@neocon: Ja, jag förstår att de är nöjda. Men jag tror att det är svårt att få folk att byta upp sitt redan dyra headset till en 1.5version. Och eftersom majoriteten av klagomålen är på just priset, så tror jag verkligen inte att fler lär hoppa på "vive pro". Tror snarare att pris-sänkningen på vive 1.0 kommer att få fler spelare till VR.

Samt att det är extremt tungt att driva. Vilket folk inte verkar bry sig om. Vi kan ha 4k headsets visst, men ska du kolla på foton och slösurfa i ditt headset?

Medlem

Htc vive vanilla 3999 kr och htc vive pro 6999 och så trådlösa modulen 1999 där har vi en sweet spot enligt mig

Htc vive vanilla blir säkert updaterad till en med lighthouses 2.0 och säljs billigare så mera folk kommer till vr och för oss som vill ha mera har vi pro

Har svårt att välja antingen sälja viven och köpa pro eller swapa in en pimax 8k huvudenhet.
Men är väldogt sugen på trådlöst till nästa steg!

Medlem

Från 2*1080(2k) till 2*1440 ok "bättre"... men när inte ens 2*4k räcker för vettigt skarp nivå (som knappt hårdvara kan rendera än) känns det som ovärt.. 2*4k OK... men 2*8k är vad som behövs.

p.s. Pimax är "bara" 2*4k.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

@Ankh: Så är det ju absolut inte, det är ju snarar precis tvärt om dom satsar ju väldigt hårt på spel och mjukvara. Den här Vive Pro är inte speciellt framtagen för spel mer än någon annan modell på marknaden, snarare så den till för Enterprice segmentet. Oculus kör dessutom flera hårdvaruspår med Rift, Go och Gear precis som Vive kommer som mobil modell.

Medlem
Skrivet av walextheone:

@Ankh: Så är det ju absolut inte, det är ju snarar precis tvärt om dom satsar ju väldigt hårt på spel och mjukvara. Den här Vive Pro är inte speciellt framtagen för spel mer än någon annan modell på marknaden, snarare så den till för Enterprice segmentet. Oculus kör dessutom flera hårdvaruspår med Rift, Go och Gear precis som Vive kommer som mobil modell.

Jag tycker vart och vartannat spel som kommer på Oculus store är även till mobil något som definitivt märks i deras gameplay. Så jag håller inte med.
Visst haglar det in spel - men väldigt få av dom (undantag ett par riktiga pärlor) är precis som steam bara lite "ploj" spel..ungefär som jag tyckte Wii hade med sina spel.

Vive pro är åtminstone en model med högre upplösning.

MEN jag har inte sett något som kommer i närheten av Oculus Touch. Själv har jag nog förövrigt använt min Oculus åtminstone varannan dag sen release (Consumer Version) och Developers kit har jag rätt stor erfarenhet av med då jag var med och kickstartade

För att spelen som släpps ska brilljera så får de börja med att göra dom rätt och slätt till Oculus Rift och inte till Go och Gear.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd
Avstängd

@Tobbe: Ovärt tycker inte jag det är. Jag uppgraderar gärna till en lite skarpare version i väntan på att hårdvaran hinner ikapp upplösningsbehovet. För mig är det inga stora pengar det handlar om.
Vad Vive Pro kommer kosta är mindre än jag lägger på bilen varje månad 😆

Medlem

Nu börjar det bli riktigt värt att köpa. De här löser exakt de problemen jag upplever med min gamla vive. Äntligen!!

Medlem

Underbara nyheter.
Kronan på verket skulle ju vara att Knuckles släpps i sommar med.

Medlem
Skrivet av Ankh:

MEN jag har inte sett något som kommer i närheten av Oculus Touch. Själv har jag nog förövrigt använt min Oculus åtminstone varannan dag sen release (Consumer Version) och Developers kit har jag rätt stor erfarenhet av med då jag var med och kickstartade

Nu har jag inte använd oculus touch själv utan bara Vive, men håller med om att oculus kontroller ser/verkar bättre. Kolla dock in "knuckles" som verkar vara ett steg i rätt riktning för VR kontroller imo.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Tobbe: Ovärt tycker inte jag det är. Jag uppgraderar gärna till en lite skarpare version i väntan på att hårdvaran hinner ikapp upplösningsbehovet. För mig är det inga stora pengar det handlar om.
Vad Vive Pro kommer kosta är mindre än jag lägger på bilen varje månad 😆

Wow, du slösar alltså mer på en bil än vad jag lever på per månad, lever på typ 5k i månaden men då jobbar jag bara sommarhalvåret och är ledig under vintern ^^

Medlem

@SgtBlack: Men både du och jag vet ju att Valve inte kodar spel längre... så det är upp till andra nu. Men det börjar komma lite nu, visst, det är remakes, men det är större spel iaf (Doom VFR och Fallout t.ex) och mer kommer nog, speciellt när priset kryper ner på både grafikkort och 3D-gear så att fler har råd.

Medlem

@ebackman2:
Men folk köper mobiler för 9k per år. Klarna detta också Någonstans måste det börja.. 42" tjock plasma gick på 25k för 10 år sedan, gamingskärmen är lika dyr och ett grafikkort likaså. Alla dessa använder man så klart mer men punga ut nu så att mjukvarorna kommer, priserna faller, tekniken utvecklas och vi kan leva som i Ready Player One vid pension.

Medlem

@Dicez: Fördelen med jobb är pengar. Pengar ger pengar som ger konsumtion. Gillar man billigt liv kan man vara lyckligare än ett fyllt med dyra hobbies men just dyra hobbies kostar som dom kostar så det är bara att jobba för dom

Medlem

Tycker inte att VR är särskilt dyrt. Det kostar ju ungefär som en bra dataskärm.

Avstängd

@Dicez: Slösar är fel ord. Jag gillar min bil...stark motor, snygg och lyxig och kör c:a 2500 mil om året. Skulle inte kunna tänka mig att köra nån sketen Volvo V70 eller liknande.
Samtidigt så sparar jag minst lika mycket som jag lägger på bilen varje månad, så det går inte direkt nån nöd på mig.

1
Skriv svar