Seitan - era bästa tips & råd

Skägg.
10 Chambers
Seitan - era bästa tips & råd

Jag är ju lite matnördig av mig och har latjat med saker som surdeg, inläggningar och allmänt bakande. Nu tänkte jag ge mig på Seitan, vegetariskt kött baserat på vetegluten. Visst, jag gillar kött men försöker också att äta en varierad kost som inte enbart går ut på animaliska produkter.

Det finns ju tonvis med howtos och guider men är få nämner vanliga nybörjarmisstag. Sedan finns det ju olika tillagningsmetoder - koka, ånga, baka i ugn och så vidare - och är nyfiken på vilken ni tycker funkar bäst. Eftersom jag inte är vegetarian är jag inte främmande till att koka den i kött- eller kycklingbuljong. En del verkar också använda buljong som degspad för ökad smak.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Blev oväntat bra! Tog längre tid att tvätta bort stärkelsen än jag trott men slutresultatet blev grymt.


signatur
Medlem

Aldrig använt det själv men ville nämna att jag var på ett ställe i Krakow för en månad sen där de serverade vegansk kebab gjorf på seitan, var helt fruktansvärt gott!

Skägg.
10 Chambers

@UOme: Kan tänka mig det. Den här kokade jag i en väldigt lökig buljong med torkad svamp svamp, sen stekte jag små skivor i vitlökspulver, salt och peppar i smör. Min första tanke när jag smakade var faktiskt att strumpa den ännu finare, steka i chilinoch käka inlett pitabröd.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Körde förresten på ett superenkelt grundrecept, 2 liter vetemjöl special och 6-8 liter kall bujong. Det stod vatten i originalreceptet men tänkte att det inte skadar att sätta lite smak redan från start. Dock oklart hur mycket förutom saltet som var kvar efter sköljningen.

Blandade ihop det, knådade för hand i tio minuter (min köksmaskin orkade inte riktigt med då det blev lite snålt med vätska) och lät sedan vila i en bunke kallt vatten i två timmar.

Sen skölja, och det tog lite längre än vad många recept skriver. Fick säkert byta vatten dubbelt så många gånger (cirka 20-25). Men det var inte svårare än att knåda runt klimpen i vatten. Såg ut så här när det var klart (inte jätteaptitligt).

Ville inte fuska med buljongtärning i nästa moment, där proteinmasssan ska puttra i cirka en timme. Så slängde ner en hel gul lök, fyra skivade vitlöksklyftor, pepparkort, lite torkad svamp samt några trötta coctailtomater i cirka 1,5 liter vatten. Saltade ganska friskt.

"filéerna" fick vila innan jag skar upp några skivor, kryddade med vitlökspulver, salt och peppar och stekte rejält i smör. Blev som sagt väldigt positivt överraskad, kommer lätt kunna använda detta som god fyllning i pitabröd, fejkad pulled pork med massa bbq-sås och liknande.


signatur
Medlem

Läste inte inlägget först. Såg bara första bilden på den brända kastrullen och den andra bilden på degen.

Trodde att du försökt koka havregrynsgröt och glömt den på spisen.

Skägg.
10 Chambers

@Bennii: Bränd!? Det är patinan på mina kolstålspannor. Fiiina grejer


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Chefsredaktör och matintresse verkar gå hand i hand. Du kanske ska bli kompis med din rival Petter Hegevall

Skägg.
10 Chambers

@boba-fett: haha, och Marvel-tidningar.


signatur
1
Skriv svar