Övergångar inför säsongen (EU LCS)

Ambassadör
League of Legends
Övergångar inför säsongen (EU LCS)

Som fortsättning på mitt inlägg Nummerspelet (EU LCS summer split) fick jag fortsatt feeling att skriva av mina tankar kring League of Legends europeiska esport-scen. Inlägget blev längre än vad jag hade tänkt mig när jag satte mig på kaféet nu på morgonen så jag börjar med en sammanfattning av mina tankar kring ändringarna och kommenterar därefter var lag för sig själv. EU LCS drar igång den 19:e januari.

Sammanfattning:

Som vanligt bjuder vårsäsongen på stora förändringar. Lagens värvningar har blandat och gett. Laget med minst förändring är svensklaget, och personliga favoriten, Fnatic. Det är ett oerhört misslyckande om laget inte är med och slåss i den absoluta toppen. Jag har känslan av att man med laget inte bara förväntar sig regionala framgångar utan siktar internationellt.

De lagen som jag anser har gjort rent av dåliga värvningar inför säsongen är Team Vitality och Unicorns of Love. Åt andra hållet så kommer jag hålla ett extra öga på Giants och FC Schalke som förstärkt rejält.

G2:

De senaste årens stora gigant i EU LCS (G2 är mästare av EU LCS under de senaste 4 delsäsongerna) har genomgått stora förändringar inför säsongen. En av de största nyheterna på transfermarknaden var flytten av deras bottlane till TSM i Amerika och NA LCS. Dansken Zven har tillsammans med sin support Mithy varit en av de stabilaste kombinationerna under de senaste 2 åren.

Även lagets två koreaner har lämnat laget inför säsongen vilket lämnar PerkZ kvar som enda spåret från det forna topplaget. Vilket inte är fy skam då han är en av regionens bästa mid-laners.

Som ersättare har laget plockat in spelare från olika lag. Bland annat så har G2 nu fått en svensk medlem i form av adc:n Hjärnan som plockar med sig sin support, koreanen Wadid, från Roccat. Duon var okej del i ett “botten till mitten”-lag under 2017.

I djungeln kommer den förre H2K-junglaren Jankos och på topp kommer den förra Splyce-spelaren Wunder.

Det är en väldigt rutinerad laguppställning som G2 förvärvat inför säsongen där den minst rutinerade är Wunder på topp som spelat stabilt på positionen tidigare, med rum för förbättring. Det känns på förhand inte som en lika vass laguppställning som tidigare säsonger men tillräckligt stabilt för att vara med och slåss om de högsta placeringarna i regionen.

  • Top: Wunder

  • Jungle: Jankos

  • Mid: PerkZ

  • ADC: Hjärnan

  • Support: Wadid

Fnatic:

Efter en lång och strulig period vände Fnatic på trenden. Då inget verkade fungera plockade laget under vårsäsongen 2017 fram vad som har blivit en modern klassiker som Kennen ADC och fantastiska prestationer på andra håll. Trots goda framgångar mötte denna taktik verkligheten under mellansäsongsturnering och även Fnatic fick anpassa sig till ”metan” som gällde. När de började spela de karaktärer som var bra på pappret så gav det även mer pålitliga prestationer och inför sommarsäsongens slutspel hade laget det imponerande ”vinst-förlust”-facit, 11-2. Men laget har långt kvar för att prestera på topp och visade på nerver under slutspelet. Men efter en riktig kämpainsats lyckades man mödosamt ta sig till Worlds. I Worlds hade man en något skakig men bra insats efter en imponerande vändning från 4 raka förluster i gruppspelet och ändå lyckas sluta som 2:a efter 4 raka vinster. Alltså verkar laget vara på rätt väg och varför ändra något som fungera?

Det enda som har hänt med laget är att den förra supporten Jeisz har bänkats till förmån för UoLs (Unicorn of Love) före detta support Hyllisang. Det är en värvning av högsta rang och ger laget det där lilla extra för att vara storfavoriter inför säsongen. Att det inte har skett fler förändringar tyder på en god lagsammanhållning och jag är förvånad om de inte kommer dominera i Europa. Det känns dock som laget har större ambitioner än Europa med denna laguppställningen. Jag är dock tveksam om laget håller tillräckligt hög klass för att ställa sig emot de asiatiska giganterna. Men det får tiden utvisa och det är långt tills dess, först ska laget leva upp till förväntningarna som vilar på deras axlar.

  • Top: Soaz

  • Jungle: Broxah

  • Mid: Caps

  • ADC: Rekkles

  • Support: Hylissang

H2K:

Jag kan inte bestämma mig hur jag ska summera H2K. Antingen; ”Bra, men inte tillräckligt bra” eller ”Fantastiska spelare, dåligt lagspel”. På pappret ska de dominera och visst har de spelat bra, men dessvärre inte skördat framgångarna. Efter att stora delar av laget lämnade inför 2017 så har samma öde skett inför 2018. Man går in i säsongen med en helt ny laguppställning. H2K har gjort som många lag den senaste tiden i Europa och satsat på en helt europeisk laguppställning. Från FC Schalke 04 har man hämtat topp och mid i form av Smittyj och Caedrel som båda spelat i EU LCS tidigare. Som junglare kommer dansken Santorin från en lång vända i Nordamerika. På botlane hittar vi den relativt nya talangen Sheriff och svensken Sprattel som spelade i NiP förra året.

Med en helt ny laguppställning och avsaknad av någon absolut världsklass-spelare (kanske med undantag av Santorin) sätter jag ett frågetecken på H2K inför säsongen. Visst har många av spelarna erfarenhet men kommer lagspelet fungera och kan de jämföras med de andra storgiganterna i regionen? Den svagaste länken anser jag är botlane som jag tror kommer ha svårt att hålla samma klass som sina motståndare.

  • Top: Smittyj

  • Jungle: Santorin

  • Mid: Caedrel

  • ADC: Sheriff

  • Support: Sprattel

Misfits Gaming:

Laget som kvalificerade sig till EU LCS inför 2017 har tagit regionen med storm. Redan efter två delsäsonger har man lyckats gå från nykomling till ett topplag. Med en andraplats under sommarsäsongen och en bra prestation i Worlds finns stora förväntningar på laget.

Man har tappat sin storstjärna, midlanern PowerofEvil och sin koreanska support Ignar. Istället har tidigare Splyce spelarna Mikyx och Sencux tagit över rollerna som support och mid. Kollar man på statistiken är det en försämring från föregående spelare men helt klart inga dåliga värvningar. Ett spännande lag att fortsätta följa även under 2018.

  • Top: Alphari

  • Jungle: Maxlore

  • Mid: Sencux

  • ADC: Hans Sama

  • Support: Mikyx

Splyce:

Ett relativt anonymt lag som alltid är en utmaning att möta. 2017 var inte lika framgångsrikt som 2016 men ändå ingen dålig säsong. De har haft ett sammanslutet lag men spelarnas kontrakt har gått ut inför säsongen så 2018 blir en omstart.

UoL:s ikoniska junglare, Xerxe, har anslutit laget tillsammans med Nisqy som spelat borta i USA senaste året i det nu nedlagda laget Envyus. På toplane har den rutinerade Odoamne anslutit från flera år i H2K. AD-carryn Kobbe som är den enda som stannat kvar sen förra säsongen får sällskap av den rutinerade supporten kaSing som flyttat runt mellan många lag de senaste åren.

Ett av de lagen som förbättrat sin uppställning rejält inför året. Hur lagspelet kommer fungera kvarstår att se men på pappret ser det ut som det anonyma laget kan bli en utmanare för topplagen.

  • Top: Odoamne

  • Jungle: Xerxe

  • Mid: Nisqy

  • ADC: Kobbe

  • Support: kaSing

Roccat:

Ett laget som funnits med i LCS en lång tid men inte skördat stora framgångar. Har de senaste åren inte fått till ett stabilt spel och varit ett lag på nedre halvan av tabellen.

Efter att tappat hela sin uppställning inför året så har värvat en intressant laguppställning med två koreaner, Memento och Blanc, i djungeln och midlane. På topp har svensken Profit anslutit och på botlane hittar vi adc:n HeaQ och supporten Norskeren.

En salig blandning från många olika lag och nationer. Något som tidigare gett blandade resultat där det stora frågetecknet är lagsammanhållningen och lagspelet. Jämfört med förra året uppskattar jag att laget håller jämlik klass och jag tror vi hittar laget som vanligt i mitten av tabellen.

  • Top: Profit

  • Jungle: Memento

  • Mid: Blanc

  • ADC: HeaQ

  • Support: Norskeren

Team Vitality:

Skapades efter att köpt upp Gambit Gaming 2016. Har haft tveksamma framgångar under åren och det har känts som laget aldrig funnit det lugn som krävs för att prestera enligt deras förmåga. Kan 2018 bli året då lugnet och framgångarna infinner sig eller blir det ännu en säsong i mitten?

För att svara på min egen fråga som är jag ytterst tveksam till det. Det är endast Cabochard som är kvar sedan förra säsongen och han får sällskap av fyra före detta Giants-spelare. I jungeln finner vi Gilius, mid Jizuké, adc Minitroupax och som support Jactroll.

Giants spelade väldigt dåligt förra säsongen och fick kämpa för att hålla sig kvar. Kanske har spelarna tagit storkliv i kvalitet inför säsongen och med Cabochards erfarenhet och kvalitet kan man spela bättre.

  • Top: Cabochard

  • Jungle: Gilius

  • Mid: Jiizuké

  • ADC: Minitoupax

  • Support: Jactroll

Unicorns of Love (UoL):

En publikfavorit som har gjort sig kända för sin aggressiva och oförutsägbara spelstil. Hade inte sitt bästa år under 2017 och samtliga spelare från truppen hade utgående kontrakt. Exileh på mid och Samux som adc är namnen som finns kvar. Som support har Totoro anslutit. WhiteKnight på topp och Kold i djungeln kommer från NiP och Splyce.

Jag är något förvånad över värvningarna då jag inte ser dessa spelare som tillräckligt aggressiva för att spela den stil som gjort UoL kända. Men med rätt förutsättningar har samtliga nyförvärv, och gamlingarna, kvalitén för att prestera. Jag känner en viss oro för publikfavoriten som alltid är rolig att se på.

  • Top: WhiteKnight

  • Jungle: Kold

  • Mid: Exileh

  • ADC: Samux

  • Support: Totoro

Giants Gaming:

Likt Roccat har laget varit med länge i LCS men har varit ett av bottenlagen. Inför 2018 fick man kämpa till sig fortsatt LCS-närvaro genom att gå vidare från kvalserien tillsammans med FC Schalke 04 Esports. Man har kvar sin koreanska toplaner Ruin och han får sällskap av 3 väldigt rutinerade och bra spelare och en nykomling. Nykomlingen är Targamas som support som jag inte kan kommentera något om, dock alltid intressant att se nya spelare. De rutinerade spelarna är Djoko i djungeln, Betsy i mid och Steelback som adc.

En mycket intressant laguppställning av det klassiska laget. Kan 2018 vara året då framgångarna skördas, eller är det en fortsatt kamp i botten av EU LCS?

  • Top: Ruin

  • Jungle: Djoko

  • Mid: Betsy

  • ADC: Steelback

  • Support: Targamas

FC Schalke 04 Esports:

Det klassiska tyska fotbollslaget skapade sitt LoL-lag under 2016 och köpte en plats i EU LCS men blev relegerade redan samma år. Man gjorde en omstart och nysatsning under 2017 och gick obesegrade i Challenger (kvalserie till LCS). Inför 2018 gör laget ännu en omstart och har införskaffat sig ett lag med stor EU LCS-erfarenhet.

Från Team Vitality har man plockat mid-laner, Nukeduck, och support, Vander. Junglaren Pridestalker ansluter laget från Roccat och Vizicsacsi, top-laner, kommer från UoL. Samtliga av dessa namn är välkända i LCS-sammanhang med lång erfarenhet och goda framgångar. Enligt mig en mycket intressant kombination av spelare som kan prestera bra om de lyckas få ihop lagspelet. En outsider för den kommande säsongen, kanske ett nytt Misfits?

  • Top: Vizicsacsi

  • Jungle: Pridestalker

  • Mid: Nukeduck

  • ADC: Upset

  • Support: VandeR

Källa: https://lol.gamepedia.com/2018_Preseason_Roster_Swaps/Europe

#dali #blogg #lolesport #lol

Moderator | Testpilot

Riktigt glad att Fnatic har nästan samma trupp som innan. Hylissang blir nog ett bra tillskott efter att Jesiz lämnade. Med tanke på hur bra de gjorde i världmästerskapen förra året så hoppas jag och tror det kommer bli en bra säsong för Fnatic. Vill också påpeka att Jesiz valde att lämna Fnatic själv av egna skäl. Han fick inte kicken eller blev bänkad.

G2 är nog mest intressant för min del då nästan hela laget annat än Perkz har stuckit. Youngbuck deras coach blev ju Team Manager eller något för Fnatic också, så det är stora förändringar i laget. Bra nya spelare men svårt att säga (tycker då jag) om hur bra de kommer lira med varandra. De flesta hoppas väl på stordåd då G2 varit störst och bäst i Europa under en långtid.

Hur som så är det mycket nytt för denna säsongen och ska bli jättekul att följa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0:

Ja du har helt rätt att Jesiz lämnade själv. Håller med om att det ska bli roligt med allt som är nytt.

Medlem

Kul att du lägger upp både info och tankar. Jag som har kollat ganska flitigt på ESportTV de senaste månaderna, fast mestadels repriser. Har fått upp ögongen för detta och tycker det är kul att kolla på. Såg en PUGB-match igår, tyvärr går dom väldigt sent på kvällen/natten. Ser fram emot nya säsonger av både LoL, HotS, Dota2, WoT, PUBG och annat skoj som man kan kolla på. (Kanske därför man själv inte hinner spela så mycket?... )

För en som är nybörjare så fann jag en bra guide här om de olika rollerna. Ni kanske vet fler bra guider?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Kul att du lägger upp både info och tankar. Jag som har kollat ganska flitigt på ESportTV de senaste månaderna, fast mestadels repriser. Har fått upp ögongen för detta och tycker det är kul att kolla på. Såg en PUGB-match igår, tyvärr går dom väldigt sent på kvällen/natten. Ser fram emot nya säsonger av både LoL, HotS, Dota2, WoT, PUBG och annat skoj som man kan kolla på. (Kanske därför man själv inte hinner spela så mycket?... )

För en som är nybörjare så fann jag en bra guide här om de olika rollerna. Ni kanske vet fler bra guider?

LoL är faktiskt ett riktigt kul spel. Jag är väl aningen biased då jag lirat det sedan stängd beta tidigt 2009, men det finns så otroligt mycket att gilla. Allt från att spela spelet själv till att titta.

Gällande guider så vet jag inte av någon personligen då jag aldrig behövt en, haha!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@conthox:

Kul att du gillar det. Jag har tyvärr ingen guide att rekommendera. Men jag får väl kanske skriva en av det jag vet

1
Skriv svar