Kontroversiella Youtube-videor kan komma att granskas

Robot
Kontroversiella Youtube-videor kan komma att granskas

Annonsörer vill slippa hamna i kontroversiella filmer.

#google, #pewdiepie, #youtube


Medlem

Annonsörer som vill begränsa freedom of speech kan gärna gå i konkurs för min del. Crybabies som inte har vettiga argument som istället vill banna allt och alla som inte håller med likaså.

Youtube borde lära sig av Churchill:
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det”

Medlem

Det är väl ingen som överhuvudtaget tänker att "Oh Toyota reklam innan Logan Paul? Dom måste stödja allt han gör!"

Reklam är ju...reklam? Typ white noise. Det fladdrar förbi bara. Så länge dom inte direkt sponsrar något eller någon så spelar det väl ingen roll vilken video som visas på youtube? Eller tv för den delen? Är väl ingen som tror att klarna eller Danske bank är Isisi sympatisörer bara för att de gör reklam innan nyheterna?

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Annonsörer som vill begränsa freedom of speech kan gärna gå i konkurs för min del. Crybabies som inte har vettiga argument som istället vill banna allt och alla som inte håller med likaså.

Youtube borde lära sig av Churchill:
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det”

Det var väl Voltaire?

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Det var väl Voltaire?

Tror det var Abraham Lincoln.

Medlem

@kaealy: Är rätt säker på att det var Göran Persson

Geeks Gaming
Skrivet av Star Lord:

Annonsörer som vill begränsa freedom of speech kan gärna gå i konkurs för min del. Crybabies som inte har vettiga argument som istället vill banna allt och alla som inte håller med likaså.

Youtube borde lära sig av Churchill:
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det”

Fast det argumentet håller väl ej?
De är inte ute efter att tysta någon utan vill helt enkelt inte betala pengar till någon som har åsikter som rimmar illa med deras egna.
Har väl inget med yttrandefrihet att göra?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast det argumentet håller väl ej?
De är inte ute efter att tysta någon utan vill helt enkelt inte betala pengar till någon som har åsikter som rimmar illa med deras egna.
Har väl inget med yttrandefrihet att göra?

Jo i förlängningen. Beror helt och hållet på hur hårt man blundar. Det är ett sluttande plan.

Geeks Gaming
Skrivet av Star Lord:

Jo i förlängningen. Beror helt och hållet på hur hårt man blundar. Det är ett sluttande plan.

Fast det är ju deras pengar. Rimligtvis bör man då själv få bestämma var dessa placeras
Personernas "yttrandefrihet" inskränks ju inte pga förlorade annonspengar

Medlem

Känns som att annonsörer tror att folk sitter och tittar trollbundet på reklam med himmelska ögon och verkligen suger åt sig det och alla faktorer runt omkring. Det är ju knappast så att man blir förbannad över att en reklam förekommer i ett kontroversiellt sammanhang, utan för att reklamen över huvud taget FFIIIINNNSS!!

Medlem

Klart om man inte vill förknippas så måste man kunna få det. Precis som att snubben tydligen ska kunna stå vid ett lik och skämta.

Jag tycker snubben inte håller mänskliga mått. Därför kommer jag aldrig öppna hans kanal. Är jag mot yttrandefrihet? Nej. Yttrandefrihet har också två sidor,den där folk väljer att inte ha med saken att göra.

Samma om något företag gör en osmaklig reklamskylt finns det stor möjlighet att folk väljer konkurrenterna.

Yttrandefrihet går alltså åt båda håll. Inte bara för de som ska vara värst hela tiden.

Skrivet av Star Lord:

Jo i förlängningen. Beror helt och hållet på hur hårt man blundar. Det är ett sluttande plan.

Att välja att inte sammarbeta med en skapare som tydligen har gjort material som inte passar företaget har inget direkt med yttrandefriheten, det handlar om affärer och pengar, that's it.

Medlem

Har ändå adblock. Youtube börjar bli lite väl löjliga med sin mesighet på senaste tycker jag.

Avstängd

De får göra vad fan de vill, har inte sett reklam på youtube på flera år.

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Det var väl Voltaire?

Evelyn Beatrice Hall.

Medlem

Läskigt hur mycket makt Google har givit annonsörer på YouTube, så jävla absurt.

Medlem

YouTube fortsätter sitt korståg mot kreativitet och mångsidigt innehåll.


signatur

Metal is best served heavy.

Skägg.
10 Chambers

Google är ett företag som säljer annonser. Det är grunden i allt de gör. YouTubes enda inkomstkälla är pengarna företag är villiga att betala för att deras reklam ska visas. Det skulle ju vara ganska naivt att bygga hela sin karriär på plattformen utan att vara medveten om detta.

Och att säga ”jag blockerar annonser” blir ju ett ganska platt argument när ändå tillräckligt många inte gör det. Eller att detta är ett hot mot yttrandefriheten eller ett korståg mot mångsidigt innehåll. Man markerar att innehåll som gör sig roligt över självmord eller har kränkande språk inte ska generera intäkter åt skaparna.


signatur
Redaktör
Skrivet av Star Lord:

Jo i förlängningen. Beror helt och hållet på hur hårt man blundar. Det är ett sluttande plan.

Det handlar om huruvida man får säga och göra vad man vill på Youtube. Men det har inte med yttrandefrihet att göra - inget hindrar dem från själva handlingarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Google är ett företag som säljer annonser. Det är grunden i allt de gör. YouTubes enda inkomstkälla är pengarna företag är villiga att betala för att deras reklam ska visas. Det skulle ju vara ganska naivt att bygga hela sin karriär på plattformen utan att vara medveten om detta.

Och att säga ”jag blockerar annonser” blir ju ett ganska platt argument när ändå tillräckligt många inte gör det. Eller att detta är ett hot mot yttrandefriheten eller ett korståg mot mångsidigt innehåll. Man markerar att innehåll som gör sig roligt över självmord eller har kränkande språk inte ska generera intäkter åt skaparna.

Jag tror folk är medvetna om hur YouTubes inkomstkälla fungerar. Däremot tror jag inte att folk är fullt medvetna om vilken auktoritet dem har givit annonsörerna. Det är där problemet ligger och jag skulle inte beskylla det på folks naivitet.

MEG
Medlem

Censur, jag antar att det bara var en tidsfråga. Drömmen för företag att kunna få bort allt negativ information om sina produkter.
Nästa steg blir att man inte får komma med något negativt/kritik mot politiker och dess partier...


signatur

Death is only the beginning

Geeks Gaming
Skrivet av caene:

Jag tror folk är medvetna om hur YouTubes inkomstkälla fungerar. Däremot tror jag inte att folk är fullt medvetna om vilken auktoritet dem har givit annonsörerna. Det är där problemet ligger och jag skulle inte beskylla det på folks naivitet.

Fast detta kan väl inte vara något nytt? Att annonsörer och sponsorer väljer att stödja material man tror tilltalar rätt kundgrupp?
Det har väl funnits så länge konceptet annonser funnits?

Medlem

Vem är det som avgör vad som är kontroversiellt/olämpligt? En person med politisk agenda kan stämpla "fel" åsikter som "kontroversiella" och vips så har vi en censur. Det är väl det som en del är rädda för ovan, när de skriver om yttrandefriheten och censur. När skall den granskas? Med en gång, eller efter ett antal anmälningar? Hur som helst måste dom vara noga med att hålla det neutralt, annars kommer interwebsen att snabbt balla ur.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MEG:

Censur, jag antar att det bara var en tidsfråga. Drömmen för företag att kunna få bort allt negativ information om sina produkter.
Nästa steg blir att man inte får komma med något negativt/kritik mot politiker och dess partier...

Fast frågan är ju om det är den vägen det kommer att gå? Rätt väg vore väl att tillåta alla videos som inte bryter mot lagen eller Youtubes användaravtal och sedan bara inte visa reklam från de företag som inte vill synas i just den videon.

Sedan kan Youtube naturligtvis begränsa och plocka bort innehåll de inte vill ha på sin site utan att det på något sätt skulle bryta mot yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av jawik:

Fast frågan är ju om det är den vägen det kommer att gå? Rätt väg vore väl att tillåta alla videos som inte bryter mot lagen eller Youtubes användaravtal och sedan bara inte visa reklam från de företag som inte vill synas i just den videon.

Jo precis. Det behöver ju inte vara så att dom tar bort klippet, utan att dom bara markerar det som "känsligt" internt och sedan kommer inte annonsörer som valt "visa ej i känsliga klipp" ha sin reklam där.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Ambassadör
Xbox

Haha det är roligt vilken enorm hybris företagen har. Det är för det första ingen som tittar på reklamen, än mindre bryr sig om den, och för det andra så är det väl ingen som associerar en specifik reklam med en specifik video om den inte är sponsrad?

Men det är klart, de måste ju tro att deras svindyra reklamer spelar roll.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av MEG:

Censur, jag antar att det bara var en tidsfråga. Drömmen för företag att kunna få bort allt negativ information om sina produkter.
Nästa steg blir att man inte får komma med något negativt/kritik mot politiker och dess partier...

Youtube erbjuder en tjänst. Det är inte en rättighet. Ett företag står för den. Andra företag som köper annonsplatser för sin reklam bör kunna respekteras om de inte vill hamna bredvid tex Nordisk Motståndsrörelsens klubbhus. Det är så internet ser ut, man vill inte riskera bli associerat med vissa saker. Det har inget med censur att göra eller yttrandefrihet. Ingen har blivit stoppad. Så som Youtube fungerar så kan välvilliga företags annonspengar hamna i händerna på rasistiska kanaler. På det viset står Youtube för en yrkesplattform man kan tjäna pengar på, vilket igen har inget med censur att göra, eller yttrandefrihet. Det är ingen rättighet man har, utan det är en tjänst med möjligheter, om man följer reglerna.

Vill man ha världen som plattform för åsikter, då är det smått galet om man kan få pengar för det hela, istället för att betala kostnader för möjligheten. Men Youtube ger i viss mån just de möjligheterna. Det är deras rätt som företag som erbjuder en tjänst till privatpersoner och andra företag. De har själva en rätt till sin egna värdegrund. De kan bli dissad eller hissad för den. Välj deras konkurrenter eller inte om man ej är nöjd. Men världens möjligheter är inte tillgänglig för alla. Det ställs krav, för det är en tjänst, inte en rättighet.

Medlem

Hoppas Amazon kommer med sin nya streamingtjänst som det ryktas om, så det blir lite konkurrens och så att inte YT kan sätta vilka regler de vill. Då kanske vi även kan få betala för att slippa reklam också, YT vägrar ju släppa YT Red i Sverige.

Avstängd
Skrivet av MEG:

Censur, jag antar att det bara var en tidsfråga. Drömmen för företag att kunna få bort allt negativ information om sina produkter.
Nästa steg blir att man inte får komma med något negativt/kritik mot politiker och dess partier...

Censur är det om staten hindrar dig från att uttrycka dina åsikter, inte när ett företag väljer hur de vill driva sin business...

Medlem

Då kanske dyngspridare som the golden one, infowars osv blir utan annonsintäkter kan man hoppas.

12
Skriv svar