Svinsnygg, svindyr Dark Souls-samling till PS4 – i Japan

Robot
Svinsnygg, svindyr Dark Souls-samling till PS4 – i Japan

Får hjärtat att sjunga och plånboken att gråta.

#dark-souls, #dark-souls-2, #dark-souls-3, #from-software


Medlem

Haha, blev lite chockerad när jag lade min röst då jag röstade för första Dark Souls, och såg att det fick 100%. Sedan insåg jag att det endast var jag som röstat för tillfället...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Gillar alla Dark Souls väldigt mycket men imo har Dark Souls 3 skönare flyt i gameplayet medans Dark Souls 1 har bättre känsla i världen. Hade jag haft möjligheten skulle DS1 och DS3 båda vinna för mig men Quality of Life förbättringarna i DS3 vinner i längden.

Medlem

Svårt val mellan DkS1 och DS, men älskar alla utom tvåan. Den är bara helt ok.

Medlem

Priset är inget om man jämför med ds3 prestige edition som kosta 5k men som ett souls fan så kändes det rätt att köpa. och nu står statyn snyggt till också

Medlem

Hade nog sagt att alla spelen är bra(och bäst) på ett par olika saker.
Dark Souls 1 har enligt mig den bästa världen. Den var väldigt intressant att utforska och älskade hur allt kändes sammankopplat.

Dark Souls 2 hade roligast PvP, om vi bortser från det usla "Soul Value" systemet eller vad det nu kallades som förstörde allt. Jag älskade dock balanseringen helt enkelt. Hade många häftiga moment mot väldigt många olika builds. Annars var även NG+ mest intressant här också tror jag, då monster osv blev omplacerade, något jag uppskattade enormt.

Dark Souls 3 var nog bäst i helhet dock. Dark Souls 1 ligger högt upp men delvis för att det var mitt första Dark Souls, såklart jag kommer minnas det som något lite extra, fast ska jag vara ärlig tror jag att Dark Souls 3 är det bästa utav de 3. Trots att världen inte är riktigt lika väl designad(layout) så tycker jag den fortfarande är bra. Grafiskt är spelet dock betydligt bättre än de andra två, combat och animationer känns mer välpolerat, utrustning är intressant, bossarna är oerhört häftiga och unika, det finns inte mycket jag ogillar med Dark Souls 3.

Det är vad jag tycker spelen är bäst på, men det finns några nackdelar också såklart.

DS1 har inget jag anser vara en deal-breaker, men PvP:n i spelet var nog mer smärtsamt än kul i de flesta fallen. Förhoppningsvis blir det något som kommer att förändras med Remaster:n som kommer men vi får se om det blir ett köp. Jag har spelat DS1 så oerhört mycket att jag inte vet om jag hade uppskattat det så mycket längre, då jag nu känner till allt som finns att känna till. Det tar bort lite utav utmaningen, liksom.

DS2 hade utan tvekan sämst värld enligt mig. Det kändes på något vis fruktansvärt linjärt, inget kändes riktigt väl sammankopplat och bossarna var *oerhört* identiska. De kändes sällan som ordentliga bossar överhuvudtaget. Något jag inte heller uppskattade var att till skillnad från DS1 som blev allt mer depprimerande och mörkt ju längre in i spelet du kom så upplevdes Dark Souls 2 som om det tog en motsatt riktning, det var inte alls lika dystert. Fick mig lite skeptisk.

DS3 har sämst NG+. Jag blev så oerhört besviken att de inte piffade upp det lite, men istället är det nästan exakt samma sak 'igen', bara nu är fienden lite svårare(oftast inte pga uppgraderad utrustning såvida du inte kommer väldigt högt upp, NG+++ eller något). Efter 3 spel börjar man ändå bli van vid hur man anpassar sig enligt fienden och navigerar runt bossar och allt det där, så jag hade uppskattat ifall spelet också anpassade sig till det(efter sin första spelgenomgång). Trots att jag anser att DS3 är det mest välpolerade spelet i serien så är det samtidigt spelet jag tröttnade som snabbast på.

The Ashen One

@M_R_X5432:

Håller helt med dig angående priset! Inte mycket att säga jämnfört med DS3 Prestige Edition.. Jag köpte dessutom 2 exemplar för PC .. Så priset för Dark Souls Remaster Trilogy Box är ett pris jag skulle ge för att göra min kollektion mer fulländad. Men nu vet vi inte än/verkar som det inte kommer släppas utanför Japan som är drygt och kommer visa sig i höga extra kostnader i tullen vid import..
Men jag får trösta mig med att jag vann DS3 Webhallen tävlingen som jag inte ens visste om att den existerade, fick ett samtal från Webhallen på jobbet och svara på en utslagsfråga sen var LIFE-SIZED Soul Of Cinder min att hämta upp i butiken på Sveavägen.. Förmodligen enda gången jag vunnit något/kommer vinna något..

Hursom så vill jag ha denna utgåva så blir att leva snålt en månad framåt så att man har råd att importera.. =(

Medlem

@MyInsanity: grattis till vinsten, och all kärlek åt oss Souls älskare här på fz!

The Ashen One

@LARRYLUKE:

All kärlek till dig med! Vi få som vågar hålla oss kvar i världen får hålla ihop. Men jävligt nice med Dark Souls Remaster måste jag säga.. Mycket roliga upplevelser kommer att infinna sig!

Nom Nom Nom.. Vilken vapen build ska man leka med denna gång.. Thihihi.. Pyro är ju rätt nice i detta. Om dem inte gjort om detta... Dem som lever får se! =P

Medlem

Skrev en lista på för- och nackdelar med de olika spelen, på engelska, har dock inte riktigt tänkt klart än:

DS1 pros:
- Unique level design
- More possibilities at the start of the game
- Satisfying weapon power - bosses' health bars can lose big chunks
- Memorable boss design
- Great atmosphere
- Warping is a privilege to work for

DS1 cons:
- Too many non-scaling weapon options
- Broken PvP
- Only two ring slots and you always use the same rings
- Bad character editor
- Only four roll directions when locked on

DS2 pros:
- Great PvP
- Clever leveling which feels like it both comes easy, and hard
- Good controls
- Many, many areas and bosses
- Huge array of weapons
- Nice additions to later game cycles

DS2 cons:
- Not very ominous atmoshphere
- Slow stamina recovery to the point where stamina management just isn't fun
- Uninteresting npcs
- Magic is too weak
- The black knight weapons have been nerfed
- Most caster builds only shine late game

DS3 pros:
- Interesting npcs
- Nice feeling when you hit enemies
- Technically very fluent

DS3 cons:
- Similar level look, "people liked Bloodborne - churches and gravestones ftw"
- Most caster builds only shine late game
- Boring that you can't upgrade armor
- You don't experience much difference between wearing light and heavy armor

Medlem

Om man skaffar såna där nya versioner av spelet så förmodar jag att de har den senaste patchen liksom inbyggd och att det inte skulle gå att nergradera till någon tidigare? Eller hur funkar sånt? Jag tycker det är jättekul att äga det äldsta originalspelet, för då kan man få bort alla patchar om man så vill, om det är någon gammal glitch eller overpoweredhet man vill leka med i PvE.

För övrigt hade jag velat ha en Dark Souls-t-shirt som ser officiell ut (och inte kostar typ 250 kr). Inte nån skämtsam Solairerelaterad tröja som nån lustigkurre tryckt, som utgör typ 99 % av alla Soulströjor jag sett.

Medlem

DS3 är nog min favorit. DS1 är bra, men jag tycker att de lärt sig mycket från vad som var dåligt i DS1 och DS2 och lagt det i DS3. Nu var DS3 det första Dark Souls jag spelade, så det kan ha mycket med det att göra. Tycker dock att DS2 var svårast om man pratar svårighetsgrad. För en av DLC:erna till DS2 hade jag stora bekymmer med t ex.

Demon's Souls var ju enklast...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Svårighetsmässigt är det lite svårt att välja då man spelat dem i olika skeden av Soulsborneskicklighet. Men jag skulle vilja sätta 3:an som svårast, objektivt. Detta eftersom vissa bossar har extremt mycket HP och de har fler olika attacker än bossarna i de tidigare spelen, många av dem också svårare att läsa och förutspå.
2:an kändes oerhört mycket lättare än 1:an för mig men får kanske medge att det är objektivt svårare. Där har också många bossar mycket HP, det går långsamt att dricka estus och man kan inte tanka sig igenom saker såsom i 1:an.

Quake-konnässsör

Jag skulle gärna vilja se en sån här version igen, lite roligt att de har gjort miniatyrer av de olika sköldar och vapnen som finns i Dark Souls 2. FZ gjorde något reportage om det när de släpptes förut kommer jag ihåg, men släpptes enbart i Japan denna version.

Medlem

https://www.instagram.com/p/Bd-flRJnbz8/

Hahaha, den här va riktigt bra (till ämnet!)

Medlem

@Witchfinder: Det som jag inte tyckte om med 2:an var att de straffade spelaren för att dö, genom
att dra ner på maxhälsan till den var en fjärdedel eller något sådant. Visserligen kunde man få
någon ring som begränsade det, men ändå. Att straffa spelaren för en mekanik som spelet bygger
på känns liksom inte som riktig bra speldesign i mina ögon.


signatur

Spelar på: PC, PS3, PS4
PSN ID: dedday

Medlem
Skrivet av dedday:

@Witchfinder: Det som jag inte tyckte om med 2:an var att de straffade spelaren för att dö, genom
att dra ner på maxhälsan till den var en fjärdedel eller något sådant. Visserligen kunde man få
någon ring som begränsade det, men ändå. Att straffa spelaren för en mekanik som spelet bygger
på känns liksom inte som riktig bra speldesign i mina ögon.

Det kändes riktigt jobbigt första genomspelningen att det var på det viset. Jag är dock en gillare "for life" av tv-spel som jag verkligen gillar, så sen spelade det ingen roll Men inte lika benhårda straff som i Demon's Souls vad gäller livmätaren dock (t.ex. att man får sämre World Tendency av att dö bort livmätaren i världen i fråga). Sen var humanityn någorlunda överkombar i DS2.
Tycker också det kompenserades lite av att man kunde hela sig med så mycket mer än bara estusar.

1
Skriv svar