Kanadensare kan få tio års fängelse för att ha spammat Twitch

Robot
Kanadensare kan få tio års fängelse för att ha spammat Twitch

Med facit i hand kanske det inte riktigt var värt det.

#brott-o-straff, #streaming, #twitch


Medlem

Helt rätt!!


signatur

If u can´t kill me, Join me

Medlem

Ouch! Undra om det kommer skapas ny avdelningar för dessa typer av kriminella på fängelserna?


signatur

Niet.

Medlem

Ja, självklart kommer han få det teoretiska maxstraffet på tio år.
Eftersom skadorna är så omfattande kommer han säkert inte ens få benådning efter halva tiden.

Det här får mig att fundera på dödsstraffet. Hur kan den här mannen tillåtas leva?
Vi borde allvarligt se över straffskalan på den här typen av brott, tänk bara på den mängd kränkta människor som fick förmodligen hela sin dag förstörd och effekterna av miljöförstöringen när de alla måste konsumera enormt mycket papper för att snyta sig efter alla krokodiltårar.

Fruktansvärt. Vilket brott mot mänskligheten. Det får mördare och våldtäktsmän att framstå som lamm i jämförelse. Usch!

Medlem

Kom precis från reddit där folk diskuterade Kina där polisen arresterat 100+ PUBG-fuskskapare som förmodligen kommer avtjäna straff i fängelse. Folk var intressant nog väldigt negativt inställda till detta, tyckte det var alltför hårt straff.

Får se hur detta kommer diskuteras här på FZ. I sedvanlig tradition kommer väl en majoritet här kräva dödsstraff, plus att den misstänktes familj ska säljas i slaveri.

Angående denna artikeln så känns väl ändå 10 år i fängelse lite väl mycket? Hur många år ska då de ansvariga på Twitch avtjäna som lät detta ske under en så lång period?

Inaktiv

Bra! Är så less på allt hackande och fuskande och skit vars ända poäng är att förstöra - sparka sönder sandslott online deluxe. Vill även passa på att tipsa om att Tencent har hjälp kinesiska polisen arrestera 120 makare av fusk till spelet PUBG. Källa: Kolla in tweeten av @pcgamer: https://twitter.com/pcgamer/status/953315961968447493?s=09

Medlem

Även om jag håller med om att det är sjukt frustrerande med bottar, fusk och spammare så kan jag tycka att 10 års fängelse känns alldeles för överdrivet. Det är inte som att personen i fråga utgör någon fara för mänskligheten om man säger så.
En riktigt stor summa böter hade känts mer relevant.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Namn Namnsson:

Kom precis från reddit där folk diskuterade Kina där polisen arresterat 100+ PUBG-fuskskapare som förmodligen kommer avtjäna straff i fängelse. Folk var intressant nog väldigt negativt inställda till detta, tyckte det var alltför hårt straff.

Får se hur detta kommer diskuteras här på FZ. I sedvanlig tradition kommer väl en majoritet här kräva dödsstraff, plus att den misstänktes familj ska säljas i slaveri.

Angående denna artikeln så känns väl ändå 10 år i fängelse lite väl mycket? Hur många år ska då de ansvariga på Twitch avtjäna som lät detta ske under en så lång period?

Skrivet av anon_119148:

Bra! Är så less på allt hackande och fuskande och skit vars ända poäng är att förstöra - sparka sönder sandslott online deluxe. Vill även passa på att tipsa om att Tencent har hjälp kinesiska polisen arrestera 120 makare av fusk till spelet PUBG. Källa: Kolla in tweeten av @pcgamer: https://twitter.com/pcgamer/status/953315961968447493?s=09

Kommer nyhet strax.


signatur
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

En riktigt stor summa böter hade känts mer relevant.

Problemet med böter är att personer som honom allt som oftast inte har pengar att betala böter med. Då blir det knappast avskräckande. Det finns en person i Dalsland som har blivit gripen och bötfälld för att ha kört för fort, utan körkort i en avställd bil utan försäkring över 50 gånger. En sådan person bara skrattar åt ännu en bot. Det enda som finns att göra är att sätta dom i fängelse. 10 år är dock lite maffigt i detta fallet, 2-3 hade väl räckt, med chans till tidigare frigivning om han sköter sig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Problemet med böter är att personer som honom allt som oftast inte har pengar att betala böter med. Då blir det knappast avskräckande. Det finns en person i Dalsland som har blivit gripen och bötfälld för att ha kört för fort, utan körkort i en avställd bil utan försäkring över 50 gånger. En sådan person bara skrattar åt ännu en bot. Det enda som finns att göra är att sätta dom i fängelse. 10 år är dock lite maffigt i detta fallet, 2-3 hade väl räckt, med chans till tidigare frigivning om han sköter sig.

Fast det är ju inte riktigt så det fungerar i Sverige. Obetalda böter drivs in av Kronofogden (utmätning är knappast roligt) och när du inte har varken pengar eller föremål kvar så omvandlas varje enskild bot du har kvar till dagar/månader i fängelse.

De kan alltså inte läggas på hög och du kan fortsätta som om inget har hänt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Star Lord: mm fast nu är det ju inte så att en straffskala sätts i förhållande till andra brott. Det hade ju blivit väldigt konstigt.

Medlem

Har han tjänat pengarna på att sälja fusken? Då förstår jag att hårdare straff kan vara aktuellt.

Är lite kluven, bra att såna här brott uppmärksammas och leder till åtal. Vågar dock inte spekulera i vad som är "rimliga" straff.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jefla idiot.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Tycker en utskällning av sin mamma hade räckt kanske.


signatur

IDKFA

Medlem

Vänta varför pratar folk om fuskare? Har jag missat något? Det handlar ju om spam?

Håller dock helt med i sakfråga om att folk som riktigt jävlas med folk för skojs skull ska sättas dit ordentligt. 10 år kanske är i längsta laget, men något år hade nog inte suttit fel.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det är ju inte riktigt så det fungerar i Sverige. Obetalda böter drivs in av Kronofogden (utmätning är knappast roligt) och när du inte har varken pengar eller föremål kvar så omvandlas varje enskild bot du har kvar till dagar/månader i fängelse.

De kan alltså inte läggas på hög och du kan fortsätta som om inget har hänt.

Källa på den där kronofogdsskuld = fängelse?
Läste igår på Teknikens Värld om bilmålvakter som är registrerade som ägare för 1000-tals bilar där syftet är att den verkliga användaren kan sk*ta i allt vad p-böter heter.
Värst i Sverige är skyldig mer än 55 miljoner kroner men sitter uppenbarligen inte inne för det.

Medlem

Brott som har en klassifikation inom vilken det ryms en stor bredd av allvarlighetsgrad är lätt att göra rubriker på när någon gör något som är lite lägre i allvarlighet. Min gissning är väl något i stil med samhällstjänst, böter och tvång att gå på nån grej och prata med nån människa (ja, ni vet). Och jag tror de flesta som är juridik-savvy i frågan säkert är överens om att det knappast kommer bli 10 år för detta.

Med det sagt, dryg jävel, och utseendet gjorde ju inte att man gillade honom mer Han såg verkligen ut som en riktig skitunge-gangster fast som istället för att hänga på gathörn aldrig varit utanför dörren.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det är ju inte riktigt så det fungerar i Sverige. Obetalda böter drivs in av Kronofogden (utmätning är knappast roligt) och när du inte har varken pengar eller föremål kvar så omvandlas varje enskild bot du har kvar till dagar/månader i fängelse.

De kan alltså inte läggas på hög och du kan fortsätta som om inget har hänt.

Skrivet av MatsDahlgren:

Källa på den där kronofogdsskuld = fängelse?
Läste igår på Teknikens Värld om bilmålvakter som är registrerade som ägare för 1000-tals bilar där syftet är att den verkliga användaren kan sk*ta i allt vad p-böter heter.
Värst i Sverige är skyldig mer än 55 miljoner kroner men sitter uppenbarligen inte inne för det.

Ser nu att det är rätt angående fängelse, men enligt Domstolen så är det 14 dagar till 3 månader. Man kan alltså göra något, sitta inne, göra om samma sak, sitta inne, repetera. Om nu personen inte har en pryl för Kronofogden att hämta så tror jag nog att personen inte bryr sig speciellt mycket. Är det dessutom låga bötesbelopp så blir det väl en vecka hit och dit.

Angående bilmålvakterna så sitter som säkert redan inne och har bilar reggade på sig. Vad bryr dom sig om ifall dom får ett par veckor till på domen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MEG
Medlem

Tja låter som att han borde ha väntat sig detta...hur som helst så borde han ha tagit till sig den första domen


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag förstår mig inte på de här grabbarna som denna yngling som finner det lustigt i att spamma och trolla och sabotera för andra på Internet.
Och det verkar bli ett allt vanligare fenomen tyvärr.
Men vad får man ut av det?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av conthox:

Ser nu att det är rätt angående fängelse, men enligt Domstolen så är det 14 dagar till 3 månader. Man kan alltså göra något, sitta inne, göra om samma sak, sitta inne, repetera. Om nu personen inte har en pryl för Kronofogden att hämta så tror jag nog att personen inte bryr sig speciellt mycket. Är det dessutom låga bötesbelopp så blir det väl en vecka hit och dit.

Angående bilmålvakterna så sitter som säkert redan inne och har bilar reggade på sig. Vad bryr dom sig om ifall dom får ett par veckor till på domen...

Bilmålvakter har dock inget med fortkörningsböter att göra. Det är stora skillnader mellan fortkörningsböter och parkeringsböter.
En fortkörningsbot hamnar exempelvis i ens brottsregister och flertalet fortkörningsböter leder oundvikligen till att en döms till vårdslöshet i trafik.

En parkeringsbot är knutet till den som äger bilen. Dessa böter kan läggas på hög på ett annat sätt och ackumulera en skuld till staten. Den skulden får fogden reglera. Om jag inte missminner mig så är böterna nu för tiden knuten till bilen och kan överföras till den nya ägaren av bilen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sållar mig till gänget som anser att 10 år är ett väldigt hårt straff.
Men nät-etikett bör motsvara ens agerande i verkliga livet.

Visst, vi hade inte satt en gubbe i fängelse för att förstöra en (eller 3000) diskussion(er), men vi hade inte tolererat det heller.

Medlem

Jag använder endast coh carnages chat, alla andra är mer eller mindre helt oanvändbara med 12 åringar som spammar som småglin,

Skriver du något där så ser folk det och du ser vad andra skriver, kanaler som summit1g eller lirik.

Nu är dessa kanler lite störe men fy helvete vad det kryllar utav småbarn som är socialt handikappade och bara spammar saker för att.

att det sen visar sig det finns botar well then.... kanske förklarar en del

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Brott som har en klassifikation inom vilken det ryms en stor bredd av allvarlighetsgrad är lätt att göra rubriker på när någon gör något som är lite lägre i allvarlighet. Min gissning är väl något i stil med samhällstjänst, böter och tvång att gå på nån grej och prata med nån människa (ja, ni vet). Och jag tror de flesta som är juridik-savvy i frågan säkert är överens om att det knappast kommer bli 10 år för detta.

Med det sagt, dryg jävel, och utseendet gjorde ju inte att man gillade honom mer Han såg verkligen ut som en riktig skitunge-gangster fast som istället för att hänga på gathörn aldrig varit utanför dörren.

Personen på bilden är streamaren Tyler1, inte spammaren Brandan Lukus Apple.

Medlem
Skrivet av Pinnen:

Personen på bilden är streamaren Tyler1, inte spammaren Brandan Lukus Apple.

Aha, ajdå. Var väl dock inte lätt att veta om man inte visste. Bild på ung person vid datorn i en artikel om en ung person vid datorn. En antar att det är den unga personen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spam är så otroligt irriterande så han ska bara ha det. Man kan ju bara önska att det kan bli lika för telefonförsäljare också. För mig som inte jobbar 7-16 är dessa bland det jävligaste som finns och orsaken till att jag tvingas till konstant ljudlöst på mobilen. Truecaller är bra men inte tillräckligt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Bra! Hoppas dock i så fall att även andra straff som te.x våldtäkt på barn osv inte är som i Sverige och ger några månaders fängelse.

Medlem

Ruggig clickbait att använda Tyler1 på bilden

Medlem

Även om straffet inte är relativt till vad många andra betydligt grövre brott ger så tycker jag det är bra att dessa sätts dit hårt och brutalt. Den moderna tidens cyberkriminalitet måste tas på större allvar då den slår ut viktiga tjänster och infrastruktur, nåt vi är beroende av i denna tidsålder. Så bura in honom och se till att han aldrig någonsin rör en dator igen utan att kallsvettas. Spammare måste stoppas hårdare så att avskummen förstår att det kommer kosta dem dyrt och hårt om de går in i den branschen.

MEG
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Även om straffet inte är relativt till vad många andra betydligt grövre brott ger så tycker jag det är bra att dessa sätts dit hårt och brutalt. Den moderna tidens cyberkriminalitet måste tas på större allvar då den slår ut viktiga tjänster och infrastruktur, nåt vi är beroende av i denna tidsålder. Så bura in honom och se till att han aldrig någonsin rör en dator igen utan att kallsvettas. Spammare måste stoppas hårdare så att avskummen förstår att det kommer kosta dem dyrt och hårt om de går in i den branschen.

Jag håller med dig, det är bara det att ingen som håller på med brott tror att de ska åka dit.


signatur

Death is only the beginning

12
Skriv svar