FZ testar 8 000-kronorsratten Thrustmaster T-GT

Robot
FZ testar 8 000-kronorsratten Thrustmaster T-GT

En fenomenal dyrgrip som skakar dina händer bättre än någon annan racingratt. Fast bara i ett enda spel.

#gran-turismo, #gran-turismo-sport, #gt-sport, #t-gt, #thrustmaster, #thrustmaster-t-gt


Medlem

Såg väldigt plastigt ut för det priset. Jag har T3PA-Pro och de är metal, borde väl ha fått något sådant med istället kan man tycka, dem kan man invertera också, som pedaler i rally/vanliga bilar.

Medlem

Jag har en Logitech G27. Bästa ratten som har gjorts!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tycker det va alldeles för lite knappar på ratten

Avstängd
Skrivet av Puscifer:

Jag har en Logitech G27. Bästa ratten som har gjorts!

Jag har ratt och pedaler från Fanatec. Kan meddela dig att G27 är plastig budgetskit jämfört med Fanatecs grejer
De är liksom inte ens i samma division.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Jag har ratt och pedaler från Fanatec. Kan meddela dig att G27 är plastig budgetskit jämfört med Fanatecs grejer
De är liksom inte ens i samma division.

..deras prislapp är dock inte heller i samma division.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag köpte min Logitech Driving Force GT för 500:- (visserligen på en konkurs rea + prut, men ändå).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Plastpedaler? LOL


signatur

Meep!

Medlem

Hittar inget om den "turbo"(?) som syns i bild.

Redaktör
Skrivet av OddGreen:

Såg väldigt plastigt ut för det priset. Jag har T3PA-Pro och de är metal, borde väl ha fått något sådant med istället kan man tycka, dem kan man invertera också, som pedaler i rally/vanliga bilar.

Pedalbasen är av plast ja, och den där fula silverremsan på ratten. Men pedalerna känns inte alls veka eller så, om det inte vore för prislappen hade jag inte haft några större bekymmer med dem.

Skrivet av Puscifer:

Jag har en Logitech G27. Bästa ratten som har gjorts!

Jag har G25:an och tycker force feedbacken blivit ifrånsprungen på senare år, den är rejält grov och hackig. Men grepp, pedaler och kvalitetskänslan är fortfarande riktigt bra.

Skrivet av Phobo:

Plastpedaler? LOL

Själva pedalerna är av metall, men basen av plast.


signatur
Redaktör

@Ziddie: skrev inte om det, men det är nätagget som har formen av en turbo. Heter "T-turbo", är på 400 W - kort info här.


signatur
Medlem

Vad menas med Gt Sport har full kontroll till skillnad från Dirt Rally :S?

Kan ju tyckas att för 8k så är 80% spel support ett krav. Vilket trams

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vad menas med Gt Sport har full kontroll till skillnad från Dirt Rally :S?

Kan ju tyckas att för 8k så är 80% spel support ett krav. Vilket trams

Det jag tolkar av testet är att den inte presterar till 100% i andra spel men fortfarande är bra jämfört med billigare rattar.
"Inte för att ratten blir dålig när du flyttar switchen från "GT" till "Other" och kör den med andra bilspel. Tvärtom: den ger en mångfalt robustare upplevelse än mindre kostsamma kvalitetsrattar som Thrustmasters T300 RS, som verkligen inte är dålig. Men – T-GT tillåts inte vara så bra som den faktiskt är, "

Redaktör
Skrivet av Pholiage:

Vad menas med Gt Sport har full kontroll till skillnad från Dirt Rally :S?

GT Sport beter sig rätt sävligt och förutsägbart, medan Dirt Rally är väldigt rappt och nervigt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag tolkar av testet är att den inte presterar till 100% i andra spel men fortfarande är bra jämfört med billigare rattar.
"Inte för att ratten blir dålig när du flyttar switchen från "GT" till "Other" och kör den med andra bilspel. Tvärtom: den ger en mångfalt robustare upplevelse än mindre kostsamma kvalitetsrattar som Thrustmasters T300 RS, som verkligen inte är dålig. Men – T-GT tillåts inte vara så bra som den faktiskt är, "

Ratten är svinbra överlag i alla spel, men det är bara i GT Sport den får det där extra darret (ratten vibrerar lite lätt hela tiden). Och det gör faktiskt mycket för upplevelsen.


signatur
Medlem

Casha så mycket för något som ändå ser ut som en plastig leksak?

Själv sitter jag med en T500RS, dock har jag moddat den med en riktigt kringla. Det går verkligen inte att gå tillbaka till den ynkliga lilla originalratten.
Dock så har Thrustmaster börjat sammarbeta med Sparco så nu finns det 1:1 - replicor med alla knapar och reglage man behöver.

Kör själv med Fanatec men för dom pengar dom tar för den här ratten känns rätt orimligt enligt mig iaf.
jag har börjat snegla på DDW och dom börjar krypa ner i pris, så nästa mörkperiod (höst) så kan det vara värt o köpa en sådan.
/Anders


signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Medlem
Skrivet av Anders Matsson:

Kör själv med Fanatec men för dom pengar dom tar för den här ratten känns rätt orimligt enligt mig iaf.
jag har börjat snegla på DDW och dom börjar krypa ner i pris, så nästa mörkperiod (höst) så kan det vara värt o köpa en sådan.
/Anders

Vilka DD-rattar tittar du på då? Jag har inte koll på den marknaden alls. Vart köper man såna?


signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Medlem
Skrivet av Anders Matsson:

Tack.

Medlem

Ja för det priset känns ju Fanatec som ett bättre val, alternativt en Direct drive wheel om man nu redan har pedaler och känner för att lägga ut 8-10 k på en ratt. Vilket jag inte riktigt tycker det är värt. Här får g27an hänga med ett tag till, så länge man inte vet vad man missar så är ignorance a bliss.

@snubben: hehe så sant men då ja inte har nån annan hobby direkt så blir det inte så dyrt om man ser hur länge man har sakerna


signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Medlem

"Ratten, själva hjärtat i fälghjulet[...]"

Hah! I see what you did there, señor recensent.

1
Skriv svar