"Chippen" Wilhelmsson chef för kvinnlig e-sportssatsning i Dubai

Robot
"Chippen" Wilhelmsson chef för kvinnlig e-sportssatsning i Dubai

Vi är lika förvånade som du.

#dubai, #e-sport


Medlem

Funkar säkert bra. Dubai känns som en hubb. 3/4 delar av befolkningen är gästarbetare från diverse asiatiska länder. Är säkert ett lyckat ställe att starta upp något sådant. Chippen vet jag inget om. EDIT: Rättade mig själv.

Medlem

Grymt... Vet inte vad mer man kan säga. Esport är lite för stort nu för att fortfarande säga att det är kul att det växer.... Men kul att det växer på den kvinnliga sidan, antar jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Jupp, skulle snarare säga att det är väldigt etablerat när det kommer till ekonomi och organisation.

Men hos gemene man som kollar nyhetsmorgon är det fortfarande ett mysterium att folk kan tjäna pengar på att spela spel.
Dock tror jag att den mentaliteten sakta kommer att försvinna.

Avstängd

Fattar inte hur folk kan bo och verka i det kvinnoförtryckande landet, och därmed direkt bidra till just detta.
Skäms, "Chippen"!

Medlem
Skrivet av Manslut:

Fattar inte hur folk kan bo och verka i det kvinnoförtryckande landet, och därmed direkt bidra till just detta.
Skäms, "Chippen"!

Jag har för mig att den nuvarande "prinsen" försöker göra landet i stort mer modernt när det kommer till synen på kvinnors rättigheter. Kan ha fel dock.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Fattar inte hur folk kan bo och verka i det kvinnoförtryckande landet, och därmed direkt bidra till just detta.
Skäms, "Chippen"!

Lönekuvert > Etik och moral

Redigering 1: (och det gäller mig med)

Redigering 2: Sedan ska man väl inte dra alla över en kam. Bara för att statsapparaten i ett land säger en sak betyder det inte att alla invånare och arbetsgivare står för detsamma. Och så kan man vända på det - genom att flytta dit kan man influera dem att tänka annorlunda. Det gör man inte genom att sitta hemma i Sverige och fnysa åt dem.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Lär ju bli rätt svårt att hitta vettigt motstånd med bra ping därifrån. xD

Medlem
Skrivet av Manslut:

Fattar inte hur folk kan bo och verka i det kvinnoförtryckande landet, och därmed direkt bidra till just detta.
Skäms, "Chippen"!

Så du tror att ta dit kvinnor som är framstående i typiska mansroller kommer att öka förtrycket? Tvärtom är det så man bygger upp jämställdhet.
Som någon redan påpekat är det dessutom ett maktskifte på gång i regionen där man börjat tänka om de traditionella könsrollerna eftersom det helt enkelt kommer att krävas av regenterna om de vill behålla sin makt nu när väst börjar avveckla sitt oljeberoende. Dubai kan inte heller fungera utan rika turister från väst och en stor del av den består av kvinnor.

Religionen kommer bara att styra mellanöstern så länge de kungliga familjerna tjänar på det, har de inte längre oljeberoendet som hållhake på väst är de tvungna att anpassa sig till väst för att överleva. Jag garanterar dig att ingen oljeprins är villig att låta religion eller tradition komma i vägen för deras lyxliv.

Avstängd

@Ahris: Det förändrar inte det faktum att de tillämpar sharia idag.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Ahris: Det förändrar inte det faktum att de tillämpar sharia idag.

Så hur bidrar arbetande kvinnor till förtryckandet av kvinnor?

Du är lustig du


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd

@Dunder: Genom att ge landet intäkter. Ergo stödjer de förtryckandet ekonomiskt och indirekt även moraliskt.

Att påstå att de inte bidrar till det är lite som att jobba på zoo och påstå att man är emot djur i fångenskap.

Avstängd

Pengar, är bara därför han är där. Faktiskt inte något annat.

Han hade en medioker fotbollskarriär och platsade inte i någon större liga som PL t.ex. Så han for ner dit och spelade fotboll vilket har slutat i det här.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Newklear: Genom att ge landet intäkter. Ergo stödjer de förtryckandet ekonomiskt och indirekt även moraliskt.

Att påstå att de inte bidrar till det är lite som att jobba på zoo och påstå att man är emot djur i fångenskap.

Jisses, och du tror att avsaknaden av dessa pengar (som är en piss i havet i jämförelse) skulle göra större skillnad än att inte visa att kvinnor visst kan arbeta?
Sluta trolla och kliv in i verkligheten, är du snäll.

Självklart kan man jobba på zoo och vara emot djur i fångenskap, många är till exempel skapade för att hålla arter vid liv istället för att vara en nöjespark.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Lönekuvert > Etik och moral

Redigering 1: (och det gäller mig med)

Redigering 2: Sedan ska man väl inte dra alla över en kam. Bara för att statsapparaten i ett land säger en sak betyder det inte att alla invånare och arbetsgivare står för detsamma. Och så kan man vända på det - genom att flytta dit kan man influera dem att tänka annorlunda. Det gör man inte genom att sitta hemma i Sverige och fnysa åt dem.

Jamen visst har du rätt i det, typ som att länder i förenade arab emiraten finansierar moské byggen i sverige.
Har själv dock inga större känslor över kvinnor i esport i dom där länderna, finns rätt så mycket större problem at hand så att säga.

Medlem

Det känns som folk blandar ihop Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. I Dubai kan kvinnor jobba, kvinnor kan klä sig hur dom vill, köra bil etc. religionsfrihet råder, man kan dricka alkohol på hotellen med tillhörande restauranger osv. Saudiarabien är dock en annan historia men det är där prinsen vill ändra landets riktning mot en mer moderat syn på islam.

Medlem

@Dunfalken: har dom moderaterna i Dubai?

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jamen visst har du rätt i det, typ som att länder i förenade arab emiraten finansierar moské byggen i sverige.
Har själv dock inga större känslor över kvinnor i esport i dom där länderna, finns rätt så mycket större problem at hand så att säga.

mina ögon blöder

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

mina ögon blöder

Det är ju sant, https://www.etc.se/inrikes/saudiarabien-finansierar-var-fjard...
Men ja, mina ögon blöder av det också.

1
Skriv svar