Första recensionen för året- Origins

Testpilot
Första recensionen för året- Origins

Årets första spel som är 2017 spel och inte 2018.

Jag har en backlog av spel från 2017 som jag får tugga under detta år.
Dessa måste pressas igenom under året förutom de spel som kommer.

Glor man lite snabbt på listan på spel under 2018 som dyker upp är det få spel som har bokade datum.
Det närmaste intressanta är Kingdom Come Deliverance , som verkar intressant men jag ställer mig starkt tvivlande på om jag kommer gilla det.
Det är februari
Sen i slutet av Mars dyker nästa upp vilket är Far Cry 5

Men nu :
Assassins Creed Origins

Det finns fördelar och det finns nackdelar , fördelarna består i att storyn är okej och quests är roliga. Märks att de tagit intryck av Witcher 3 för mycket påminner om Witcher i hur man kan röra sig runt i världen och att quests är ganska varierande.

Men smolket i bägaren är att spelet kraschar. Det verkar dåligt optimerat och som så många misstänker (även jag) har nog de dubbla DRM-skydden stor inverkan på prestandan.

Jag är impad att så många tycker det är ett kul spel. Jag skulle inte njutit av det om jag inte haft såpass kraftig dator som jag har och ÄNDÅ så dippar den under 60FPS i många fall.

Jag tror också spelet är lite för stort för sitt eget bästa , det är en sak som jag börjat notera på sistone. De bygger en stor värld som är fylld med areor men det mesta är bara utfyllnad , inte så mycket meningsfulla quests.
Likaså har de samma tråkiga immersionsdödare som så många andra openworld spel.

Ett exempel:
Du upptäcker en ny area , det är ett läger fullt med fiender som har 2 kaptener och 3 kistor med special-loot. Coolt tänker man o så rockar man loss och rensar hela lägret och snor kistorna.

Lite senare i spelet kör du vidare och får ett sidoquest. I det questet skall du rädda en tillfångatagen bonde. Gissa vart fängelset är? Jo SAMMA läger som du rensade tidigare och vips så har alla soldater som du mödosamt rensat bort återuppstått. STÖN!

Litet plus i kanten att kaptenerna och kistorna iallafall inte har återuppstått de med.
Jag har faktiskt återkommit till ett fiende-läger 3 gånger innan det var klart. En gång då jag rensade det och 2 ggr pga uppdrag.

Man måste kunna utforska ett spel och göra quests innan man fått dessa och att spelet tar höjd för att man befriar tex fångar och fixar ett quest innan man träffat en questgiver.
Jag minns att jag blev grymt irriterad på Mass Effect Andromeda som låst ner areor och spawnar fram saker i världen först efter man pratat med questgivern. Sen kutar man ut och sakerna finns i arean där man varit och redan utforskat. Trist.
Liknande med Black Flag , vissa areor kunde du inte ens komma in i pga osynliga väggar (som sedan togs bort då du levlat nog)
Ghost recom wildlands lider av samma problem som Origins då många quests i det spelet också upprepar sig i areor man rensat.

Så vad tycker jag då?

Jo Origins är kul , stort och är bättre än de äldre Assassins Creed spelen.
Jag kom in ganska sent i serien och har hoppat över massor av delar.
Jag började med Black Flag vilket är ett av de bästa enligt många jag är kanske lite bortskämd.

Jag har spelat Unity tills jag tappade lusten , jag har Syndicate men ej spelat.
Hoppade över dessa och rakt in i Origins , kommer nog även i framtiden att hoppa över delar i spelserien och plocka russinen ur kakan.

Slutbetyg: Ett av de bättre openworldspelen som tyngs ner av prestandastrul och krasher.
Gillar du openworld spel är detta ett spel du skall skaffa tills Far Cry 5 kommer. FarCry spelen är personliga favoriter openworld genren.

Assassins Creed: Origins
3
Bra
+
Omväxlande Openworld
+
Snyggt som tusan
+
Gigantiskt stort
+
Bra DLC-paket
-
Vissa quests återbesöker samma area
-
Lite väl många utfyllnadsquests
-
Krasher & buggar
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Det var som jag misstänkte. Inget spel för mig. Måste vara spännande att utforska för att jag inte ska tröttna. Göra uppdrag på samma ställen flera gånger verkar inte så skoj.
Gillar som dig Farcry-serien så ser iaf fram emot 5:an.. 3:an är nog den jag gillade bäst.

Medlem

Spelet går på 30-40fps för mig. Det är allt annat än kul så körde bara några timmar innan jag gav upp.
Men av det lilla så kändes just fightingen lite annorlunda än tidigare asscreed, på ett positivt sätt.

Första spelet som fått mig att känna ''dags att uppgradera datorn'', Men ska inte låta ett dåligt optimerat(synd) spel påverka, så får vänta ett tag till innan jag kan ge det en riktig chans.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd

Har än äldre i7 (2600K) samt 980ti, 32GB RAM.. flyter på riktigt fint får jag säga, dock spelar jag i 1080p, har inga problem att få 60 FPS dock inte konstant (dippar till 55). Shadows är på lågt (tycker att skarpa skuggor är något av det mest överskattade som finns) har möjligen ställt ner något till ett snäpp från högsta (karaktärer tror jag). Pillar man med Resolution Scale (tror jag det heter) kan jag får 60 FPS i 3440x1440 utan problem, men det ger såklart lite sämre bild.

Striderna blir väldigt roliga när man lärt sig systemet och uppgraderat lite. Gillar speciellt spjut och sen charge:a, känns väldigt tillfredsställande Jag har inget emot att återbesöka ställen någon gång, inte upplevt det än dock (spelat kanske 8-9h).

Det kraschade inte för mig igår när jag spelade på PC i 4h (innan spelat på PS4 Pro, men köpte PC versionen igår för jag gillade det så mycket + ville se skillnaden..) Ska tillägga att min dator även är överklockad kraftigt (från 2.8 till 4.8GHz) ändå går det helt stabilt.

Spelet ser betydligt bättre ut på PC än PS4 Pro ska jag säga (spelar på en OLED HDR TV med båda).. Jag får 30 FPS extra också på PC

Dåligt: Story - helt ointressant. Karaktärer - pisstråkiga, fast jag tycker karaktären man spelar är bra, han känns genuin. De andra karaktärerna är inte dåliga, bara tråkiga och lite intetsägande.
Designen på karaktärer är bland de bättre jag sett dock, rent grafiskt. Världen och grafiken är lätt 10/10. Quests är inte jättebra, kanske 7/10, liknar Far Cry mer än något djupare så som te.x Elder Scrolls. Striderna når inte upp till Dark Souls men betydligt bättre än Skyrim eller Witcher 3 - svag 9/10.

(oj, blev nästan en hel recension).

Testpilot
Skrivet av Tiggaren:

Det var som jag misstänkte. Inget spel för mig. Måste vara spännande att utforska för att jag inte ska tröttna. Göra uppdrag på samma ställen flera gånger verkar inte så skoj.
Gillar som dig Farcry-serien så ser iaf fram emot 5:an.. 3:an är nog den jag gillade bäst.

Farcry 3 - Blood dragon. Såå bra !!
3an blev verkligen ett bra spel , dock finslipade 4an en del spelmoment så de kändes roligare medan storyn med Vaas i 3an är roligast.

Skrivet av dTexN:

Spelet går på 30-40fps för mig. Det är allt annat än kul så körde bara några timmar innan jag gav upp.
Men av det lilla så kändes just fightingen lite annorlunda än tidigare asscreed, på ett positivt sätt.

Första spelet som fått mig att känna ''dags att uppgradera datorn'', Men ska inte låta ett dåligt optimerat(synd) spel påverka, så får vänta ett tag till innan jag kan ge det en riktig chans.

Tro mig , det känns ganska tungrott även på en maskin med bra prestanda. Skönt nog verkar krashbenägenheten minskat med varje patch som kommit.

Skrivet av Harmond:

Har än äldre i7 (2600K) samt 980ti, 32GB RAM.. flyter på riktigt fint får jag säga, dock spelar jag i 1080p, har inga problem att få 60 FPS dock inte konstant (dippar till 55). Shadows är på lågt (tycker att skarpa skuggor är något av det mest överskattade som finns) har möjligen ställt ner något till ett snäpp från högsta (karaktärer tror jag). Pillar man med Resolution Scale (tror jag det heter) kan jag får 60 FPS i 3440x1440 utan problem, men det ger såklart lite sämre bild.

Striderna blir väldigt roliga när man lärt sig systemet och uppgraderat lite. Gillar speciellt spjut och sen charge:a, känns väldigt tillfredsställande Jag har inget emot att återbesöka ställen någon gång, inte upplevt det än dock (spelat kanske 8-9h).

Det kraschade inte för mig igår när jag spelade på PC i 4h (innan spelat på PS4 Pro, men köpte PC versionen igår för jag gillade det så mycket + ville se skillnaden..) Ska tillägga att min dator även är överklockad kraftigt (från 2.8 till 4.8GHz) ändå går det helt stabilt.

Spelet ser betydligt bättre ut på PC än PS4 Pro ska jag säga (spelar på en OLED HDR TV med båda).. Jag får 30 FPS extra också på PC

Dåligt: Story - helt ointressant. Karaktärer - pisstråkiga, fast jag tycker karaktären man spelar är bra, han känns genuin. De andra karaktärerna är inte dåliga, bara tråkiga och lite intetsägande.
Designen på karaktärer är bland de bättre jag sett dock, rent grafiskt. Världen och grafiken är lätt 10/10. Quests är inte jättebra, kanske 7/10, liknar Far Cry mer än något djupare så som te.x Elder Scrolls. Striderna når inte upp till Dark Souls men betydligt bättre än Skyrim eller Witcher 3 - svag 9/10.

(oj, blev nästan en hel recension).

Trevligt med en extra recension
Karaktärerna har ganska bra story tycker jag och en del uppdrag är ganska känslosamma , de når dock inte upp i klass med Witcher 3 men är ganska mysigt att de jobbar åt det hållet. Svaghet i Assassins Creed är ju att man hela tiden byter huvudpersoner så det känns lite fjärran och man får inte den där riktiga känslan för sin huvudperson.

Jag känner både för och nackdelar med fightingsystemet , jag föredrar att smyga runt än att kötta loss. Blir snabbt tråkigt för mig att slåss mot nån miniboss då jag egentligen bara vill förgifta fulingen och klara av uppdraget

Håller med om att världen de bygger är grymt snygg , jag bävar för hur många mantimmar det tagit att skapa denna värld som vi spelare bara rushar snabbt igenom då vi kör våra uppdrag.
Det var faktiskt lite så då jag lirade Unity , de byggde ett så fint Paris att man njöt men man rusade igenom fint skapade areor utan att knappt hinna uppskatta allt arbete.

Tur nog är jag lite av en utforskare så jag får vissa ryck då jag bara kutar runt i världen och utforskar areor , nackdelen är att man tappar flåset då man återkommer till redan besökta areor då man kör uppdrag.
Så egentligen skall man köra uppdraget för att hitta arean , men då tycker jag upptäckarlusten försvinner då man blir inföst till nya areor av ett uppdrag istället för att själv hitta nya platser.

Känner mig riktigt nöjd iallafall. Fick ju spelet med på "köpet" då jag köpte min nya Gsync-skärm.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Gillar som dig Farcry-serien så ser iaf fram emot 5:an.. 3:an är nog den jag gillade bäst.

De släppte PC-specen idag
http://blog.ubi.com/en-GB/far-cry-5-pc-specs-system-requireme...

Testpilot

Gött! ser fram emot att åka muskelbil och härja loss!

Medlem

Tyckte far cry 3 var riktigt kul men fastnade aldrig för 4:an.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ett exempel:
Du upptäcker en ny area , det är ett läger fullt med fiender som har 2 kaptener och 3 kistor med special-loot. Coolt tänker man o så rockar man loss och rensar hela lägret och snor kistorna.

Lite senare i spelet kör du vidare och får ett sidoquest. I det questet skall du rädda en tillfångatagen bonde. Gissa vart fängelset är? Jo SAMMA läger som du rensade tidigare och vips så har alla soldater som du mödosamt rensat bort återuppstått. STÖN!

Välkommen till World of Warcraft!

Medlem

Jag förstår inte alls kritiken om krascher. Jag har inte haft en enda ? Om inte Alt + F4 räknas ha ha.
Det jag däremot förstår är att spelet är ytterst prestandakrävande, och anledningarna till det kan man alltid spekulera i. Men det beror nog till stor del också att det är en otroligt stor och öppen värld, med spektakulära vyer över antikens Egypten. Definitivt en av de snyggaste, väldetaljerade spelvärldarna jag har sett hittills.

Jag har däremot ett smärre monster under huven och jag driver spelet i 4k i cirka 40 fps men i 1440p 144hz på 27" skärmen får jag säkert ut 50-90 beroende på områden, och då har jag ändå varken någon SLI uppsättning eller nått av de absoluta toppkorten som Titan osv.

Uppdatera er hårdvara innan ni köper nya krävande spel. Så typiskt att kritisera spelet för att man själv köper ett spel där man hårdvarumässigt ligger på low/minimum systemkraven. Om man inte möter specifikationerna helt får man ju definitivt svälja 30 fps.

Testpilot
Skrivet av Thorne:

Välkommen till World of Warcraft!

Haha ja , det är en korrekt slutsats. MMO stuk i ett singleplayerspel.

Skrivet av zumo:

Jag förstår inte alls kritiken om krascher. Jag har inte haft en enda ? Om inte Alt + F4 räknas ha ha.
Det jag däremot förstår är att spelet är ytterst prestandakrävande, och anledningarna till det kan man alltid spekulera i. Men det beror nog till stor del också att det är en otroligt stor och öppen värld, med spektakulära vyer över antikens Egypten. Definitivt en av de snyggaste, väldetaljerade spelvärldarna jag har sett hittills.

Jag har däremot ett smärre monster under huven och jag driver spelet i 4k i cirka 40 fps men i 1440p 144hz på 27" skärmen får jag säkert ut 50-90 beroende på områden, och då har jag ändå varken någon SLI uppsättning eller nått av de absoluta toppkorten som Titan osv.

Uppdatera er hårdvara innan ni köper nya krävande spel. Så typiskt att kritisera spelet för att man själv köper ett spel där man hårdvarumässigt ligger på low/minimum systemkraven. Om man inte möter specifikationerna helt får man ju definitivt svälja 30 fps.

Tja det är ju lagen om allts jävlighet , man kan ha bra hårdvara (Ryzen 7,1700X - Geforce 1080Ti) , uppdaterade drivrutiner , senaste BIOS , stabil burk osv och ändå krashar spelet. Att slumpmässigt felsöka är ju svårt , man vill ju börja i rätt ände.

Ibland kan jag spela en hel dag utan minsta krasch och idag knappa 40 minuter innan den dyker. Dock har 2 patcher och lite trixande med inställningar fått det att vara betydligt mer stabilt än då jag började spela. Då funderade jag om det var värt att spela alls.

Avstängd

Vad är det för slags krasch? Åker du bara ur spelet direkt till skrivbordet eller får du något felmeddelande? Testat att stänga av allt "junk" i task managern?

Avstängd

Jag har det på PS4 och har inte varit med om en enda krasch. Bästa Assassins Creed jag någonsin spelat och storyn är grym. Den blir ännu bättre efter "Hidden Ones" för storyn där är bra med eftersom den fortsätter 4 år efter vanliga Origins, och episkt slut på det.

Det bådar gott inför kommande expansion, jag hoppas storyn fortsätter på något sätt där med. Sen får dom gärna fortsätta på Aya och Bayek med i nästa spel som görs. Eller att det alternativt kommer fler expansioner, det vore otroligt roligt.

Jag har 107 timmar i det hittills.


signatur

PS5 och inget annat.

Testpilot
Skrivet av Harmond:

Vad är det för slags krasch? Åker du bara ur spelet direkt till skrivbordet eller får du något felmeddelande? Testat att stänga av allt "junk" i task managern?

Direkt till desktop utan felmeddelande. Såklart har jag testat ett antal olika varianter att köra utan "junk" i taskmanagern. Inget har hindrat krascherna hittills. Mer felsökning kommer ske i mån av tid.

Gen
Medlem

Jag är också en av dem som inte upplevt några krascher. Prestandaproblem hade jag bara när spelet släpptes men detta patchades något senare plus att jag använde AA Low som var en definitiv prestandaboost mot AA Off (japp, låter konstigt men det är sant). Personligen tyckte jag att Patch 1.10 fixade absolut alla mikroskopiska problem jag eventuellt hade. Det enda prestandaproblemet som aldrig fixats är när man är i något mörkt ställe (tex Pyramid) men som ändå har lite ljus någonstans och slänger fram faclkan, då störtdyker FPSen till 40-45. Hittar man däremot ett ställe som är supermörkt så flyger FPSen upp till 60 igen. Känns som att spelet inte tycker om att blanda två ljuskällor med varandra.

i7 6700K @ 4500MHz
1080Ti @ 2038MHz
16GB DDR4 @ 2666MHz

Med denna burk har jag kunnat köra spelet på ~Very High i 4K och kunnat hålla 60fps i 95% av fallen. Enda eventuella tapp är vissa ställen mellan vatten och land där det även är mycket buskage osv men det händer sällan. Hur var det i Alexandria frågar du kanske? Hur bra som helst! Enda som gick upp var CPU usage och en gnutta GPU usage.

Medlem

@Harakiri: Jag lirar AC på PS4, då finns inga tekniska bekymmer.
Annars måste jag säga att det är ett kanon kul spel, jag gillar det, (gillade inte tidigare spel, förutom AC1 & 2). Tomb-raiding delen är roligt bl.a.
Men det är ngt som saknas som gör att jag inte vill komma tillbaka regelbunden. Plötsligen så har det gått 4, 5 dagar utan att jag ens tänkte på spelet.
Kanske jag har spelat för mycket i mitt liv och börjar bli gammal....

Skrivet av Harakiri:

De bygger en stor värld som är fylld med areor men det mesta är bara utfyllnad , inte så mycket meningsfulla quests.

Håller verkligen med, blev sjukt trött på dessa menlösa sidequests. Tror att de ville skapa ett längre/större spel än det vanliga Assassins Creed spelens längd, men istället för att bygga ut main storyn med fler uppdrag som på ett meningsfullt sätt förde storyn framåt så hade de typ samma längd på main storyn och så fyllde de ut spelet med skit uppdrag som att hämta fångar femtioelva gånger. Detta hoppas jag de ändrar på tills nästa släpp.

Testpilot
Skrivet av Rh3nium:

@Harakiri: Jag lirar AC på PS4, då finns inga tekniska bekymmer.
Annars måste jag säga att det är ett kanon kul spel, jag gillar det, (gillade inte tidigare spel, förutom AC1 & 2). Tomb-raiding delen är roligt bl.a.
Men det är ngt som saknas som gör att jag inte vill komma tillbaka regelbunden. Plötsligen så har det gått 4, 5 dagar utan att jag ens tänkte på spelet.
Kanske jag har spelat för mycket i mitt liv och börjar bli gammal....

Vissa spel fastnar inte riktigt , jag minns jag hade samma känsla då jag spelade Deus Ex - Mankind Divided. Det var kul och bra spel men "känslan" att vilja spela fastnade inte riktigt. Jag tog paus i nästan en månad innan jag gjorde sista rycket och spelade klart. (PS: jag är också gammal)
Origins däremot är riktigt kul fortfarande , jag kommer satsa på att köra igenom storyn. Om det känns tråkigt kommer jag hoppa över sidoquests och annat , men än så länge känns allt roligt.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Håller verkligen med, blev sjukt trött på dessa menlösa sidequests. Tror att de ville skapa ett längre/större spel än det vanliga Assassins Creed spelens längd, men istället för att bygga ut main storyn med fler uppdrag som på ett meningsfullt sätt förde storyn framåt så hade de typ samma längd på main storyn och så fyllde de ut spelet med skit uppdrag som att hämta fångar femtioelva gånger. Detta hoppas jag de ändrar på tills nästa släpp.

Ja det är svårt att få till meningsfulla sidoquests. Jag tycker iallafall att de gjort ett vettigt jobb och hoppas de slipar på detta inför framtida spel.

Medlem

Lirade igår igen, hade kul så länge jag var i spelet, men ändå - meh. Tyvärr.
Ngt jag märkte då som stör mig in i helv.... är att om man attackerar med svärd en bågskytte att skytten kan snabbare hoppa baklänges bort från dig än vad du kan springa rakt fram.... Spel eller ej, icke-realism-för-nöjes-skull, men detta är bara *grrrrr*

1
Skriv svar