Snoop Dogg rökte knark i stream på Twitch - blir inte bannad

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad är "knark" enligt dig?

Olaglig narkotika. Men jag tror att vi kan vara överens om att ordet mer än ofta utnyttjas i stigmatiserande syfte, särskilt i åsiktskorridorerna hos slaskmedier som Aftonbladet och DN.

'Knark' har en negativ klang i svenska folkets öron, och därför använder man gärna ordet till rubriker och artiklar, i stället för att skriva cannabis.. Om du ska till krogen och dricka ett par öl, säger du: "Nu ska jag dricka berusningsmedel / gift", eller: "Nu ska jag ta ett par öl"?

Jag kanske jagar efter halmstrån, men jag tycker det är lite tråkigt att medier i Sverige jämt och ständigt försöker stigmatisera en blomma som numera legaliseras i stora delar av världen.

Medlem

Ser inte ens ut som att det är han som spelar.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Olaglig narkotika. Men jag tror att vi kan vara överens om att ordet mer än ofta utnyttjas i stigmatiserande syfte, särskilt i åsiktskorridorerna hos slaskmedier som Aftonbladet och DN.

'Knark' har en negativ klang i svenska folkets öron, och därför använder man gärna ordet till rubriker och artiklar, i stället för att skriva cannabis.. Om du ska till krogen och dricka ett par öl, säger du: "Nu ska jag dricka berusningsmedel / gift", eller: "Nu ska jag ta ett par öl"?

Jag kanske jagar efter halmstrån, men jag tycker det är lite tråkigt att medier i Sverige jämt och ständigt försöker stigmatisera en blomma som numera legaliseras i stora delar av världen.

Ok. Jag håller förvisso med dig, delvis åtminstone, men med andra ord så använder FZ ordet knark helt korrekt än så länge vad gäller sverige. Och varför får man inte kritisera denna blomma som andra försöker romantisera?

edit:
Jag glömde
När jag går ut och dricker öl brukar jag oftast säga att jag ska "gå ut o supa" och det har en rätt negativ klang det också, utan att jag far illa av det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är detta ett försök till moralpanik i ett ämne som ingen bryr sig om längre, eller ska inlägget tolkas som början på en dialog om vikten av att göra marijuana mer socialt acceptabelt?

Oavsett vilket så tycker jag att det är ett bra initiativ av FZ att ta upp detta ämne för diskussion. Det är många som lider i tysthet med grönstarr, och att se en sådan känd person som Herr Dogg medicinera mot detta så öppet måste vara väldigt hoppingivande! Snoop är en mycket modig och givmild själ som vågar visa sin sårbarhet på detta sätt, men det är viktigt för alla som lider av denna fruktansvärda sjukdom att veta att de inte är ensamma och att det finns behandlingar att tillgå!


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av phi:

§ 1.4 Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat (utom kaffe). Inget drogtrams i vårt forum, helt enkelt.

Ouch!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad är "knark" enligt dig?

Knark betyder klassad narkotika och ingenting annat.

Medlem

När fan blir gammal, så blir han visst drogliberal... Så med det sagt. Just legalize it already!

En legalisering kommer garanterat att slå sönder och samman alla gäng som håller de stackars förorterna i ett hjärngrepp i och med att just cannabis är deras största inkomstkälla och det är det som finansierar nästa hela deras verksamheter och dess grövre brottslighet. Utan dessa pengar och den konkurrens som skapar detta våld bland gängen, lär vi få se en rejält minskning av våldet. Dessutom lär staten få sig ett välbehövligt tillskott till sin kassa.

Visserligen är det en drog, men i jämförelse med den lagliga skitdrogen alkohol, är den ca 10.000 ggr bättre.

Medlem
Skrivet av phi:

§ 1.4 Illegala substanser
Vi tillåter under inga som helst omständigheter diskussioner relaterade till droger eller narkotika. Detta förbud omfattar effekter, legalisering, odlingsförsök, jämförelser med lagliga alternativ och allt annat vad gäller stimulantia och uppiggande preparat (utom kaffe). Inget drogtrams i vårt forum, helt enkelt.

Nån som vill diskutera kaffe?

Medlem

Spelar han med en hand? Tyckte han satt med blunten i handen hela tiden

Medlem

@Fr0gg0.:
Snoop är kass på spel, kanske därför.
Minns när han var med vid premiären av battlefield 1 o han kom givetvis sist. Han gick mest runt i huvudbasen.

Medlem

Detta måste vara den sämsta artikeln ni publicerat på åtminstone flera år.

Vad är nyhetsvärdet?
Clickbait som fan.

Folk har rökt marijuana öppet på twitch länge.

Ambassadör
Xbox

DÖDSKNARK!!!


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sarg:

Detta måste vara den sämsta artikeln ni publicerat på åtminstone flera år.

Vad är nyhetsvärdet?
Clickbait som fan.

Folk har rökt marijuana öppet på twitch länge.

Jag trodde alla var överens om att detta var det sämsta. Om inte, skönt med ett nytt lågvattenmärke. Vi jobbar efter limboprincipen.


signatur
Medlem

ingen som swattade?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Hahaha. Skrattade högt. Sitter på en pizzeria. Pinsamt.

Medlem

"Rökte knark" ffs skärp er

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ZaInT:

"Rökte knark" ffs skärp er

Hahaha, är det verkligen bara jag som tycker att knark är ett roligt ord? Nästa gång får jag skriva smileys i rubriken.


signatur
Medlem

Frågan kring det hela borde väl hellre vara; Snoop Dog låtsades spela ett spel under en stream på Twitch, blir inte bannad.

Skrivet av Fr0gg0.:

Ser inte ens ut som att det är han som spelar.

Det var det inte heller. Han satt bara och reagerade till spelet (och det va han ändå ganska bra på). Förstår inte varför dom ens försökte få det att verka som han spelade, när han helt plötsligt satt med telefonen i ena handen och spliff i den andra. Spelade med kuken kanske...?

Medlem

Kolla, han rökte på och följde reglerna. FZ gör en artikel om det, clickbait för facebook ala aftonbladet. Bra jobbat! Ni visar era rätta färger

Medlem

signatur

If u can´t kill me, Join me

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hahaha, är det verkligen bara jag som tycker att knark är ett roligt ord? Nästa gång får jag skriva smileys i rubriken.

Hehe det verkar som om det skämtsamma användandet av dödsknarkrubriker a la Aftonbladet flög över huvudet på folk

Jag tyckte det var kul...


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers

@spikes: Haha, javisst. Såklart. För vi gör ju inget annat.


signatur
Medlem
Medlem

Att det går i hetluften så fort en känd knarkare sätter sig live på en gaming site är lite kul, Inte direkt första gången någon gör så och så länge man har tillstånd från staten så är twitch helt okey med det. Vad det borde pratas om är väl dessa lättklädda gatu tjejer som vädjar om subs för högre bildkvalité eller snapchat osv. Fan värre än tattarna utanför ica

Medlem

@sturish: Så lite hud ger dig moralpanik? du kommer absolut ha ett intressant och givande liv.


signatur
Medlem
Skrivet av Bamse:

Så med andra ord inga nyheter öht? Clickbait-artikel så det fasenimej ryker om det.
Artikeln kunde precis lika gärna hetat "Person följde regelverk och lagar, blev inte felaktigt anklagad för något".

FZ = spelvärldens Hänt i veckan. Ickenyheternas högborg osv osv.

Fattar faktiskt inte vad du menar? Det är en artikel som i högsta grad är relevant för FZ's inriktning, det är ju inte clickbait bara för att du inte förstår varför det är uppseendeväckande att en världsstjärna öppet pundar i ett av världens största gamingmedier.

Avstängd

Ordet "knark" valdes för det är enklare att säga och är mer känsloladdat -> högre sannolikhet för klick. Copywriting-förnuft helt enkelt. Klaga på AB och liknande, men det som funkar i praktiken används, för det är helt enkelt så majoriteten av människor funkar!

Jämför med om det stod "Snoop Doog andades in och ut klass I-narkotikaklassade substansen cannabis på Twitchs streamingtjänst" - gäspframkallande headline med känslotomma ord och för många ord att läsa för att komma till skott vad det egentligen handlar om.

Medlem

En liten spliff är inte knark 😄


signatur

Meep!

Medlem

Varför skulle han bli bannad om han befann sig på en plats där det är lagligt att bruka cannabis?
Såvida inte twitch själva har en nolltolerans policy men det verkar de inte ha.

Plus i kanten att ni driver med Svenska synen på att det är "Knark". Ni skulle lagt till döds innan också.. dödsknark


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av sarg:

Detta måste vara den sämsta artikeln ni publicerat på åtminstone flera år.

Vad är nyhetsvärdet?
Clickbait som fan.

Folk har rökt marijuana öppet på twitch länge.

Du måste vara den bästa läsaren man kan ha, som direkt ser igenom clickbait rubriken och vet att nyheten saknar värde men ändå klickar in dig där, läser och kommenterar!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar