Recension – Monster Hunter: World gör det omöjliga möjligt

Robot
Recension – Monster Hunter: World gör det omöjliga möjligt

Noobvänligt men också intrikat för veteraner. Monster Hunter är tillbaka med besked.

#capcom, #monster-hunter, #monster-hunter-world


Medlem

Ska bli intressant. Som nämns i recensionen har jag tröttnat på de andra Monster Hunter alldeles för fort (säg 7-8 timmar) eftersom det endast är trött grind. Hoppas det blir roligare i coop.

Redaktör
Ponny

@russinkungen: Japp! Jag tror det här kan bli det Monster Hunter som omvänder många tveksamma monsterjägare. Det är betydligt mer dynamiskt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gråter en tår för hur mycket längre vi PC-spelare får vänta. Detta ser SÅ bra ut!

Redaktör
Ponny

@Dudinkalv: Sant, fast hellre sådana tårar än tårfloder över en undermålig pc-version. Men jo, väntan blir lång.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Dudinkalv: Sant, fast hellre sådana tårar än tårfloder över en undermålig pc-version. Men jo, väntan blir lång.

Håller helt med dig, men som veteran som har över 1000 timmar sammanlagt i spelen på PSP känner jag definitivt ådrorna bulta i tinningen av väntan

Medlem

Är det värt att köpa ett ps4 för detta spelet?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@magma: Jag vet en som har köpt en konsol bara för detta spel, men tror han spelat Monster hunter innan. Så svaret är ja. Frågan är väl om det är värt för dig?

Medlem

Är det värt att köpa eller går det ens att spela utan playstaion plus?
Eller ska man fortsätta beta av sin backlog och köpa detta till PC när det släpps?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av trancenote:

@magma: Jag vet en som har köpt en konsol bara för detta spel, men tror han spelat Monster hunter innan. Så svaret är ja. Frågan är väl om det är värt för dig?

Jo, blir inga mer uppgraderingar för datorn nu än på ett bra tag. Så detta året blir det nog prio på konsol
Finns ju flera titlar som är intressanta detta år också förutom Monster hunter (bland annat nya god of war och dark souls som jag för övrigt aldrig har spelat förut). En remaster av första Dark souls är på väg så det kan bli kul att prova. Har tv med stöd för både HDR och 4k så


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kollar brevlådan flera gånger per dag i hopp om att MHW har ploppat in men ack o ve, en tidig kopia verkar ej vara aktuellt för mig

Medlem

Jag har tvekat lite på PS4, men nu kommer Monster hunter och snart kommer Red Dead R2.

Men 4400 + spel +handkontroll +online svider lite i plånboken :/

PC spelande är ju i princip dött just nu tack vare bitcoin, minnes kartellen och lite annat skit.

Aja, priset på hårdvara lär väl inte sjunka så mycket under året så jag får väl slå till på en PS4

Om man inte har några kompisar att lira med, är det kul ändå?
Hur lätt är det att hitta folk att lira med och är det roligt att lira med okända människor?

Redaktör
Ponny

@Fearnox och @korvmos: Det är lite delade meningar om detta, men jag tycker Monster Hunter är kul även solo. Främlingar är, som jag nämnt, en väldigt blandad påse. Allra roligast är det med en eller ett par kamrater man känner och som är på samma våglängd. Sedan (korvmos) om du är taggad på att spela flera (och inte vill investera i PS Plus) kan du ladda tålamodet och vänta till hösten. Backloggen är ju alltid full, trots allt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Förstår inte riktigt hypen av detta spel. Testat betan och tycker det känns stelt och långsamt. Har jag missat något?

Medlem
Skrivet av magma:

Är det värt att köpa ett ps4 för detta spelet?

Ja.

Utan att trampa på någons tår, så är betyget här för lågt.

Sen om du missat horizon och last of us så har du två anledningar till. God of war och sotc kanske också kan vara nått. Köp en pro!

Medlem

Testade betan och tyckte combaten var sjukligt seg och tråkig :/
Ser inte riktigt hypen i detta spel.
Nån som orkar förklara?

Tråddemonen
Testpilot

Spelade alla betor och körde igenom alla utmaningar för in-game rewards. Köpte spelet i natt då lönen hade kommit och nu är spelet nertankat och klar för midnatts slaget då man ska ut och jaga. Har stor hype för spelet och ser fram emot att skapa något eget och se allt spelet har att erbjuda med release!

Sa även till fästmön att jag ska ha egen tid i några timmar efter tolvslaget då jag vill ha tvn och spela i lugn och ro

Tråddemonen
Testpilot

@Kajlie: Tror du inte riktigt tog på dig tiden att utforska spelet lite mer. Nu när själva spelet släpps så kommer det finnas ytterligare funktioner som får spelaren att skapa sin egen karaktär och anpassa utrustningen efter sin egna stil. Dvs du som tycker combat var segt kan göra utrustning som gör att karaktären slåss och rör sig snabbare. Sen kommer det dessutom finnas baser, fler uppdrag, mer monster och fler zoner. Crafting likaså gathering är en stor del utav spelet också

Hoppas detta ger lite svar till dig som inte förstod sig på spelet riktigt.

Medlem
Skrivet av ThaSchakal:

Förstår inte riktigt hypen av detta spel. Testat betan och tycker det känns stelt och långsamt. Har jag missat något?

Det är väl ett spel som inte passar dig. Alla har olika smak

Medlem

@Bulletblues: Gillar ju Horizon. Trodde verkligen detta spel skulle tilltala mig mer.
Kanske inte riktigt gav det en chans? Tyckte verkligen striderna kände sega. Gjorde visserligen bara första questet innan jag stängde av spelet och avinstallerade det. Gillar verkligen upplägget, så hade skyhöga förhoppningar. Kanske är så att det kommer kännas bättre så fort man får bättre utrustning.

Medlem

Till de som inte förstår tjusningen i spelet så tror jag att tjusningen ligger i att försöka klara större och större bästar. Jag förväntar mig lite som Dark Souls att man kommer åka på spö tills man lär sig monstret och tills man har rätt gear för att klara av det. Den riktiga spänningen förväntar jag mig att man får när man i grupp försöker slå ett monster som är egentligen lite för svårt för var och en men tillsammans får man tillräckligt med skills för att dräpa det.

Jag har bara spelat demos och beta så jag är inte en monster hunter ännu, men vad jag inte visste var att det är oftast en timer på 20-25minuter för att klara ett monster, det hade inget med tidsbegränsning i demo/betan att göra utan det är så man spelar. Så in i en instans på 20-25min försök spöa ett monster, repeat. Jag ska ge det en riktig chans inklusive grind.

Medlem

Är sugen 🤤! Men jag väntar tills jag eventuellt skramlat ihop några andra. Blir nog som bäst om man är 3-4 stycken som spelar samtidigt. Känns det som iaf.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är sugen 🤤! Men jag väntar tills jag eventuellt skramlat ihop några andra. Blir nog som bäst om man är 3-4 stycken som spelar samtidigt. Känns det som iaf.

Samma här, funderar på att införskaffa det till min Xbox One (X) men om ingen av mina polare som jag spelar med ofta skaffar det blir det rätt tråkigt att spela ensam.
Vill egentligen skaffa det för PC, men att vänta 6--8 månader till på den releasen vet jag inte om jag orkar med...


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Samma här, funderar på att införskaffa det till min Xbox One (X) men om ingen av mina polare som jag spelar med ofta skaffar det blir det rätt tråkigt att spela ensam.
Vill egentligen skaffa det för PC, men att vänta 6--8 månader till på den releasen vet jag inte om jag orkar med...

Kommer inte ihåg vart men jag har för mig att jag har hört i någon intervju som var nyligen att det är deras första PC spel med, så det finns risk för lite småkass optimering.

Själv så beställde jag precis en PS4 pro, så jag lägger ner modernt PC spelande ett tag framöver.
Jag menar att 3600kr(1060gtx, 6GB) för ett grafikkort som funkar "okey" med dom spelen som finns ute nu känns på tok för dyrt.
Men jag kommer tillbaka om 2 år när VR är mognare och priserna går ner till vettigare nivåer igen.
Bitcoin, dålig konkurrens och minneskartellen är förödande för utvecklingen.

*edit: Från PC Gamer:
"For the main Monster Hunter game, this is our first PC title and it’s something we want to make sure we get right," Tsujimoto tells GR. "So rather than have it taking up resources during the console development and not it not being able to have our full attention on it. We want to get console out the door and then we’re going to take some extra time and try and get the PC version as good as possible.

"There's extra work you need for PC as well. On console you use first party matchmaking, you just kind of plug into it, whether it’s PSN or Xbox Live, but on PC we’re going to have to work more to get our own matchmaking working. So, hopefully, PC users won’t mind waiting a little bit longer for us to bring you a really great optimised PC experience."

Medlem
Skrivet av ThaSchakal:

@Bulletblues: Gillar ju Horizon. Trodde verkligen detta spel skulle tilltala mig mer.
Kanske inte riktigt gav det en chans? Tyckte verkligen striderna kände sega. Gjorde visserligen bara första questet innan jag stängde av spelet och avinstallerade det. Gillar verkligen upplägget, så hade skyhöga förhoppningar. Kanske är så att det kommer kännas bättre så fort man får bättre utrustning.

Horizon och detta är inte ens i närheten av samma spel, och att kasta bort ett spel efter att han spenderat ett quest i det är att inte ens ge det en chans. Alla spel (förutom generiska) måste vänjas in lite. Sen så kan man såklart känna en nästan avsmak för ett spel direkt, och då är det ju helt enkelt ett spel som inte passar. Jag har inte testat det, så vet inte alls hur det är, men jag ser fram emot PC-releasen som fan och hoppas att dom optimerat det och ger spelare mycket valmöjligheter i settings

Medlem

Bra recension. Blir PS4 för min del, dels för att spelarbasen är större samt att jag ej orkar vänta på PC releasen. Så adda PSN-id: Lazerfool om ni vill slakta lite.

Medlem

Till er som är lite osäkra på spelet och så!

kan jag rekommendera att checka in denna videon plus hans kanal, han är väldigt informativ i spelet och förklarar väldigt bra, har flera olika videos inkluderat VAD monster hunter är

https://www.youtube.com/watch?v=hQmqyIEXQH4

Medlem
Skrivet av ThaSchakal:

Förstår inte riktigt hypen av detta spel. Testat betan och tycker det känns stelt och långsamt. Har jag missat något?

Skrivet av Kajlie:

Testade betan och tyckte combaten var sjukligt seg och tråkig :/
Ser inte riktigt hypen i detta spel.
Nån som orkar förklara?

Skrivet av Eddz0r:

Till er som är lite osäkra på spelet och så!

kan jag rekommendera att checka in denna videon plus hans kanal, han är väldigt informativ i spelet och förklarar väldigt bra, har flera olika videos inkluderat VAD monster hunter är

https://www.youtube.com/watch?v=hQmqyIEXQH4

Glömde ju Citera er!

Medlem
Skrivet av Eddz0r:

Till er som är lite osäkra på spelet och så!

kan jag rekommendera att checka in denna videon plus hans kanal, han är väldigt informativ i spelet och förklarar väldigt bra, har flera olika videos inkluderat VAD monster hunter är

https://www.youtube.com/watch?v=hQmqyIEXQH4

Kan även passa på att rekommendera denna kanal också.

Medlem

[...]och paragrodor (vilka kan paralysera både monster och dig)[...]

All glory to the hypno toad!

12
Skriv svar