Kina-köpfesten snart slut – moms och avgift på importerade varor

Medlem

En liten intressant sak är att: Hur mycket skit som kommer in i landet om tullen inte kan göra sitt jobb och ta ut moms ordentligt? Folk som ansåg att kriminella utnyttjade migrationsströmen (2015) till att föra in diverse saker. Hur mycket missar tullen nu? Förstår att de är förbannade, det är som att Kina har gått med i EU.
Att dessutom klaga på regeringen? För det första så är det Kina som är kommunister (vilket de är ganska tydliga med) och för det andra moms betalas för alla varor. Den extra avgiften PostNord tar ut ska täcka kontrollerna, men om ni hellre vill betala via skattesedeln? Varsågoda. Fast jag är säker på att folk även då kommer att kalla regeringen kommunister. Svensk handel verkar tycka att avgiften är bra, för nu kan de konkurrera på lika vilkor. Fast förmodligen tycker folk att även de, eller ska vi säga alla är kommunister.
Förutom Kina.

Medlem

@eld: Svårt att leva rövare utan skattepengar.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Sickness666: Så du menar utebliven skatt = slösa existerande på annat än politikers korruption??

Jag menar i dagsläget så går skattepengar åt till att subventionera importer från Kina och detta är slöseri på skattepengar. Hurvida momsen är en bra skatt eller inte är en helt annan diskussion.

Medlem

Rätt. Kina ska inte ha någon gräddfil i det svenska skattesystemet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

@hannes.theorell: Verkade som du läste mitt inlägg för snabbt. Som jag påpekade är att jag skulle "gärna" betala moms om det krävdes. Däremot har jag lagt pengar på frakt så ska inte PostNord lägga till en "straffavgift" för att mitt paket händelsevis kom från asien. Allt "billigt" kommer inte från Kina. I slutändan blir det avgift på allt som inte går att köpa nån annanstans. Och då talar jag inte om moms eller tull.

@Pholiage:

Jag tror fortfarande att du missuppfattat vad grejen är.

Så här går det till (i den bästa av världar):

– Du hittar en vara i Asien
– Du betalar varan och frakten
– Tullen kontrollerar varan för att se om du ska betala tull för importen.
––– Här kommer pudelns kärna så läs noga–––
– Postnord kontrollerar så att varan motsvarar beställningen och beräknar vad du ska betala i moms. Detta arbete kostar tid och pengar vilket gör att Postnord tar ut en "administrativ avgift" för detta.
– Du betalar moms + administrativ avgift till Postnord.
– Du får din vara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Och vill man inte att posten skall hantera paketen kan man ju använda andra företag, eller hämta varorna själva.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Pholiage:

Jag tror fortfarande att du missuppfattat vad grejen är.

Så här går det till (i den bästa av världar):

– Du hittar en vara i Asien
– Du betalar varan och frakten
– Tullen kontrollerar varan för att se om du ska betala tull för importen.
––– Här kommer pudelns kärna så läs noga–––
– Postnord kontrollerar så att varan motsvarar beställningen och beräknar vad du ska betala i moms. Detta arbete kostar tid och pengar vilket gör att Postnord tar ut en "administrativ avgift" för detta.
– Du betalar moms + administrativ avgift till Postnord.
– Du får din vara.

^ +
Rätt fantastiskt med kommentarer om att kineserna inte ska finansieras av staten.

Nu går väl den här kommentaren ovanför huvudet på en del, men tänk om nu kineserna nu tänker (som numera har stor del av svensk ekonomi i ett fast grepp runt pungkulorna) det var ett j*vla gnäll om att ett statligt bolag valt att inte efterfölja regler som är pudelns kärna och väljer att "stänga Göteborg" med en underskrift och flytta bort volvo lastvagnar eller något annat de numera har kontroll över i Sverige.

För vi vill inte finansiera okunniga människor som anklagar oss felaktigt för att belasta skattebetalarna.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

@cb99: Förstår inte riktigt resonemanget. Du menar på allvar att de hårdkapitalistiska kineserna i Geelys styrelse skulle välja en miljardsmäll och ruinera bägge sina varumärken bara för att svenssons i Sverige vill stödja sin egen inre marknad istället för att köpa små billiga pryttlar från andra sidan jorden?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@cb99: Förstår inte riktigt resonemanget. Du menar på allvar att de hårdkapitalistiska kineserna i Geelys styrelse skulle välja en miljardsmäll och ruinera bägge sina varumärken bara för att svenssons i Sverige vill stödja sin egen inre marknad istället för att köpa små billiga pryttlar från andra sidan jorden?

Det var mer som ett skämt, men faktum kvarstår att kineserna är känsliga allergiska mot sådant som bromsar att varorna rullar ut och folket har sysselsättning, svårare och styra och hålla lugnet i landet och staten styr, titta hur melamin skandalen hanterades med tror det var 3 avrättade chefer där medan klapp på fingrarna i väst.

Personligen hyser jag inget tvivel om att vi som amerikanskt knähundsland snarare tidigare än senare kommer i kläm på ena eller andra viset då usa konstant är och sparkar där borta och kineserna med ett leende kommer att fråga hur ställer sig Sverige till just den där i incidenten.

Vi har lika lite kontroll som över alla andra bolag/patent som shoppats ur landet på senare år av storkonsumenterna Finland och Tyskland.
Sista stora exemplet Nordea där flytt av huvudkontoret iscensattes relativt direkt efter att staten slumpade bort sina sista aktier, beslut nu 15/3.

Fabriker och verksamheter har lämnat och lämnar landet i en deprimerande omfattning och vår politikerarrogans och hur ekonomin sköts är bara mer än deprimerande.

cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

@cb99: Ja, hade det varit tio år sedan så hade jag hållit med i mycket av det du skriver.

Men dagens Kina är annorlunda. Där har vi fabriker som har svårt att få tag på arbetare eftersom ungdomarna inte vill jobba i fabrikerna. De har alldeles för få unga vilket gjort att kinesiska regeringen fått släppa på enbarnsregeln. Miljön är så dålig att de bestämt sig för att de inte kan fortsätta på samma sätt som tidigare – vilket redan gjort att produktionen i fabrikerna är dyrare och mindre tillförlitlig. Högre priser har medfört antingen att utländska aktörer i högre grad väljer att lägga produktion i andra länder eller att kinesiska företag valt att flytta till grannländerna.

Samma process som överallt annars – är det billigare någonstans så flyttar man sin verksamhet dit. Ett globalt fenomen.
Nordea är inget undantag. Så fort Sveriges regering ville höja resolutionsavgiften så beslöt sig Nordea för att fly landet, frågan är mest om aktieinnehavarna kommer att godta detta då beslutet rörde upp rätt mycket ilska och banken förlorade mängder med pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@ironstove: fel vi betalar högst. Det var därför jag skrev "alla avgifter inkluderade). Vissa vet inte att exempelvis moms är skatt och att vi har sånna här avgifter.

Medlem

@sebrock: Någon källa på det?

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Bra att de tar tag i det, för det är sjukt att man ska kunna beställa en kabel från Kina med frakt inkluderad för mindre än vad ett frimärke kostar i Sverige

Vilket leder till att ingen kommer köpa något mer från Kina vilket suger om man inte har gott om pengar. Det dem borde göra istället är att försöka matcha priserna istället för att va giriga och ta ut tredubbel vinst så jag ser inte hur det är bra.

Att vissa grejer är livsfarliga att koppla in i ett vägguttag har jag inte hört något om, men om det är sant så kan jag förstå att kostnaden blir högre I Sverige för att garantera säkra produkter.

Skrivet av Droppz:

Vilket leder till att ingen kommer köpa något mer från Kina vilket suger om man inte har gott om pengar. Det dem borde göra istället är att försöka matcha priserna istället för att va giriga och ta ut tredubbel vinst så jag ser inte hur det är bra.

Att vissa grejer är livsfarliga att koppla in i ett vägguttag har jag inte hört något om, men om det är sant så kan jag förstå att kostnaden blir högre I Sverige för att garantera säkra produkter.

Det handlar ju inte om att handeln kräver betalt för att du köper från Kina. Det handlar om att du måste betala din moms och med hundratusentals försändelser från Kina så blir det rätt mycket arbete för de som ska underlätta för dig så att du snabbt och enkelt kan betala momsen. Det handlar alltså om ynka 75 kr och om du inte har råd att betala 75 kr borde du nog inte köpt något från första början.

För övrigt går det inte att matcha priserna här i Sverige. Fabrikerna kan skicka överblivna (ibland felande) produkter från sina stora produktioner i princip gratis. Vilka företag i Sverige kan matcha ett sådant pris?

Alla varor som säljs i Europa ska vara CE-märkta vilket betyder att det alltid finns ett företag som ansvarar för att produkten är säker för köparen. Handlar du från Kina så kan det vara så illa att du varken har ett företag som tar ansvar eller en giltig CE-märkning. Om något händer dig kommer så kommer knappast försäkringsföretagen vara särskilt stödjande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Droppz: https://youtube.com/watch?v=qC--ZT418eI

Det säger ju sig självt att USB-laddare och motsv för några kronor inte kommer vara tillfredsställande isolerade, jag har sett skräckexempel där kablarna ligger helt exponerade inne i dosan. Jag har köpt många prylar från Kina, bland annat komponenter som inte går att få tag på i Sverige, men skulle aldrig få för mig att köpa något att koppla in i väggen. Svenska återförsäljare har ju garanti och reklamationsrätt, och om ditt hus brinner ner för att du köpt en USB-laddare för fem spänn inklusive frakt så kan du glömma din hemförsäkring.

Värt att komma ihåg är att det inte är en mänsklig rättighet att köpa billigt skräp från Kina, subventionerat av andra skattebetalare.

Det är dessutom inte så lätt som du tror att vara svensk återförsäljare, tredubblel vinst kan du glömma när en anställd kostar dubbelt så mycket i lön än vad den anställde får ut i bruttolön. Säg att en anställd i en butik får ut 15000 varje månad i lön, den anställde har kostat säkert 45000 för företaget.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

@Droppz: https://youtube.com/watch?v=qC--ZT418eI

Det säger ju sig självt att USB-laddare och motsv för några kronor inte kommer vara tillfredsställande isolerade, jag har sett skräckexempel där kablarna ligger helt exponerade inne i dosan. Jag har köpt många prylar från Kina, bland annat komponenter som inte går att få tag på i Sverige, men skulle aldrig få för mig att köpa något att koppla in i väggen. Svenska återförsäljare har ju garanti och reklamationsrätt, och om ditt hus brinner ner för att du köpt en USB-laddare för fem spänn inklusive frakt så kan du glömma din hemförsäkring.

Värt att komma ihåg är att det inte är en mänsklig rättighet att köpa billigt skräp från Kina, subventionerat av andra skattebetalare.

Det är dessutom inte så lätt som du tror att vara svensk återförsäljare, tredubblel vinst kan du glömma när en anställd kostar dubbelt så mycket i lön än vad den anställde får ut i bruttolön. Säg att en anställd i en butik får ut 15000 varje månad i lön, den anställde har kostat säkert 45000 för företaget.

?
På vilket sätt är nu varor från Kina skattefinansierade/subventionerade?

Sedan så har du troligen många produkter hemma både av lägre och högre kvalité tillverkade just i Kina, ett antal troligen anslutna "i väggen", kika ex.vis. lite var telefon tillverkning, märkes "byggstenar" till datorer osv. har för ursprungsland.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Det är dessutom inte så lätt som du tror att vara svensk återförsäljare, tredubblel vinst kan du glömma när en anställd kostar dubbelt så mycket i lön än vad den anställde får ut i bruttolön. Säg att en anställd i en butik får ut 15000 varje månad i lön, den anställde har kostat säkert 45000 för företaget.

får man ut 15000 i lön kostar man företaget typ 25000 kr +ev bonus i månaden, man behöver inte överdriva så mycket med siffror

Annars håller jag med dig.

@cb99: Frakten från Kina har varit låg och Postnord fick för sig att inte ta ut moms på varor värda under typ 300kr. Vilket tycks stå för extremt många försändelser.

Skillnaden är att en elektrisk vara som säljs i Europa ska vara CE-märkt. Det ska finnas ett företag som har ansvar för varan, som har all dokumentation och provresultat av varan och som kan garantera att varan är säker för dig att använda.
Det är inte en fråga om vilket tillverkningsland utan att det finns någon som följt regelverket och garanterar att varan är säker.
Kina kan producera jättebra produkter och som utan tvekan kan klara av lagstiftningen kring CE. De kan också själva sälja omärkt restproduktion eller reklamerad produktion eller större kvantiteter av produkter som inte klarat inspektion av uppdragsgivande företag. Du som köpare har ingen som helst aning om vad och har ingenstans att vända dig ifall skiten träffar fläkten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@cb99: Klart som jäsiken att jag har prylar hemma inkopplade i väggen som är tillverkade i Kina. Men i samtliga fall är de inköpta av företag som testat varenda grej så att de håller måttet, och ger mig garanti och reklamationsrätt om de inte skulle göra det. Se videon jag länkade till förut som visar hur många genvägar kinesiska siter tar för att kunna sälja en USB-laddare för sju spänn.

Och vad gäller första frågan så är det ju det hela den här debatten handlar om, att Postnord (som delvis är ägt av staten och dessvärre får pengar av staten när de går med förlust) levererar ut paket mer eller mindre gratis, paket som det inte betalas moms (eller i vissa fall tull) på.

Medlem

@hannes.theorell,
Finns mängder med produkter som kan köpas som inte ansluts till el-uttaget överhuvudtaget.
Och som du nu skrev, Postnord fick för sig att inte ta ut avgifter, inte svenskarna som handlar och inte Kineserna.

@Arcadia,
Men borde du inte då "basunera ut" att nu j*klar får Postnord precis som de andra operatörerna börja leva efter de direktiv som gäller?

För det är väl nu inte Kinesernas fel att Postnord fallerar att ta ut de avgifter som förväntas, och det är väl inte heller de nu som köper från Kinas fel?
Grundbulten har väl endast att göra med Postnord's bristande hantering, inte att någon nu betalt för en transport tjänst och handlat från ett bolag i Kina?

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

@cb99: Ja, klart det gör det. Det finns också mängder med produktdirektiv i EU och inte bara kring elektricitet.
Ja, det har varit klantigt att detta specifika område fallit mellan stolarna. En avgift för att ta ut moms från första kronan borde ha varit på plats för länge sedan innan köpfesten började.

Men självklart är det riktigt att ta ut moms på grejerna och det är då såklart rätt att slutanvändaren står för Postnords extraarbete i och med slutanvändarens eget beslut?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@cb99: Jag har väl aldrig sagt att det är Kinas fel? Inte heller har jag sagt att det är fel att utnyttja situationen som uppstått, då det i princip varit gratis att beställa något från Kina? Du hittar ju bara på. Däremot är det RÄTT att denna lucka nu stängs, jag har aldrig sagt att du som konsument gjort FEL för att du beställt därifrån.

Sen är det i ett större perspektiv fel hur Världspostföreningen som är en del av FN subventionerat Kinas export till västvärlden och låtit dem utnyttja systemet och dränkt oss i billiga prylar, men jag kan inte klandra Kina för att använda det till sin fördel och det är heller inte Postnords fel.

Vi konsumenter har haft det gött nu i några år, men det är helt rätt om vi framöver får göra rätt för oss.

123
Skriv svar