Calle testar mjöd

Skägg.
10 Chambers
Calle testar mjöd

Förutom att skriva om mig själv i tredje person ska jag också länka ett klipp på mig själv, där jag testar mjöd. Efter att vi snackade om det i Fräcka Fredag dök det upp en del frågor, och eftersom jag själv missade själva provningen kvällen innan kände jag mig nödgad. For science!

Förhoppningsvis kan @klorixx reda ut vilka sorter det rörde sig om.


signatur
Medlem

Jag tycker cider är för sött. Kommer mjöd enbart i super-sött?

Edit:
Wikipedias artikel om mjöd gav ett bra alternativ:

Mölska - Ett mjöd där, förutom honung, en stor del malt (15–80 %) använts. Denna dryck är oftast väldigt lik öl och kallas braggot på engelska.

Kanske kan ni provtesta Braggot om 2 veckor?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Råkade hitta en spännande och läsvärd artikel om vikingar och mjöd:
http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingar/vikingarna...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Provade mjöd och klassiska rätter på Irland i ett gammalt slott, allt var inte bättre förr!!!

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Förhoppningsvis kan @klorixx reda ut vilka sorter det rörde sig om.

Naturligtvis!
Så en liten lista till dom som vart inspirerade att testa själva.

Den första Calle testar är Grunwaldzki.
Därefter Korzenny och sist Jadwiga.
Värt att nämna är att vi även hade en flaska Biesiadny som redan tagit slut dagen innan, vilket kanske säger något om dess betyg (smak av kanel, kan påminna lite om fireball).

Samtliga finns på systemet, brukar dock inte finnas framme / i vanligt sortiment så räkna med att få beställa och vänta någon vecka.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Jag tycker cider är för sött. Kommer mjöd enbart i super-sött?

Edit:
Wikipedias artikel om mjöd gav ett bra alternativ:

Mölska - Ett mjöd där, förutom honung, en stor del malt (15–80 %) använts. Denna dryck är oftast väldigt lik öl och kallas braggot på engelska.

Kanske kan ni provtesta Braggot om 2 veckor?

Medovarus (https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/medovarus...) kan vara något att testa. Går lite åt Mölska-hållet med lite mer öl:ig och lite mer beska i smaken än de supersöta liköraktiga mjöden. Dessutom är den inte så dyr om man bara vill prova, i jämförelse med större flaskor. Bubblar mycket och har en härlig mörk färg, nästan som en julöl. Oavsett vad så är det svårt att hitta ett mjöd på systemet som är lättdrucket, som det verkar i filmer och spel. Då får man göra ett eget

Medlem

@N00bTr00per: Det ska bli spännande att pröva denna, tack för tipset!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Gen
Medlem

Polska med ryskt uttal, hm...inte så bra. Polska och Ryska är en bra bit ifrån varandra om man tänker på just uttalet.

Medlem

@Gen: äsch då, är väl inget att bli upprörd över?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

1
Skriv svar