Monster Hunter World-tråden, frågor/hjälp/spelare/allmän diskussion

Medlem

Så sugen...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Har kört solo fram tills andra området än så länge, har levlat upp mitt charge blade till level 3. Riktigt trevligt än så länge


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Tråddemonen
Testpilot

@Alienshade: Haha! Låter som en bra bakiskur! Lite vatten på det så lär du ha ork att hacka på lite dinosaurier och drakar!

Tråddemonen
Testpilot

@Kvarn: Är bara att bita tag när det som passar dig bäst. Lär nog vara en eller flera snälla hunters som kan assistera dig i framtiden!

Tråddemonen
Testpilot

@marsson90: Ah! Kör själv med dual blades! Fann en video ifrån IGN som rekommenderade Anjanath armor för framtida quests. Tog den själv på första försöket och lyckades få ihop 2 delar utav armorn. Men sen la jag märket till att man inte kan slakta monstret via solo kontrakt efteråt utan expedition. Spenderade säkert 2 timmar med andra spelare att försöka få dö på honom igen. Lyckades 1 gång utan att få något Anjanath hide. Resten av försöken så misslyckades på grund utav antingen att jag var nerslagen eller andra när monstret redan var på gränsen vid att kollapsa. Får försöka på nytt igen men är som tack och lov ledig nu i 2 dagar äntligen! Så nu blir det en hel del spelandes

Medlem

Vad är det som händer, är det PSN eller Monster Hunter som har problem, får bara massa olika error när jag försöker mig på online spel:/

Medlem

@Zimpan: Kunde inte hålla mig utan beställde från elgiganten förut så blir väl att spela lite i helgen

Skulle tjata lite på en kollega att han skulle köpa spelet men såg att han redan var inne å spelade, så blir nog roligt!
Kanske kan fixa någon grupp på fz Discord om några av oss vill lira ihop?

Har kollat igenom lite videos angående vapen och ska man försöka fokusera på ett vapen eller?
Är själv väldigt sugen på bow eller light bowgun eller som melee sword + sheild eller insect glaive...
Då är ju frågan hur kommer man klara sig med ranged som main?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Kvarn:

@Zimpan: Kunde inte hålla mig utan beställde från elgiganten förut så blir väl att spela lite i helgen

Skulle tjata lite på en kollega att han skulle köpa spelet men såg att han redan var inne å spelade, så blir nog roligt!
Kanske kan fixa någon grupp på fz Discord om några av oss vill lira ihop?

Har kollat igenom lite videos angående vapen och ska man försöka fokusera på ett vapen eller?
Är själv väldigt sugen på bow eller light bowgun eller som melee sword + sheild eller insect glaive...
Då är ju frågan hur kommer man klara sig med ranged som main?

Det är egentligen bara att testa dig fram för att hitta ett vapen du fastnar för. Man har tillgång till alla basvapen redan från start.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Rydell1986: Börja med att följa tutorial. Testa vapen och lite combos är alltid en bra början för att finna sin spelstil. Sen ta ett steg i taget. Så kommer det nog att gå galant!

De mer avancerade bitarna senare i spelet så är ett tips att iaktta de större och tuffare monstren. Lär dig sätt att använda omgivningen, attacker och annat under något som heter "Expedition" så kommer du har fördelen att förstå dig på monster som du senare vill jaga. Det kommer underlätta kontrakt där det finns gott om belöningar!

Lycka till! Happy hunting!

Tack så mycket för tipsen! Hann spela några timmar i helgen och börjar komma in i det hela.

Medlem

Det ska väl gå att göra ett Guild eller liknande? Kasta upp ett FZ gille så blir det antagligen enklare att jaga monster tillsammans? EDIT: Squad heter tydligen guild/clan systemet.

Övrigt så ska alla vapentyper vara endgame viable, och för solo. Bara köra det man gillar.

Finns på PSN med nicket Bellygrogg


signatur

Bara gör det.

Medlem

Vet någon hur End-game fungerar? kommer det att komma DLC. Tänker om det finns något spelvärde när du väl har byggt alla uppgraderingar på din armor och vapen och dödat de svåraste monstret?

Medlem

Så jag funderade på att skaffa detta när det nu skulle komma till pc... Men när PC versionen verkar ha blivit skjutet till slutet av året så funderar jag istället på att skaffa det till PS4an min men fundering är basically samma sak som Rydell.

Hur mycket finns det att göra innan man har kommit till endgame och är det bara en grind av samma monster om och om igen tills man kommer till dess?

Tråddemonen
Testpilot

Har skapat en squad på PSN för alla och joina. Squaden heter FZ och symbolen är ett rött frågetecken. Vet nu inte om man kan söka efter squads kom jag på nu i efterhand. Men adda mig på psn "Still-Alive". Bara och joina så godkänner jag och så samlas vi alla in-game!

Syns in-game!

Medlem

@Rydell1986: jag är inte bästa källan men förstått det så här. ”Finns inget end game” typ. Main game är end game-ish. Du kommer inte döda slla monster i första taget. När du klarat kampanjen börjar spelets högre nivå. Alla monster blir starkare och det går att crafta nya grejer. Sen kommer även g-rank post release som är de riktigt svåra grejerna.

Medlem
Medlem
Bra sammanfattning
Skrivet av Bunisher:

https://www.youtube.com/watch?v=4lHRoCmOU24

Hur rätt har denna video? (en before you buy video)

Jag tycker att han sammanfattar det bra. Har själv spelat tri på wii u, och en version på 3ds och gillade inget av dem tillräckligt mycket för att spela i mer än ett par timmar. Spelar nu MH World och älskar det. Plöjt ner 25 timmar och är HR7, men har spenderat det mesta av min tid med att spela online med vänner / randoms och inte progressat i storyn.

Ett enormt plus i denna version är att de olika ranged-vapen-typerna äntligen känns rätt. Jag spelar själv väldigt mycket med pilbågen och den är grym.

Medlem

Kanske får ta och införskaffa detta till PS4an då. Kollade en video om de olika vapnen med (https://www.youtube.com/watch?v=JycMIKonIZ4) och tyckte själv att Switch Axe, Charge Blade, Light bowgun samt Dual Blades såg riktigt roliga ut. Insect Glaive såg även den intressant ut med.

Gen
Medlem

Vad tycker ni om prestandan? Tydligen hade det inte varit dumt med en FPS cap.

https://www.youtube.com/watch?v=pMjm34h-fWE

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad tycker ni om prestandan? Tydligen hade det inte varit dumt med en FPS cap.

https://www.youtube.com/watch?v=pMjm34h-fWE

Jag hade gärna sett en fps-cap jag med, då den ibland är lite irriterande. Jag kör dock på högre upplösning på min ps4p, och den håller sig oftast kring 30 (med en del drops ibland märker jag när man är flera spelare)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Gen
Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag hade gärna sett en fps-cap jag med, då den ibland är lite irriterande. Jag kör dock på högre upplösning på min ps4p, och den håller sig oftast kring 30 (med en del drops ibland märker jag när man är flera spelare)

Ja, tydligen verkar det vara en jämnare upplevelse när man kör Resolution (som då håller sig närmare 30-strecket) än de andra. Dessutom ser allt krispigare = finare ut med den inställningen.

Medlem

@HAND5: Hur fungerar pilbågen, kan du skjuta av"monster parts" med pilbågen då vissa delar som krävs för vissa uppgraderingar måste slås av ifrån monster.

Medlem

Jag är inte bekant med Monter Hunter serien, men har tyckt den verkat najs.
En fråga...
Är spelet mer likt den typen av RPG's där ens karaktärs level och stats (typ Diablo) eller spelarens skicklighet (typ Dark Souls) är viktigare för att vinna i strider?
Gillar inte "build based" RPGs... men jag älskar RPGs likt Dark Souls.


signatur

<3

Medlem

@Rydell1986: Ja du kan ta sönder delar av monstret med pilbågen. Den har även attacker för att knocka, mounta (hoppa upp på monstret) och olika typer av coatings (saker du smörjer på pilarna för olika effekt, t.ex. explosion eller gift). Det är också ett vapen man inte behöver "ladda om" eller slipa så det går att panga på rätt bra.

Medlem

@Mike.K: först och främst spelarens skills om man tittar på dom som är riktigt duktiga. Folk kör en del naked runs etc. dock för oss vanliga är det nog 60/40 där 60 är skills och 40 gear. Finns nog dom som hävdar att det är 70+ för skills med.

Så har jag fattat och upplevt det hittills.

Medlem
Skrivet av Mike.K:

Jag är inte bekant med Monter Hunter serien, men har tyckt den verkat najs.
En fråga...
Är spelet mer likt den typen av RPG's där ens karaktärs level och stats (typ Diablo) eller spelarens skicklighet (typ Dark Souls) är viktigare för att vinna i strider?
Gillar inte "build based" RPGs... men jag älskar RPGs likt Dark Souls.

Det ovan, samt att man levlar inte upp sin karaktär över huvud taget. Ens palico levlar dock upp precis som vanligt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Sådär, nu är skivan i och kopieras ner till ps4p Snart spela!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Så nu när jag har spelat i ett par timmar har jag några frågor som jag har funderat över.

Jag har mest spelat med Dual Blades (då jag alltid gillat att vara snabb på fötterna med snabba attacker och sedan kunna ta mig ut). Jag har upptäckt att jag har en bild av ett svärd under min sharpness mätare som fylls upp med rött när jag anfaller. Vad är detta för något?

Sedan upptäckte jag att Bone vapnen inte har samma sharpness som de vanliga vapnen men de har mer damage. Vilken av dem har faktiskt högre damage output av dem i det stora hela när de har sin max sharpness?

Medlem

Det är ganska lätt att fångs dom när man vet hur man gör. Jag menar, vissa är enkla och så fort dom haltar så fångar man dom, vissa bryter sig loss. Så här gör jag med avancerade monster. Den där modifierade t-rexen är inte lika lätt. Man kör tills han haltar och sen lägger man fällan när deras heart rate är skyhögt och flashar rött, då är den så uppstressad, skadad och förvirrad. Då kör man fällan. När den fastnar så kör jag flash slingshot och sen Tranq Bombs i ansiktet på den

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Så nu när jag har spelat i ett par timmar har jag några frågor som jag har funderat över.

Jag har mest spelat med Dual Blades (då jag alltid gillat att vara snabb på fötterna med snabba attacker och sedan kunna ta mig ut). Jag har upptäckt att jag har en bild av ett svärd under min sharpness mätare som fylls upp med rött när jag anfaller. Vad är detta för något?

Sedan upptäckte jag att Bone vapnen inte har samma sharpness som de vanliga vapnen men de har mer damage. Vilken av dem har faktiskt högre damage output av dem i det stora hela när de har sin max sharpness?

1. "mätare som fylls upp". Jag har inte lirat dual blades och vet inte mer än att du skall ha nån buff du aktiverar för att göra mer i skada. Dock rekommenderar jag dig att trycka (PS4) på options-knappen - bläddra ett steg åt sidan tror jag - Hunter Guide(eller nått). där finns det guider för vapnena som förklarar vad dina dual blades gör samt ger dig tips på combos. Där bör det stå vad du skall göra med mätaren. Ofta handlar vapnens specialare om att trycka på R2 för att göra något.

2. Sharpness. Håll den i grönt för bäst skada. När den är nere på gult så kan vissa slag studsa av monster för att dom har för hård hud. Om du kör med ett vapen som ger mer skada men lägre sharpness handlar det om att du måste slipa oftare men gör mer skada när du väl slår. Du kan vässa vapnet med en grinding stone som du har oändligt av. Bläddra mellan dina pocket items för att hitta den. Genväg på grundinställningar är L1 och sen höger spak upp för att vässa. Tänk dock på att vänster "+" bläddrar mellan olika menyer så se till att du är på rätt meny.

Ledsen att jag inte kan ge bättre svar men det är iaf något

Medlem

@Govein: Visste redan om sharpening stone. Det var faktiskt någonting som spelet NÄSTAN berättade för mig =p
Dock så går det att aktivera demon mode så länge du har stamina för det då Demon Mode drar din stamina hela tiden.

Får ta och kolla vad spelet säger i guiden. Kanske hittar någonting där.

Edit: Googlade lite snabbt nu och hittade att när mätaren fylls upp och du aktiverar Demon Mode, så fort du får slut på stamina så börjar den där mätaren att tömmas och du är i archdemon mode, vilket ger dig basically lättare combos att göra.

Skriv svar