Rykten säger att Microsoft är intresserade av att köpa EA

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Vem vill ens ha något med EA att göra? Dom förtjänar samma öde som Atari back in the day.

Alla som gillar när pengar forsar in på kontot...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Låter inte alls särskilt troligt, vad skulle EA tjäna på detta? De hade ju förlorat enormt mycket på att inte kunna sälja FIFA till PS4 till exempel.

Medlem

Nog för jag ogillar EA och deras taktiker, men jag vill inte ha ÄNNU mera konsolexklusivitet om Microsoft köper antingen EA eller Valve.

Dåligt för oss konsumenter :'(


signatur

Nämen!

Medlem

Vore förvisso kul om microsoft ruskade om scenen lite.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Det vore väl enbart positivt om MS köpte EA?
MS har nästan enbart gjort bra saker nu på sistone, lyssnar mycket på feedback osv.

Det kan definitivt inte bli värre än hur det är i dagsläget i alla fall.

Tvivlar på att MS skulle skrota Origin för sin butik ingen vill ha, om något börjar Win 10-exklusiviteter säljas på Origin istället.

Medlem

Vi får se vem som är till salu! Tror ni Valve vill köpas upp?


signatur

Niet.

Avstängd

Haha kommer aldrig hända. Oh internet.. You so cute. Att man ens postar "artikeln", och dessutom kommenterar... Nej. EA kommer inte att "säljas till MS"

Medlem
Skrivet av thott:

Skulle vara otroligt trists om spel som Battlefield, FIFA, NHL etc blir exklusivt till Xbox.

Gör det att vi får NHL på pc igen så säger jag go for it.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CyberTrash:

Haha kommer aldrig hända. Oh internet.. You so cute. Att man ens postar "artikeln", och dessutom kommenterar... Nej. EA kommer inte att "säljas till MS"

Stoppa pressarna, random snubbe på nätet säger att ryktena är falska!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Om MS köper Valve så äger de i princip PC som spelformat helt. Inte nog med att de redan äger operativsystemet som de flesta använder...

Medlem

@Halvars90: jo, jag undrar hur det skulle fungera? Eftersom de fick mycket skit för Internet Explorer m.m.

Medlem

Skulle bli intressant om EA blev MS. Då MS har mycket bättre ryckte just nu. Kanske vända skutan åt rätt riktning igen?

Medlem

MS kan köpa EA, det kommer inte bli någon större skillnad mer än att Fifa fotbollspelarna kommer kosta några kronor mer etc.
Men de ska ge FAN i Valve, vill inte att MS ska göra om Steam till en betaltjänst och sunka ned denna gåva vi pc spelare fått!

Gnällkuk

Valve känns mindre troligt men EA är logiskt och ett bra köp om det går igenom, för MS alltså. Tveksamt om de kommer göra stortitlarna plattformsexklusiva, däremot kan vi nog vara säkra på att det tidsexklusivitet. FIFA 19 och BF2 på Xbox en månad tidigare t ex.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

@tricky: Valve har inga aktier och Gabe Newell vill nog inte sälja sitt företag.

Medlem

@vbgbasse: www.robotcache.com ny tjänst som är på gång.. Verkar väldigt intressant

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag tvivlar starkt på att gaben skulle sälja till microsoft, vad har dom att tjäna på det

Gaben kanske vill gå i pension lite tidigare än planerat.

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Låter inte alls särskilt troligt, vad skulle EA tjäna på detta? De hade ju förlorat enormt mycket på att inte kunna sälja FIFA till PS4 till exempel.

EA värderas till ~250 miljarder, så det är väl vad ägarna skulle tjäna på att sälja. Därefter skulle det vara Microsofts huvudbry hur de vill göra med MS Fifa, om de vill göra det exklusivt eller inte...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

KoP
Medlem
Skrivet av thott:

Skulle vara otroligt trists om spel som Battlefield, FIFA, NHL etc blir exklusivt till Xbox.

Gjorde MS Minecraft exklusivt till Xbox när dom köpte upp Mojang? Nä, det vore dumt pengamässigt att inte få ut spelet på så många format som möjligt. Lite samma sak om dom nu skulle köpa EA.

Medlem

OM EA köps upp av MS kommer det nog inte innebära att Fifa, NHL, osv försvinner från PS4, eftersom Minecraft säljs till samtliga system. Nya spel och spelserie däremot kanske blir exklusiva, och eventuellt kanske Xbox får Fifa en vecka innan PS4.

Medlem

Bara jag som tycker att blandningen av företag vs. ändamålet (fler XBone unika titlar) var lite lustigt?
EA - förstår man då de sitter på en hel del stora titlar/spelserier.
Valve - jättelönsamma med steam men har egentligen bara HL och Portal som skulle locka om det kom exklusiva 3'or. Knappast värt prislappen.
Bluehole - har de något annant än ett just nu populärt Battle Royal spel? Skulle knappast få XBone att rusa i försäljningslistorna tror jag iallafall.

MEG
Medlem

Jag gissar på om MS köper något av de nämnda företagen så blir det EA (om de får av USA's konkurrensverk).
Var det inte för bra många år sedan på tapeten att MS skulle bli tvungen att splittras, dvs att spelavdelningen skulle skilja sig från övriga MS?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Nu har jag bara läst rubriken, men spontant så känns det bara som ett stort Nej.

EA och Microsoft känns som de två stelaste aktörerna inom spelbranchen även om de ibland har glänst till men ofta väldigt osyncade med sin publik.

Medlem
Skrivet av CyberTrash:

Haha. Håller mig för skratt... sure dude.... Sure...

Som jag sa, den dealen händer inte. Ok? Bra.

Sure breh, vi säger så, du verkar inte ha någon info att komma med...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KoP:

Gjorde MS Minecraft exklusivt till Xbox när dom köpte upp Mojang? Nä, det vore dumt pengamässigt att inte få ut spelet på så många format som möjligt. Lite samma sak om dom nu skulle köpa EA.

En variant är ju att de fortsätter att kränga spelen på andra plattformar, men också kör Game Pass-spåret.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Låter ju som slutet för Playstation om dom förlorar alla sportspelen. Marknaden för alla som spelar Fifa, NHL, NFL, NBA, UFC mm är väl ganska stor? Om dom nu inte byter fokus och satsar på Nintendos kunder istället.
Det känns ju inte som att Valve är något som skulle kunna hjälpa Xbox så mycket med tanke på att dom knappt gör spel längre. Men hade ju varit en stor inkomst för Windows dock.

Slutet vet jag inte, finns ju många som har noll intresse för sport spel. Mig inkluderad. Aldrig ägt något av dom.

Medlem

Med en billion i fickan, vad är det som hindrar dom att försöka köpa bägge?

Medlem

Hade ju vart förjäkla nice om dom förvärvade EA för att få kicka igång gamla goa spelserier från Westwood, Bullfrog etc

Gimme nytt Blade Runner och Dungeon Keeper!

Det finns många sätt som dom skulle kunna kapitalisera utan att förstöra (allt för mycket) för Playstation spelare.
Dom kan slå ihop EA-Access med sitt eget Game Pass för att få än mer utbud, om dom i tillägg släpper EAs storspel direkt på denna nya tjänsten skulle det ge ett större "vilja" att köpa Xbox. Men att man samtidigt kan köpa alla spel fysiskt/digitalt till alla andra platformar också.

Medlem

Ser inte att EA har något speciellt att erbjuda för framtiden som skulle kunna hotas av microsofts ägande. Kanske är det bättre att EA köps av mircosoft. En investering som säkert kan stärka xbox som märke och minska risken att de drar sig ur konsolkriget i framtiden.

Brukar ju sägas att många techjättar sitter på enorma högar pengar som de inte vet vad de ska göra med. Om en del av dessa pengar nu översförs till EA aktieägare som kan ta och investera pengarna vidare så är det ju bara positivt. Förhoppningsvis kan ju lite pengar nå en lovande startup någonstans.

123
Skriv svar