Coffee Stain vill använda Goat Simulator-pengarna för att få fler kvinnor i spelbranschen
Drar igång initiativet "Leveling the Playing Field" som redan är igång med sitt första projekt.
#coffee-stain, #goat-simulator, #tick-tock
Vad modernt.
Varför inte, ja.. ge bidrag till dem som gör ett bra spel?
Så om några tjejer som håller på med världens sämsta spel söker bidrag får de det istället för ett team där majoriteten är killar som gjort ett riktigt bra spel, låter bra.
Allt detta "få in tjejer i spelbranschen", orka bry sig. Om tjejer vill så kan de, annars skulle det inte finnas en enda tjej i spelbranschen. Lägg ner tiden på att göra ett bra spel istället.
Vad modernt.
Varför inte, ja.. ge bidrag till dem som gör ett bra spel?
Så om några tjejer som håller på med världens sämsta spel söker bidrag får de det istället för ett team där majoriteten är killar som gjort ett riktigt bra spel, låter bra.
Allt detta "få in tjejer i spelbranschen", orka bry sig. Om tjejer vill så kan de, annars skulle det inte finnas en enda tjej i spelbranschen. Lägg ner tiden på att göra ett bra spel istället.
Men vem avgör om ett spel i tillverkningsprocessen är bra då? Känns som du bara ögnat igenom artikeln och vill sedan klanka ned på det för att det är är ett försök till att få branschen lite mer jämnställd.
VILL = KAN = GÖR är ingen acceptabelt argument inom någonting. Däremot tror jag själv att branschen skulle må bra av att "få in mer tjejer i spelbranschen" då jag tror fler perspektiv kan göra saker bättre.
Vad modernt.
Varför inte, ja.. ge bidrag till dem som gör ett bra spel?
Så om några tjejer som håller på med världens sämsta spel söker bidrag får de det istället för ett team där majoriteten är killar som gjort ett riktigt bra spel, låter bra.
Allt detta "få in tjejer i spelbranschen", orka bry sig. Om tjejer vill så kan de, annars skulle det inte finnas en enda tjej i spelbranschen. Lägg ner tiden på att göra ett bra spel istället.
Det var väl konstigt sagt, varför skulle dom göra dåliga spel? Det är ju fler män som gjort dåliga spel än kvinnor hitintills.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Men vem avgör om ett spel i tillverkningsprocessen är bra då? Känns som du bara ögnat igenom artikeln och vill sedan klanka ned på det för att det är är ett försök till att få branschen lite mer jämnställd.
VILL = KAN = GÖR är ingen acceptabelt argument inom någonting. Däremot tror jag själv att branschen skulle må bra av att "få in mer tjejer i spelbranschen" då jag tror fler perspektiv kan göra saker bättre.
kvotering leder sällan till något vettigt, speciellt om man själv upplevt det på sin arbetsplats. Kompetens framför allt annat. Gick ju sådär för Bioware med Andromeda där det var rätt uppenbart att de hållit på med kvotering när folk börjar kolla lite vilka som jobbade på den studion, deras CV och deras positioner.
Ser inga likna initiativ att jämna ut branscher där kvinnor är dominerade, så snacka om "true equality" är så löjligt i Sverige.
Vad modernt.
Varför inte, ja.. ge bidrag till dem som gör ett bra spel?
Så om några tjejer som håller på med världens sämsta spel söker bidrag får de det istället för ett team där majoriteten är killar som gjort ett riktigt bra spel, låter bra.
Allt detta "få in tjejer i spelbranschen", orka bry sig. Om tjejer vill så kan de, annars skulle det inte finnas en enda tjej i spelbranschen. Lägg ner tiden på att göra ett bra spel istället.
Det handlar väl mer om att locka/stimulera till mer intresse och aktivitet på det planet. Är väl vänligt av dom att bjuda på finansiering till en marknad där det kanske inte är så lätt att få ett startkapital.
Behöver inte betyda att det leder till ett bra spel (oavsett vem som får tillgång till pengarna), men vem bestämmer vad som är bra eller inte... du?
kvotering leder sällan till något vettigt, speciellt om man själv upplevt det på sin arbetsplats. Kompetens framför allt annat. Gick ju sådär för Bioware med Andromeda där det var rätt uppenbart att de hållit på med kvotering när folk börjar kolla lite vilka som jobbade på den studion, deras CV och deras positioner.
Ser inga likna initiativ att jämna ut branscher där kvinnor är dominerade, så snacka om "true equality" är så löjligt i Sverige.
Haha, vill du få det att Andromeda blev dåligt på grund av en feministik komplott?
I övrigt har jag lite svårt att se detta som kvotering. Det är ingen som tvingar studios till att anställa flera kvinnor. De ska snarare vara på god väg med ett projekt för att behöva mindre än en miljon för att färdigställa det.
Och hey, det är deras pengar. Att blanda in whatabout-argument kring andra branscher blir ju ganska irrelevant.
Har dom kompetens så kan jag garantera att de flesta redan har ett jobb inom branschen, de som verkligen vill och inte gnäller på male privilege eller liknande.
Trevligt med mer kvinnor, men det här kommer helt enkelt leda till att fler okunniga personer kommer in i marknaden, och vi kommer få mer spel som andromeda, bara för att cheferna kände sig tvingad att dela upp arbetskraften 50% baserad på ens kön och inte ens kompetens.
Får hoppas på det bästa.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
@kaealy: Jag skrev inget om kvotering, artikeln tar inte upp det. Studion i fråga gör det inte heller. Sluta med att lägga ord i andras munnar.
Du kanske inte rör dig i de forumen där andra branschers jämnställdhet diskuteras, dock så är fallet så att det diskuteras nog i alla branscher och vilka steg som tas där är säkert olika från fall till fall. Kvotering kan vara ett steg men jag tror inte heller att det är någon ultimat MacGuyver-lösning.
Har dom kompetens så kan jag garantera att de flesta redan har ett jobb inom branschen, de som verkligen vill och inte gnäller på male privilege eller liknande.
Trevligt med mer kvinnor, men det här kommer helt enkelt leda till att fler okunniga personer kommer in i marknaden, och vi kommer få mer spel som andromeda, bara för att cheferna kände sig tvingad att dela upp arbetskraften 50% baserad på ens kön och inte ens kompetens.
Får hoppas på det bästa.
Återigen den där anklagelsen om att Andromeda skulle vara dåligt pga kvotering.
Kvoteringsmotståndare; Är detta lika illa? Det är ju inte direkt ovanligt: https://4.bp.blogspot.com/-t5NZl__Aq7g/V9PZYHTLydI/AAAAAAAAFT...
Kvotering är värre, utan tvivel.
Återigen den där anklagelsen om att Andromeda skulle vara dåligt pga kvotering.
Neh, Andromeda är bara ett skit spel helt enkelt
Och sen säger jag inte att det är pga kvotering, jag säger att det är för att det var dåliga devs.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Tror inte initiativ som dessa har någon påverkan alls på könsuppdelningen i spelbranschen, pengar är inte problemet, alla programmerare har garanterat jobb efter examen och ofta välbetalda sådana. Vill man vara långsiktig så ska man fråga sig varför så få flickor väljer tekniska inriktningar och jobba med det istället.
Metal is best served heavy.
@kaealy: Jag skrev inget om kvotering, artikeln tar inte upp det. Studion i fråga gör det inte heller. Sluta med att lägga ord i andras munnar.
Kan ju kalla det vad du vill, det är uppenbarligen kvotering inblandad om du får ihop 50-50% könsfördelning inom en bransch som är i huvudsak mansdominerad eller kvinnodominerad. Har jobbat på en skola som var ungefär 50-50%, det var rätt uppenbart att man kvoterat och anställt just män för att få en jämna uppdelning inom denna kvinnodominerad bransch, höll verkligen inte med om tillvägagångssättet där heller.
I övrigt har jag lite svårt att se detta som kvotering. Det är ingen som tvingar studios till att anställa flera kvinnor. De ska snarare vara på god väg med ett projekt för att behöva mindre än en miljon för att färdigställa det.
Och hey, det är deras pengar. Att blanda in whatabout-argument kring andra branscher blir ju ganska irrelevant.
Det får vi väl hoppas eftersom folk som har lite insikt i det hela kallar kvotering baserat på kön olagligt, oberoende om det handlar om anställningar eller högskoleplatser.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/allvarligt-att-haelften-...
Återigen den där anklagelsen om att Andromeda skulle vara dåligt pga kvotering.
Allie Rose-Marie Leost hade typ bara en massa skräp i sitt CV samt Lead Facial Animator for Mass Effect: Andromeda, vid en ålder av 24. Sedan när det började skramla lite i båten när det började grävas lite så tog hon bort allt om detta i sitt CV och Bioware själva började förneka det även fast hon finns med i credits under en helt annat position. Hela studion var full av folk som inte hade erfarenhet att klara av ett sånt här projekt, hur tror du man hamnar i den sitsen i ett företag som Bioware som varit med ett tag? Antingen kvotering eller total inkompetens vid rekrytering, vet inte vilket som är värst.
Allie Rose-Marie Leost hade typ bara en massa skräp i sitt CV samt Lead Facial Animator for Mass Effect: Andromeda, vid en ålder av 24. Sedan när det började skramla lite i båten när det började grävas lite så tog hon bort allt om detta i sitt CV och Bioware själva började förneka det även fast hon finns med i credits under en helt annat position. Hela studion var full av folk som inte hade erfarenhet att klara av ett sånt här projekt, hur tror du man hamnar i den sitsen i ett företag som Bioware som varit med ett tag? Antingen kvotering eller total inkompetens vid rekrytering, vet inte vilket som är värst.
Finns ganska många uppgifter i denna artikel kring varför det gick som det gick. Kort sagt, det var ett B-gäng som mest gjort DLC och som ständigt var underbemannade. Då känns det inte helt orimligt att folk hamnar på positioner de egentligen inte borde ha haft.
Kan ju kalla det vad du vill, det är uppenbarligen kvotering inblandad om du får ihop 50-50% könsfördelning inom en bransch som är i huvudsak mansdominerad eller kvinnodominerad. Har jobbat på en skola som var ungefär 50-50%, det var rätt uppenbart att man kvoterat och anställt just män för att få en jämna uppdelning inom denna kvinnodominerad bransch, höll verkligen inte med om tillvägagångssättet där heller.
Spelar ingen roll vad jag säger med andra ord. Men läs artikeln igen. Det handlar om små studios som redan har projekt igång och behöver lite kapital för att hjälpa dem färdigställa dessa projekt. Jag har otroligt svårt att se en liten kämpande studio på 4-8 pers (gissningsvis) skulle ha kvoterat in kvinnor.