Battlefront 2 underpresterar - mikrotransaktioner på gång igen

Robot
Battlefront 2 underpresterar - mikrotransaktioner på gång igen
Medlem

Nästa Battlefront (BF3) sägs ju komma först 2021 eller något sånt. Detta år kommer Battlefield ut, följt av Anthem. Men 2019 eller 2020 verkar det som Respawns Star Wars spel ska komma. Någonstans däremellan var det väl tänkt att Viscerals SW spel skulle släppas men det gick ju som det gick med det spelet.
Med tanke på vad Respawn gör för spel så är det ju mindre logiskt att släppa två shooters samma år, som med Battlefield 1 och Titanfall. Och med tanke på att det är just ett Star Wars spel som Respawn håller på med så skulle det vara ännu mindre logiskt att släppa Battlefront 3 och en till SW shooter samma höst.

Så med andra ord. BF2 ska hålla i drygt 3 år till =o om de även ska släppa DLC till det som är gratis så kan jag förstå att de vill ha tillbaka MTX så snabbt som möjligt.

Medlem

Svär att det är Hodor i förklädnad som är ekonomiansvarig på EA. Alltså va fan hur svårt är det att fatta att det var mikrotransaktionerna som stjälpte försäljningen. Jag är inte ens utbildad ekonom och kan se det med glasögon med svart tejp på insidan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pholiage:

Svär att det är Hodor i förklädnad som är ekonomiansvarig på EA. Alltså va fan hur svårt är det att fatta att det var mikrotransaktionerna som stjälpte försäljningen. Jag är inte ens utbildad ekonom och kan se det med glasögon med svart tejp på insidan.

https://i.imgur.com/YNgmlTp.gif

Inte mikrotransaktionerna av sig själv utan utförandet av dem, om man ska vara petig. Det går att göra på ett bra sätt men det var väl inget som EA var intresserade av.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nyckelorden här är "when done right", vilket jag kan hålla med om utan tvekan. Men det är ungefär precis vad EA inte varit i närheten utav hittills. Jag vill att de ska förbättras och lyckas, dock. De har trots allt en hel del studior och spel med mycket potential...

Medlem

Jag tänkte själv vänta tills de bestämt sig och det inte blir några överraskningar vad som gäller och hur spelet kommer att se ut. Har tappat suget på Battlefront 2 efter allt dividerande och allt spel för gallerierna med att "lyssna på spelarna" osv.
De verkar ju smått desillusionerade på EA.

Nu känns det som det kommer finnas annat att spela för att stilla det där MP suget när det väl kommer bli tydligt vad för spel Battlefront 2 ämnas vara. Tror mer på Respawn's bedrifter vad gäller hanteringen av SW licensen än DICE, sedan en såg första försöket av DICE i Battlefront 1 som i slutändan behövde alla extragrejer och cards för själva spelet föll rätt platt och var mest bara snyggt.

Medlem

Hodor hade fan mer innanför pannbenet än vad EA bevisligen visat upp.

Testpilot

No shit sherlock!

Medlem

När man tänker efter är det verkligen skrämmande hur det fungerar i de här fallen med stora (spel)företag. Det märks var prioriteringen måste ligga - på aktieägarna, inte konsumenterna. Det är ju inte så att man skiter i konsumenterna men ändå, det är ju uppenbart hur mycket det kan påverka då man ser hur BF2 hanterats.

Medlem

toern jag tänkte bannemig skriva samma sak, men du var innerligen snabbare <3! Ja håller helt med och det räcker väl att man söker på detta spel för att se vart fokusen har varit sen realese, har inte hört ett smack om något annat än dessa mikro transaktioner och dess problem. trist.

Medlem

Bra. Detta skall firas. Idioti och girighet skall straffa sig.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Om de gjorde Battlefront 2's lootboxes i form av enbart skins skulle väl ingen tycka det var dåligt men nu sköt de sig själva i foten med sin p2w

Gnällkuk

Jag trot det är lurigt, både BF1 och SW är speciella. BF1 behöver vara hyfsat realistiska i form av skins och SW är ganska stramt med vad man kan göra utan att Disney säger stopp. Enklare med fantasy. Overwatch är väl ett bra nutida exempel på ett nytt spel med mikrotransaktioner som fungerar bra. Dels lägger de ner mycket tid och energi på att göra det kosmetiska snyggt och åtråvärt, dels har de genialiskt lagt mycket pengar på att bygga karaktärerna med kortfilmer samt serietidningar.

Jag har svårt att se att det går att göra på något bra sätt med BF-serien. Kanske Bad Company.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av Pholiage:

Svär att det är Hodor i förklädnad som är ekonomiansvarig på EA. Alltså va fan hur svårt är det att fatta att det var mikrotransaktionerna som stjälpte försäljningen. Jag är inte ens utbildad ekonom och kan se det med glasögon med svart tejp på insidan.

https://i.imgur.com/YNgmlTp.gif

Det var absolut inte mikrotransaktionerna som stjälpte försäljningen, det var hatet mot EA och den tillhörande masspsykosen runt detta. Det var helt enkelt populärt att hata på Battlefront 2, även bland personer som vanligtvis inte ens spelar spel. Finns gott om spel med långt mycket värre "P2W" där ute som ej uppmärksammats.

Däremot så har EA skött hela grejen ganska dåligt och spelet i sig har en del brister som gör att det blir ganska enformigt i längden.

ELF
Medlem

Kommer vi någonsin att få se ett nytt bra SWBF eller är det kört för oss?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag tycker att Disney ska sälja spelvarumärket till Blizzard och att Dice ska jobba åt Blizzard.
Blizzard är ett rent spelföretag, EA är något jävla kostymnisse företag.

Medlem

@Jeehao: Inte för att kissa på någons parad, men Blizzard är verkligen inte vad dom brukade vara i form av "renhet".


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det var absolut inte mikrotransaktionerna som stjälpte försäljningen, det var hatet mot EA och den tillhörande masspsykosen runt detta. Det var helt enkelt populärt att hata på Battlefront 2, även bland personer som vanligtvis inte ens spelar spel. Finns gott om spel med långt mycket värre "P2W" där ute som ej uppmärksammats.

Däremot så har EA skött hela grejen ganska dåligt och spelet i sig har en del brister som gör att det blir ganska enformigt i längden.

Jo det var mikrotransaktionerna som var problemet. För din framgång var bunden till lootlådorna. Som du kunde köpa via just mikrotransaktioner för att få försprång. Tidigare Battlefield spel (Battlefront e typ samma) så var framgång bundet till din insats. Dvs använde du typ M416 så kunde du låsa upp tillbehör osv på den genom att skjuta si o så många osv. De hade även en skatt jakt för att hitta andra vapen. Men du behövde inte betala nåt för att få göra det. Ja mer än expansion. Men tillägg är lika gammalt som pc spel nu. Problemet med hur Battlefront 2 la upp det var att du mer eller mindre blev tvingad att köpa lådorna eftersom om en annan gjorde det så fick han en massiv fördel till dig själv. Och för att göra saken ännu värre så gjorde man exp mängden stor för ha ännu en tröskel och inflyta köp.

Medlem

@anon_319742: Det var P2W lootlådor som fick hård kritik inget hat speciellt inte bara för att det var EA.

Medlem

@anon_319742: Som tidigare sagt så var det helt klart lootlådorna som orsakade stormen inte hatet mot EA. Hatet mot EA triggades av lootlådorna. Jag var själv inställd på ett köp innan jag testade betan och såg hur intrasslade lootlådorna var i din progression. Och att man sen kunde köpa lootlådor som i sin tur var djup kopplade till din progression gjorde saken så mycket värre.

Hade lootlådorna funkat som i tex Battlefield 1 där du enbart har kosmetiska saker i dem så hade jag ev kunnat överväga ett köp.
Men fortfarande lider spelet av så många mer problem än bara lootlådor, ett FPS spel som använder "kort" och "förmågor" på cooldowns istället för rena primary och secondary vapen är ett stort "Nej tack!!" i min värld.

Det är väldigt tydligt att EA eller Dice var rädda för att spelet skulle direkt jämföras med deras Battlefield spel. Men är det inte det som var själva tanken med originalen? Dem var ju i stort sett ett Battlefield spel i ett Star Wars universum, det var ju det som gjorde dem så bra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte mikrotransaktionerna av sig själv utan utförandet av dem, om man ska vara petig. Det går att göra på ett bra sätt men det var väl inget som EA var intresserade av.

Nej, det finns Inga bra sätt att ha microtransaktioner i ett spel. Jag är så trött på dem rakt av då det enda syftet med dem är att få spelare att spendera mer än vad spelet normalt sett kostar. Istället för att spendera 500-600kr på ett spel så spenderar man under ett par år 1000-1500kr på spelet. Och det spelar ingen roll om det bara är kosmetiska saker man köper det är skräp oavsett. Döda F2P genren helt istället och ta betalt för det, men varför skulle någon vilja göra det när de tjänar dubbelt, trippelt så mycket som de annars hade tjänat. Samtidigt så klandrar jag inte tillverkarna som använder sig av det p.g.a. att marknaden har blivit så korkad att de köper skiten om och om igen. Och det enda sättet att bli av med det är att folk slutar använda dem, inte att hata EA eller Blizzard p.g.a. det utan att de helt enkelt SLUTAR köpa saker. Frågan är om det någonsin kommer hända :(.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Nej, det finns Inga bra sätt att ha microtransaktioner i ett spel. Jag är så trött på dem rakt av då det enda syftet med dem är att få spelare att spendera mer än vad spelet normalt sett kostar. Istället för att spendera 500-600kr på ett spel så spenderar man under ett par år 1000-1500kr på spelet. Och det spelar ingen roll om det bara är kosmetiska saker man köper det är skräp oavsett. Döda F2P genren helt istället och ta betalt för det, men varför skulle någon vilja göra det när de tjänar dubbelt, trippelt så mycket som de annars hade tjänat. Samtidigt så klandrar jag inte tillverkarna som använder sig av det p.g.a. att marknaden har blivit så korkad att de köper skiten om och om igen. Och det enda sättet att bli av med det är att folk slutar använda dem, inte att hata EA eller Blizzard p.g.a. det utan att de helt enkelt SLUTAR köpa saker. Frågan är om det någonsin kommer hända :(.

Klart det går. League of Legends har ju mikrotransaktioner och det görs på ett bra sätt där. Du köper ett skin om du så vill, men behöver inte.

Det går att göra liknande saker för fullpris spel också, men vem som nu har hand om Star Wars licensen tycker inte om att det skulle finnas en Rosa Darth Vader eller något alternativt skin. Bästa idén hade ju varit att man kunde spela en karaktär och välja skin från en annan en annan trilogi. Om vi tar Darth Vader som exempel igen hade en skin idé varit att man kan spela som Anakin Skywalker från Episode 3.

Så länge det handlar om alternativa kosmetiska saker som man inte behöver så är det inte så illa som det låter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart det går. League of Legends har ju mikrotransaktioner och det görs på ett bra sätt där. Du köper ett skin om du så vill, men behöver inte.

Det går att göra liknande saker för fullpris spel också, men vem som nu har hand om Star Wars licensen tycker inte om att det skulle finnas en Rosa Darth Vader eller något alternativt skin. Bästa idén hade ju varit att man kunde spela en karaktär och välja skin från en annan en annan trilogi. Om vi tar Darth Vader som exempel igen hade en skin idé varit att man kan spela som Anakin Skywalker från Episode 3.

Så länge det handlar om alternativa kosmetiska saker som man inte behöver så är det inte så illa som det låter.

Det är inte så det fungerar, kosmetiska saker är precis lika illa som alla andra mikrotransaktioner. Det är precis din attityd till hela saken som gör att det aldrig kommer försvinna. Det är Aldrig accepterat att ha mikrotransaktioner i spel. Du behöver aldrig betala för något, du kan alltid spendera tiden att få tag i det, Overwatch är ett topp exempel på det. Och jag kan garantera att de flesta har köpt närmare 50 lådor. Varför? För att de vill vara annorlunda! Det är psykologiskt, du vill skilja dig från resten och detta vet speltillverkarna, därför är karaktärerna i Path of Exile något av det fulaste som någonsin har exsisterat i ett spel p.g.a. de vill att du ska spendera pengar på skins så nej, det ska bort helt och hållet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

"Det är Aldrig accepterat att ha mikrotransaktioner i spel."

Det är ju din åsikt givetvis. Personligen har jag inget emot det om det är kosmetiska saker såsom ett annat skin. Det ger dig ingen fördel och ger utgivarna en chans att tjäna en extra hacka för att fortsätta utveckla spelet. I många fall, då Overwatch och League of Legends, så kan du även få en del gratis skins genom att bara spela. Kanske inte just den du vill ha men du får ju något iallafall.

Inga som helst problem att göra det någorlunda bra och rättvist men företag är bara väldigt giriga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar