Battlegrounds drog in 5,5 miljarder kr – på 8 månader

Robot
Battlegrounds drog in 5,5 miljarder kr – på 8 månader

Genererade nästan lika mycket pengar som e-sporten.

#arets-spel-2017, #battlegrounds, #releaselistan, #spelaret-2018


Medlem
Citat:

Enligt rapporten skapade interaktiv underhållning (digitalt spelande, e-sport och spelrelaterade videor) intäkter på totalt 108,4 miljarder dollar förra året. 59,2 miljarder av dessa kom från mobilspelande, 33 miljarder från pc-spelande, 8,3 från konsoler, 0,76 miljarder från e-sport

Om det ovan stämmer (snip from artikeln) så speglar det ett intressant förhållande och pc spelare är verkligen en grupp att satsa stort på, något som verkar allt som oftast glömmas bort i "konsolhetsen".

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Kan inget annat än att bli smått irriterad på att just PUBG tjänat in så mycket pengar.

Hur som, intressant statistik!

Medlem

Men fan vad ni bara skriver om detta spelet hela tiden ;);)

Medlem

Stämmer verkligen de siffrorna, hur har de räknat ihop summan? med tanken på hur stor andel av spelarna kommer från Kina som betalar 12,5€ för det istället för 30€ är ganska så stor, snabbt uppskattat så har de räknat 30$ per sålt spel och inte tagit med något annat i kalkylen.

Medlem

Det är väll endå PC spelare som hetsar hela tiden. Och klagar högst även fast ni försöker övertyga alla om att ni befinner er i spel nirvana hela tiden. Tyvärr så låter det oftast som om ni befinner er i silikon helvetet.

Medlem

Spelar inte själv men det är välförtjänt med tanke på att PlayerUnknowns mod till ARMA 2 är originalet som de andra kopierar.
Ska man gå längre tillbaka så är det DayZ man ska tacka för de här spelen.

Medlem

Synd att aldrig bra spel säljer så här bra.

Medlem

Jag känner mig alltid lite gammal när jag ser sån här statistik. Jag spelar varken Free-2-Play, mobilspel eller Pay-2-Win. Jag vet att det är populärt med olika mobilspel där man ska uppgradera olika saker genom att vänta och vill man inte vänta så kan man betala pengar. Det är säkert jättekul men jag har liksom aldrig kommit in i det.

Nej jag sitter på kvällarna efter jobb med mina mossiga "premiumspel" (heter det tydligen numera). Ikväll ska jag jobba vidare på Witcher 3. Det brukar betecknas som en succé men försäljningen är ändå bara en droppe i havet jämfört med dessa nymodigheter. Det får en att fundera.

Jag kanske pingar min systerson 13 bast på Steam som spelar CS. Fast egentligen spelar han inte så mycket, utan han betar skins. Det är tydligen det som är inne bland kidsen. Det får en också att fundera.

Gen
Medlem
Skrivet av Brona:

Jag känner mig alltid lite gammal när jag ser sån här statistik. Jag spelar varken Free-2-Play, mobilspel eller Pay-2-Win. Jag vet att det är populärt med olika mobilspel där man ska uppgradera olika saker genom att vänta och vill man inte vänta så kan man betala pengar. Det är säkert jättekul men jag har liksom aldrig kommit in i det.

Nej jag sitter på kvällarna efter jobb med mina mossiga "premiumspel" (heter det tydligen numera). Ikväll ska jag jobba vidare på Witcher 3. Det brukar betecknas som en succé men försäljningen är ändå bara en droppe i havet jämfört med dessa nymodigheter. Det får en att fundera.

Jag kanske pingar min systerson 13 bast på Steam som spelar CS. Fast egentligen spelar han inte så mycket, utan han betar skins. Det är tydligen det som är inne bland kidsen. Det får en också att fundera.

Gissningsvis är det endast enklare multiplayerspel som lockar till sig den yngre generationen. Jag är som du och älskar ett bra singelplayerspel med en stor och mystisk värld man kan kasta sig in i för att försvinna någon stund från vardagen. Kids idag verkar umgås "IRL" tillsammans med sina MP spel och verkar lyckliga där. Helt klart är det varken jag eller du som står för majoriteten av spelköpsbeteendet

Medlem
Skrivet av grenadecx:

Men fan vad ni bara skriver om detta spelet hela tiden ;);)

Var ju deras Game of the Year, så det är ju klart att det skrivs mycket om det då. Säkert något som tilltalar FZ's yngre läsare. Själv har jag aldrig förstått tjusningen i ett trasigt och innehållsfattigt spel. Känns som att det bara är ännu ett sånt där lootbaserat och lättdrivet spel som går hem i U-länder där man jobbar heltid med att sälja loot på gamblingsajter.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Var ju deras Game of the Year, så det är ju klart att det skrivs mycket om det då. Säkert något som tilltalar FZ's yngre läsare. Själv har jag aldrig förstått tjusningen i ett trasigt och innehållsfattigt spel. Känns som att det bara är ännu ett sånt där lootbaserat och lättdrivet spel som går hem i U-länder där man jobbar heltid med att sälja loot på gamblingsajter.

Jag ville mest vara lite sarkastisk, men det kanske inte framgick så bra i text. Tidigare detta året så klagade vissa något så fruktansvärt mycket över att FZ skrev om just detta spelet så mycket. Men kollar man försäljningssiffrorna och dylikt, så kanske man borde ta sig en tankeställare och inse att det inte är så konstigt.

Själv är även jag förvånad över hur mycket det har sålts, om man kollar komplexiteten på spelet, hur simpelt det är. Å andra sidan så tycker jag det är sjukt roligt att spela tillsammans med vänner, och ser man hur mycket den delen väger in så är jag inte alls förvånad över att det sålts så bra.

Medlem

EA vill nog köp upp det företaget snart. Det spelet säljer ju som bara den. Hoppas inte

1
Skriv svar