Analys efter vecka 2 av EU LCS

Ambassadör
League of Legends
Analys efter vecka 2 av EU LCS

Då var det åter dags för mig att skriva av mig angående EU LCS. I mitt förra inlägg gick jag igenom de olika lagen och deras laguppställningar. I det inlägget väcktes flera frågor för mig och jag tänkte se om dessa har besvarats nu, efter två veckor in på säsongen. Sen senast har jag också uppdaterat mitt “nummerspel” som jag presenterade i mitt första inlägg. Detta har jag använt för att analysera de två första veckorna in i minsta detalj. Här nedan har jag listat frågorna som jag söker svaret på:

  • Är G2 lika bra som tidigare?

  • Lever Fnatic upp till förväntningarna?

  • Jag ställde mig frågande till H2K, var det befogat?

  • Är Misfits nya spelare en försämring?

  • Hur fungerar Splyces lagspel?

  • Är Roccat i mitten av tabellen?

  • Jag var tveksam till Team Vitality och UoL:s värvningar, hade jag rätt?

  • Är Giants uppställning lika intressant 2 veckor in som jag tyckte innan säsongen?

  • Är FC Schalke 04 ett nytt Misfits eller en flopp?

Först presenterar jag resultatet av min vägning som ni kan se i figuren nedan. I slutet av inlägget ger jag er några notiser jag plockade upp när jag granskade siffrorna.

Är G2 lika bra som tidigare?
Det korta svaret är nej. Med “vinst-förlust”-facit 1-3 delar de näst sista platsen i tabellen. Men vad har då varit problemet? På det stora hela har det varit beslutsfattandet som saknats. Man har inte tagit vara på chanser som getts och inte straffat sina motståndare på ett sätt som ett topplag ska göra.

Kollar man på min analys av spelarna så blir man förvånad. Den totala vägningen av G2:s spelare ger dom en fjärdeplats. Perkz, Wunder och Jankos är enligt min vägning några av de bästa spelarna på sin respektive position och även om Hjärnan och Wadid inte är på topplaceringar hittar man dom ändå i mitten på sina respektive positioner. Ett tydligt tecken att det är lagspelet och beslutsamheten som saknas för att laget ska prestera på topp. Också ett tecken på att vi kan förvänta oss förbättringar senare under året.

Lever Fnatic upp till förväntningarna?
Återigen är det korta svaret nej. De har varit det bästa laget de första 10 minuterna. Därefter har man slarvat bort flera av sina matcher. Två av matcherna har resulterat i förlust och de andra två var mycket jämna. Endast den sista matchen mot G2 visade laget den kvalitet man besitter. Mycket har nog att göra med att Rekkles inte var för ivrig utan hade tålamod att ta ett steg tillbaka och inte vara lagets front line.

Spelarna har enligt min analys också presterat tveksamt med endast Caps på en andraplats på sin position som utmärkande bra prestation.

Jag ställde mig frågande till H2K, var det befogat?
Ja det var befogat. De första två veckorna har lagt grunden till fler frågor än svar. Enligt min analys hittar man H2K:s totala vägning på en klar sista plats.

Är Misfits nya spelare en försämring?
I min analys hittar man nyförvärvet Sencux på en sista plats bland midlaners. En spelare som inte levt upp till sina lagkamraters prestationer. De flesta andra hittar vi högt upp på respektive position och lagets totala vägning är en första plats. Detta speglas även i tabellen där de har en delad ledning efter att vunnit över vårens överraskning, Vitality, i senaste matchen. Hans Sama har visat på yppersta kvalitet och är regionens bästa adc för tillfället. Jag hoppades på att laget skulle spela bra och det har dom verkligen gjort.

Hur fungerar Splyce:s lagspel?
Det har varken varit bra eller dåligt. Kan inte säga mycket om laget som varierat i sitt spel. Ingen av lagets spelare utmärker sig i min analys. Nisqy har väl inte presterat på den nivån man hade hoppats på. Laget hade dock en av de mest intensiva slutbataljerna mot UoL. Jag rekommendera alla att se den matchen, eller åtminstone de sista 5 minuterna.

Är Roccat i mitten av tabellen?
I min vägning, ja. I resultattabellen, nej, där är dom nämligen på en delad första plats med 3 andra lag. Ett lag som verkligen överraskat och spelat som ett lag. Får hoppas att det fina spelet fortsätter och att de yngre spelarna känner sig tryggare och kan prestera lite bättre.

Jag var tveksam till Team Vitality och UoL:s värvningar, hade jag rätt?
Jag kunde inte ha mer rätt om UoL likväl som jag inte kunde ha mer fel om Vitality.

UoL har fortfarande inte vunnit en match. I min analys hittar man dom på näst sista plats med endast H2K bakom sig. Helt klart den största besvikelsen, som jag befarade, i starten av säsongen. Man kan alltid hoppas att laget börjar prestera bättre men jag har min oro att det kommer bli svårt.

Vitality däremot, har överraskat alla. Helt hänsynslöst har man besegrat ett lag efter ett annat. Det skulle krävas att topplaget Misfits, jag älskar att hylla Misfits, för att få ner Vitality på jorden med en förlust. Ett intensivt spelande lag med mycket charmerande och färgglada spelare. Ett lag som påminner om UoL för två år sedan. Vi får se hur de hanterar sin första förlust.

Är Giants uppställning lika intressant 2 veckor in som jag tyckte innan säsongen?
Oh ja. Det är det laget som har överraskat mig mest. Jag tycker att spelarna är väldigt intressanta och lagspelet verkar fungera på topp. Jag tror det är ett lag som vi kan förvänta oss på höga positioner även senare under säsongen, eller åtminstone hoppas jag på det. I min analys har laget en total vägning på +13 vilket ger dom en andraplats jämfört med alla andra lagen.

Är FC Schalke 04 ett nytt misfits eller en flopp?
Den första veckan saknade man sin adc Upset och fick ta in reserven Boris som support. Istället fick Vander spela som adc. Detta gör att man inte kan säga det ena eller andra om laget. De verkar prestera bra som ett lag men med den varierande laguppställningen är det för tidigt att säga något. En tredjeplats i min vägning och en delad 5:e-plats med fnatic och Splyce är åtminstone ingen flopp.

Vad har jag hittat i min analys och vägning?
Minitroupax har varit ett omtalat namn då han gick de första tre matcherna utan att dö en enda gång. Det kan vara imponerande att höra men genom att kolla på hans statistik kan man se att han är den adc som varit minst delaktig i sitt lags prestationer med endast 61,9% kill participation och 27,5% av lagets totala skada på motståndar-champions.

Rekkles har inte presterat på den nivå man kan förvänta sig av honom. Han har varit för ivrig och saknat tålamod vilket har lett till att motståndarna lätt kan straffa honom såväl som hans lag. Men samtidigt har han trots detta visat varför han är av högsta kvalitet. Han har det helt otroliga 12,6 cs per minut och är nästan alltid i överlägsen ledning redan efter 10 och 15 minuter. Får hoppas att han fortsätter spela som han gjorde mot G2.

Den bästa adc:n i regionen är helt klart Hans Sama. Han är inte så omtalad men bland de bästa på nästan alla mätbara attribut.

Den bästa spelaren de två första veckorna har varit Jiizuke som överraskat alla med sina fantastiska prestationer på mid. Får se om han kan hålla fast vid detta och utmana giganterna på positionen, så som Perkz, senare under säsongen.

#dali #blogg #lolesport #lol

Moderator | Testpilot

Är G2 lika bra som tidigare?
Precis som du säger, verkligen inte. Tror inte någon hade föreställt sig att G2 skulle prestera så dåligt efter de två första veckorna. Man får väl hoppas att gänget hittar ett bra sätt att lira tillsammans så de kan prestera bättre nu på Fredag och framåt.

Personligen har jag inte gillat Wunder och Jankos. Båda två hade en tid när de var riktigt bra men samtidigt har de inte gjort något vettigt på ganska länge. Det skulle väl vara Jankos de året han tog sig till Semifinal i Worlds men då fick de ju möta det lättaste motståndet i kvartsfinalen. Vilket annat lag som helst och de hade åkt ut där direkt.

För att komma till punkt så tror jag ändå att de kan bli ett bra lag om de hittar ett bra sätt att samarbeta på. Allihopa har många års erfarenhet och G2 bör ha bra personal som kan hjälpa till så det blir bra.

Lever Fnatic upp till förväntningarna?

Nej igen här också. Och usch så besviken jag blir!

Någonstans tänkte jag att det här borde vara en enkel split för Fnatic. De har gjort minst ändringar av alla lag när det kommer till spelare i jämförelse med resten som har bytt ut minst 2-3st, men ändå spelar de dåligt? Dylan är kvar som coach men Jeziz är borta? Skulle Jeziz vara deras "voice of reason"? Det låter ju otroligt men något har ju hänt. De gjorde ju en mirakulös återhämtning i Worlds förra året och så sumpar de matcher I LCS som borde vara vinster. Det var ju någon match de tagit nästan alla yttre torn men på något sätt sumpade de matchen ändå.

Då Fnatic är mitt favoritlag så tror jag ändå någonstans att det inte bör vara ett stort problem att lösa. Förhoppningsvis gör Youngbuck något vettigt för att hjälpa till också (Gammal coach för G2 som varit bästa laget i EU bra länge nu).

Jag ställde mig frågande till H2K, var det befogat?
Enda vettiga spelaren här är nog Santorin och han kan inte heller göra så mycket när resten av laget spelar kasst. Nytt lag så de har väl inte haft stor chans att bygga någon synergy tillsammans men tvekar ju på att det kommer göra någon vettig skillnad. Den som lever för se!

Är Misfits nya spelare en försämring?
Att en av deras spelare drog till Korea och att en annan stack till Nord Amerika har ju definitivt gjort laget sämre. Även om 3/5 är kvar så märks det att två andra spelare kan ändra ett lag väldigt mycket. Med det sagt så har de ändå presterat bra och om du säger är Hans sama lätt den bästa ADCn i Europa just nu. Sencux har haft en trög start (helst mot Vitality) men jag tror ändå att det här gänget kommer kunna göra bra ifrån sig unden säsongs gång.

Är Roccat i mitten av tabellen?
Roccat har verkligen överraskat. Trodde inte att de skulle kunna göra något vettigt ifrån sig men roligt nog har de spelat bättre än andra "favoriter" vilket ändå är kul att se. Alltid förbaskat skoj när ett lag kommer lite från ingenstans och bara kör över resten. Nu får man bara vänta och se om det faktiskt håller.

Jag var tveksam till Team Vitality och UoL:s värvningar, hade jag rätt?
Unicorns of Love kände jag redan på en gång att det skulle vara ett botten lag. Trashy (nu Kold) har inte spelat bra på länge. Whiteknight har varit rank 1 till och från i solo queue genom åren men inte spelat mycket i LCS och det syns. Exileh har jag aldrig fattat hypen på då jag nästan aldrig levererar. Samux har inte spelat dåligt men har inte ofta spelat bra heller i mitt tycke, och Totoro kommer från Koreas BBQ Olivers som varit skräp.

Näe det är ganska kassa spelare blandat med en som inte är van att spela professionellt och en Korean som kanske inte är världsbäst på Engelska. Känns om att UOL bara tog det som fanns kvar efter alla andra spelare blivit plockade.

Är Giants uppställning lika intressant 2 veckor in som jag tyckte innan säsongen?

Giants är väldigt lik Roccat för mig då jag inte tyckte att laguppsättningen såg intressant ut men gud så de levererat! Har inte så mycket mer att säga här då det är en liknande situation som Roccat.

Är FC Schalke 04 ett nytt misfits eller en flopp?
I och med att de inte körde med alla sina spelare första veckan så är det svårt att döma dem på samma sätt som resten som lirat två veckor. Vi får väl se. Överlag känner jag att laget har potential till att kunna bli bra. Bra veteraner på riften och personal i kulisserna.

I helhet så längtar jag verkligen till fredag. Efter tredje veckan i en säsong så brukar man få bra koll på hur laget har tagit åt sig av sina vinster och förluster.

Tack för ett mycket bra inlägg! Sitter själv ganska trött här och skriver så det blev nog inte så bra som jag ville.. Men jag uppskattar att du delar med dig av dina tankar. Kul att man inte är ensam som följer scenen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0:

Bra svar. Vi verkar ha väldigt liknande åsikter så inte mycket att diskutera. Angående Jezis så var han väl assisterande coach eller något i fnatic innan han började spela. Så även fast jag håller med dig om att det inte känns som han skulle vara "voice of reason" så kanske han var det?! Det såg mycket bättre ut i sista matchen mot G2 och jag hoppas verkligen att de visar förbättring denna veckan. Det är jobbigt att vara Fnatic-fans. Ena stunden är dom FÖR överlägsna, nästa är dom kassa. Det är väl kanske charmen med laget. Efter Worlds och förbättringen dom gjorde förra säsongen tror (/hoppas) jag att deras spel kommer vända och att de snart är överlägsna igen.

Det blir ny patch nu till helgen så vi får se om det skakar upp något. Även den nuvarande metan känns inte som den satt sig riktigt, finns många möjligheter till att variera spelet med exempelvis "unsealed spellbook" vilket skulle kunna ge 5 snabba teleports eller liknande. De få gånger vi har sett någon testa så det dessvärre inte gett utdelning i slutändan.

1
Skriv svar