Counter-Strike-skaparen gripen för barnsexbrott

Redaktör

@Pirazy: jag håller med om att man ska vara väldigt försiktig innan man rapporterar om sånt här. Men jag gjorde som sagt bedömningen att det finns skälig grund för att han gripits, och om han sen frias är det viktigt att vi också rapporterar det, samt om eventuell kompensation eller juridiska följder av att han felaktigt gripits.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Du gömde dig bakom "pressfrihet"ens sköld helt enkelt.

Du har ett ansvar. Du måste tänka kritiskt när det handlar om brott, särskilt barnsexbrott, för som ovan nämnda sa att internet glömmer aldrig. Här har man inte råd att "förutsätta" saker och ting och publicera hur som helst. Som jag sa tidigare, hade detta vart en engelsk talande sida så hade FZ kunnat hamna i stora problem baserat på hur nyheten presenterades.

Sen kan man alltid önska att såpass neutrala och välinformerade som svenskar bör vara med ett gott anseende välkänt runtom i världen så hade det vart trevligt om vi kunde föregå med gott exempel med att leverera korrekt journalistik där vi inte dömmer folk i förhand utan låter rättsväsendet (dock korrupt) gå sin gilla gång.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

@bleken:

Fel.

Om artikeln inte klargör att personen ENBART är misstänkt så är det klart att läsaren av artikeln kommer luta åt att personen redan är dömd och därav har bestämt sig på förhand. Rubriken i en artikel är det mest viktiga för en läsare, den meddelar och bör summera vad artikeln ska handla om. I fråga om denna artikel så lutar den väldigt mycket åt att personen i fråga är redan dömd.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

@Tomas Helenius:

"@Pirazy: jag håller med om att man ska vara väldigt försiktig innan man rapporterar om sånt här. Men jag gjorde som sagt bedömningen att det finns skälig grund för att han gripits, och om han sen frias är det viktigt att vi också rapporterar det, samt om eventuell kompensation eller juridiska följder av att han felaktigt gripits."

Helt korrekt svar.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Avstängd

Oj, vilken het potatis till helgen. Tur att man inte käkar potatis!

Två saker som kunde ha åtgärdats för att minska känslan av plötslig häxjakt:
1) Skriva om rubriken till "Counter-Strike-skaparen gripen MISSTÄNKT för barnsexbrott". Just nu kan det tolkas som om allt är packat och klart och att alla bevis redan finns framlagda på bordet och det vara bara en fråga om att hitta denna person och gripa honom.

2) Skippa att använda en (neutral) bild på honom (ESPN hade ingen bild) för det kan uppfattas som om artikeln försöker påverka ens uppfattning (t.ex. som när Aftonbladet väljer en bild på någon person de ogillar ser sur, arg eller farlig ut) av personen innan man ens läst artkeln.

Dessutom är det oklart om vad minderårig det är på tal om: under 18? Under 21? Beror på delstat och åldersskillnad. Lata svenskar kan lätt tolka det som om det måste röra sig om någon under 15.

Personligen tycker jag att många nyckelpersoner inom spelindustrin saknar samma publika status och kännedom som andra slags kändisar bär (skådespelare, TV- och sociala medieprofiler). Därför blir det mer "häxjakt" när dessa hängs ut med namn och BILD jämfört med skådespelare (bra exempel är väl Kevin Spacey, menar inte att snubben är okänd utan att han möjligen är en mer "role model" för allmänheten som en bra och jordnära skådespelare) för det blir mycket mer som om någon "icke-känd" blir uthängd.

Därför anser jag att sådana här slags nyheter inom spelvärlden är orelevanta för med handen på hjärtat så tror jag att få känner till upphovsmännen bakom CS. Alla känner nog till GabeN, men inte mer än så. Hur många kan egentligen namnge flertalet viktiga nyckelpersoner i alla världens största spelföretag? Vi kan alla spelföretagens namn, men ytterst sällan mer än så.

Till sist så spekulerar jag att det finns en gnutta personlig jävighet här just för att det rör som om brott mot BARN då det inte har undgått mig att redaktörerna på FZ har barn? Det är mycket lätt att det blir mer personligt än vad som faktiskt är "vettiga spelnyheter". Men visst, risken finns ju att FZ istället då anklagas för "cover up" om det visar sig att personen blev dömd för brottet.

Trevlig helg! ^_^

Medlem

@kintobe: nä där har du fel, och du bevisar att jag har rätt när det gäller tolkning. För enligt dej så ska alla tolka det som att han är skyldig till det. Men så e det inte, för jag tex fattar så pass mycket att det står inte att han är skyldig och dömd för det.

Så som sagt, det är personen som läser det som gör tolkningen..

Redaktör
Skrivet av kintobe:

@Tomas Helenius:

Du gömde dig bakom "pressfrihet"ens sköld helt enkelt.

Du har ett ansvar. Du måste tänka kritiskt när det handlar om brott, särskilt barnsexbrott, för som ovan nämnda sa att internet glömmer aldrig. Här har man inte råd att "förutsätta" saker och ting och publicera hur som helst. Som jag sa tidigare, hade detta vart en engelsk talande sida så hade FZ kunnat hamna i stora problem baserat på hur nyheten presenterades.

Sen kan man alltid önska att såpass neutrala och välinformerade som svenskar bör vara med ett gott anseende välkänt runtom i världen så hade det vart trevligt om vi kunde föregå med gott exempel med att leverera korrekt journalistik där vi inte dömmer folk i förhand utan låter rättsväsendet (dock korrupt) gå sin gilla gång.

Jag har ju flera gånger motiverat varför nyheten skrevs. Hur det är att "gömma mig bakom pressfrihet" förstår jag inte. Du har dessutom redan fått svar på alla anklagelser ovan.


signatur
Medlem

@bleken:

Fel igen gode vän.

Alla tolkar olika, vilket är ett bekymmer. Hade rubriken - artikeln vart renskriven och korrekt så hade ingen behövt misstolka den.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

@kintobe: tack för att du fortsätter och bevisar var jag menar med tolkning, du tolkar att rubriken gör han skyldig, jag tolkar den inte så..

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Oj, vilken het potatis till helgen. Tur att man inte käkar potatis!

Två saker som kunde ha åtgärdats för att minska känslan av plötslig häxjakt:
1) Skriva om rubriken till "Counter-Strike-skaparen gripen MISSTÄNKT för barnsexbrott". Just nu kan det tolkas som om allt är packat och klart och att alla bevis redan finns framlagda på bordet och det vara bara en fråga om att hitta denna person och gripa honom.

2) Skippa att använda en (neutral) bild på honom (ESPN hade ingen bild) för det kan uppfattas som om artikeln försöker påverka ens uppfattning (t.ex. som när Aftonbladet väljer en bild på någon person de ogillar ser sur, arg eller farlig ut) av personen innan man ens läst artkeln.

Dessutom är det oklart om vad minderårig det är på tal om: under 18? Under 21? Beror på delstat och åldersskillnad. Lata svenskar kan lätt tolka det som om det måste röra sig om någon under 15.

Personligen tycker jag att många nyckelpersoner inom spelindustrin saknar samma publika status och kännedom som andra slags kändisar bär (skådespelare, TV- och sociala medieprofiler). Därför blir det mer "häxjakt" när dessa hängs ut med namn och BILD jämfört med skådespelare (bra exempel är väl Kevin Spacey, menar inte att snubben är okänd utan att han möjligen är en mer "role model" för allmänheten som en bra och jordnära skådespelare) för det blir mycket mer som om någon "icke-känd" blir uthängd.

Därför anser jag att sådana här slags nyheter inom spelvärlden är orelevanta för med handen på hjärtat så tror jag att få känner till upphovsmännen bakom CS. Alla känner nog till GabeN, men inte mer än så. Hur många kan egentligen namnge flertalet viktiga nyckelpersoner i alla världens största spelföretag? Vi kan alla spelföretagens namn, men ytterst sällan mer än så.

Till sist så spekulerar jag att det finns en gnutta personlig jävighet här just för att det rör som om brott mot BARN då det inte har undgått mig att redaktörerna på FZ har barn? Det är mycket lätt att det blir mer personligt än vad som faktiskt är "vettiga spelnyheter". Men visst, risken finns ju att FZ istället då anklagas för "cover up" om det visar sig att personen blev dömd för brottet.

Trevlig helg! ^_^

Håller fullständigt med, ta bort namn och bild så hade det varit lugnt för som du säger vem visste egentligen med handen på hjärtat vem han var innan denna artikel? Blir han sedan dömd då kan man göra en ny artikel där man namnger personen för då har detta ändå gått genom en rättsinstans men just nu så vet vi inte vad som är sant.

Sedan påverkar även brottets karaktär, samma med våldtäkt där brottets natur gör att man känner avsky bara av att läsa om det och att då samtidigt se en bild och namn på en person gör att man omedvetet associerar brottet med personen ÄVEN om man skriver att han inte är dömd än. Vi människor är snabba med att kategorisera saker och människor för vi använder detta för att skydda os mot hot och när det väl är klart så är det svårt att ändra på.

Jag håller med som en annan skrev tidigare, idag sjönk FZ i mina ögon.

Medlem

@bleken:

Jag anser att oavsett rubrik + artikeln så är det onödigt att publicera vilket som.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

FM-guru
F.d. Sisyr

Det enda jag själv kan känna är att det är lite onödigt att gå ut med namn och bild med tanke på att det hela inte ens lett till åtal ännu, än mindre en dom. I mina ögon är det väl kanske mer lämpligt att göra det om personen funnits skyldig, eller om han/hon själv har erkänt brottet.

Men jag kan inte påstå att ämnet är någon vidare het potatis för egen del, samt att folk som @kintobe reagerar med en rejäl dos överdriven självgodhet. Chilla lite.

Medlem

@Tomas Helenius:

Du skrev nyheten för du kunde.

För det fanns sensationell nyhetsvärde i det. "CS skapare i barnporr härva". Jag klandrar dig inte, visst klingar det.

Men nyheten i sig hade inget värde för dina läsare i såpass specifik nivå att vi behövde namn och bild på personen i fråga.
I usa och många andra länder gör man så här, England inklusive att man publicerar namn och bild gatuadress personnummer hela rubbet, för att senare framgå att personen var oskyldig men då har det redan gått för långt, den misstänktes liv är redan förstört.

Trevligt att du nämner att skulle FZ ha fel, så skulle ni givetvis skriva om det och se till att han fick rättslig resning. Men ...... det är försent. Skadan är redan skedd.

Jag anser att du inte har haft några bra grunder eller motivationer till att släppa denna nyhet mer än att få publicera ett inlägg som förhoppningsvis skulle skapa lite debatt, vilket iofs du har lyckats med.

Ingen skada skedd trots allt, men jag vill ändå påpeka att vi måste vara försiktiga med sånna här inlägg. Pressfriheten får inte ta sig sådana här friheter någonsin igen. Idag klev ni över gränsen, försök håll er på banan för det som är korrekt samt värdefullt för era läsare.

Ingens liv blev bättre eller lyckligare av att läsa denna nyhet. Ingen gagnade.

Och en hittils oskyldigt misstänkt mans liv blev lite svårare.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av kintobe:

Ingen skada skedd trots allt, men jag vill ändå påpeka att vi måste vara försiktiga med sånna här inlägg. Pressfriheten får inte ta sig sådana här friheter någonsin igen. Idag klev ni över gränsen, försök håll er på banan för det som är korrekt samt värdefullt för era läsare.

Ingens liv blev bättre eller lyckligare av att läsa denna nyhet. Ingen gagnade.

Lustigt att du får det att låta som att du har någon som helst auktoritet här ... Köp FZ och kom tillbaka.

Det är många artiklar i alla tidningar som inte gör någon lyckligare, det är knappast ett uttalat syfte med nyheter, som ska vara objektiva.

Det är en saklig, objektiv och informativ artikel om att en person är gripen, vilket är offentlig information.

Sedan har läsare ett eget ansvar att hålla reda på fakta och välja själv om man vill döma folk på förhand eller inte.

Svårare än så är det inte, allt annat är bara tjafs.

Medlem

@Tomas Helenius:

Skit petitess. Nu ere helg !

Men tack för en trevlig fredags diskussion likväl.

Det är få förunnat att jag får skriva av mig på svenska, det händer inte ofta. Det kanske märks på min grammatik likväl. Nåväl, trevlig helg gubbar!


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av kintobe:

Känns oroväckande när FZ går ut med bild - namn och rubrik om barnsexbrott utan någon som helst dom i bakgrunden att backa upp detta med. Nu är ni ute på jävligt hal is.

Hade detta vart en engelsk talande sida så hade ni vart sårbara för förtal. Tycker inte riktigt detta känns hemma på en svensk spel sida. Dålig journalistik för clickbait värde.

Skärpning!

Lille vän, det är inte förtal att berätta att någon har blivit anhållen för brott om det är sant att personen har blivit anhållen för ett brott. Du får ursäkta att jag citerar wikipedia: "Defamation, calumny, vilification, or traducement is the communication of a false statement that harms the reputation of an individual person, business, product, group, government, religion, or nation"

Måste säga att det är lite skrämmande att läsa vissa kommentarer här inne, när metoo drog igång trodde jag att det mest var äldre generationer som gjorde massa skit, men med tanke på målgruppen på fz blir jag nu förvånad. Vi är tydligen fortfarande svin.

Och för att prata om lagstiftning i Sverige så skulle jag nog påstå att dom har rätt att publicera namn på en person som skapat ett av dom mest kända spelen i världen när dessutom hans arbetsgivare har bekräftat nyheten...

Men enligt dej blir väl Valve stämda för förtal nu antar jag.

Redaktör

@anon_646 och @AplAy: feedback tagen, jag bytte rubrikbild och tog bort namnet i ingressen. Fast med handen på hjärtat tror jag brottsanklagelsen i sig är det som främst jagar upp känslorna. Den här nyheten hade inte haft tre sidor kommentarer om det rört sig om ett grovt brott som inte involverade sex.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Min fråga är då vad han åtalas för. Kan ju vara så att han bara hade sex med en 17-åring vilket är olagligt i USA.

Den sexuella myndighetsåldern varierar från stat till stat. 16 år skall tydligen vara det vanligaste.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

@fonsor: Nu får någon rätta mig om jag har fel men i Sverige så kan det visst vara förtal även om det man skriver/säger är sant. I detta fall är jag osäker men tänk er att det vore någon i Sverige och de gjort samma sak på och den personen ej döms, då kan det nog vara förtal. Att citera en artikel på wikipedia från ett annat språk känns lite olyckligt i sammanhanget.

Jag håller i övrigt med skaran som tyckte bilden var onödig dock välkommnat jag artikeln i sig.

Medlem

@Johan Olander: gripen men inte åtalad eller dömd. Är du på riktigt? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats?

Jag kan ju hänga ut dig som nazistnekrofil. Folk ser bilden, läser rubriken sedan är det klappat och klart. Det här är dålig journalistik och inget annat.

Inaktiv
Skrivet av Barak:

Den sexuella myndighetsåldern varierar från stat till stat. 16 år skall tydligen vara det vanligaste.

Det visste jag inte, verkar vara 16 i Washington där detta utspelade sig också.

Medlem

@Tomas Helenius: mitt problem är att killen varken är åtalad eller dömd. Förutom på internet då...

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

@Threezool och @AplAy: feedback tagen, jag bytte rubrikbild och tog bort namnet i ingressen. Fast med handen på hjärtat tror jag brottsanklagelsen i sig är det som främst jagar upp känslorna. Den här nyheten hade inte haft tre sidor kommentarer om det rört sig om ett grovt brott som inte involverade sex.

Det är ju för att ens liv blir förstört om man brännmärks som sexbrottsling.
De sociala konsekvenserna av att stämplas som sexbrottsling är ju typ värre än att stämplas som mördare.

Medlem

Håller med det som sagts i tråden redan; detta bör inte skrivas om innan det faktiskt blivit utrett ordentligt. Om det nu visar sig att han är oskyldig så kommer han fortfarande få skit...

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Johan Olander: gripen men inte åtalad eller dömd. Är du på riktigt? Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats?

Jag kan ju hänga ut dig som nazistnekrofil. Folk ser bilden, läser rubriken sedan är det klappat och klart. Det här är dålig journalistik och inget annat.

Förstår du inte att gripen inte betyder att man är skyldig? Du är inte skyldig förrän dagen du är dömd. En misstänkt och en anhållen är båda oskyldiga tills motsatsen bevisats. Det är inte svårt att förstå. Du kan hänga ut folk bäst du vill men en vettig människa fattar att inte acceptera det förrän bevisat. Problemet är inte journalistiken. Problemet är folket som inte förstår skillnaden. Finner det rent ut sagt deprimerande att FZ ska behöva anpassa sin rubrik till okunniga läsare. Men antar att det är världen vi lever i och på så sätt är det väl en nödvändig lösning.

Medlem
Avstängd

Alla som sitter och försvarar honom, håller ni på med sådant själva? Man kan ju börja undra då det är 3 sidor snart med folk som klagar på att FZ rapporterar en nyhet. Blir man gripen så är man antagligen skyldig med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Wamp:

vem har sagt att han är skyldig än?

Vem har sagt att jag sa att nån sa att han var skyldig?

Medlem
Skrivet av breahl:

Alla som sitter och försvarar honom, håller ni på med sådant själva? Man kan ju börja undra då det är 3 sidor snart med folk som klagar på att FZ rapporterar en nyhet. Blir man gripen så är man antagligen skyldig med.

Det är egentligen inte personen i sig man försvarar, utan rättvisan - Att inte anse någon som skyldig förrän man dömts eller tillräckligt med bevis finns.
Allt man kunde utläsa i artikeln var att han blivit gripen, men det räcker för att Afontbladetfanatiker ska se det som klappat och klart.
Visst brukar det finnas tillräckligt med misstankar för att gripa någon, men det behöver inte betyda att han är skyldig i slutändan.
Många grips eller häktas utan att ha någon inblandning alls.

Medlem

@Johan Olander: Tack! Bra och tydligt sagt.

Skriv svar