Fråga Rare - Vad vill du veta om Sea of Thieves?

Robot
Fråga Rare - Vad vill du veta om Sea of Thieves?

Vi besöker Rare, ställ dina frågor till utvecklaren.

#beta, #hands-on, #måndagsmys, #rare, #sea-of-thieves


Medlem

Enligt mig är ju den absolut största frågan innehåll och saker att göra i spelet. Kommer det komma mer saker att hålla en sysselsatt? Fler typer av uppdrag, customization av skepp, osv. Världen är ju så otroligt vacker och rolig att vara i men att bara jaga kistor och ha lätt PvP blir snabbt segt känner jag. Även om det främst ska vara player created content så behövs det mer "verktyg" att jobba med och intressanta saker som håller en kvar.

Hoppas ni får det roligt!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Odee:

Enligt mig är ju den absolut största frågan innehåll och saker att göra i spelet. Kommer det komma mer saker att hålla en sysselsatt? Fler typer av uppdrag, customization av skepp, osv. Världen är ju så otroligt vacker och rolig att vara i men att bara jaga kistor och ha lätt PvP blir snabbt segt känner jag. Även om det främst ska vara player created content så behövs det mer "verktyg" att jobba med och intressanta saker som håller en kvar.

Hoppas ni får det roligt!

Vi vet redan att det kommer mer saker att göra. Du kommer kunna fånga och samla på dig djur samt krut för att sälja till ett annat Trading Company. Därefter finns Order of Souls (tror de hette så) där uppdragen går ut på att döda någon form av skelett boss. Tråkigt nog verkar det bara vara ett vanligt skelett med kapten utstyrsel.

Kort och gott låter det inte som så mycket.

Här har du en Video som går igenom det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Fråga om det kommer fler skeppstyper (större crews) och strategisk kanonjustering, dvs att man flyttar ex en kanon från babord till styrbord för att tillfälligt öka styrkan på den sidan.

Medlem

Kommer det att vara meningsfullt att spela ensam? Jag kände många gånger att jag skulle vilja smyga ombord på ett stort skepp och sno med mig någon kista men eftersom öarna är så små så finns det ingen möjlighet att hålla mig eget lilla skepp dolt i någon vik. Det syns direkt när ett annat skepp seglar mot ön och de stora skeppen kan ta sig fram på samma ställen som de små. Då finns det ingen möjlighet till gerillakrigföring.

Inaktiv

Jag har väl samma funderingar som ovanstående samt motivering på prislappen på 649 kr. Väldigt osäkert i dagsläget om fullversionen är värt den slanten när t ex Far Cry 5 går på ca 599 kr. Visst, det är svårt att jämföra de spelen men rent innehållamässigt. Som tur finns Game Pass för 79 kr/månad som har prova på i två veckor så då kan man ju gratis prova SoT

Medlem

Ja, finns det någon "progression" som stannar kvar förutom utseendegrejer? Bör finnas något som försöker hålla en kvar annars ser det ut at kunna vara jättekul i en vecka eller två (funkar iofs för pubg).

Inaktiv

@Ziern: Det hade de ju i betan. Du låste upp nya nivåer hos ex gold hoarders för att få tillgång till svårare uppdrag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi vet redan att det kommer mer saker att göra.[...]

Jo men precis som du säger så är det inte så mycket. Det är ju mer än vad som fanns i betan men det är ju fortfarande i princip samma sak du gör, om och om igen (att döma). Det som skiljer det från andra spel som också har mycket repetition eller "reskins" av quests är att, som det är nu, så får Sea of Thieves mig inte att uppleva det som variation. Andra stora spel som lyckats med liknande idéer får en ändå att uppleva det som olika saker, eller i alla fall varierande. Sea of Thieves blev mer som "gör detta, och nu gör det igen".

Därför tänkte jag att de kunde höra om Rare har några andra roliga planer för vad som ska komma. Spelet har ju otroligt stor potential som jag hoppas de kommer kunna förverkliga i alla fall en del av. Jag hoppas verkligen att detta spelet lyckas.

Skrivet av anon_119148:

Jag har väl samma funderingar som ovanstående samt motivering på prislappen på 649 kr. Väldigt osäkert i dagsläget om fullversionen är värt den slanten när t ex Far Cry 5 går på ca 599 kr. Visst, det är svårt att jämföra de spelen men rent innehållamässigt. Som tur finns Game Pass för 79 kr/månad som har prova på i två veckor så då kan man ju gratis prova SoT

Tror du får spela det utan att köpa det genom game pass utan tidsbegränsning. Som jag forstått ska alla Xbox-exclusives bli så. Så skiti att förboka.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Odee:

Jo men precis som du säger så är det inte så mycket. Det är ju mer än vad som fanns i betan men det är ju fortfarande i princip samma sak du gör, om och om igen (att döma). Det som skiljer det från andra spel som också har mycket repetition eller "reskins" av quests är att, som det är nu, så får Sea of Thieves mig inte att uppleva det som variation. Andra stora spel som lyckats med liknande idéer får en ändå att uppleva det som olika saker, eller i alla fall varierande. Sea of Thieves blev mer som "gör detta, och nu gör det igen".

Därför tänkte jag att de kunde höra om Rare har några andra roliga planer för vad som ska komma. Spelet har ju otroligt stor potential som jag hoppas de kommer kunna förverkliga i alla fall en del av. Jag hoppas verkligen att detta spelet lyckas.

Håller med dig. Du gör samma saker men samlar olika grejer. Ibland är det en kista du simmar med till båten och ibland en bur med en gris. Båda lämnas sedan in och du får betalt. Samma skit egentligen.

Hade lite förhoppningar gällande The Order of Souls men när man ser i filmen att det bara verkar vara ett reskinnat skelett så blev jag besviken. Helst när stridssystemet inte är så djup till att börja med heller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

@Ziern: Det hade de ju i betan. Du låste upp nya nivåer hos ex gold hoarders för att få tillgång till svårare uppdrag.

Mja, men det ändrar ju inte så mycket gameplay eller liknande.

Medlem

Fråga ifall dom arbetar på en uppföljare till Viva Pinata.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Fråga dem: Som PC spelare är jag tvungen att använda Windows Store för att kunna köpa/spela Sea of Thieves?


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Megadelux

Fråga om det kommer finnas någon form av Endgame. Springa med kistor i all ära, men fråga vad deras större planer är, då dom sagt att enda som skiljer en som spelat 1 år mot en som spelat en vecka är kläder.

Medlem

End content är alltid problem när ett spel skall överleva.
Göra nytt SC av det kanske där man kan köpa massa plika båtar å en egen ö där man kan odla kokosnötter.

Inaktiv

@Ziern: Hmm. Låter som att du inte spelat det.
Tänk om man kunde göra nåt annat i PUBG än att bara springa omkring, ta saker o skjuta folk. Eller i gran turismo, om man kunde göra nåt annat än köra bil , trimma å färga.
Tror att folk är fel på Sea of thieves - jag har lirat sedan dag 1 och kan säga att om de ENBART hade haft ship combat så hade det spelet varit bättre än de flesta spel till playstation.... Just sayin

Inaktiv

@delli: Möjligheterna är oändliga för SoT. Expansioner hade varit awesome, ex med frusna vatten, kolla på vad som läckt om Kraken o andra mobs senaste veckan när folk har dekodat senaste builden. Det är redan långt mer varierande än betan.

Mer än så kan jag inte berätta.

Men FZ : Fråga om de planerar expansioner!!

Medlem

ingen själ i spelet just nu, det är som rust där finns ingen utmaning i AI:n och sen utöver det finns där inte något intressant utvecklings system.

Konceptet är bra men det är själ löst just nu och blir nog tråkigt snabbt.

jag vet själv inte vad dom exakt ska göra men jag tror dom ska fokusera på saker som events som "airdrops i spel som rust" typ ett spökskepp kommer på servern med bra loot du ändast kan få ifrån denna och du måste slåss emot besättningen för gå underbord och slåss emot "bossen" för få nyckel till komma åt kistorna och sedan fly över till ditt skepp.

Ni kan ju förstå vilken shitstorm det blir när 10 skepp dyker upp.

det är sådant som gör att spelet blir roligt, att det blir events drar/tvingar olika pirater ihopa så slagsmål och krig händer naturligt istället för du blir tvingad att jaga andra i långa evigheter.

en indiana jones grottor med skatter är även något som hade varit riktigt fräckt!

Medlem
Skrivet av anon_81726:

@Ziern: Hmm. Låter som att du inte spelat det.
Tänk om man kunde göra nåt annat i PUBG än att bara springa omkring, ta saker o skjuta folk. Eller i gran turismo, om man kunde göra nåt annat än köra bil , trimma å färga.
Tror att folk är fel på Sea of thieves - jag har lirat sedan dag 1 och kan säga att om de ENBART hade haft ship combat så hade det spelet varit bättre än de flesta spel till playstation.... Just sayin

Är det här ett seriöst argument från din sida? Du ser ingen skillnad på dem? Känns som du kan vara lite partisk.

Medlem
Fler spelare

Vi är 5 pers som spelar en gång i veckan (Siege just nu) så kommer det finnas möjligheter för oss att spela tillsammans? Dvs 5-6 spelare på kanske 2 (eller fler) båtar (eller på samma båt) som gör uppdragen tillsammans eller åtminstone hamna på samma server så vi kan leka ihop?

Medlem

Det enda som gör mig tveksam till att köpa Sea of Thieves är:
Hur ser framtiden ut för Sea of Thieves? Kommer vi få regelbunden content released, eller kommer vi få det som finns nu, och vara fast med det i en evighet?

Medlem

Hur ser framtiden för Rare ut?

Försöka luska duger...


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av anon_81726:

kan säga att om de ENBART hade haft ship combat så hade det spelet varit bättre än de flesta spel till playstation.... Just sayin

Skulle nog säga att Ship Combat är dess största problem och du finner bra mycket mer tillfredställande combat i ett spel som Blackwake. Det är även inte fullt genomtänkt med hur man tar ner en båt eller bordar en båt. Eller ens hur fienders respawn funkar. Kanske dom fixar till, men behåller dom det som det är så är det verkligen dess svagaste kort. Trollande av vänner och fiender, och miljön är dess starkaste.

Skrivet av anon_81726:

@delli: Möjligheterna är oändliga för SoT. Expansioner hade varit awesome, ex med frusna vatten, kolla på vad som läckt om Kraken o andra mobs senaste veckan när folk har dekodat senaste builden. Det är redan långt mer varierande än betan.

SoT har en riktigt jäkla bra grund, dess variation du pratar om är fortfarande rätt obefintlig. Du har Kraken, vilket dom flesta nog redan förutsett skulle vara med, och fientlige Mermaids....sen vad? Du har mer mobs som grisar osv, men fiender är extremt fattigt. Även den "bossen" är fattig. Så spelet är inte särskilt varierande på den fronten.
Jag hoppas verkligen att dom lägger in en massa mer innehåll och att dom släpper grejer lite då och då. Annars kan jag inte riktigt se hur det kan vara värt 600:-. 300:- hade varit mer rimligt, och mer lättsmält.

Kommer nog vara ett bra streamerspel ett tag iallafall

Ambassadör
Xbox

1.Fokusera på frågor kring progression, utmaningar och "leveling".

2.Fråga om det eventuellt finns 3e persons view planerat. I vissa situationer skulle det inte skada... Plus att det kan ju vara intressant att se sin karaktär om det nu bara är cosmetic upgrades.

3. Olika ammuniton, typ chain shots, grape shot till kanoner?

4. NPC-skepp. Det vore intressant att stöta på ex elit-fiender på havet.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: npc skepp vore fantastiskt. Tänk dig äventyr då du ska hitta handelsskepp. Får våta minnen från när jag spelade Silent Hunter spelen.

Redaktör

Tack för åsiker, frågor och förslag, hörni! I morgon blir det heldag med Sea of Thieves hos Rare, jag tar med så mycket som möjligt.


signatur
Medlem

Lite idéer.

- Ubåt (typ Nautlus, nemo) kanske quest eller mob eller få köra själv.
- Val (Moby Dick) någon typ av mob.
- Större båtar 6-8
- Större slag
-Åror till mindere båtar, kanske som extra till större. Typ tror dom hade det i en Pirates of Carabian filmerna.
- Inte kunna andas under vatten utan någon typ av "breath bar"
- Möjlighet att inte bara skjuta hål på båtarna utan även skada mast,segel och roder.
- Flying dutchman quest med mera.

Medlem

Fråga hur arbetet på Banjo-Threeie går.

Inaktiv

@Odee: Lite osäker på vad du menar. Är en stor pubg fan och även racing. Mitt argument håller.

12
Skriv svar