Gjorde en hyllningsfilm till 3dfx

Medlem
Gjorde en hyllningsfilm till 3dfx

1997 så köpte jag mitt första 3d kort, ett Canopus Pure 3d 6mb.
Man släpade med sig sin fulltower låda till kompisars garage och lanade helgerna långa.
Satt och lyssnade på Winamp och lirade Quake II

Skägg.
10 Chambers

Vajert! Svårt att inte bli nostalgisk när man ser detta.


signatur
Medlem

så bra!

var får du tag på alla gamla icke gulnade burkar? jag har letat massor efter "snygga" 90s PC på blocket osv, men hittar mest bara massa gamla gulnade komponenter.

Tråddemonen
Testpilot

@Joyride: Minns när man satte upp gamla lan. Lirade mycket Half-life moddar som Vampire slayer, Natural selection, Zombie panic och såklart CS. Så hade man hörlurar som bara täckte ena örat där man hade winamp som körde Rage against the machine. Good times som tonåring!

Medlem

@Joyride,
Kanon, 10+
Tror jag just drabbades av nostalgi overload

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Åhå Camilla Henemark! Antiloop är ju sjukt mycket lanande med Quake, War craft 2 eller Command and Conquer åren 1996-1999. Tangentborden var inte så tåliga, räckte med ett eller två kast i väggen men skärmarna tålde knytnävsslag

Medlem
Skrivet av quadratis:

så bra!

var får du tag på alla gamla icke gulnade burkar? jag har letat massor efter "snygga" 90s PC på blocket osv, men hittar mest bara massa gamla gulnade komponenter.

Prova att släng det i ett Klorin bad, brukar funka med gamla plaster som gulnat.
(har själv gjort det med lysknappar vid ommålning i hemmet)

Medlem

Jag använder fortfarande Winamp och inte så lite heller. Jag gick liksom aldrig riktigt över till moderna sätt att spela musik (förutom ett par listor på youtube).

https://i.imgur.com/LbLBJ6B.png


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Står en Dell vid 335 typ, vad är det för någon? Våran första PC (hade mac innan, då mac var bra, nu är det skit och mainstream) var en som såg ut sådär, satt en P2450 i den.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gåshud. Massor med gåshud! (Och insikten att man är gammal)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

wow vilken nostalgi!
Datorer och skärmar med klibborna kvar. Helt otroligt.

Medlem

Sicken nostalgitripp, ja jäklar du.
97 var året jag köpte min egna feta dator, laser skrivare, A4 skanner, 17' skärm och hela rasket.
Kommer ihåg att första spelet var Elder Scrolls II: Daggerfall, det spelet är fortfarande ett av mina favoriter.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

ohhh ja old school. Skön liten film att börja Måndagen med
Och Keybords var ju rediga grejor "back then" kunde ju användas som mord vapen.
Jag har fortfarande 3 Gammla Keybords, använde ett tills för något år sen. Och de är typ från 84 tror jag

Avstängd

@Joyride: Jag hade dubbla Pure 3D II året därpå. Var kung på lan när jag visade fet grafik i 1024x768!

Medlem

90 talet då man köpte färdiga datorer från ibm, compaq, dell osv.

DELL var imo det enda att ha allt annat var skit, till slut började man bygga eget.
första egenbyggda dator var en pentium 133 1996
Sen fick morsan en företagsdator Dell pentium 2 233mhz som var helt ok, den fick dessutom ett Diamond monster II (3dfx kort) strax efter man fick hem den


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Medlem
Skrivet av quadratis:

så bra!

var får du tag på alla gamla icke gulnade burkar? jag har letat massor efter "snygga" 90s PC på blocket osv, men hittar mest bara massa gamla gulnade komponenter.

Väteperoxid fungerar.

OnT: STÖN.

Medlem
Medlem

@pippen1001:

Jo, men det är ju bättre tycker, jag lättare att se, jag klickar ju inte så mycket i där heller, använder deras global hotkeys för det mesta så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

JÄKLAR! Så imponerande, SÅ MYCKET nostalgi. Tack!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Oh yeah!
Min första dator i familjen kom sent, men var en Compaq Presario. Gryym.
Alla kompisar hade haft dator i flera år, så var redan väl insatt. Körde med Compaqen ett tag innan kompisarna släppte lite andrahands delar billigt eller gratis. Så fick ihop min första "egna". Grön/blå metallic sprayat skitchassi med - om jag minns rätt - någon amd 700mhz som gick att klocka saten. Körde runt 1,1ghz om minnet inte sviker. Sen ett Voodoo kort, som alltid skulle kopplas SLI, men aldrig kopplades SLI,
Skaffade istället en HP laptop för att vara mobil och kunna plugga gymnasium och resa med den. Inte lika kompetent, men kunde köra alla spel jag ville. Något ati-kort.
Efter det byggde jag ett mästervärk till dator med allt jag ville ha, runt år 2006 kanske. Var överlycklig i någon vecka. Sedan slog blixten ner och brände all elektronik i huset.
Så - sket i allt! - köpte en Samsung laptop, sen en Macbook air.
Först senaste året jag kommit in i PC världen ordentligt med ett seriösare bygge som pressar allt i 4k och minear för en vettig summa per dygn medans jag är på jobbet.

Men gött att komma tillbaks ordentligt till tekniken och inse att man lever i framtiden. Glider omkring och fjärrstyr min media med paddan. Allt man tyckte borde finnas i yngre år har liksom utvecklats och fallit på plats.
Till och med Windows har ju börjat fatta vad dom håller på med igen. Iallafall operativsystemsmässigt.

Medlem

Toklirade Q1 under 90-talet, med lägsta blockgrafik för bättre flyt. Så köpte jag ett voodoo kort och tänkte att det skulle se ut som high settings ungefär fast med bra flyt. Visade morsan hur bra det skulle bli tom (säkert mäkta imponerad...). Hoho, vilken mindfuck det var att boota upp spelet första gången.

Medlem

Heroes of Might and Magic 2, Warcraft 2, C&C Red Alert, Time Commando, Quake, CS åh vilka minnen

Medlem

Ja jäklar, nostalgi deluxe. UT och Q1&2 och hela fadderullan. Gör nästan ont i nostalginerven.

Medlem

Minns en hel massa musik som jag helt glömt bort, typ just innan trance-vågen tog fart från den tiden. Eftersom det var mycket remixes eller egenkomponerat så kommer jag knappt ihåg några namn. Saknar nog det ännu mer än själva spelandet, även om jag minns hur vemodigt det var att byta ned sig (det kändes så) till ett geforce när man spelade UT.

Medlem

Sjukt bra! Winamp!! bara en sån sak!

Snygg video med mer nostalgi än vad hjärnan klarar

Undra om det som lirar en massa VR idag kommer sitta om 20 år och vara nostalgiska över det som finns idag?


signatur

K9
:.:

Medlem

Helvete, hur många gamla riggar har du egentligen? ^^
Jag tycker jag slängt ut mycket tid och pengar (även om man har kvar en del gamla grejer man sparat) på mina 3-4st (en Compaq Presario P1, ett par Dell Optiplex GX1 P2 - varav en med Voodoo 2 12MB SLI, en Compaq Deskpro EN P3), men jäklar vad kul det är att kittla nostalginerven ibland!

Tack för en mycket vacker video!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Gissa om jag sparade pengar till en canapous pure 3d! sen efter nått år jag skaffat det så fanns det nått program som kunde överklocka grafikkortet vad hände ??Bränd !!! hehehe

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Jag använder fortfarande Winamp och inte så lite heller. Jag gick liksom aldrig riktigt över till moderna sätt att spela musik (förutom ett par listor på youtube).

https://i.imgur.com/LbLBJ6B.png

Samma här! Bevisligen mycket mindre idag än för X antal år sedan, då jag kör mest youtube och spotify, men winamp är fortfarande alltid igång i bakgrunden och är min go-to spelare för lokala filer

ELF
Medlem

Härlig video. Är sen 80-talist så han inte vara med och lana på den tiden. Men vilka spel det kom på den tiden. Nowhere To Hide är förövrigt en favorit i repris till och från.

Finns nog ingen mysigare spelare än Winamp. Sitter med modern skin och classic theme.
Winamp for president ;D


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

12
Skriv svar