Close Combat-serien återuppstår på GoG

Robot
Close Combat-serien återuppstår på GoG

Klassisk strategi hittar hem till Good old Games, just nu på rea.

#close-combat, #nyhetstips, #relic-entertainment, #ww2


Medlem

Eftersom samtliga spel i serien har funnits hos Matrix Games sedan länge så vet jag inte om just 'återuppstår' är det rätta ordet...

Matrix Games:
Close Combat: Panthers in the Fog
Close Combat: Gateway to Caen
Close Combat Last Stand Arnhem
Close Combat - The Longest Day
Close Combat: Cross of Iron
Close Combat: Wacht am Rhein

Dessutom så har man patchat upp och polerat dom äldre titlarna samt lagt till lite funktioner som inte fanns i originalen när dom släpptes, skulle personligen inte röra GoG titlarna om det rör sig om dom gamla original versionerna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Chimaera72:

Eftersom samtliga spel i serien har funnits hos Matrix Games sedan länge så vet jag inte om just 'återuppstår' är det rätta ordet...

Matrix Games:
Close Combat: Panthers in the Fog
Close Combat: Gateway to Caen
Close Combat Last Stand Arnhem
Close Combat - The Longest Day
Close Combat: Cross of Iron
Close Combat: Wacht am Rhein

Dessutom så har man patchat upp och polerat dom äldre titlarna samt lagt till lite funktioner som inte fanns i originalen när dom släpptes, skulle personligen inte röra GoG titlarna om det rör sig om dom gamla original versionerna.

Intressant! Men brukar inte GoG se till att de lirar på moderna system osv?


signatur
Medlem

Close Combat 3 körde man sig blodig på ju. Satt med 56k modem och körde mot polaren. Det var tider det.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant! Men brukar inte GoG se till att de lirar på moderna system osv?

Absolut, men att se till att ett spel går att exekvera och köra på nyare OS är inte samma sak som att lägga till nya funktioner och polera upp hela spelet som i Matrix versionerna. Det är därför jag nämner att man bör kolla om det är Matrix versionerna innan.

Som ett exempel så kan man kasta ett öga på 'Feature' listan för Close Combat - The Longest Day, http://www.matrixgames.com/products/368/details/Close.Combat....

Åh fan, hade helt glömt bort om dom här spelen.

Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Eftersom samtliga spel i serien har funnits hos Matrix Games sedan länge så vet jag inte om just 'återuppstår' är det rätta ordet...

Matrix Games:
Close Combat: Panthers in the Fog
Close Combat: Gateway to Caen
Close Combat Last Stand Arnhem
Close Combat - The Longest Day
Close Combat: Cross of Iron
Close Combat: Wacht am Rhein

Dessutom så har man patchat upp och polerat dom äldre titlarna samt lagt till lite funktioner som inte fanns i originalen när dom släpptes, skulle personligen inte röra GoG titlarna om det rör sig om dom gamla original versionerna.

Är dessa nya spel bra och värda att spelas?
Jag spelade de gamla Close Combat spelet massor på den tiden de var nya. Bättre taktik och action finns ju knappt inte. Jag har länge längtat efter nya spel i den andan men jag har helt bommat dessa.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Chimaera72:

Absolut, men att se till att ett spel går att exekvera och köra på nyare OS är inte samma sak som att lägga till nya funktioner och polera upp hela spelet som i Matrix versionerna. Det är därför jag nämner att man bör kolla om det är Matrix versionerna innan.

Som ett exempel så kan man kasta ett öga på 'Feature' listan för Close Combat - The Longest Day, http://www.matrixgames.com/products/368/details/Close.Combat....

Cool. Hade i ärlighetens namn inte hört talas om dem tidigare.


signatur
Medlem
Skrivet av Janus:

Är dessa nya spel bra och värda att spelas?
Jag spelade de gamla Close Combat spelet massor på den tiden de var nya. Bättre taktik och action finns ju knappt inte. Jag har länge längtat efter nya spel i den andan men jag har helt bommat dessa.

Absolut värda att skaffa, spelar dessa fortfarande idag och har inte hittat något som riktigt ersätter det som dessa spelserier åstadkommer.

Matrix har till och med lyft spelserien med sina uppdateringar.

Dock ligger dom lite efter i uppgraderingarna när det gäller Windows10, vissa av spelen funkar rätt upp och ner medan andra spel i serien kräver att man kör spelet i Windowed mode för att det ska fungera optimalt. Detta kan man läsa sig till i Matrix forumen för repektive spel.

Medlem

Detta är ett av dom stora frågetecknen för mig när det gäller spel - varför tillverkas inte denna typ av spel med modern grafik? En vän till mig rekommenderar Men of War-spelen men jag tycker dom är så trista med plockandet med ammunition m m.
Tänk Close Combat 3 med grafik som i Company of Heroes 2 - mums!

Medlem
Medlem

Appropå spel nr 1 och 5 (som inte är inkluderat) så här skriver en av GoG utvecklarna på deras forum:

Citat:

Thanks for all the feedback guys. The GoG team had to go back to old retail masters and try and make them windows compatible as the source code for the original 5 games was lost many years ago before we acquired it.

They managed to get 2-4 working but are having issues with 1 and 5. We hope they'll be able to resolve them and add them to the list too at some point. Then there's the other 5 games we released. We don't have a firm date for when any of these will be available.

Medlem

Det här är ju fantastiska Nyheter! Hade mycket skoj med de spelen!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Oxide:

Detta är ett av dom stora frågetecknen för mig när det gäller spel - varför tillverkas inte denna typ av spel med modern grafik? En vän till mig rekommenderar Men of War-spelen men jag tycker dom är så trista med plockandet med ammunition m m.
Tänk Close Combat 3 med grafik som i Company of Heroes 2 - mums!

Jag instämmer till fullo! Kanske dags att starta ue4 och prototypa

Medlem

Close Combat The Bloody First skall tydligen släppas under året. 3D-motor, finns bara fyra screenshots ute för tillfället. Samma spelmekanik enligt uppgifter, men rimligen möjligheten att panorera, zooma etc. Behandlar 1st Infantry Division i Nordafrika och Sydeuropa. Gräjt news

1
Skriv svar