CS-skaparen åtalad för att ha köpt sex av minderårig

Medlem

@marsson90:

Det är utnyttjande av minderårig hur du än vänder å vrider på det nån som är så många år äldre har så mycket mer erfarenhet av livet att det blir ett slags utnyttjande, särskilt idag när vi tex har metoo,lagarna blir striktare och striktare,..det r inte som för 10 lr 20 år sedan... ring stjälv en advokat och fråga vad som händer om du hoppar i säng med en 15 åring och föräldrarna sen anmäler dig,.. du går knappast fri då...

Medlem
Skrivet av roftg:

@marsson90:

Det är utnyttjande av minderårig hur du än vänder å vrider på det nån som är så många år äldre har så mycket mer erfarenhet av livet att det blir ett slags utnyttjande, särskilt idag när vi tex har metoo,lagarna blir striktare och striktare,..det r inte som för 10 lr 20 år sedan... ring stjälv en advokat och fråga vad som händer om du hoppar i säng med en 15 åring och föräldrarna sen anmäler dig,.. du går knappast fri då...

Är inte helt hundra på det där då det inte bryter mot några lagar. Om båda parter är med på det, och den yngre inte står i behovsställning till den äldre är det inom lagen så att säga, och lagen om utnyttjande av minderårig ersattes 2005 med följande lagar: våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn (Där räknas man som barn när man är under 15 år enligt lagen)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: "Det orimliga är att betala en annan person för sex. Särskilt en minderårig." Den sista meningen är vi överens om, men varför är det orimligt annars? Då handlar det om två vuxna individer som bestämmer över sina egna handlingar och kroppar. Kan vi inte släppa dessa moralkakor en gång för alla och låta människor få bestämma över sig själva?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av WargH:

@Carl Johansson-Sundelius: "Det orimliga är att betala en annan person för sex. Särskilt en minderårig." Den sista meningen är vi överens om, men varför är det orimligt annars? Då handlar det om två vuxna individer som bestämmer över sina egna handlingar och kroppar. Kan vi inte släppa dessa moralkakor en gång för alla och låta människor få bestämma över sig själva?

Jag anser mig vara hyfsat liberal och lyssnar gärna på argument på varför sexarbete borde ha en plats i ett modernt samhälle. De starkaste jag stött på hittills är att en legalisering skulle stärka prostituerades position i samhället och göra deras arbete mer säkert. Samtidigt kan jag tycka att det vore bättre om de inte var i den situationen alls. Ett annat argument brukar vara "det finns faktiskt de som njuter av det" och må så vara, utan att ha statistik till hands kan jag med hyfsat säkerhet påstå att majoriteten som säljer sin kropp inte gör det för personlig njutning.


signatur
Medlem
Skrivet av nils45:

Sexuella fantasier. Tiden går, folk blir fysiskt äldre, men fast i ungdomen mentalt. Jobbar dagligen med missbrukare som inte har något ålders uppfattning (50- 60år) och som tittar på yngre tjejer/killar. Ush.

Låter som vanliga höjdare, fast dom är kanske medvetna om sin egna ålder dock, eller sexturister.
Kom väl nån sån dejtingsida nu där rika äldre kunde ragga upp yngre som var sugna på sugardaddy.

Medlem

@marsson90:
Jag är 38, om jag ligger med en 15-16 åring, så är jag ju i en slags maktposition eftersom jag är så mycket äldre och erfaren..och då är det olagligt så säger lagen....
så kanske inte ngn i 20års åldern tänker..skillnaden mellan hur en 25åring tänker eller en 35 åring tänker är ändå rätt jävla stor..

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Huvudanledningen är självklart ofta pengar, inte för att personen älskar att ha sex hela tiden. Men egentligen skiljer det sig inte så mycket från andra jobb dit många går trots att de inte gillar sitt jobb eller hellre hade gjort annat, men de gör det för pengarna.

Utgångspunkten bör ändå vara att människor skall få göra som de vill om det är deras egen vilja. Människor är extremt olika och det som en person känner avsky för är något en annan tycker är helt ok. Jag har pratat med en del personer om detta under åren och visst finns det de som har sålt en massage med happy ending eller nakenbilder via nätet för att att de var i ett tillfälligt ekonomiskt trångmål. Men de blev inte tvingade av någon annan. Det har också funnits de som inte tycker tanken på att sälja sig känns konstig, och de som har gjort det trots att de har jobb och stabil ekonomi för att de tyckte det var bra betalt att jobba som eskort.

Men det är bra att du verkar tänka mer nyanserat trots din första kommentar om att det är orimligt. Men det uttalandet kanske var lite färgat pga vad artikeln handlar om? Personligen tycker jag att det skulle kännas konstigt att betala för en sexuell tjänst. Men att döma eller se ner på andra vuxna individer för hur de sinsemellan väljer att ha sex bör man akta sig för.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av WargH:

@Carl Johansson-Sundelius: Huvudanledningen är självklart ofta pengar, inte för att personen älskar att ha sex hela tiden. Men egentligen skiljer det sig inte så mycket från andra jobb dit många går trots att de inte gillar sitt jobb eller hellre hade gjort annat, men de gör det för pengarna.

Utgångspunkten bör ändå vara att människor skall få göra som de vill om det är deras egen vilja. Människor är extremt olika och det som en person känner avsky för är något en annan tycker är helt ok. Jag har pratat med en del personer om detta under åren och visst finns det de som har sålt en massage med happy ending eller nakenbilder via nätet för att att de var i ett tillfälligt ekonomiskt trångmål. Men de blev inte tvingade av någon annan. Det har också funnits de som inte tycker tanken på att sälja sig känns konstig, och de som har gjort det trots att de har jobb och stabil ekonomi för att de tyckte det var bra betalt att jobba som eskort.

Men det är bra att du verkar tänka mer nyanserat trots din första kommentar om att det är orimligt. Men det uttalandet kanske var lite färgat pga vad artikeln handlar om? Personligen tycker jag att det skulle kännas konstigt att betala för en sexuell tjänst. Men att döma eller se ner på andra vuxna individer för hur de sinsemellan väljer att ha sex bör man akta sig för.

Min ställning till att det är orimligt att betala någon för sex är nog delvis färgad av nyheten (där en minderårig är inblandad) och min högst personliga åsikt i frågan. Att genom monetära medel få tillgång till de allra intimaste delarna av någon annans kropp lirar inte i min världsbild.

Att folk ska få göra som de vill blir också lite luddigt och svårt att greppa. I dagsläget handlar ju prostitution (i de allra flesta fall) om att den ekonomiska ersättningen trumfar någons vilja att utföra något och tycker det blir skevt att jämföra det med ett vanligt jobb. Visst, jag skulle förmodligen inte älska att vara sopgubbe men det ger ingen annan tillgång till min kropp.

I övrigt har jag inga problem med vad vuxna gör i sängkammaren.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: jag berörde delvis detta i mitt tidigare inlägg, en annan person kanske inte finner det så intimt så du gör, det är ju en högst personlig preferens. Just därför bör det vara upp till individen, även om det är något som du och jag tycker känns konstigt. Det blir klassat som något fult bara för att det handlar om sex.

Ekonomisk ersättning ges ju för det mesta här i världen, vill du inte så gör du det inte oavsett summan som erbjuds. Men de flesta är beredda att göra det mesta om summan är rätt. Hur kan man då hävda att det inte är av deras egen vilja? Det finns ju exempel på dem som sålt en natt till en rik person för enorma summor. Var det inte av egen fri vilja? Nu tycker även jag att det finns bättre sätt att tjäna pengar på, men samtidigt känns det lite underligt med lagstiftning mot en så stark naturlig drift som finns inbyggd i oss. Så länge det inte skadar någon och de inblandade gör det av egen fri vilja så bör det vara ok.

Skägg.
10 Chambers

@WargH: Jag tror vi är överens om en del saker, men inte andra. Laglig sexhandel mellan parter som är helt överens om upplägget och det inte finns "dåliga" bakomliggande orsaker till varför någon säljer sin kropp kanske skulle kunna fungera men så verkar inte vara fallet på de platser där man hävt lagarna kring det.


signatur
Medlem
Skrivet av roftg:

@marsson90:
Jag är 38, om jag ligger med en 15-16 åring, så är jag ju i en slags maktposition eftersom jag är så mycket äldre och erfaren..och då är det olagligt så säger lagen....
så kanske inte ngn i 20års åldern tänker..skillnaden mellan hur en 25åring tänker eller en 35 åring tänker är ändå rätt jävla stor..

Du får det nästan att låta som om jag tycker att det är okej att en femtonåring ligger med en som är 30-40+. Jag poängterar bara vad lagen säger utan att försöka blanda in personliga känslor i det hela.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius @wargh:
Tror vi säkert kan enas om att sex utan samtycke är våldtäkt. Om man måste betala för sexet kan man såklart diskutera hur mycket samtycke som är inblandat.

Medlem

@watteface: 100% samtycke eftersom personerna i fråga har accepterat premisserna de skall ha sex under.

Medlem

@WargH: Men om samtycke ges för att kunna betala hyran så är det kanske inte ett så värt samtycke, eller hur?

Medlem

@watteface: Man kan försöka styra diskussionen utifrån en extremvariant, men frågan är mer nyanserad än så. Personen som får betalt har fortfarande ett val, att flytta från lägenheten. Personen som erbjuder sig att köpa sexet tvingar inte motparten till sex. Har köparen inte möjlighet att köpa sexet pga att det är straffbart så blir ändå slutresultatet att personen blir vräkt. Ingen lär donera några pengar pengar för att assistera med hyran. Och jag tycker det känns orimligt att staten i detta fall skall kunna komma och fängsla en av personerna när de båda av fri vilja kommer överens, än värre i länder där lagen är sådan att båda riskerar straff. Men de länderna kanske inte är så många längre.

Självklart så är jag inte blind för problematiken och för egen del skulle det kännas fel att vara köparen. Men det är ett moralisk ställningstagande för mig. Rent lagligt tycker jag att det är fel att straffa människor för vad de väljer att göra när tvång inte är en del av situationen.

Avstängd

Varje gång ordet "sex" slängs in i en diskussion så är det som om någon slänger en färgburk på golvet som spiller på allas glasögon: allas perspektiv på saken blir färgade av sina egna undermedvetna trosföreställningar av "sex", oavsett var dessa än kommer ifrån.

I min värld så kan prostitution vara lika hemskt som barnarbete (ett annat ord som genast spiller ut färg på allas perspektiv som hör ordet): du tvingas in i ett arbete mot din vilja eller som du känner dig tvingad att ta det på grund av ekonomiska skäl.

ELLER så kan prostitution vara ett lika fritt val som att ta vilket annat jobb som helst efter egen vilja och egna preferenser. Det handlar helt enkelt om fall till fall och kringliggande omständigheter i det givna fallet.

Personligen skulle jag exempelvis aldrig jobba som städare för det för mig känns lika "mentalt kränkande" mot min självbild och självkänsla som någon kanske skulle känna sig "fysiskt & psykiskt kränkt" att behöva ta ett jobb som prostituerad (återigen: observera ditt färgade perspektiv utifrån som tredje person).

Om vi leker med tanken att en person har valet att antingen dö av svält på grund av att ingen vill anställa denna person, eller så det finns ett jobb: arbeta utan skyddsutrustning i en kolgruva. Personen tar jobbet och betalas bra men riskeras att utsättas för fysiska faror (jämför med "våldtäkt med eller utan betalning" inom prostitution).

Jag tycker personligen att alla har rätt att göra vad de vill med sina kroppar så länge de inte skadar sig själva och/eller andra. Undantaget är dock "skada sig själva om de mår bra av det om de är ensamma i hela släkten, familjen och bekantskapskretsen".

Extrema exemplet är personen som har testat allt för att bekämpa sin depression men inget har fungerat, personen är helt själv: har inga vänner, familj eller släkt kvar. Då bör personen få göra det personen upplevs som bäst vare sig det är tunga droger eller den andra utvägen (trots att det tar slut på personen i slutändan).

Wow, that escalated quickly! Men det är min syn på det hela. Bra att det har blivit ett avslut på denna "följetong" nu.

Inaktiv

Jag har personligen lite svårt att se vad skillnaden skulle vara mellan att spela in porrfilm där de medverkande får betalt och prostitution.
I båda fallen betalar man någon för att ha sex.
Är skillnaden att man inte tycker synd om tjejerna i porrfilm eftersom de verkar njuta och de manliga porrskådisar har större penisar, är snyggare och vet hur man knullar bättre än den genomsnittlige sexköparen?

Sen har jag även lite svårt att dra gränsen mellan typ massage och sex. Ryggmassage eller fotmassage är laglig, men masserar man en penis är det plötsligt olagligt, är inte det lite konstigt? Vad är skillnaden? Att mannen njuter sexuellt? Oj vad hemskt?
Sen köper man inte en kropp vid prostitution, man köper en tjänst.
På många sätt verkar det ju vara en morallag.
Självklart ska trafficking vara olagligt men jag har svårt att se varför sexköp mellan fria individer ska vara olagligt.

Mitt argument för sexköp är att det skulle göra människor som kanske inte kan få sex på ett vanligt sätt lyckligare.
Att aldrig i sitt liv få ha sex med en person man tycker är attraktiv är enligt mig en tragedi. Det är som att aldrig få äta god mat. Visst, att få sex är ingen mänsklig rättighet(floskel nummer 1) men god mat är ingen mänsklig rättighet heller.
Är sjukt många som lider av att inte få ligga, är bara att kolla på relationsforumet på Flashback, lagliga sexköp skulle ventilera mycket aggression tror jag.
Innan det fanns lagar så fanns det förmodligen prostitution, en man byter ut sin banan mot sex eller något liknande, så jag tror det är helt naturligt.

Medlem

Filma när man har sex med en 16-åring klassas ju som barnporr, inte märkligt om straffet blir hårt i slutändan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@marsson90: lagen säger att det inte är okey punkt

Medlem

Verkar som att han heter Jess och inte Jesse som ni skrivit. Detaljer, men tänkte ändå uppmärksamma det.

Medlem

@roftg: Nej, du har fel. Punkt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@marsson90: du får väl tro det, hoppas ingen lyssnar på det du säger bara...

12
Skriv svar