Ekonomi - Investera i tillgångar?

Medlem
Ekonomi - Investera i tillgångar?

Jag såg nyligen en bra presentation om hur man kan tänka för att enkelt kunna kategorisera dåliga respektive bra inköp. (Länk kommer snart).

Sammanfattningsvis handlar det om att köpa mer tillgångar och minska på köp av saker som inte är tidsbeständiga tillgångar. Jag har hittills inte tänkt på detta sätt, 100% köpt det senare (bilar, datorer, hyresrätter etc)

Så min fråga är, vad för tillgångar kan man lägga ur 500kr på månadsvis?
Det enklaste torde vara fonder? Därefter kommer väl att försöka komma upp till 400-600k och köpa bostadsrätt?

sta
Medlem

(Disclaimer) Investeringar sker alltid på eget bevåg,

Ang fonder

Indexfonder istället för aktivt förvaltade fonder. Då slipper (?) ni förvaltningskostnader.

En indexfond följer ett index, dvs ett jämförelsevärde. Jag förenklar lite, om du t ex har en indexfond som följer Stockholmsbörsen så är fonden sammansatt (i en 'korg') på så sätt (eller liknande) som aktierna som är noterade där. Effekten blir att fonden följer den genomsnittliga börsutvecklingen som indexet beskriver. Däremot är historisk uppgång ingen garanti för framtida.

(Ex. Om "börsen" som indexet avser går upp 5% på ett år så även fonden. Den (börsen) kan ju tyvärr även minska i värde.)

Det kan vara värt att öppna ett Investeringssparkonto (ISK) där man lägger in tillgångar, eftersom det anses förmånligare skattemässigt (schablon beskattning).

Det här är endast min reflektion, ingen generell rådgivning, Det kan finnas undantag.

phi
Medlem

Allt på rött. Eller Bitcoin.

Medlem

@Ryoma: 400-600k lägenhet? Pro tip! Flytta tex södra Östergötland och betala 100-500k för ett helt hus

Själv kör jag på fonder.
Norden, Asien,USA, ibland Ryssland. Vad man väljer skulle jag säga beror på hur aktiv man är å kort/långsiktigt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

@Ryoma: 400-600k lägenhet? Pro tip! Flytta tex södra Östergötland och betala 100-500k för ett helt hus

Överrum - here I come!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av sta:

Det kan vara värt att öppna ett Investeringssparkonto (ISK) där man lägger in tillgångar, eftersom det anses förmånligare skattemässigt (schablon beskattning).

ISK för svenska aktier och fonder.
KF (kapitalförsäkring) för utländska aktier och fonder.

Viktigt att välja rätt bank när du ska spara så du inte åker på onödiga avgifter. Med små investeringar kan Avanza och Nordnet vara riktigt bra med deras lägsta courtagenivåer. Gratis upp till en viss nivå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag har blandning av fonder och aktier som ger hög direktavkastning.
Hållt på till och från med detta och ganska nyligt kommit igång igen efter år med småbarn + husköp.
En viss grund i det hela har jag aldrig för avsikt att sälja av heller utan det ligger som byggstenar inför en tidigare eller mer berikande pension för från staten kommer man.säkert inte.få nått


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beror lite på var man är i livet, vilken ålder man har, vad är målet med sparandet.

kortsiktigt eller långsiktigt.

Personligen började och hade låg inkomst att spara till en buffert på ca 25000:- , kan du få minst 1% per år och sparar 500 per månad så har du fått ihop det på minst ca 4år.

Därefter spara långsiktigt jag valde bland fonder/aktier ,beroende år och läge så man justerat det därefter.

I början är det segt men när man har fått ihop en större sudd är då det blir roligare att sitta o planera och fundera.
Man måste också fundera på vilken förlust man kan hantera utan att man ruttnar, ska du spara till kontaktinsats vill du ha säker men stadig uppgång då du förmodligen inte har råd att tappa för mycket pengar.

Sen tror jag börsen kan få en low rätt snart var en för 2-3år sen var lagom kul tappade 30.000 på 3månader men gått bra efter så tog igen tappet.

Bra sida som hjälpt mig förut är morningstar.se


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tack för alla tips hittills i tråden!

Jag tror att jag får sikta på att göra så här:
1. Spara upp 25k som skyddsbuffert till allt oförutsägbart.
2. Sen börja köpa 500kr/månad av ... något alla de olika alternativ ni listade upp.

Medlem

Du kan ju om du bara har ett par tusen göra ett par hundra procent på kort sikt i lugnt tempo på bra affärer på sånt du känner till värdet på. Lite logistik om det t ex. är fordon. I takt med att pengar du har avsatt för affärer ökar köper du dyrare saker och får mer utväxling på varje affär istället för att göra många små. Tänk alltid på när du ska sälja det du köper. Fördelaktigt är om det är prylar du kan använda i en hobby du har medan det ska säljas. Senaste bil jag köpte betalade jag 95 för, la ner 9 och sålde för 120 4 månader senare. Skoj att prova Impreza STI över vintern i samma veva.

P.S, kom ihåg inflation. 10 000 som investerats/sparats för 10 år sedan måste över närmare 13 000 idag innan det börjar räknas som en vinst. Som du är inne på är det softare att småspara i kapital, vilket även kan vara fordon vid rätt affär och bil, som man kan utnyttja under tiden det håller neutral/positiv värdeutveckling.

Medlem

Jag lägger 80% av mitt sparande på ISK, resterande investerar jag i aktier. Framför allt investerar jag i industrier som har stor tillväxtspotential samtidigt som jag sprider riskerna i de största bolagen för varje industri.

Medlem

@Ryoma: Låter vettigt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Med risk för att låta som en tråkig, gammal gubbe men jag är utbildad ekonom så är lite skadad... Jag gissar på att du är kund hos en bank. Boka en tid och prata investeringar. Det brukar vara gratis även för mindre sparande. Bankerna är kanske inte alltid bäst men de är generellt bättre än råd från folk du inte känner på FZ.se och de är vana att hjälpa kunder med olika typer av möjligheter och behov. No offence till resten av tråden.

1
Skriv svar