Medlem
Hemmabiosystem

Jag har nu upptäckt att min tvs högra högtalare har börjat spraka och tänkte att det kanske var dags att skaffa ett riktigt ljudsystem till den istället. Speciellt nu då jag har börjat spela mycket på min PS4a då det kommer ganska mycket spel till den just nu som faktiskt intresserat mig.

Har funderat på ett 5.1 system som inte kostar skjortan, själen och min högra arm. Kan även tänka mig ett 7.1 om, även detta, inte kostar skjortan, själen och min högra arm.

Har ni några tips på något bra 5.1 eller 7.1 system som jag kan ta mig en titt på och kanske införskaffa. Behöver inte världens bästa system som finns att skaffa. Bara någonting som inte är helt skräp och fungerar bra till spel och film.

Medlem

Budget?

Mindre än 10k?
Denon AVRX1400 + Argon ALTO 5.1
Gå upp till AVRX1400 då den har mer kraft än lillebror X540 vilket aldrig är helt fel.

Mellan 15-20k
Denon AVRX2400 + DALI ZENSOR PICO 5.1
Betydligt mer välspelande högtalare än ARGON ALTO men nästan samma storlek.
Fetare förstärkare igen bara för att mer kraft = mer kontroll på elementen = bättre kvalitet på ljudet.

Mellan 20-30k
Här har du helt plötsligt en hel del att välja bland men extremt prisvärt är
Denon AVRX3400 + DALI ZENSOR 7+1+Vocal+SUB E12F
Än större förstärkare med PRE-OUT vilket innebär att du i framtiden kan koppla på ett slutsteg och få ännu mer kraft till 2 eller flera hgt.

En annan bra idé är att starta med en BRA hemmabio och två frontar och sen bygga ut.
DENON AVRX4400 + DALI OPTICON6 är en grym kombo för ca 30k + kablar.

Kablar hamnar ca 1500-2500:- beroende på längder och kvalle... och om du har något bra att starta med redan, t.ex en vettigt konstruerad HDMI-kabel till din konsol.

och ja tyvärr så spelar kablage mer roll än du tror så be att få testa för att uppleva själv, en del vill inte höra skillnad och envisas med att allt är hittepå och det är ju bra för dem men bilda en EGEN uppfattning. Tänk på att digitala signaler inte finns i "verkligheten", det som faktiskt färdas i en HDMI-kabel är elektrisk kodsignal och alla signaler tappar kraft på vägen från A till B vilket såklart påverkar resultatet i andra änden om än betydligt mindre jämfört med analoga kablar. Om din tv saknar t.ex data på bilden så kommer den börja fylla i själv med kringliggande info som ursprung. Ju mer info som kommer fram desto mindre tapp.

Placera frontarna i en ungefärlig liksidig triangel med dig som en punkt och de två frontarna som de andra punkterna. X + X + Xm alltså. Placera aldrig frontarna ute i hörnen på rummet då ljudet studsar i väggen det första de gör så att du hör vart högtalarna står istället för att du få allt ljud rakt mot dig (ledtråd: hör du var högtalarna är i rummet så har du gjort fel). Om du väljer mindre frontar så skall de placeras i öronhöjd inte högre. Ca 50-60cm från golvet precis som din tvn skall vara ca 50-55cm från golvet i underkant.
Centern placeras under tvn ingen annanstans.
Bakhögtalarna skall vara strax ovanför soffan men ALDRIG uppe vid taket.
Du skall rikta bakhögtalarna mot öronen så sätt dem inte på bakväggen riktade framåt utan på sidoväggarna vinklade mot DIG i soffan.
Subben skall placeras på frontväggen och ingen annanstans, allt det där om att placera subben bakom soffan osv är hittepå, ljud är i grund och botten vibrationer som flyttar sig i rummet, placerar du nåt emellan hgt och dina öron så dämpas och förändras ljudet till det sämre så undvik alltid detta.

Din konsol, BD eller dig.box osv skall ställas in på BITSTREAM-utsignal via HDMI och inget annat. Då kommer din förstärkare koda ljudet korrekt. Om du skickar ut DOLBY TRUE HD från filmen/spelet så får du en bekräftelse på displayen på förstärkaren, ändrar du ljudet på filmen till STEREO (t.ex kommentatorspåret) eller Dolby Digital (t.ex dubbat till svenska) så ser du resultatet på displayen klart och tydligt.

Lyssna på anläggningen innan köp, det jag rekomenderar ovan är från Hi-Fi Klubben vilka finns på ca 25 ställen i landet och där har du möjlighet att testa på plats, låna hem (kanske bökigt att låna en hel hemmabio men väl förstärkare och frontar vilket är smidigare) och det finns en hel del att välja på.

Film är coolt i 5.1 men tv-spel är jääävligt coolt i 5.1.
Musik spelas bäst upp i stereo och är du smart så väljer du hemmabio efter din musiksmak och inte tvärtom, du är mycket mer kräsen när du lyssnar på musik och du har hört dina favoritlåtar många, många fler gånger än du sett dina favoritfilmer så låt musiken vägleda ditt högtalarval.

Medlem

Har själv kört med Logitechs Z5500 som fortfarande är rätt bra för sitt pris. Dock finns dom inte längre o köpa nya. Deras uppföljare ska vara rätt bra med Z906 tror jag de heter och ligger på 3k.

Jag hoppade till en 5.1 av reciever nyligen och köpte Klipsch RP160M som front. Parade ihop dem med center och satellit högtalarna från Z5500 och ljudet blev mycket rikare. Nu hade Z5500 högtalarna samma impedans som Klipsch hade vilket gjorde allt smidigare.

Som post sa du behöver inte köpa allt på en gång. Har du några gamla liggandes så kan du använda de så länge. Kolla bara så du har rätt impedans på allt för det kan bli kostsamt om man kopplar fel.

Jag brukar kika på Hembiobutiken (där köpte jag mina Klipsch) och dom brukar sälja massor av delar till lägre priser för de varit demo produkter osv och kommer med garantier osv.

Medlem

Oh wow. Jag antog aldrig att jag skulle få en sådant pass ingående svar @brewitz. Har inte haft tid att kolla igenom det riktigt noga än då det har varit mycket på jobbet de senaste dagarna. Men allting över 8-10k kan nog vara lite för mycket för mig just nu om jag inte vill äta nudlar i ett par månader. Är i och för sig ingen jättestor ljudnörd utan behöver egentligen bara någonting som, som jag sa, inte låter helt skräp och fungerar till spel (för det mesta), film och lite musik. Helt enkelt som en vanlig svensson skulle kunna använda. Men tackar väldigt mycket för det väldigt ingående svaret du gav mig. Ska ta det du skrev i åtanke när jag väl bestämmer mig för det jag införskaffar.

Har tittat lite på 5.1 ljudsystem på elgiganten och dylikt där man bara kan köpa ett färdigt paket rakt av. Ska ta mig en titt på hembiobutiken som du berättade om @Pholiage och se om jag hittar någonting där.

Tack båda för svaren!

Medlem
Skrivet av brewitz:

och ja tyvärr så spelar kablage mer roll än du tror så be att få testa för att uppleva själv, en del vill inte höra skillnad och envisas med att allt är hittepå och det är ju bra för dem men bilda en EGEN uppfattning. Tänk på att digitala signaler inte finns i "verkligheten", det som faktiskt färdas i en HDMI-kabel är elektrisk kodsignal och alla signaler tappar kraft på vägen från A till B vilket såklart påverkar resultatet i andra änden om än betydligt mindre jämfört med analoga kablar. Om din tv saknar t.ex data på bilden så kommer den börja fylla i själv med kringliggande info som ursprung. Ju mer info som kommer fram desto mindre tapp.

Jag hoppas du har bra nätverkskablar till din dator så du får lika bra ljud på Youtube som jag får.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar