Recension – Kingdom Come: Deliverance

Robot
Recension – Kingdom Come: Deliverance

Det verklighetsförankrade rollspelet rör sig mellan det briljanta och genanta.

#kingdom-come-deliverance, #warhorse-studios


Gnällkuk

Meh... jag var mest nyfiken på betyget, är egentligen rätt ointresserad av spelet i sig men så kommer "avslutande delen" i veckan? Why? Är det så skralt i kistan att ni kommer börja dela upp recensioner i i två delar för att få fler klick och annonsvisningar? Jättetråkig utveckling tycker jag, om nu så är fallet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Fattar inte heller vad uppdelade recensioner går ut på.

Moderator | Testpilot
Skrivet av tricky:

Meh... jag var mest nyfiken på betyget, är egentligen rätt ointresserad av spelet i sig men så kommer "avslutande delen" i veckan? Why? Är det så skralt i kistan att ni kommer börja dela upp recensioner i i två delar för att få fler klick och annonsvisningar? Jättetråkig utveckling tycker jag, om nu så är fallet.

Min gissning (och jag kan mycket väl ha fel) är väl att det tog ett tag för FZ att få en spelbar version av spelet samt att den kom tätt inpå releasen. Givetvis genererar det mer klicks om de släpper en text på releasedagen och jag har då inget problem med att läsa en "förhandstitt" nu, som det brukade kallas och få betyget och hela recensionen senare. De tillgodoser intresset för releasen idag och ger spelet en rättvis bedömning senare i veckan.

Även IGN, Polygon eller vilken sajt du nu läser gör samma sak om de får sin recensionskopia för nära releasedatumet så de inte riktigt hinner testa allt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tricky:

Meh... jag var mest nyfiken på betyget, är egentligen rätt ointresserad av spelet i sig men så kommer "avslutande delen" i veckan? Why? Är det så skralt i kistan att ni kommer börja dela upp recensioner i i två delar för att få fler klick och annonsvisningar? Jättetråkig utveckling tycker jag, om nu så är fallet.

Vi har snarare gått ifrån recensioner på flera sidor då det inte uppskattades. Anledningen till varför vi delar upp vissa recensioner är helt enkelt att vi inte känner att vi har tillräckligt med kött på benen för sätta betyg när embargot lyfter. Och varför vi publicerar ett första intryck på embargotiden är för att tillgodose intresset som faktiskt finns, samtidigt som alla andra publicerar.

Vår målsättning är att alltid ha ett betyg när embargot lyfter men när det gäller stora spel, eller multiplayerfokuserade titlar som kommer till liv först efter lansering, väljer vi att dela upp recensionerna.


signatur
Redaktör
Ponny

@tricky: Calle säger som det är. Det handlar helt enkelt om att vi ska kunna göra en rättvis bedömning. Att recensera ett spel på orättvisa grunder är ju faktiskt inget som gagnar någon, och stora rollspel kräfver ju som bekant sin tid. Att betygsätta 20 timmar av något som är mer än dubbelt så långt är ju orättvist på väldigt många plan. Samtidigt finns ju ett stort intresse och därför får ni första (matigt) intryck idag. Läser man texten kan man ju också se varåt det lutar med siffran – även om jag just den här gången är mer kluven än vanligt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är denna recension skriven på den nya patchen eller inte?

Redaktör
Ponny

@Vercadi: Både och, men mestadels innan patchen! Det har faktiskt patchats tre gånger sedan jag började spela förra veckan men en av gångerna tog det väldigt lång tid (2x45 minuter) så gissar på att det var storpatchen.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har snarare gått ifrån recensioner på flera sidor då det inte uppskattades. Anledningen till varför vi delar upp vissa recensioner är helt enkelt att vi inte känner att vi har tillräckligt med kött på benen för sätta betyg när embargot lyfter. Och varför vi publicerar ett första intryck på embargotiden är för att tillgodose intresset som faktiskt finns, samtidigt som alla andra publicerar.

Vår målsättning är att alltid ha ett betyg när embargot lyfter men när det gäller stora spel, eller multiplayerfokuserade titlar som kommer till liv först efter lansering, väljer vi att dela upp recensionerna.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

@tricky: Calle säger som det är. Det handlar helt enkelt om att vi ska kunna göra en rättvis bedömning. Att recensera ett spel på orättvisa grunder är ju faktiskt inget som gagnar någon, och stora rollspel kräfver ju som bekant sin tid. Att betygsätta 20 timmar av något som är mer än dubbelt så långt är ju orättvist på väldigt många plan. Samtidigt finns ju ett stort intresse och därför får ni första (matigt) intryck idag. Läser man texten kan man ju också se varåt det lutar med siffran – även om jag just den här gången är mer kluven än vanligt.

Okey, tack för klargörandet! Hade kanske varit bra om det varit lite mer transparent i inledningen att skribenten inte hunnit spela tillräckligt för att känna sig trygg med ett slutbetyg och att det beror i mångt och mycket på att exemplaret kom sent. Att en recension ibland tar lång tid har jag full förståelse för, framför allt eftersom vissa spel kan ha så vitt skilda upplevelser i SP mot MP och kanske kräver en rejäl portion tid.

Mjo, jag ögnade igenom din recension lite snabbt. Tolkar det som att det allmänna rådet kommer bli att avvakta, det är kul men mycket förtas av buggarna


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Som militärhistoriker och nörd av rang så kommer det här att bli en upplevelse oavsett det tekniska utförandet.

Kan inte någon piska på våra riktigt duktiga spelstudios i Sverige om ett liknande spel som utspelar sig i Sverige under slutet av 1500-talet? Då skulle jag kunna dö nöjd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blir nog till att låta folk betatesta det innan jag köper det. Låter som att det är i desperat behov av några patcher först.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Som militärhistoriker och nörd av rang så kommer det här att bli en upplevelse oavsett det tekniska utförandet.

Kan inte någon piska på våra riktigt duktiga spelstudios i Sverige om ett liknande spel som utspelar sig i Sverige under slutet av 1500-talet? Då skulle jag kunna dö nöjd.

Vasa
"Lite som doom, fast på skidor med svärd."


signatur

- pixelfantast

Skrivet av skymf:

Vasa
"Lite som doom, fast på skidor med svärd."

Nu måste jag ju rådbråka dig lite. Jag skrev tydligt slutet av 1500-talet – vi pratar inbördeskrig, religiös fundamentalism (väldigt blodig sådan), sinnessjuka konungar och blodbad!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Recension i delar stör mig inte särskilt. Bättre att få första delen av recensionen snabbt istället för att behöva vänta på hela. Särskilt när det handlar om stora spel som tar tid att recensera. Vad som skulle varit optimalt är att ni fått spelet tidigare och hunnit spela det i sin helhet innan ni gav ut recensionen. Men spel nuförtiden är ju aldrig ens i närheten av "klara".

Denna recension bekräftade mina misstankar om spelet och det kommer inte bli något köp. Jag är trött på enormt överambitiösa indie-titlar som inte lever upp till sin fulla potential.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

@skymf: Vasa på skidor. Förmodligen en sv de största myterna. Det är hämtat ur en bok. Regisserad av Gustav Eriksson själv ( Vasa ) Finns inga som helst bevis att han åkte skidor.

Medlem

Buggar och konstigheter i sånt som inte rör själva gameplayet är ingen fara tycker jag!

@denza: Just skidåkningen är väl inte särskilt underlig. Det var så man tog sig fram genom snön på den tiden.

Det är förstås alla händelser utmed hans väg till Dalarna som historiker kastar salt på. I princip för att allt som inte står i Peder Svarts krönika är påkomna sägner under 1600-, 1700-, 1800- och 1900-talet. Dessutom är krönikan mer eller mindre partisk.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hur flyter spelet på PC? Vad sitter testaren på för hårdvara och vad är det för fps?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

"samtidigt som vi jagas av blodtörstiga babarer."


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Redaktör
Ponny

@CliQue-SinneD: Spelet flyter för min del (Intel Core i7-7700, Gefore GTX 1080, 16 GB RAM) mycket bra. Ska ta reda på exakt hur bra senare idag. I'll let you know!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@SID 6.7: *biter mig i läppen för att inte börja asgarva på pendeln*

Medlem

@hannes.theorell: erkänn.. Du vill bara kunna mata Kung Erik med ärtsoppa.

@Dizzz: Jag tänkte mer hur kul det skulle vara att spöa polacker på fältet utanför Linköping. Men visst, snart är det torsdag!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dizzz:

@hannes.theorell: erkänn.. Du vill bara kunna mata Kung Erik med ärtsoppa.

I VR!


signatur
Medlem

Jag tänker införskaffa det här förr eller senare. Jag har inte testat det, men får känslan av att det handlar om en oslipad diamant. Jag gillar historia, framförallt europeisk historia, så själva inramningen kommer passa mig som handen i handsken.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Hur flyter spelet på PC? Vad sitter testaren på för hårdvara och vad är det för fps?

Mitt GTX1080Ti får spelet att ligga på 55-60 med någon dipp till 51 då och då. Inte lyckats landa under 50 någon gång.
Lirar i 2560x1440 på högsta inställningar. Ser riktigt fint ut och flyter på bra.

Medlem

Hahaha, det där med hästen i diket hände precis mig också under min flykt (Gick ganska snabbt att ta sig upp, men ändå, paniken när man fastnar i terrängen samtidigt som pilar viner om huvudet på en)
Förhoppningsvis får studion in tillräckligt med pengar nu av alla köpare så de kan investera lite tid i buggfixande och finslipande innan de går vidare till nästa spel.

Dock är det största jag stör mig på det stela röstskådespeleriet. Det låter verkligen som att de sitter och läser direkt ur ett manus många gånger vilket förstör inlevelsen en snudd.

Det bästa med spelet är att världen verkligen känns verklighetstrogen. All sorts magi eller annat fantasytjaffs saknas (förutom "healing potions") vilket är riktigt fräscht och kul inom RPG genren

Tråddemonen
Testpilot

@Fredrik Eriksson: Var bra skrivet utifrån det du har lyckats få ihop. Förstår att det krävs en hel del tid för det hela. Postade även själv en kortfattad första intryck då folk på tråden undrade vad jag tyckte om spelet. Men håller med dig till fullt att det krävs en del tid att bekantas och Henry måste även få lära sig de grunder han behöver för att utnyttja spelets alla funktioner. Annars känner man sig själv som spelare väldigt begränsad.

Medlem

Hur atmosfären annars då, något att hänga i julgranen..?


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@denza: Just skidåkningen är väl inte särskilt underlig. Det var så man tog sig fram genom snön på den tiden.

Det är förstås alla händelser utmed hans väg till Dalarna som historiker kastar salt på. I princip för att allt som inte står i Peder Svarts krönika är påkomna sägner under 1600-, 1700-, 1800- och 1900-talet. Dessutom är krönikan mer eller mindre partisk.

Nej, det gjorde man inte. Vanligast var häst och vagn/släde.

12
Skriv svar