#vispelarintemed är uppropet mot sexism i den svenska spelvärlden

Robot
#vispelarintemed är uppropet mot sexism i den svenska spelvärlden

I dag publicerades de första vittnesmålen från den svenska namninsamlingen mot sexism i spelvärlden.

#metoo, #vispelarintemed


Medlem
Medlem

suck.... denna skiten ska vara inom gaming nu med jisses.... trodde jag skulle slippa skiten här men icke.

Medlem

@FuzioN:

Oj, newsflash, spelvärlden är en del av samhället i stort, och dras med samma problem. Vi kan antingen möta dessa, eller titta bort. Många vägrar nu göra det senare.

Medlem

Tycker det här är något riktigt bra, att det äntligen ifrågasätts och ges motstånd mot beteende som är aktivt vedervärdigt! Ned med sexismen!

Mvh.

Medlem

Aww, stackars

Medlem
Skrivet av FuzioN:

suck.... denna skiten ska vara inom gaming nu med jisses.... trodde jag skulle slippa skiten här men icke.

Troll. Vanliga manniskor bli inte upprorda utan ga bara vidare

Medlem

Utmärkt att sånt katastrofalt beteende uppmärksammas. Det räcker med en snabbtitt i FZs kommentarsfält för att se att problemet i högsta grad lever och frodas inom spelvärlden också.

Testpilot

Bara bra o ta upp detta även här så kanske idioterna fattar. Alla förtjänar respekt oavsett vem man är.

Medlem

Blir behandlad som skit i onlinespel varje dag. Sexistiska påhopp, mordhot och t.om. beskrivningar om hur min mamma haft sexuella relationer med 14-åriga pojkar. Men då jag inte är en kvinna så är det väl ingen som bryr sig.

Releasehästryttare

Alltid kul och se vad för människor som har konton men aldrig kommenterar på vanliga spel artiklar poppar upp när det är något "juciey" topic som detta.. #dramaqueens

Medlem

Var på en match igår på siege där en tjej var i mitt lag och direkt började två i laget säga "what are you doing here? Arent you supposed to be in the kitchen? Add me as friend and send me some pictures". Vad är det för fel på folk?!

På ow är det dock vanligare med fler tjejer nu och även där blir de "påhoppade".


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Stå upp för sig i all ära. Men är det inte bättre kanske att hårdna upp lite? Speciellt i internet sammanhang. Anonymiteten är vad som ger "troll" sin kraft. Lika så har "offer" den samma. Att en person slänger ett skäll/köns/svärord efter en ska inte bräcka en. Det är bara ord. "Men ord gör ont". Hur då? När en anonym person förolämpar dig fast han/hon inte vet vad du heter/ser ut/bor/ osv så måste man ju självklart lägga sig ner i fosterställning. Jag själv får ofta ord efter mig när jag spelar online. Rör det mig? Nej. Inte det minsta. Kommer aldrig träffa personerna och troligen inte bemöta dom online igen heller. Att kvinnor blir "anfallna" online kan göra likadant. Bara skit i trollen. Deras intressefönster brukar ligga på 1min. Står man bara still så tröttnar de.

I exemplet med 12åringen är inte sexism. Det är ren sexuell trakasseri mot minderårig och har inget med sexism o göra.

Medlem

detta är jätte bra, dem enda som inte förstå detta är ett problem. Det är dom som är problemet.


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem
Skrivet av Rydike:

Blir behandlad som skit i onlinespel varje dag. Sexistiska påhopp, mordhot och t.om. beskrivningar om hur min mamma haft sexuella relationer med 14-åriga pojkar. Men då jag inte är en kvinna så är det väl ingen som bryr sig.

Eftersom du är en kille är det bara en "kul grej".

Tycker det är tråkigt att man inte tar tag i problemen med trakasserier på nätet utan måste göra det till en könsfråga.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag hade hoppats att ett så seriöst problem skulle kunnat diskuteras utan en fyndig hashtagg.

"Sexism" är dock alldeles för mjukt ord för att beskriva ett sånt grovt trakasseri mot en tolvåring, där skulle jag snarare vilja prata om misshandel. Man blir ju mörkrädd för vad man eventuellt utsätter ens internetanvändande barn för.

Medlem

Många av kommentarerna i tråden visar tydligt tendenserna i spelvärlden - vilket är mycket oroväckande. Särskilt alarmerande är det att läsa dessa historier från spelbranschen och hur kvinnor behandlas där!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Visst det är lite jobbigt hur folk behandlas på internet. Men så fort när det är kvinnor så blir det känsligt.
Jag menar menar alla bli trollad för diverse saker online. Självklart kommer detta även gälla tjejer.

Alltid denna moralpanik. Men bara om det handlar om kvinnor eller minoriter.

Medlem

Värt att nämna är ju även studien utförd av Pew Research Center under 2014 som visade på att sexuella trakasserier och "stalking" (de primära problemen som lyfts upp i nyhetens "exempel") är de absolut minst förekommande typerna av trakasserier online, i alla övriga kategorier (och totalt) var män utsatta i högre grad än kvinnor. Specifikt i spel förekom trakasserier riktade mot män i dubbelt så hög grad.

Det intressanta här var dock statistiken över hur respektive kön reagerade på situationen, där man kom fram till att män är utsatta i högre grad men kvinnor reagerade starkare:

Med andra ord: Nej, kvinnor är inte särskilt utsatta, de gnäller bara mer om det. Faktum är att kvinnor i högre grad blir positivt mottagna online och i spel än män, ytterligare intressant statistik från studien.

http://www.pewinternet.org/2014/10/22/online-harassment/

Medlem

Att folk är vidriga på nätet är nog något man måste lära sig o leva med. Antingen det eller införa drakoniska språkfilter och tankepolis.

Medlem

Finns väl ingen vettig människa som gillar sexism och företräder något annat än respekt för alla och människors lika värde, men att varje bransch ska ha en egen hashtag börjar bli riktigt löjligt och urvattnar syftet med metoo. Speciellt slår man dövörat till och mest ser det som brus, vilket är tråkigt när man egentligen bryr sig.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

suck.... denna skiten ska vara inom gaming nu med jisses.... trodde jag skulle slippa skiten här men icke.

Jag skulle snarare säga att problemen med trakasserier är större inom gaming och onlinevärlden i allmänhet. Inte allt för sällan så handlar det om tonåringar som låter modet växa från sina pojkrum utan att tänka på att det faktiskt är människor man pratar med.

Skrivet av Rydike:

Blir behandlad som skit i onlinespel varje dag. Sexistiska påhopp, mordhot och t.om. beskrivningar om hur min mamma haft sexuella relationer med 14-åriga pojkar. Men då jag inte är en kvinna så är det väl ingen som bryr sig.

Tvärtom så är det många som bryr sig och det är ett problem som diskuteras flitigt på många forum. Det spelar ingen roll om du är kvinna eller man.

Skrivet av Pholiage:

Stå upp för sig i all ära. Men är det inte bättre kanske att hårdna upp lite? Speciellt i internet sammanhang. Anonymiteten är vad som ger "troll" sin kraft. Lika så har "offer" den samma. Att en person slänger ett skäll/köns/svärord efter en ska inte bräcka en. Det är bara ord. "Men ord gör ont". Hur då? När en anonym person förolämpar dig fast han/hon inte vet vad du heter/ser ut/bor/ osv så måste man ju självklart lägga sig ner i fosterställning. Jag själv får ofta ord efter mig när jag spelar online. Rör det mig? Nej. Inte det minsta. Kommer aldrig träffa personerna och troligen inte bemöta dom online igen heller. Att kvinnor blir "anfallna" online kan göra likadant. Bara skit i trollen. Deras intressefönster brukar ligga på 1min. Står man bara still så tröttnar de.

I exemplet med 12åringen är inte sexism. Det är ren sexuell trakasseri mot minderårig och har inget med sexism o göra.

Men är det inte bättre att lära sig hur man uppför sig lite? Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att bete sig illa bara för att det är på internet. Varje gång någon försöker uppmuntra en god ton i onlinespel så möts det utav motstånd och gnäll. Jag tror att de flesta klarar av att få "horunge" skrivit till sig i chatten utan att lägga sig i fosterställning men det blir knappast en trivsam miljö för det.

Klarar man inte av att spela utan att trakassera andra människor så har man inte i spelvärlden att göra...

Skägg.
10 Chambers

Jag tycker att en del här inne håller en ganska så låg nivå just nu. Argumentera för er sak utan att göra er löjliga över ämnet.


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Värt att nämna är ju även studien utförd av Pew Research Center under 2014 som visade på att sexuella trakasserier och "stalking" (de primära problemen som lyfts upp i nyhetens "exempel") är de absolut minst förekommande typerna av trakasserier online, i alla övriga kategorier (och totalt) var män utsatta i högre grad än kvinnor. Specifikt i spel förekom trakasserier riktade mot män i dubbelt så hög grad.

Det intressanta här var dock statistiken över hur respektive kön reagerade på situationen, där man kom fram till att män är utsatta i högre grad men kvinnor reagerade starkare:

http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/201...

Med andra ord: Nej, kvinnor är inte särskilt utsatta, de gnäller bara mer om det. Faktum är att kvinnor i högre grad blir positivt mottagna online och i spel än män, ytterligare intressant statistik från studien.

http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/201...

http://www.pewinternet.org/2014/10/22/online-harassment/

Statistik & riktig forskning brukar oftast ignoreras i dagens samhälle. Eller så försöker man gömma den så gott det går, detta gäller inte bara detta ämne utan allt. Även om folk får svart på vitt upptryckt i ansiktet så ignoreras det också väldigt ofta. Det är underbart!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fick mig att tänka på den här

Medlem

Uhhhh, its online who the fuck cares


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skägg.
10 Chambers

Min personliga reflektion: jag har verkat på Internet i mer än femton år och har aldrig fått den här typen av hat emot mig. Inte en enda snoppbild faktiskt. Jag skrev om det i en krönika tidigare.


signatur
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett problem hur folk uppför sig mot andra människor i många avenyer av internet (och även utanför det, men med mindre anonymitet). Det är viktigt att det tas upp, både för alla som är utsatta men även så att man kan bedriva journalistik och få en klar bild av problemet. Alla är inte seriösa, men många är ju det.

Så många som verkar tro att det är något skämt att folk blir behandlade illa. Visst kan man bli trött på att läsa om hashtags osv men det tar ju inte bort problemet. Det spelar ju ingen roll om det är i ett spel eller om man skriker glåpord åt någon på gatan, det handlar ju fortfarande om att man som person hoppar på en annan person.

Medlem

Hur kommer det sig att folk är så känsliga och lättkränkta nuförtiden? De tål ju fasen ingenting.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Exxo:

Hur kommer det sig att folk är så känsliga och lättkränkta nuförtiden? De tål ju fasen ingenting.

Jag skulle vilja vända på frågan: varför accepteras svinigt beteende bara för att det är online?


signatur
Skriv svar