#vispelarintemed är uppropet mot sexism i den svenska spelvärlden

Medlem

Snacka om lyx att kunna rycka på axlarna och säga "internet be internet".

Jag har en kvinnlig vän som jobbat i industrin. Past tense, eftersom hon blev helt knäckt av både det tydliga och mer subtila motstånd som hon bemöttes av, av allt att döma mycket just baserat på hennes kön. Om ni på riktigt tycker att det är launa och inget värdigt en lösning, så visar det bara hur otroligt ignoranta ni är angående omvärlden.

Eller så hatar ni bara kvinnor, men det kan det väl inte vara väl?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle vilja vända på frågan: varför accepteras svinigt beteende bara för att det är online?

Undrar också över detta, då det är "the cop out" answer varje gång man diskuterar sexism och rasism på Internet. Om det inte är okej i verkliga livet, varför ska det vara okej online?

Medlem
Skrivet av Rydike:

Blir behandlad som skit i onlinespel varje dag. Sexistiska påhopp, mordhot och t.om. beskrivningar om hur min mamma haft sexuella relationer med 14-åriga pojkar. Men då jag inte är en kvinna så är det väl ingen som bryr sig.

Det här är ingen tävling mellan könen, visst är det tråkigt att du känner att du inte får uppmärksamhet i sociala kampanjer men det är inte kvinnornas fel.
Problemet här är ganska bra beskrivet i artikeln, om du som 12-åring blev stalkad av vuxna män på nätet som kräver att du ställer upp på sexuella bilder (och det förekommer tyvärr) är det naturligtvis katastrofalt men det är ett faktum att detta är något som tjejer blir utsatta för mycket oftare än män och det är i många fall något som tjejer får lära sig leva med; Det är dock något som de inte under några omständigheter ska behöva leva med när de är barn.

Problemet DU tar upp här handlar om vår tids sociala attityd på nätet och i samhället överlag där folk kläcker ur sig vad som helst och beter sig som rövhål för att de inte behöver se dig i ögonen eller ta några konsekvenser, det är inte en könsfråga men det är relaterat till problemet med sexism eftersom de äckel som ger sig på barn rider på vågen och får lättare att bete sig som de gör.

Alla utsätts för hatattacker på nätet numera men det är faktiskt värre för flickor, som inte ens kan lägga upp en profilbild utan att få penisbilder och sexuella påhopp från random okända män i inkorgen. Det är något som pojkar och män INTE utsätts för.

Medlem

@Biggles: Det ska självklart inte vara okej online. Online är verkliga livet precis lika mycket som när personer inte är online. Jag har sedan länge bestämt mig för att inte göra en distinktion.
Fortsätter folk att bortse från det och använda internet som en tillflyktsort där vanliga regler och normer inte gäller så är sannolikheten att vi får regleringar av online kommunikation som vi inte har i kommunikation offline ganska stor tror jag. Just för att folk och då politiker ser det som olika saker.

Medlem

Vem är egentligen så patetisk och svag att man tar illa upp av sånt??! Om man är så känslig att man tar illa upp av anonyma troll på internet, då ska man helst stänga in sig i ett rum och aldrig interagera med världen utanför..

Releasehästryttare

@DAoG: HAHA GULD! Precis så är det!

Medlem
Skrivet av shepard:

Jag skulle snarare säga att problemen med trakasserier är större inom gaming och onlinevärlden i allmänhet. Inte allt för sällan så handlar det om tonåringar som låter modet växa från sina pojkrum utan att tänka på att det faktiskt är människor man pratar med.

Tvärtom så är det många som bryr sig och det är ett problem som diskuteras flitigt på många forum. Det spelar ingen roll om du är kvinna eller man.

Men är det inte bättre att lära sig hur man uppför sig lite? Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att bete sig illa bara för att det är på internet. Varje gång någon försöker uppmuntra en god ton i onlinespel så möts det utav motstånd och gnäll. Jag tror att de flesta klarar av att få "horunge" skrivit till sig i chatten utan att lägga sig i fosterställning men det blir knappast en trivsam miljö för det.

Klarar man inte av att spela utan att trakassera andra människor så har man inte i spelvärlden att göra...

Problemet ligger i att trollen sk**er i vad andra vill att du ska uppföra dig. Just pågrund av anonymiteten. Det finns inga påföljder. Varför gör troll som de gör? Många anledningar säkerligen. Några tycker det är kul andra måste bara. Men tar man bort bekräftelsen så slutar trollen. Visst troligen så hoppar de till nästa offer. Men om ingen tar åt sig vad är poängen?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Seneca:

Vem är egentligen så patetisk och svag att man tar illa upp av sånt??! Om man är så känslig att man tar illa upp av anonyma troll på internet, då ska man helst stänga in sig i ett rum och aldrig interagera med världen utanför..

1. Din ton är ganska så bedrövlig. 2. Ser ingen anledning till varför man inte borde sträva efter en bättre miljö online.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Värt att nämna är ju även studien utförd av Pew Research Center under 2014 som visade på att sexuella trakasserier och "stalking" (de primära problemen som lyfts upp i nyhetens "exempel") är de absolut minst förekommande typerna av trakasserier online, i alla övriga kategorier (och totalt) var män utsatta i högre grad än kvinnor. Specifikt i spel förekom trakasserier riktade mot män i dubbelt så hög grad.

Det intressanta här var dock statistiken över hur respektive kön reagerade på situationen, där man kom fram till att män är utsatta i högre grad men kvinnor reagerade starkare:

http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/201...

Med andra ord: Nej, kvinnor är inte särskilt utsatta, de gnäller bara mer om det. Faktum är att kvinnor i högre grad blir positivt mottagna online och i spel än män, ytterligare intressant statistik från studien.

http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/201...

http://www.pewinternet.org/2014/10/22/online-harassment/

Du... du ska fan inte komma dragandes med sådana där, vad heter det...Fakta! Usch. /s


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

bra att sånthär lyfts, oavsett bransch.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Visst det är lite jobbigt hur folk behandlas på internet. Men så fort när det är kvinnor så blir det känsligt.
Jag menar menar alla bli trollad för diverse saker online. Självklart kommer detta även gälla tjejer.

Alltid denna moralpanik. Men bara om det handlar om kvinnor eller minoriter.

Kanske beror lite på vem som utför det också ?
Så här lite instinktivt skulle jag anta att 75-90 procent av alla sexuella påhopp mot både män och kvinnor utförs av män/pojkar.
Antalet dickpics som skickas ut av kvinnor är nog rätt litet. Tror inte heller så många våldtäktshot i onlinespel kommer från kvinnor/tjejer.
Folk som säger att andra ska bli lite mer hårdhudade är oftast folk som vill fortsätta uppföra sig som rvhl utan att det skall få några konsekvenser.

Medlem

Det här är viktigt och kommer fortsätta vara det så länge som folk kommenterar som de gör i den här och andra trådar som handlar om sexism online och i spelvärlden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Du... du ska fan inte komma dragandes med sådana där, vad heter det...Fakta! Usch. /s

Det finns absolut sanningar i en sådan studie. Precis som i folks vittnesmål. Och om det något jag har att invända som sådana här namninsamlingar är att de ofta blir ensidiga. Miljön online är ibland vidrig, oavsett kön och/eller läggning.

Sen visar ju inte en sådan studie vilket typ av tillmälen som används. Mer könsinriktat mot kvinnor gissar jag, medan män får andra andra. Det finns ju också skillnad i hur vi uppfostras. Killar ska vara tuffa, inte böla när man får ett skrapsår, osv. Inbillar mig att det spelar in i reaktionerna mot saker som sägs online.


signatur
Skribent
Skrivet av Krycka:

Att folk är vidriga på nätet är nog något man måste lära sig o leva med. Antingen det eller införa drakoniska språkfilter och tankepolis.

Jag förstår inte vad man är för människa om man måste bete sig vidrigt på internet. Är det folk som i verkliga livet är så nedtryckta att internet är deras sätt att ge igen, eller vad är grejen egentligen? Säg saker på internet som du vågar säga i det verkliga livet.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns absolut sanningar i en sådan studie. Precis som i folks vittnesmål. Och om det något jag har att invända som sådana här namninsamlingar är att de ofta blir ensidiga. Miljön online är ibland vidrig, oavsett kön och/eller läggning.

Sen visar ju inte en sådan studie vilket typ av tillmälen som används. Mer könsinriktat mot kvinnor gissar jag, medan män får andra andra. Det finns ju också skillnad i hur vi uppfostras. Killar ska vara tuffa, inte böla när man får ett skrapsår, osv. Inbillar mig att det spelar in i reaktionerna mot saker som sägs online.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle vilja vända på frågan: varför accepteras svinigt beteende bara för att det är online?

Vissa av dessa kommentarer på tråden är väl skäl nog att stänga av vissa användare. Dessa användare verkar inte förstå att många känner sig ledsna och äcklade av alla dessa kommentarer. Att utsättas för detta - dag efter dag - gör det ganska svårt att "slå ifrån sig det / inte läsa det / lite får man väl tåla" osv. Jag är man och har inte utsatts för detta och kan omöjligen förstå vad dessa tjejer och kvinnor känner - men jag är tillräckligt mogen för att se skillnad mellan rätt och fel. Och detta är fel.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Avstängd

Vem som helst förstår att detta inte är bra saker, och det skulle kunna tas på mycket större allvar om samma människor som skapar dessa rörelser var precis lika aktiva vad gäller te.x hedersmord, barnäktenskap, könsstympningar, antisemitism m.m. Listan kan numera göras milslång med jätteproblem som vi tampas med - där folk inte bara kränks utan to.m dödas eller skadas fysiskt. Men inte ett pip...

Jag menar att det ser väldigt illa ut, och att det man gör inte ens är speciellt subtilt, som att man mest är intresserad av att flytta fokuset till något annat så att de problem jag nämner initialt kan ligga kvar där under mattan.. Gräver man lite om vilka som är bakom dessa rörelser så börjar det ljusna (eller mörkna, kanske man ska säga).

Skägg.
10 Chambers

@kebbe: Haha, missade den. Visar att jag gissade rätt ändå.


signatur
Medlem

@Harmond: Nu är det ju jäkligt mycket arbete kring det med. Vad som diskuteras i media går dock i vågor och folk, som du gör nu, verkar mena att det betyder att inget görs.

Sen har väl du inte heller en aning om vad personerna som nu berättar gör i hänseende till problemen som du tar upp.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harmond:

Vem som helst förstår att detta inte är bra saker, och det skulle kunna tas på mycket större allvar om samma människor som skapar dessa rörelser var precis lika aktiva vad gäller te.x hedersmord, barnäktenskap, könsstympningar, antisemitism m.m. Listan kan numera göras milslång med jätteproblem som vi tampas med - där folk inte bara kränks utan to.m dödas eller skadas fysiskt. Men inte ett pip...

Jag menar att det ser väldigt illa ut, och att det man gör inte ens är speciellt subtilt, som att man mest är intresserad av att flytta fokuset till något annat så att de problem jag nämner initialt kan ligga kvar där under mattan.. Gräver man lite om vilka som är bakom dessa rörelser så börjar det ljusna (eller mörkna, kanske man ska säga).

Fast det går ju faktiskt att tycka illa om alla dessa saker samtidigt. Just nu diskuterar vi det ibland röviga klimatet inspelvärlden, såväl på servrar som arbetsplatser. Som du lägger fram det så borde person X inte göra Y för att Z också är kasst. Does not compute.

Hat är dåligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle vilja vända på frågan: varför accepteras svinigt beteende bara för att det är online?

För att det är internet, man kan inte begära så mycket av folk där. Så det är bara att kryssa ner och gå vidare.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast det går ju faktiskt att tycka illa om alla dessa saker samtidigt. Just nu diskuterar vi det ibland röviga klimatet inspelvärlden, såväl på servrar som arbetsplatser. Som du lägger fram det så borde person X inte göra Y för att Z också är kasst. Does not compute.

Hat är dåligt.

Det kan man absolut! Man kan även klaga på att någon skrivit kränkande ord i trapphuset samtidigt som hela huset står i lågor och folk brinner runt omkring dig. Men man kan då också prata om rimligheten i att göra det medans det sker omkring dig. Eller hur?

Hat är dåligt, sunt förnuft är bra.

Inaktiv

Det om 12-åringen handlar inte om spelvärlden utan om en sexbrottsling som utnyttjar ett spel för att komma i kontakt med minderåriga.

Ja det finns sexbrottslingar, ja det kommer alltid att finnas sexbrottslingar, så länge vi inte är övervakade med chip i kroppen. Lär barn hur man håller sig borta från skumma typer och känner igen groomers. Att klaga på att fenomenet existerar leder inte till någonting.

”Vi blir ombedda att skicka nakenbilder, gå tillbaka till köket och får höra att det måste vara en man som spelar på vårt konto. Vi har fått nog!”

Jaha? Vad ska ni göra åt det?
Om man inte har några konstruktiva förslag på vad som bör förändras är det bara meningslöst gnäll.
Bara mer skattepengar bortslösade på hittepå-studier och professionella offer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harmond:

Det kan man absolut! Man kan även klaga på att någon skrivit kränkande ord i trapphuset samtidigt som hela huset står i lågor och folk brinner runt omkring dig. Men man kan då också prata om rimligheten i att göra det medans det sker omkring dig. Eller hur?

Hat är dåligt, sunt förnuft är bra.

Köper inte riktigt din metafor i sammanhanget men det är ok.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_306295:

Jaha? Vad ska ni göra åt det?
Om man inte har några konstruktiva förslag på vad som bör förändras är det bara meningslöst gnäll.
Bara mer skattepengar bortslösade på hittepå-studier och professionella offer.

Vilka är de så kallade professionella offren i detta sammanhang?

Och som jag ser det måste man belysa problemen, lyfta fram dem och syna dem, för att sedan kunna göra konkreta åtgärder. Att kalla något som kan vara ett första steg till en förändring för ”meningslöst gnäll” kan lätt uppfattas som ”meningslöst gnäll”.


signatur
Testpilot
Skrivet av Biggles:

Undrar också över detta, då det är "the cop out" answer varje gång man diskuterar sexism och rasism på Internet. Om det inte är okej i verkliga livet, varför ska det vara okej online?

Jag har också undrat detta , jag försöker bete mig online som jag skulle göra i verkliga livet. Visst ibland har man spårat ur men skulle aldrig trakassera nån.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vilka är de så kallade professionella offren i detta sammanhang?

Och som jag ser det måste man belysa problemen, lyfta fram dem och syna dem, för att sedan kunna göra konkreta åtgärder. Att kalla något som kan vara ett första steg till en förändring kan annars uppfattas som ”meningslöst gnäll”.

Professionella offer är typ Anita Sarkeesian och Linnéa Claeson.
Sådana personer vars utsatthet öppnar karriärsvägar för dem.

Visst kan man belysa problem, men sen då? Det är också problemet med hela #metoo-rörelsen.
Det hela handlar inte om att lösa problem utan att sälja någon radikalfeministisk världsåskådning där kvinnor och andra etniciteter än vita är så förtryckta i det här hemska patriarkatet. Man vill inte ens lösa problemet, man vill att det ska vara så här så att man kan fortsätta att vara ett offer.
Vad är meningen med att ha en utställning på Tekniska Museet om detta? Vad ska muséebesökarna få ut av det.
"Jaha, ja det var ju tråkigt att det är så här".

Det är bara en trend som museet hakar på. En trend att det är fint att vara ett offer. En politisk trend. Precis som att alla museer idag ska ha utställningar om jämställdhet mellan könen och hur bra det är med multikulturalism. Trots att det kanske är helt oväsentligt i sammanhanget.

Det är politisk hjärntvätt a la 1984.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Professionella offer är typ Anita Sarkeesian och Linnéa Claeson.
Sådana personer vars utsatthet öppnar karriärsvägar för dem.

Visst kan man belysa problem, men sen då? Det är också problemet med hela #metoo-rörelsen.
Det hela handlar inte om att lösa problem utan att sälja någon radikalfeministisk världsåskådning där kvinnor och andra etniciteter än vita är så förtryckta i det här hemska patriarkatet. Man vill inte ens lösa problemet, man vill att det ska vara så här så att man kan fortsätta att vara ett offer.
Vad är meningen med att ha en utställning på Tekniska Museet om detta? Vad ska muséebesökarna få ut av det.
"Jaha, ja det var ju tråkigt att det är så här".

Det är bara en trend som museet hakar på. En trend att det är fint att vara ett offer. En politisk trend. Precis som att alla museer idag ska ha utställningar om jämställdhet mellan könen och hur bra det är med multikulturalism. Trots att det kanske är helt oväsentligt i sammanhanget.

Det är politisk hjärntvätt a la 1984.

Ironin när man klagar på att det inte finns ett problem och själv blir exemplet för problemet.

Skägg.
10 Chambers

@anon_306295: intressant. Ser varken Sarkeesian eller Claesson som offer. Den senare har otaliga exempel på bemötande jag aldrig ens varit i närheten av, trots snart två decennier offentlighet online. Sen kanske jag inte håller med dem i vått och torrt.

Det som gör #vispelarintemed lite spretigt i min mening är att man tar både bransch- och spelarperspektivet på problem som har beröringspunkter men som ändå är olika.

Effekten jag skulle vilja se med en utställning på Tekniska museet är att föräldrar som är är med sina kids får upp ögonen för hur folk (kanske deras ungar) beter sig online. Många verkar helt frånkopplade.


signatur
Skriv svar