#vispelarintemed är uppropet mot sexism i den svenska spelvärlden

Medlem

@anon_306295: Fast det enda sättet att ändra, göra något åt problemet, är att prata om det. Att göra människor medvetna om vad som inte är bra och behöver förändras.
Det är ett socialt beteende som måste förändras för att det ska minska. Och sociala beteenden går att förändra, definitivt i framtida generationer genom att upplysa och övertala de som ska uppfostra kommande generationer att det är något som behöver förändras. Men även bland nuvarande vuxna som har förmåga att ändra sitt beteende själva.

Det går ju att ställa frågan till dig eftersom du anser att inget görs, vad ska man göra för att stoppa problemet?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harakiri:

Jag har också undrat detta , jag försöker bete mig online som jag skulle göra i verkliga livet. Visst ibland har man spårat ur men skulle aldrig trakassera nån.

Jag har dragit det exemplet alldeles för många gånger men kan ju fortfarande få lite småångest över en elak tweet jag skickade till trummise i Kent. Hur kan man liksom sitta och göra sånt dagligen.


signatur
Inaktiv
Skrivet av eld:

Ironin när man klagar på att det inte finns ett problem och själv blir exemplet för problemet.

På vilket sätt då?
Det där är typ sämsta argumentet någonsin, man klagar på en rörelse och det berättigar då att den rörelsen existerar?
Snacka om cirkelargument.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Professionella offer är typ Anita Sarkeesian och Linnéa Claeson.
Sådana personer vars utsatthet öppnar karriärsvägar för dem.

Visst kan man belysa problem, men sen då? Det är också problemet med hela #metoo-rörelsen.
Det hela handlar inte om att lösa problem utan att sälja någon radikalfeministisk världsåskådning där kvinnor och andra etniciteter än vita är så förtryckta i det här hemska patriarkatet. Man vill inte ens lösa problemet, man vill att det ska vara så här så att man kan fortsätta att vara ett offer.
Vad är meningen med att ha en utställning på Tekniska Museet om detta? Vad ska muséebesökarna få ut av det.
"Jaha, ja det var ju tråkigt att det är så här".

Det är bara en trend som museet hakar på. En trend att det är fint att vara ett offer. En politisk trend. Precis som att alla museer idag ska ha utställningar om jämställdhet mellan könen och hur bra det är med multikulturalism. Trots att det kanske är helt oväsentligt i sammanhanget.

Det är politisk hjärntvätt a la 1984.

Jag uppfattar meetoo kampanjen till att lyfta fram historier från kvinnor, att läsa/lyssna på vad de utsatt sig för. Men sen finns det naturligtvis individer/organisationer som gjort pengar på detta, men så är det väl med allt idag?

Av de personer som jag verkligen diskuterat detta med - oavsett kategori - vill självklart alla ändra detta. Jag har dock inte diskuterat detta med en offentlig person eller någon som vill tjäna pengar på detta, som de du åsyftar. Avseende Tekniska muséet kan jag inte uttala mig, då jag inte sett detta (eller ens visste om det) Men diskussionen här handlar om kvinnor i spelbranschen och kvinnor som blivit nedvärderade när de spelar.

Avseende multikulturalism är det en helt annan fråga som kan diskuteras någon annanstans - inte på FZ.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Testpilot

Tyvärr så kommer inga sociala medier kampanjer att förändra någonting eftersom de inte når målgruppen. Det bästa botemedlet mot uselt beteende bör vara föräldraansvaret.

Sedan kommer alla att alltid ha olika smärttrösklar och det kommer heller inte finnas någon accepterbar standard för vad som är okej eller inte eftersom internet är så decentraliserat och så vill vi ju också ha det, tänker jag.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

@Pecman: Fast det enda sättet att ändra, göra något åt problemet, är att prata om det. Att göra människor medvetna om vad som inte är bra och behöver förändras.
Det är ett socialt beteende som måste förändras för att det ska minska. Och sociala beteenden går att förändra, definitivt i framtida generationer genom att upplysa och övertala de som ska uppfostra kommande generationer att det är något som behöver förändras. Men även bland nuvarande vuxna som har förmåga att ändra sitt beteende själva.

Det går ju att ställa frågan till dig eftersom du anser att inget görs, vad ska man göra för att stoppa problemet?

Ja först bör man kanske ta reda på om det faktiskt är ett problem. Om mängden påhopp är speciellt stor eller har ökat eller något liknande. För det kommer alltid finnas elaka personer och anonymiteten på internet gör att man kan vara elak utan att det får några personliga konsekvenser för en.
Att ta bort anonymiteten på internet helt för med sig väldigt många fler nackdelar än fördelar så det tycker jag inte att man ska göra.

Bättre att lära folk stå upp för sig själva, att inte ta skit från någon och att vara försiktiga med vad för information de delar på nätet.

Sen kan man ju försöka förbättra rapporteringssystem osv i onlinespel som Overwatch där folk i competitive kan vara otroligt elaka. Är man "abusive" förtjänar man helt klart en ban.

Mitt problem med detta är att det inte handlar om att lösa några problem, du skulle lika gärna kunna samla ihop tusentals historier från män som blivit mordhotade i spel hur lätt som helst. Anledningen till dagens fokus har ideologiska identitetspolitiska skäl.

Sen kan man försöka främja en positiv spel- och internetkultur, men det gör man inte genom att om och om igen förklara hur hemskt och dåligt allting är.

Medlem
Medlem

Självklart ska man behandla folk med respekt online, men...

Jag gissar att många av trollen är personer som inte vuxit upp ännu, jag var lite av ett troll när jag var ung och upptäckte nätet/chattforum, man växer ur det när hormonerna slutar spruta ur öronen på en.

Då var det kul att trigga folk, mycket för att folk är så väldigt lättstötta och man lärde sig faktiskt vara mer snabbtänkt och rapp i fingrarna . Men den perioden var kanske när man var 12-14 år gammal.

Och, ska man verkligen ta åt sig av vad en anonym person som antagligen inte är vuxen ännu säger till en på nätet?

Men det jag framförallt undrar över är hur alla ni som tycker att man "borde göra något åt detta" vill gå till väga?

Som någon redan påpekat, vad leder detta till förutom att utmåla en massa grupper som offer som inte kan ta hand om sig själva? Vad leder hela denna diskussion till? Det är ganska uppenbart att det är anonymiteten som gör att folk kan agera som de gör.

Är ni villiga att offra detta? Ska vi alla logga in med fingeravtryck då vi sätter oss vid datorn? Är ni villiga att ta det steget? Det vore garanterat en lösning, är ni villiga att acceptera det så visst, då gör vi det. Annars vet jag inte vart detta leder...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Korken:

Självklart ska man behandla folk med respekt online, men...

Jag gissar att många av trollen är personer som inte vuxit upp ännu, jag var lite av ett troll när jag var ung och upptäckte nätet/chattforum, man växer ur det när hormonerna slutar spruta ur öronen på en.

Då var det kul att trigga folk, mycket för att folk är så väldigt lättstötta och man lärde sig faktiskt vara mer snabbtänkt och rapp i fingrarna . Men den perioden var kanske när man var 12-14 år gammal.

Och, ska man verkligen ta åt sig av vad en anonym person som antagligen inte är vuxen ännu säger till en på nätet?

Men det jag framförallt undrar över är hur alla ni som tycker att man "borde göra något åt detta" vill gå till väga?

Som någon redan påpekat, vad leder detta till förutom att utmåla en massa grupper som offer som inte kan ta hand om sig själva? Vad leder hela denna diskussion till? Det är ganska uppenbart att det är anonymiteten som gör att folk kan agera som de gör.

Är ni villiga att offra detta? Ska vi alla logga in med fingeravtryck då vi sätter oss vid datorn? Är ni villiga att ta det steget? Det vore garanterat en lösning, är ni villiga att acceptera det så visst, då gör vi det. Annars vet jag inte vart detta leder...

I min mening är du något på spåren i början, att en del som beter sig illa online är unga och där behöver man såklart snacka om det i tidig ålder. Precis som man trummar in hur de ska bete sig i klassrummen borde samma budskap även gälla online. Sen tror jag inte att hela spektrat av rövigheten online km skyllas på kids. Det är inte de som skickar dickpicks och andra otrevligheter.


signatur
Medlem

Dickpicks kommer väl mer eller mindre ifrån blottare som skaffat internet uppkoppling? Det vill säga en liten skara av män (och kvinnor) som blir upphetsade av att visa upp sig själva inför folk som inte bett om det.

Och med internet kan en endaste blottare sitta och skrämma slag på över 10 personer om dagen, om inte 100-tals.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Vem som helst förstår att detta inte är bra saker, och det skulle kunna tas på mycket större allvar om samma människor som skapar dessa rörelser var precis lika aktiva vad gäller te.x hedersmord, barnäktenskap, könsstympningar, antisemitism m.m. Listan kan numera göras milslång med jätteproblem som vi tampas med - där folk inte bara kränks utan to.m dödas eller skadas fysiskt. Men inte ett pip...

Jag menar att det ser väldigt illa ut, och att det man gör inte ens är speciellt subtilt, som att man mest är intresserad av att flytta fokuset till något annat så att de problem jag nämner initialt kan ligga kvar där under mattan.. Gräver man lite om vilka som är bakom dessa rörelser så börjar det ljusna (eller mörkna, kanske man ska säga).

#metoo skapades av Tarana Burke (en svart socialarbetare i USA) och fick spridning över världen med hjälp av Hollywoodkändisar efter att Harvey Weinstein visade sig vara ett praktarsel. Hur någon kan få det till en konspiration för att dölja svenska integrationsproblem är både festligt och tragiskt.

Inaktiv
Skrivet av blitzer:

#metoo skapades av Tarana Burke (en svart socialarbetare i USA) och fick spridning över världen med hjälp av Hollywoodkändisar efter att Harvey Weinstein visade sig vara ett praktarsel. Hur någon kan få det till en konspiration för att dölja svenska integrationsproblem är både festligt och tragiskt.

Saker och trender kan ju anammas på olika sätt.
Någonting speciellt är det iaf med Sverige och #metoo. Jag vet själv dock inte vad svaret är.

Medlem

@Rydike: nej kanske för att du själv inte bryr dig?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår inte vad man är för människa om man måste bete sig vidrigt på internet. Är det folk som i verkliga livet är så nedtryckta att internet är deras sätt att ge igen, eller vad är grejen egentligen? Säg saker på internet som du vågar säga i det verkliga livet.

Om man kan bete sig och ha allmänt hyfs så blir det svårt att förstå varför as beter sig som de gör. Jag förstår det inte och jag brukar ignorera idioterna.

Medlem
Skrivet av Korken:

Är ni villiga att offra detta? Ska vi alla logga in med fingeravtryck då vi sätter oss vid datorn? Är ni villiga att ta det steget? Det vore garanterat en lösning, är ni villiga att acceptera det så visst, då gör vi det. Annars vet jag inte vart detta leder...

I min mening är det precis därför vi ska ta tag i problemen. För om vi inte gör det är det stor sannolikhet att det kommer att hända.

För att ta ett exempel som är något helt annat. Att lagstifta mot aga av barn var en stor del i att det inte längre ansågs som acceptabelt och genom det fick många fler människor att reagera och säga emot om dom observerade det. Det var redan när lagstiftningen infördes något som inte sågs med blida ögon från många, men många brydde sig inte heller när dom såg det för det var lagligt. "Det går inte att göra något".
Men förändringen var redan igång sen länge, annars hade inte lagstiftningen kommit till. (det finns fortfarande barn som agas såklart, men jag tror man kan anse det som tämligen tabu här och i andra länder där förändringen skett)

På samma sätt här tror jag att om inte problemen tas tag i proaktivt av oss alla, så kommer samhället (vi "alla") att bestämma att repressiva åtgärder är enda lösningen. Då krävs identifiering och troligtvis lagstiftning kring fler uttryck och beteenden.

Medlem

@anon_306295: Vi svenskar ser oss ju gärna som väldigt långt fram internationellt vad gäller jämställdhet och sociala frågor, så jag tycker inte det är så konstigt om en sådan rörelse får stort genomslag och intresse här.

Jag hörde ett radiorepotage som jämförde effekterna av kampanjen i Sverige (stort intresse) med Danmark (minimalt intresse). Danska män menade att det var för att danskarna var så softa medan svenskarna var så politiskt korrekta. Danska kvinnor menade att det var för att Danmark låg 30 år efter Sverige i frågor om jämställdhet, och att man fortfarande hade kalendrar med nakna brudar på arbetsplatser utan att någon höjde på ögonbrynen.

Hursomhelst tror jag det finns betydligt mer jordnära förklaringar än någon slags konspiration vars syfte är att sopa andra problem under mattan.

Medlem

Det tas upp mycket det här med PEW research center och det här med att fler män får utstå trakasserier osv än kvinnor. Den stora skillnaden, som jag förstår, är att kvinnor får utstå trakasserier för att de just är kvinnor, medan trakasserierna mellan män inte är könsrelaterat.

Allmän dålig attityd, hot, och annan skit på internet är en sak. Medans könsrelaterade trakasserier på internet är en annan.

Medlem
Skrivet av Seneca:

Vem är egentligen så patetisk och svag att man tar illa upp av sånt??! Om man är så känslig att man tar illa upp av anonyma troll på internet, då ska man helst stänga in sig i ett rum och aldrig interagera med världen utanför..

Du har kanske rätt i att man borde försöka bortse från sånt och att det alltid är bra med lite hårdare hud. Men samtidigt lägger du fokus helt fel. Borde handla om varför folk är så patetiska och svaga att de måste bete sig illa istället. Att lägga ansvaret hos mottagaren istället för avsändaren är inte logiskt.

Medlem
Skrivet av Korken:

Självklart ska man behandla folk med respekt online, men...

Jag gissar att många av trollen är personer som inte vuxit upp ännu, jag var lite av ett troll när jag var ung och upptäckte nätet/chattforum, man växer ur det när hormonerna slutar spruta ur öronen på en.

Då var det kul att trigga folk, mycket för att folk är så väldigt lättstötta och man lärde sig faktiskt vara mer snabbtänkt och rapp i fingrarna . Men den perioden var kanske när man var 12-14 år gammal.

Och, ska man verkligen ta åt sig av vad en anonym person som antagligen inte är vuxen ännu säger till en på nätet?

Men det jag framförallt undrar över är hur alla ni som tycker att man "borde göra något åt detta" vill gå till väga?

Som någon redan påpekat, vad leder detta till förutom att utmåla en massa grupper som offer som inte kan ta hand om sig själva? Vad leder hela denna diskussion till? Det är ganska uppenbart att det är anonymiteten som gör att folk kan agera som de gör.

Är ni villiga att offra detta? Ska vi alla logga in med fingeravtryck då vi sätter oss vid datorn? Är ni villiga att ta det steget? Det vore garanterat en lösning, är ni villiga att acceptera det så visst, då gör vi det. Annars vet jag inte vart detta leder...

En diskussion om problemet är alltid bra. I högstadiet på 90-talet fick vi några korta lektioner i "netiquette". Internet var relativt nytt och många hade svårt att förstå att det var riktiga människor man pratade med. Det gjorde inte skillnad på allas beteende men en hel del lärde sig faktiskt något. Folk betedde sig bättre bara för att vi pratade om det. Detsamma är bevisligen sant för problem som mobbing och ätstörningar idag. Mycket om inte alla folks problem kommer av okunskap och samtal ger upplysning. Att älta #metoo kanske är irriterande för män som känner sig anklagade trots exemplariskt beteende eller för män som vill fortsätta kunna bete sig som svin. Och om det hela leder till något större resultat vågar jag inte uttala mig om. Men att hålla käften hjälper ingen. Detta hjälper i alla fall någon.

PS. Alla som beter sig som skit, både online och på arbetsplatser, är inte anonyma och tolv år gamla. Det är en förenkling av gruppen "avsändare" och det vet du också. Min egen, högst subjektiva, erfarenhet säger mig att det oftast är folk straxt under min egen ålder, 20-30-åringarna, som beter sig värst. Men det är en annan historia.

PPS. Om man ska ta åt sig eller inte är oväsentligt. Att lägga ansvaret på mottagaren istället för avsändaren är ologiskt. Du kan aldrig vara ansvarig för vad någon annan säger.

Avstängd

Det finns en gnutta sanning i videoklippet samtidigt som det är ett skämt. Jag upprepar. Ett skämt. PEACE!

Flera samverkande faktorer bakom detta problem som kan sammanfattas med följande mening: curlade & bortskämda barn & ungdomar som gråter och ANONYMT tar ut sin ilska vid minsta lilla motstånd som exempelvis att dö en runda på CSGO eller i OW och som har en allmänt dålig attityd redan kring tjejer och kvinnor, medan vissa inte har så många riktiga vänner och det snabbaste sättet att få uppmärksamhet på nätet är att trolla i trådar, chatter och i kommentarfält, istället för att skaffa vettiga hobbys och sedan söka sig till likasinnade personer på webben för att dela sina intressen med istället för sitt ensamma snyftande hat med.

Just ANONYMITET tror jag är en viktig faktor som kan påverka de andra faktorerna signifikant. Om du inte kan få verkliga påföljder för dina beteenden, vare sig dessa kom i stundens hetta eller var mer medvetna, så kommer du i princip att fortsätta med dem tills det säger stopp.

"Vi tränar/lär andra människor hur de ska behandla oss" - Dr. Phil (gillar personligen inte snubben men han har rätt om just detta) Testa att ge samma skolbarn 20 spänn varje dag 30 dagar på rad och lägg märke till hur skolbarnet börjar bete sig när du plötsligt inte har 20 spänn att ge den 31:a dagen...

Om barnen/ungdomarna eller barnens/ungdomarnas föräldrar kunde få verkliga påföljder av att deras ungar beter sig onödigt illa på nätet så skulle det mesta ordna sig. Folk ändrar sina beteenden när de märker att deras nuvarande beteenden inte fungerar längre som brukade göra.

Sätt att hållas ansvarig för sina beteenden på nätet är just som andra varit inne på: identifiering av personen. Det finns dock allvarliga utmaningar med detta: likaväl som det kan sätta stopp för många dåliga beteenden på nätet eftersom personen ifråga kan pekas ut och hängas ut och där med få negativa påföljder (offentlig social avvisning från samhället, aouch!) för sina beteenden så kan detta även utnyttjas.

Bland annat kan massmedier utnyttja detta för att hänga ut personer som tycks bilda en oönskad opinion mot dem vilket blir ett slags missbruk av pressfriheten precis som bete sig som en bortskämd snorunge bakom anonymitet är ett missbruk av yttrandefriheten på nätet idag.

Frågan är alltså i vilken utsträckning som människor ska vara identifierade på offentliga platser på nätet såsom nätforum, kommentarfält, datorspel, chatter, och så vidare. Och skall barnen/ungdomarna "straffas" vid dåligt beteende så de märker att det inte går att fortsätta med just det beteendet och/eller skall deras föräldrar "straffas" så att de fostrar sina barn på riktigt igen? Hur ska detta sedan balanseras med att pressfriheten inte missbrukar detta för att krossa personers liv genom att hänga ut dem på alla möjliga sätt och vis?

Jag var själv extremt dampig när jag dog i CS1.3-1.6 som barn och visst kom det ut fula ord i "say", och visst hördes det även gnäll, damp och hat från andra som var i det förlorande laget. Däremot upplever jag att gnäll och hat vid minsta motstånd är mer vanligare idag än vad det var för 15 år sedan. Här tror jag faktorerna curling & bortskämdhet kmr in: om du alltid får som du vill så är allt frid och fröjd ju, men du vet inte hur du ska reagera när du inte får som du vill för det har i princip aldrig hänt dig.

När jag exempelvis skrek framför datorn så fick jag straff att inte spela längre på ett tag. Detta gjorde att jag insåg att det fanns påföljder med att dampa. När jag för någon vecka sedan var hos en snubbes sambo så satt hennes 13-åriga son och spelade LoL på övervåningen och man hörde slag från hans skrivbord när han dog. Men hon gick inte och sa åt honom att han inte får spela mer om han beter sig så där, utan det var mer bara, "jaha, någon som är lite arg" från hennes sida. Blir spännande att se hans utveckling på nätet om några år.

Sedan, trots att jag håller med om och önskar om en "Disneyvärld där alla går hand i hand hela dagarna och är artigare än japaner vid affärsmöten, 24/7/365", så bör det skiljas på snorungar i chatter och voicechat i spel och den riktiga världen inom spelbranschen.

Online, än så länge, är det bäst att bara ha mer skinn på näsan och inte utsätta sig för onödiga risker: kön ska väl ändå inte spela roll när du spelar spel, eller hur? Så varför då utsätta dig för onödigt gnäll och risk? Samma gäller numera länder: många som får damp på andra spelare omedelbart så fort de får höra att de är från Ryssland så lika bra att vara tyst om vilket land du är ifrån.

Offline när du arbetar inom spelbranschen så håller jag med om att trakasserier, förföljelser, hot och oönskade sexuella inviter, såväl som mobbning mot båda könen, ska elimineras så att arbetsplatsen blir en plats med rådande produktivitet och allmänt välbehag.

Saker här att implementera är regelbundna samtal med arbetsgrupper om mobbning och liknande problem på arbetsplatsen så det alltid finns i det medvetna på arbetsplatsen. Kanske något mer överdrivet att implementera är kameror och liknande för att anklagelser skall ha bevis.

Sedan måste allt detta balanseras med genom att kunna göra skillnader på att grepp om rumpan är klart värre (därmed värre påföljder) än att få en långvarig ögonkontakt från personen (privat samtal med HR och ursäkt till mottagaren ska räcka och om det upprepas så bör det bli värre påföljd eftersom "personen inte har lärt sig från sitt misstag"): personen ifråga bör inte hängas ut på webben eller med en stor bild på personen på torget med var denne bor och utmärkelsen "årets nye Harvey Weinstein+Bill Cosby kombinerat".

Samtidigt här så kan även detta missbrukas, särskilt när det ligger i mottagarens upplevelse av situationen som gäller och inte vad sändaren faktiskt gjorde eller inte gjorde. Kombinera detta med att "alla kvinnors framträdanden är sanna tills att motsatsen har bevisats" så har vi ett allvarligt problem med rättsväsendet här. Därför anser jag att förebyggande är nyckeln, inte bara för barn, ungdomar och män, utan även kvinnor med.

Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har dragit det exemplet alldeles för många gånger men kan ju fortfarande få lite småångest över en elak tweet jag skickade till trummise i Kent. Hur kan man liksom sitta och göra sånt dagligen.

Minns alla gånger man spelade WOW och folk betedde sig rövigt , jag fick alltid ångest om att "vatusan gör jag för fel" då de flippade ur och skyllde på mig (healern) då det gick åt skogen. Jag hade aldrig tanken att bete mig som ett svin tillbaka eller flippa ur på nån då det gick dåligt.
Hjälpsam som man var försökte man påpeka och hjälpa då det gick dåligt och så fick man en skopa ovett tillbaka. Tur nog var jag trygg i min roll då jag visste vem jag vad och hur man gjorde. Men tänk då om man är lite osäker då slutar man ju hellre.

Jag tror de flesta i tråden är inne på samma spår vad allt detta beror på och att det är många faktorer som spelar in.

Däremot är det ALLTID bra att prata om det. Nu är FZ ett riktigt trevligt forum där man tur nog inte träffar på dessa avarter speciellt ofta men ett sånt här problem måste tas upp på bred front för att nå fram till den rätta målgruppen.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Nu är FZ ett riktigt trevligt forum där man tur nog inte träffar på dessa avarter speciellt ofta...

Efter att ha läst denna tråden så är jag inte så säker på det, tyvärr så är det samma beteende här från många som man ser i många spel. Omogen attityd och är mer intresserad av försvara sin rätt att vara en skitstövel istället för att tänka på hur andra kan tänkas må efter ett sådant beteende.

Nästan så att man skulle vilja utveckla en chatt/party system som bygger på BankID så att även om spelare utåt är anonyma så kan de ändå bannas för alltid om de beter sig som idioter. Att skylla på att det bara är internet är en attityd som kommer att göra att internet som vi nu känner det kanske kommer att försvinna just pga detta problemet.

Medlem
Eh?

@Rydike: Fast bara för att en företeelse kritiseras så betyder ju inte det att en annan förringas. Det är väl bra att dåliga beteenden lyfts oavsett om det är riktat mot män eller kvinnor?

Avstängd
Skrivet av blitzer:

#metoo skapades av Tarana Burke (en svart socialarbetare i USA) och fick spridning över världen med hjälp av Hollywoodkändisar efter att Harvey Weinstein visade sig vara ett praktarsel. Hur någon kan få det till en konspiration för att dölja svenska integrationsproblem är både festligt och tragiskt.

Vänstern här är inte sena på bollen med att ta över sådana rörelser och göra dom till sina egna kampanjer. Det mest roliga med det var dock att det (speciellt i Sverige) slog mot just vänstern och mot människor som kallat sig för feminister.

Nu har det varit några veckor med oerhört mycket brott, mycket skriverier om integreringsproblem osv, som på beställning dyker det då upp en kampanj. Följer man brottsstatistik / integrationsproblem (och hur mycket tidningar och politiker tar upp det) och samtidigt följer diverse # kampanjer så ser man att de följer varandra ganska bra, man kan förutspå att det kommer komma en kampanj vid dessa uppgångar. How curious.

Jag har åter igen inget emot det. Metoo var följde jag med skräckblandad förtjusning där några av de mest vidriga och hatiska vänstermänniskorna i Sverige hastigt och lustigt fick gå under jorden, för att aldrig synas igen.

Jag säger bara att trovärdigheten tyvärr blir lidandes när man tittar på vilka som gapar mest i denna rörelse och hur de samtidigt är tysta som rädda små möss när det gäller problem som man väl i rimlighetens namn får säga är hundrafaldigt värre, där människor dödas eller skadas fysiskt, te.x könsstympning eller barnäktenskap eller varför inte bara Islamisering överlag (som såklart slår väldigt hårt mot kvinnor/flickor och mot verklig feminism).

Medlem

Själva idén är jag med på. Men precis som med feminism så undrar jag varför man väljer att göra det så enkelspårigt. (Eller kanske "ensidigt" är ett bättre ord.) Alltså, varför bara mäns beteende mot kvinnor och inte dåligt beteende från och mot alla? Det riskerar att bli tröttsamt och kännas oseriöst om man säger bu om det ena men inget om det andra. Starta hellre #goodbehavior istället (om nu dom där jäkla haschtaggarna måste användas.)

Jag tror dock att det är ett väldigt svårt problem att få bukt med då anonymiteten skyddar förövarna. Det är så många som kläcker ur sig saker som dom inte skulle sagt ansikte mot ansikte bara för att dom inte riskerar några konsekvenser.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot
Skrivet av anon_646:

Efter att ha läst denna tråden så är jag inte så säker på det, tyvärr så är det samma beteende här från många som man ser i många spel. Omogen attityd och är mer intresserad av försvara sin rätt att vara en skitstövel istället för att tänka på hur andra kan tänkas må efter ett sådant beteende.

Nästan så att man skulle vilja utveckla en chatt/party system som bygger på BankID så att även om spelare utåt är anonyma så kan de ändå bannas för alltid om de beter sig som idioter. Att skylla på att det bara är internet är en attityd som kommer att göra att internet som vi nu känner det kanske kommer att försvinna just pga detta problemet.

Skulle inte funka tror jag , jag tänker på på diskussioner där de har facebook som "av-anonymiserare" folk fortsätter bete sig som rövhattar iallafall.
Jag är av förhoppningen som också tagits upp i tråden innan att om man börjar prata om detta i alla åldrar och lyfter att detta är ett problem , då löser man mycket av problematiken.

Skrivet av Harmond:

Vänstern här är inte sena på bollen med att ta över sådana rörelser och göra dom till sina egna kampanjer. Det mest roliga med det var dock att det (speciellt i Sverige) slog mot just vänstern och mot människor som kallat sig för feminister.

Nu har det varit några veckor med oerhört mycket brott, mycket skriverier om integreringsproblem osv, som på beställning dyker det då upp en kampanj. Följer man brottsstatistik / integrationsproblem (och hur mycket tidningar och politiker tar upp det) och samtidigt följer diverse # kampanjer så ser man att de följer varandra ganska bra, man kan förutspå att det kommer komma en kampanj vid dessa uppgångar. How curious.

Jag har åter igen inget emot det. Metoo var följde jag med skräckblandad förtjusning där några av de mest vidriga och hatiska vänstermänniskorna i Sverige hastigt och lustigt fick gå under jorden, för att aldrig synas igen.

Jag säger bara att trovärdigheten tyvärr blir lidandes när man tittar på vilka som gapar mest i denna rörelse och hur de samtidigt är tysta som rädda små möss när det gäller problem som man väl i rimlighetens namn får säga är hundrafaldigt värre, där människor dödas eller skadas fysiskt, te.x könsstympning eller barnäktenskap eller varför inte bara Islamisering överlag (som såklart slår väldigt hårt mot kvinnor/flickor och mot verklig feminism).

Herregud? , foliehatten är på och den kognitiva biasen påskruvad till max. Folk är både höger , vänster , norr , syd , öster, väster i detta , en sextrakasserade-idiot är detta oavsett bakgrund. Du försöker bara måla på dina värderingar på rörelsen plus lite foliehattande.

Redaktör
Skrivet av Harmond:

Vänstern här är inte sena på bollen med att ta över sådana rörelser och göra dom till sina egna kampanjer. Det mest roliga med det var dock att det (speciellt i Sverige) slog mot just vänstern och mot människor som kallat sig för feminister.

Nu har det varit några veckor med oerhört mycket brott, mycket skriverier om integreringsproblem osv, som på beställning dyker det då upp en kampanj. Följer man brottsstatistik / integrationsproblem (och hur mycket tidningar och politiker tar upp det) och samtidigt följer diverse # kampanjer så ser man att de följer varandra ganska bra, man kan förutspå att det kommer komma en kampanj vid dessa uppgångar. How curious.

Jag har åter igen inget emot det. Metoo var följde jag med skräckblandad förtjusning där några av de mest vidriga och hatiska vänstermänniskorna i Sverige hastigt och lustigt fick gå under jorden, för att aldrig synas igen.

Jag säger bara att trovärdigheten tyvärr blir lidandes när man tittar på vilka som gapar mest i denna rörelse och hur de samtidigt är tysta som rädda små möss när det gäller problem som man väl i rimlighetens namn får säga är hundrafaldigt värre, där människor dödas eller skadas fysiskt, te.x könsstympning eller barnäktenskap eller varför inte bara Islamisering överlag (som såklart slår väldigt hårt mot kvinnor/flickor och mot verklig feminism).

Fråga: de här "vänstermänniskorna", är det din definition av deras politiska ståndpunkt eller har de själva gått ut med var de står? Känns som en rätt viktig grej, för om personliga åsikter definierar vad andra tycker kan det lätt halka iväg och bli generaliserande istället för i fas med verkligheten.

I övrigt låter det tämligen konspiratoriskt att antyda att en internationell kampanj startades för att dölja frågor i svensk inrikespolitik. Hur går det till rent praktiskt, vem är spindeln i nätet och hur gör den för att få tiotusentals människor att agera på exakt önskat sätt samtidigt?

Slutligen: "feminism" är rätt meningslöst att använda i såna här debatter eftersom alla har sin egen tolkning av vad det betyder.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harmond:

Vänstern här är inte sena på bollen med att ta över sådana rörelser och göra dom till sina egna kampanjer. Det mest roliga med det var dock att det (speciellt i Sverige) slog mot just vänstern och mot människor som kallat sig för feminister.

Nu har det varit några veckor med oerhört mycket brott, mycket skriverier om integreringsproblem osv, som på beställning dyker det då upp en kampanj. Följer man brottsstatistik / integrationsproblem (och hur mycket tidningar och politiker tar upp det) och samtidigt följer diverse # kampanjer så ser man att de följer varandra ganska bra, man kan förutspå att det kommer komma en kampanj vid dessa uppgångar. How curious.

Jag har åter igen inget emot det. Metoo var följde jag med skräckblandad förtjusning där några av de mest vidriga och hatiska vänstermänniskorna i Sverige hastigt och lustigt fick gå under jorden, för att aldrig synas igen.

Jag säger bara att trovärdigheten tyvärr blir lidandes när man tittar på vilka som gapar mest i denna rörelse och hur de samtidigt är tysta som rädda små möss när det gäller problem som man väl i rimlighetens namn får säga är hundrafaldigt värre, där människor dödas eller skadas fysiskt, te.x könsstympning eller barnäktenskap eller varför inte bara Islamisering överlag (som såklart slår väldigt hårt mot kvinnor/flickor och mot verklig feminism).

Beskyller vänstern för att ha kapat #metoo genom att gång på gång försöka kapa en tråd för sin egen politiska agenda.


signatur
Medlem

@Harmond: Sådana resonemang påminner mig alltid om Grotesco-sketchen "Det är bögarnas fel" där allting från svält till dåliga betyg på något sätt kan härledas till bögarna.

På samma sätt resonerar du:
Problem som har med direkt har med integration att göra: det är invandrarnas fel.
Problem som indirekt har med integration att göra: också invandrarnas fel.
Problem som handlar om något helt annat: det är dimridåer för att dölja att allt är invandrarnas fel.

Och om du nu brinner så mycket kring frågor om barnäktenskap eller könsstympning så är det väl jättebra om du vill engagera dig. Bara att dra igång en egen hashtag eller studiegrupp eller hur du nu vill göra, istället för att kräva att de människor som redan är engagerade skall flytta fokus till något som du tycker är viktigare.

Medlem

Hörde om det på p3 nyss. Och har inget problem med att det tas upp. Så länge ingen får för sig att trycka upp skiten dom får av andra i mitt ansikte så är jag nöjd med livet. Nu menar jag inte kompisar familj och bekanta dom rör mej. Vissa saker vill man ta del av och bry sig om och andra vill man inte. Dom som har problem med att sånt här tas upp. Känner sig felaktigt utpekade och får obehag av det. Det är inget konstigt alls det måste man också acceptera. Jag har själv en extreist kompis(väljer att inte skriva om han är höger eller vänster). Som har helt andra åsikter en mej och det är väldigt läskigt för han har verkligen målat upp en världsbild som passar honom. Till den grad att jag måste hålla med honom till största delen när vi argumenterar. Tycker inte som honom men kan inte slå hål på hans vägg av inmålade sanningar.

Skriv svar