Spelen ni önskade ni kunde glömma

Relik 📜
Spelen ni önskade ni kunde glömma

Och DÄR tror ni det handlar om riktigt usla spel, som ska bort ur medvetandet för att göra själen lyckligare. Inte då!

Jag tänker tvärt om. För vilka spel önskar ni att ni kunde glömma handlingen, och därmed återuppleva för första gången igen? Den där pirrande känslan när man känner att äventyret tar fart, eller den där klumpen i magen när en riktigt tung story-twist kommer.

Bonus: Blir också en tips-tråd på lir med grymt berättande. Av den anledningen kan vi ju ducka spoilers, i alla fall för modernare titlar.

Motivera gärna era val!

---

Jag har egentligen två kandidater på rak arm. Först ut, Mass Effect. Egentligen hela serien*, men framför allt första spelet. Engagemanget jag kände där är svårtslaget. Säkert beroende av omständigheter och timing i livet (även om inget speciellt hände), men ligger fortfarande kvar som en mycket stark upplevelsde.

* - triologin. Inget annat.

Kandidat två är Horizon: Zero Dawn (kom på det här spåret via tråden om Noclip-dokumentären). Först och främst för att jag inte hade några förväntningar alls, vilket gjorde upplevelsen ännu starkare. Förutom det, en story som verkligen fick mig intresserad och engagerad. Skulle gärna känna det drivet igen!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Redaktör

Kära Hjärna,

Som julklapp önskar jag att du glömmer Portal 2, eller åtminstone Cave Johnsons samlade monolog så att jag får uppleva den som ny en gång till.

Hejdå,
Tomas (som har varit RIKTIGT snell HELA året! Lovar, jag har varit JÄTTE snell!)


signatur
Releasehästryttare

Dark souls

Doki doki litterature club

Sanctum 2

Medlem

Portal-spelen, FO New Vegas, Kotor-spelen.
Portal då det är ett roligt pusselspel med underhållande dialoger, de andra två svaren för att jag tycker de är fantastiska rollspel.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tales of symphonia är nog ett av spelen som storynmässigt påverkat mig. Att få återuppleva det hade varit häftigt. Samtidigt tror jag att det tilltalade mig mycket mer som tonåring än vad det skulle göra nu. Mycket nostalgi som höjer spelet till skyarna för mig.

Mass Effect är helt klart på min lista också, trilogin, har inte spelat andromeda. Att få upptäcka alla galaxens olika raser, mystiken runt karaktärerna samt utforskandet av alla miljöer. Framförallt att få hata lite på Mako:n för första gången igen.

Horizon Zero Dawn känns inte som att jag vill glömma och uppleva igen, utan vill bara ha mer. Det känns lite för nytt för att vilja glömma för min del. Vill utforska mer, lite likt känslan som jag fick efter att ha upplevt Mass Effect 1 för första gången, men då fanns redan 2an så jag blev räddad. Lite värre med Horizon.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Får nog säga Divinity Original Sin här. Spelade igenom det tillsammans med min lillebror, och tänkte sedan att jag skulle dra igenom det i singleplayer en gång.

Inte alls lika kul när man kan banorna, och vet handlingen.

Den största "plot twist - klumpen i magen" kom nog för mig i slutet av Killzone tre.

Håller just nu på och spelar igenom fyran (Shadowfall alltså, har inte kommit jättelångt än dock är på typ mission tre.) och jag sitter fortfarande här och funderar på om man som spelare verkligen slåss för rätt sida. Ens egen sida har vid det här laget gjort en hel del rätt tveksamma grejor, liksom.

Som backup här får jag nog säga Borderlands 2. Hade vansinnigt kul med det spelet. Även om det skulle vara ännu bättre om Gearbox fick tummen ur och släppte (eller åtminstone annonserade ) trean.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Halo Reach, Torchlight och Skyrim


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Skribent

Hade tänkt skriva Knights of the Old Republic, men jag ångrar mig. Inget spel, faktiskt. Jag är väldigt glad över alla de starka spelminnen jag har. Visst vore det kul att få uppleva Knights of the old Republic-twisten igen med färska ögon. Men å andra sidan har jag ju den i bagaget redan. Jag gillar mina spelminnen som de är, och hoppas jag ska få ännu fler nästa år.

Relik 📜
Skrivet av unforg0tten:

Halo Reach, Torchlight och Skyrim

Skyrim?! Det var som tusan! Just story-delen gjorde inte mycket avtryck på mig där, mera världen i sig och utforskandet. Vissa delar där vore i och för sig kul att uppleva på nytt igen, men får ungefär samma behållning av att ladda igång och bara mysa runt någon gång om året.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Testpilot

Ooh tänk o uppleva KOTOR spelen igen! vilken lycka eller Mass effect.

Tänker inte vara långrandig så jag tar upp ett äldre och ett nyare för att inte börja rabbla massor med spel.

Halflife - Storyn kanske inte är den häftigaste numera men känslan att spela spelet första gången är helt oslagbar , där glömmer jag gärna handlingen och alla spel jag spelat efter för att få känslan då man satt i tåget i början och tänkte "WOOOOW FY FAN VA HÄFTIGT!"

För nyare spel:
Witcher serien , tänk att få uppleva alla goa timmar man haft med de spelen igen.
Särskilt 3an som verkligen fick mig att både skratta och gråta.

Medlem

Dragon Age Origins. - Sjukt mäktig känsla första gången jag spelade genom det.
Zelda Ocarina of time - Går det säga mer än att det är ren och kär magi
Star Wars Knight of the old republic (första) Allt jag som star wars nörd ville ha och bättre!

Medlem

@emilakered: Jag gillade storyn i Skyrim, samma med Oblivion! Visst att det inte var något spektakulärt men just den tiden jag spelade var mycket trevlig och därför har den en speciell plats hos mig.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

det kanske är en väldigt väldigt generisk spelserie, och absolut ingenting världsomvälvande. men jag skulle vilja ta bort gears of war från mitt minne, titta på tatueringen på min arm och fråga, vad är det här? det måste jag kolla upp!
älskar gears. <3

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

To the moon - Ett av det bästa jag har spelat dock så är det bara story i spelet och inte mycket spelmekanik så när man har spelat det är det som en bok, man läser den oftast bara en gång.

Mass Effect - Behöver den någon motivering?

Deus Ex: HR - Älskar att smyga omkring dock så försvinner en stor del av faktorn att men redan kan alla lines och var man kan hitta allt.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Geeks Gaming

Ojoj

To The moon, life is strange, silent hill 2, Lotro och witcher 3

Skägg.
10 Chambers

Första som ploppar upp är Duke Nukem 3D. Första gången det kändes som man var i en faktisk värld och inte olika banor. Deus Ex vore fint också, när man kom till vägvalet blev man helt ställd.

Kotor, som många nämnde, är ju också ett sånt spel. Battlefield 1942, som verkligen fick käken att långsamt glida neråt med flygplan, tanks och allt som pågick. Första gången man träffade någon i luften med en välriktad raket i Quake. Eller jämnade en sniperlya med marken i Bad Company 2.

Märker att mina milstolpar lika ofta är multiplayer- som storybaserade.


signatur
Medlem

Max Payne 1 (& 2), Skyrim (fast mest för allt runt om kring), Diablo I & II, StarCraft. Kanske Dungen Siege.

Utöver det så har jag spelat många spel som antingen inte hade någon direkt handling, typ Anno 1404 eller Unreal Tournament. Eller som har en handling men att man av andra anledningar inte kan eller vill glömma, som t ex Battlefield 1942, Company of Heroes eller Lord Of the Rings: Online.

(Nedanstående är lite negativt, så för att inte sabba stämningen så lägger jag det i en liten spoilerbox.)

Fast nästan så att glömma main story inte hjälper då det ändå inte hade varit samma sak att spela ett gammalt spel idag. Som t ex när jag satte mig med omtalade Planescape Tournament som jag köpte nyligt. Ett bra spel med bra story, men det är på något sätt svårt att sitta längre stunder och jag saknar mycket från dagens spel när det kommer till teknik och upplägg. Krashade dessutom då det inte var stabilt på nyare plattformar. Vill hellre ha en temporär tidsmaskin. Typ genom hypnos återuppleva gamla minnen


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Metal Gear serien.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ingen har nämnt The last of us så det gör jag nu, och Red dead redemtion och uncharted och tombraiderspelen. Jag längtar till ålderdomen och demensen.

EDIT: Och naturligtvis Monkey island-spelen. Men de är det nog dax att spela om snart ändå.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

The Witcher-trilogin, Morrowind, Mass Effect-trilogin, Alla fyra Uncharted, Red Dead Redemption, Left 4 Dead, Dead Space 1 och 2 och hela 90-talet.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Tales of symphonia är nog ett av spelen som storynmässigt påverkat mig. Att få återuppleva det hade varit häftigt. Samtidigt tror jag att det tilltalade mig mycket mer som tonåring än vad det skulle göra nu. Mycket nostalgi som höjer spelet till skyarna för mig.

Kan bara hålla med att jag kände så.
Men har spelat igenom det igen, åtminstone 90% (45h), under 2017.

Mitt andra intryck är tyvärr att storyn i sig egentligen är ganska halvbra och bitvis svag, och det finns ett 30-tal clichéer och riktigt usla skämt som varvas med okej skämt. Spelet dock har 4-5 stora plottwists, men ett par av dem kändes "bara för att".
Så mitt andra intryck är att det främst är karaktärerna själva som håller spelet intressant, inte så mycket vad de ska göra.

Fast ja, precis som tråden handlar om, det hade varit mycket roligare om jag inte kände till plottwisten och allt det dystra som händer.

Medlem

Hade verkligen inte blivit ledsen om jag kunde spela om System Shock 2 som noob igen. Deus Ex eller Bioshock hade också funkat. Överlag är spel med bra story och en härlig twist det jag älskar mest.

Måste bara säga angående KOTOR att jag såg twisten komma på lång väg. Och tvåan var samma story igen! Började spela Jade Empire efteråt men när jag insåg att det började likadant som båda KOTOR-spelen så tog det stopp direkt. Spännande hur jag minns twisten som dåligt skriven och repetitiv i tvåan när så många andra älskade båda. Tur dock att jag älskade KOTOR-spelen i övrigt.

Medlem

Half-Life, Max Payne 1, Deus Ex 1....eventuellt ett gäng till


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Bra tråd ...

"Deus Ex"

"Thief - The Dark Project"

"Uncharted 2"

"Lands of Lore 2 - Guardians of Destiny"

"Half-Life" m.fl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Deus Ex, inte så mycket handlingen i sig men spelet var så mycket före sin tid och helt otroligt. Blev flertalet omspelningar! Antagligen mer än i något annat spel.

Wasteland, blev helt såld på detta. Skulle gärna uppleva känslan på nytt

WoW Vanilla, need I say more

Earth and Beyond (mmorpg). För er som vill pröva finns faktiskt en mycket välfungerande emulator https://www.net-7.org/ samt https://forum.enb-emulator.com/

Medlem

"The Walking Dead Serien"

"Fire Emblem:Path of Radiance"

"Heroes of Might & Magic 2 & 3"

Tråddemonen
Testpilot

@emilakered: The Last Of Us
Uncharted 2, 3 och 4
Horizon Zero Dawn
Fable 1 och 2
God of war serien
Zelda Majoras Mask och Breath of the wild

Medlem

The Last of Us
Planescape: Torment
Baldurs Gate 1+2
Fallout 1+2
The Curse of Monkey Island 3

Medlem

Metal Gear Solid 1 & 3.

Dessa spel är riktigt härliga om man gillar Kojimas spel med tunga filmsekvenser.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Jokkepalm:

Kan bara hålla med att jag kände så.
Men har spelat igenom det igen, åtminstone 90% (45h), under 2017.

Mitt andra intryck är tyvärr att storyn i sig egentligen är ganska halvbra och bitvis svag, och det finns ett 30-tal clichéer och riktigt usla skämt som varvas med okej skämt. Spelet dock har 4-5 stora plottwists, men ett par av dem kändes "bara för att".
Så mitt andra intryck är att det främst är karaktärerna själva som håller spelet intressant, inte så mycket vad de ska göra.

Fast ja, precis som tråden handlar om, det hade varit mycket roligare om jag inte kände till plottwisten och allt det dystra som händer.

Ja håller helt med. Jag spelade ut spelet så pass många gånger som tonåring att jag fortfarande vet precis vad jag behöver göra, så tror inte jag skulle vilja spela genom det utan att ha tre kompisar med mig. För det är verkligen det bästa sättet att spela spelet! På det sättet går det skratta lite åt delarna som är lite klyschiga


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar